Guide - Hva man bør oppleve og hvor skal man bo ved en <24 timers mellomlanding i ukjent by

Tråd i 'Reisemål' startet av mariusbb, 24. jan 2018.

1. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke tvil om at det er vanvittig mye kunnskap på dette forumet. Men det er én oversiktlig tråd jeg har savnet mye, og det er følgende problemstilling: Man har booket seg en bonustur, og har greid å få til et langt opphold på inntil 24 timer i en annen by på veien. Så - hvordan skal man utnytte dette lille døgnet best?
    Utgangspunktet for tipsene i postene skal være at det er første gang man er i byen og at man vil få med seg det byen er kjent for, på under 24 timer. Med det mener jeg hva man MÅ se, så kan man komme tilbake en annen gang og oppleve resten!

Jeg håper en slik tråd kan være av interesse og at man prøver å holde den ryddig. Selv om noen allerede har skrevet om en by, er det bare fint at andre skriver om samme byen da vi alle har våre preferanser og tanker om hva som er viktigst. Jeg foreslår følgende mal (kom gjerne med forslag til endring):
    - By (land):
    - Flyplasskode:
    - Raskeste/beste vei til/fra flyplassen inkl. ca. reisetid og pris:
    - Hvilket område man bør bo i
    (evt. konkrete hotellforslag):
    - Prioritert liste over hva man bør se/oppleve/spise:
    - Konkrete restaurantforslag:
    - Hvordan reiser man rundt i byen (taxi, metro, buss, osv.):

Jeg starter med en guide til Bangkok!

2. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    - By (land): Bangkok (Thailand)
    - Flyplasskode: BKK
    - Raskeste/beste vei til/fra flyplassen inkl. ca. pris: Ta Bangkok Airport Link direkte fra flyplassen til Bangkok sentrum (30 min. til siste stopp, 45 THB). Anbefaler å ta den til Phayathai (siste stopp), og bo i nærheten av dette stoppet som også er for SkyTrain, evt. ta SkyTrain videre til Siam og bo i dette området.
    - Hvilket område man bør bo i (evt. konkrete hotellforslag): Trafikken i Bangkok er til tider helt forferderlig, derfor bør man bo og reise med SkyTrain. Enklest er det da som nevnt over å bo ved Siam evt. Sukhumvit.
    - Prioritert liste over hva man bør se/oppleve/spise: Forslag til dagstur fra morgenen av: Ta SkyTrain til Saphan Taksin som er rett ved elven. Ta deretter båten oppover (går regelmessig) på elven og se Bangkok fra elven. Gå av på Chang Pier som er "stoppet" til The Grand Palace. På veien vil du møte folk som sier palasset er stengt, men dette er bare lureri. Når du har fått nok av palassområdet, ta en tuk-tuk tilbake til f eks. Siam for shopping på digre kjøpesentre. Om kvelden ta turen til Khao San road som er kjent for "backpacker-gaten". Kjøp noe drikke og rusle nedover gaten og kjenn på livet. Avslutt på en av de mange rooftop barene, f eks. Lebua kjent fra The Hangover.
    - Konkrete restaurantforslag: Zuma Restaurant (beste restauranten i verden etter min smak). L'Appart (fransk restaurant med takterasse på Sofitel Sukhumvit).
    - Hvordan reiser man rundt i byen (taxi, metro, buss, osv.): SkyTrain uten tvil! Kjempebillig, raskt og effektivt. Trafikken i Bangkok er helt forferderlig. Nødløsningen er tuk-tuk som er en opplevelse i seg selv :)

ina, DanH, kalleballer and 6 others like this.

Del denne siden