Goodbye MadDog!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Islending, 03. okt 2013.

  1. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Den 19. oktober 2013 ankom en gjeng "gærninger" fra fjern og nær Oslo Plaza for å delta på en event som de fleste ville hevet øyenbrynene sine for. Vi skulle nemlig på tur til København... via Stockholm "og Bodø".
    For vi er ikke som vanlige charterturister. Vi er flynerder som elsker å være i luften, samle poeng og diskutere hvordan å få mest mulig ut av poengene våre. Det er ikke ofte jeg kan diskutere fly, poeng og hvilken førsteklasse-kabin som er best...

    Den første kvelden skulle egentlig brukes på registrering, men siden Tommy sin koffert hadde havnet i ATH (det er lett å blande CPH med ATH), så ble det ikke noe av. Det ble i stedet utdeling av Flytog-billett (sponset av ClubCarlson og Flytoget), mingling, alkoholkonsumering og fingermat på øverste etasje med den beste utsikten over Oslo. Det var også gøy å treffe på gamle kjentfolk som jeg ikke har sett siden NordicDO2011. Denne kvelden satte stemningen for resten av helgen, og det var bare å glede seg til morgendagens avgang med SK7001.

    Jeg trodde jeg ankom OSL tidlig, men da jeg kom frem til sjekk-inn område G, ble jeg møtt av verdens lengste DO-kø. Når alle har gullkort, så går det treigt... De fremste i køen var heldig og fikk henge i kantinen, mens noen av oss andre stod i kø i over én time da det var litt trøbbel i systemene.

    [​IMG]


    Men vel vitende om at Tommy fortsatt stod i skrankene og hjalp med check-in, så visste vi at vi også kom til å rekke flyet selv om klokken allerede hadde passert 10.

    [​IMG]


    Fast-tracken var ekstra streng denne dagen. De jobbet tregt og jeg så at flere (inkl. meg selv) ble ekstra godt sjekket...

    Da vi ankom det kaotiske gate-området var derimot stemningen oppe igjen, og vi som hadde sete på rad 12 og nedover kunne rusle ombord uten å stresse med nytt boarding card. Supergreit da jeg kunne ta meg god tid med fotografering både inne og utenfor flyet.


    Vår maskin for dagen, SE-DMB

    [​IMG]


    Det fantastiske crewet hadde pimpet opp kabinen

    [​IMG]

    ...
     
    Cecilie and tommy777 like this.
  2. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    ... Push-back var kanskje en halvtime forsinket(?), og pga. ombyggingen på OSL ble det en sightseeing-tur rundt flyplassen etterfulgt av en dusj før vi lettet som en rakett og rettet snuten mot ARN.

    [​IMG]


    Ble en hyggelig prat med sidemannen som hadde kommet langveisfra. Det ble servert et kaldt måltid til oss i Economy, etterfulgt av noe leskende å drikke...

    [​IMG]

    [​IMG]


    Crewet jobbet hardt med hjelp fra passasjerer og arrangører med å rydde opp, men heldigvis rakk de ikke det tidsnok, og det ble en ekstra strafferunde til stor jubel fra passasjerene før vi landet på ARN. Det var artig å se alle stå ved vinduet og fotografere flyet. Ofte føler jeg meg litt utilpass når jeg gjør det på vanlige flighter, men her var det kø for å ta bilde!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Det ble en lang gåtur til SAS Lounge, som det nå heter, hvor SAS og EuroBonus stilte opp med mat, drikke og Q&A og selvsagt goodiebags med to stk. Crew Guides.

    Crewet stilte selvsagt også opp for en photoshoot, og følte seg nok som Hollywood-kjendiser.

    [​IMG]


    ...
     
    tommy777 liker dette
  3. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Gåturen tilbake til gaten uti gokk var lang, men jeg slapp heldigvis å stå i kø for nytt boarding kort igjen, og kunne rusle ned broen, hvor jeg til min store glede traff på PC som slapp oss ut på tarmac for "aft boarding". Lenge siden jeg har kunnet entre bakfra på disse maskinene, og blir mest sannsynlig siste gang for min del også. Dette var ett av dagens høydepunkter der alle kunne tafse på maskinen. Tror 90% av flyet boardet via. tarmac. (Beklager alle bildene nedenfor...)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Var gøy å se alle på utsiden når jeg hadde satt meg ned i 10A igjen.

    [​IMG]

    ...
     
    Henning and tommy777 like this.
  4. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    ... Etter gjentatte rop om å sette seg ned i setene sine, fikk vi endelig pushet ut av gaten og partyflighten via Polarsirkelen kunne starte! Heldige som vi var, så lå det jaggu meg et Business class amenity kit på hvert sete! WOHO!

    [​IMG]

    Men før take-off måtte selvfølgelig setekameraten min, Seth utføre saftey-demo.

    [​IMG]


    Ruten var som de fleste har fått med seg ARN-CPH via Bodø hvor vi egentlig skulle ha en low-pass, men grunnet dårlig vær og militærøvelse ble ikke det noe av. Stemningen ombord ble ikke dempet av den grunn...

    Kapteinen kom på høytalerne en stund inn i flighten og annonserte at han endelig hadde klart å overbevise air traffic control på Arlanda om at vi skulle fly nordover(!) mot København og latter kunne høres gjennom hele kabinen!

    Ble litt mingling i kabinen, og jeg gikk bak for å oppleve "surround sound" og nyte utsikten fra baksiden.

    [​IMG]

    Når drikkeserveringen startet, ville ikke sidemannen vente på sin tur, så han tok likesågodt og knabbet hele "god-skuffen" fra trallen, uten at det ble oppdaget.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hun som serverte der fremme ble litt forbauset over at det var tomt, og trodde at de hadde glemt å laste denne skuffen... Men etter at vi hadde forsynt oss, satte Seth den pent på plass igjen. Alle skal jo få på en tur som dette...

