Guide: Flying Blue

Tråd i 'Flying blue' startet av Jørgen, 06. jan 2014.

1. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,868
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk forlenget gyldighet på poengene da jeg krediterte en VN-flyvning til FB, så det skal da fungere med SAS også nå.

2. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    649
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde også på akkurat denne, søkte på Google Flights også, men var ikke mulig. Kanskje Berg Hansen eller andre reisebyråer har lov?

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    293
    Isåfall synes jeg det er litt merkelig at vi får en ekstra bagasje på Eco Light hos for eksempel KLM. Skulle tro de ønsker noe tilbake.

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,562
    Bonuspoeng:
    293
    De får det nok til, da de syr sammen hva de vil og tar ansvar. Jeg kan jo logisk sett se fornuften i at LH ikke vil selge det, men på den annen side, hvis kunden vil fly dumt, hvorfor nekte salg...
    Jeg tipper det kanskje henger igjen fra da SK var i *A. At det kommer etterhvert.

5. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    649
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje, hadde vært gøy å høre med de, jeg tipper reisen uansett blir både dum og for dyr til at det er noe poeng, men jeg ville gjerne flydd sånn på neste familiebesøk i Bergen :D

RoadKing liker dette
  6. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    649
    Bonuspoeng:
    93

RoadKing liker dette
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Gjorde du noe spesielt for å få opp denne?
    I KLM-appen ser jeg ingen SAS-flygninger, kun KLM via Amsterdam.

8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    113
    Søkte på nettsiden, men mener jeg har sett en og annen SK flyvning både på award og revenue i appen. Men jeg har også lagt merke til at KLMs søk ikke er komplett, har de ok alternativ på eget metal så kommer kanskje ikke partnere.

freddyen liker dette
  9. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg søkte fra BGO.
    Det blir uansett ikke aktuelt hvis de opererer med "skatter og avgifter" som utgjør omtrent hele prisen hos SAS direkte.

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,565
    Bonuspoeng:
    183
    Tilsynelatende ingenting ekstra utover vanlig flyplass- og flypassasjeravgift på SK-billetter gjennom Flying Blue:

Screenshot_20240905-233703.png

freddyen liker dette
  11. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Var dette en vilkårlig dato, eller fant du den ene dagen ? :p
    Jeg finner ingenting, verken i APP eller på PC.
    Oppdatering: Jeg fant flygningen hos AF, men får feilmelding når jeg prøver å gå videre: "Sorry, we don't have flights on these dates."
    Mulig noen innkjøringsproblemer her.

Uansett veldig rimelig! Jeg regner med det er mulig å legge inn EB-nummer I SAS-appen slik at en får fast-track og lounge.

Last edited: 06. sept 2024
  12. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,125
    Bonuspoeng:
    113
    Nettstedet "Travel Dealz" har tat opp sweet spot booking på SAS flyvninger gjennom Flying Blue også:

https://travel-dealz.com/deal/flying-blue-sas-sweet-spot/

En del ruter ser svært gunstig ut. Mest interessant virker jo rutene som krysser landsgrensene, som vanligvis er dyrt (eller svært korte ruter, der det uansett ikke gjør noe forskjell å fly i Go vs Plus):

Sakset fra Travel-Dealz og ikke sjekket om tallene stemmer:

For CPH-HAM er det veldig god tilgjengelighet, selv om man skal reise i dag eller i morgen, mens cash billettene koster 4 000,- kr i Go!
    OSL-LHR virker også svært billig, koster jo denne ruten vanligvis 15 000p en vei.

For meg er det fint, for plutselig får min All Accor poeng (kun et backup program som brukes sjeldent :rolleyes:) en verdi, disse kan overføres 1:1 til Flying Blue.
    Om noen har gode ideer for hvordan man kan samle Flying Blue miles her i Norge der EuroBonus eller Miles & More ikke er et god alternativ: Si gjerne ifra :).

freddyen liker dette
  13. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    113
    Etter at Flying Blue MC ble avsluttet er det begrenset Accor som du nevnte - både linking og overføring - men også Revolut Revpoints og Amex Plat Points Plus er vel (dyre) muligheter.

14. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,125
    Bonuspoeng:
    113
    Var det bedre før?

Her står det fremdeles at jeg kan overføre 2 000 poeng til FB, som da igjen gir 2 000 miles:

https://all.accor.com/loyalty-program/partners/use/airfranceklm/index.en.shtml

upload_2024-9-7_14-50-21.png

Per nå kan jeg vel bare bruke disse 2 000 poeng for å redusere hotelregningen med 40 Euro. Ikke så veldig spennende. En flytur på de korteste rutene kan gi mer utbytte.

Men, Accor synes jeg generelt er et kjedelig programm og jeg bruker det kun i få tilfeller. Er det bedre muligheter å bruke disse poeng hører jeg uansett gjerne om det.

15. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lenge kan dette vare?
    Det høres for godt ut til å være sant.
    Nå har det alltid vært noen sweetspots hos Flying Blue, men her snakker vi om en del av de samme strekningene som KLM flyr selv.

Fly OSL-AMS med KLM for 41500 poeng.
    Fly samme strekning med SAS 90 minutter senere for 4900 poeng.
    Tilsvarende gjelder for BGO der en mellomlanding på CPH gir en STOR poengbesparelse mot kun 2 timer ekstra reisetid.

Jeg ser for meg at dette kan bli en overgangsordning frem til mer fornuftig prising (for KLM!) er på plass.

themichael liker dette
  16. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,035
    Bonuspoeng:
    113
    Under feltene med lojalitetsprogram og medlemsnummer står det et felt med bluebiz som det faktisk går an å endre på, nummeret som ligger inne er vel arbeidsgiver sitt nummer.

Vil dette kræsje med min personlige opptjening? Eller vil jeg fortsatt motta poeng inn på EB? Kan ikke huske å ha sett det tidligere.

17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,356
    Bonuspoeng:
    113
    Svetter litt her nå, for innså akkurat at jeg har 70k med poeng fra Resurs Bank Flying Blue-kortet som utløper ved månedsslutt. Noen måte å forlenge disse på uten å fly? Teller det som aktivitet hvis jeg bestiller en bonusreise, donerer poeng eller kjøper noe i shoppen?

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,016
    Bonuspoeng:
    183
    Mener all poengaktivitet teller mot utvidelse. Har ikke FB en sånn «Viatrumf»-portal? Evt overføre noe fra AmexPlat?

19. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,984
    Bonuspoeng:
    113
    Så vidt jeg vet er det kun flights og utvalgte andre aktiviteter som teller. Jeg fikk forlengelse pga setekjøp på en award reise. En overføring fra RevPoints ga også forlengelse. Hotellovernatting hos Accor ga ikke forlengelse.

20. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan bekrefte at du får poeng/XP ved å fly SAS (cashbillett, evt poeng + penger tror jeg - det testet jeg ikke spesifikt) dersom du legger inn ditt flyingblue-nummer i stedet for EB nr. Jeg fikk dermed forlenget mine poeng med nye 2 år ved å kjøpe en enveis go-light på f&f BGO-OSL til 549 kr.

upload_2024-10-24_16-47-24.png

Del denne siden