    [​IMG]


    Denne flotte karen her... Takk!

    [​IMG]


    En av de beste delene med denne turen, var at cockpit var åpent under mesteparten av turen, noe som aldri skjer lengre. Det var veldig hyggelig å henge i galley og titte inn og prate med crewet i flightdeck. Så ut som at de hadde det kjekt de også!

    [​IMG]

    På denne flighen var maten oppgradert til intercont. standard og her er hva vi fikk. Godt var det!

    [​IMG]


    Etter maten var det mer mingling på gang mens vi nærmet oss Stavanger, og jeg traff på disse to karene.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Alle ble bedt om å sette seg for et av dagens (mange) høydepunkter. Vi skulle fly lavt over Stavanger-området! HURRA!

    [​IMG]

    Dette ble etterfulgt av quiz og en (dessverre) on-time landing på CPH.

    Takk for turen, DMB! Du vil bli savnet...

    [​IMG]

    Første og siste gangen at Oslo Arlanda står oppført på ankomsttavlene?

    [​IMG]

    ...
     
    Cecilie liker dette
  5. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    ... Helgen var heldigvis ikke over enda! Denne kvelden skulle Club Carlson or Radisson ha en fest for oss "nybakte" Concierge-medlemmer! Masse god mat og drikke ble servert, og vi fikk utdelt sexye Concierge/MegaDo luggagetags. "Nattmat" ble det også (kl 21) i Thai-restauranten nedi kjelleren, hvor jeg hadde æren av å sitte med Reithe Sr. og Jr. og fikk høre mange gode SAS-historier fra gamle dager...
    Etterpå ble det en tur opp på Skybaren, men den turen ble kort, og jeg tok kvelden tidlig.

    I rommet fant vi dette:

    [​IMG]

    [​IMG]


    En håndfull av oss forumister skulle ikke reise hjem igjen før søndagen, så da ble det en sein start på de fleste så vi kunne hvile ut før kvelden. Vi endte opp med over 5(!) timer på Jensens Bøfhus hvor store mengder øl og biff ble konsumert og lange gode samtaler om fly og førsteklasse ble diskutert.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vi tasset videre til en irsk pub litt borti gaten hvor enda mer leskende drikke ble konsumert. Da vi skulle hjem igjen vurderte vi følgende transportmuligheter: Concierge-helikopteret eller en konvoi med sykkeltaxier. Etter en runde med pølser endte det dessverre med taxi, da dette var eneste alternativet som tok Visa-kort (ikke bare DAN-kort).

    [​IMG]

    ...
     
    Last edited: 04. okt 2013
    Cecilie and tommy777 like this.
  6. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Dagen etter at vi måtte svelge skuffelsen med at Skybaren stengte kl 23, sto alle opp og møttes opp til frokost og vi avtalte taxi-tid og møtepunkt. Tre av oss skulle jo fly via Helsinki og én skulle til Oslo og videre til Tromsø. Vi kom raskt gjennom Fast track og inn til kantinen for litt å spise og drikke.

    [​IMG]

    Må innrømme at jeg har sykt lyst å dra på denne spaken...

    [​IMG]

    Nesten stinn brakke på CPH-HEL

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ved ankomst slapp ikke dragen oss inn i loungen da vi var 3 stykker. Men heldigvis skulle de andre videre til OSL etter kort tid, så vi hang ute i stedet... De fløy videre med samme maskin som vi kom i.

    Jeg derimot skulle tilbake til CPH to timer senere, så jeg fikk meg en lang stund i kantinen etterpå som faktisk hadde ganske god mat den dagen (husker ikke hva det var, men husker at det var godt).

    Gaten min var rett utenfor loungen, og denne maskinen fløy meg tilbake til CPH.

    [​IMG]

    Ved ankomst fikk jeg komme inn i flight deck og prate litt med crewet som var sykt hyggelige, men var ikke så lenge, da de kun hadde en 40min turn-around tid...

    MD95 Flightdeck
    [​IMG]

    Etter dette var det lite som skjedde. Hang i kantinen frem til Widerøe skulle fly meg til Torp. Andre søndagen på rad at jeg fløy den ruten... Tror ikke jeg kommer til å ta den ruten igjen, da TRF er h***etes langt vekke fra Oslo... Men selve flighten var fin og ankom på tid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takk for denne gang! Gleder meg til neste tur med dere alle! :)
     
  7. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for turen og en strålende TR! Er alltid et godt tegn når man får en smiley ved siden av totalsummen på regningen, og 75% av regningen er alkohol. ;)
     
    Islending liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport. Takker for den. Det ser ut som Thairestauranten i kjellern tjente ett par grunker på oss. De gikk tomt for Singha fredagskvelden :rolleyes:
     
    Islending liker dette
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for en glimrende rapport fra turen, og takk også for hyggelig reisefølge!
    Du har virkelig fått med essensen i hva denne turen handlet om :)
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for rapport!
     
  11. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger... :)

    Haha, takk! En 1 år og 3 månder gammel HTC One X. Gadd ikke drasse med Speilrefleksen, noe jeg angrer på...
     
  12. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for rapport og takk for turen :)
     
    Islending liker dette
  13. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Kanon, och tack för gott sällskap på den blå elefanten :)
     
    Islending liker dette
  14. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk! Ingen tvil om at man gikk glipp av litt av en happening her altså...noen på jobb skal få svi for dette:mad: Hilste forresten på DMB på NCE på onsdag, eller var det torsdag mon tro ;)
     
    Islending liker dette
  15. pgaa

    pgaa Bygdetulling

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    969
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for strående rapport, kjente meg selv igjen til å med :D
     
    Islending liker dette

Del denne siden