Guide til US Airways poengkjøp og booking.

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Thomas, 11. sept 2013.

  1. Thomas

    Thomas Aktivt Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Nesten alt du behøver å vite om Star Alliance Award Booking via Us Airways.

    60 sekunders sammendrag for de intetanende og alle andre

    Du kan bruke US Airways miles til å bestille tur hos alle Star Alliance selskaper. Du kan ikke gjøre dette online. Du kan spare betydelig frustrasjon og ha en mer behagelig bestillingsprosess hvis du investerer tid til å researche hvilke routinger du vil fly.

    Bruk hvilken som helst kombinasjon av ANA verktøyet, Air Canadas nettsted, Continentals nettside, ExpertFlyer (betaljeneste) eller KVSTool(Beste løsing etter min mening) (betaltjeneste) for å se tilgjengelighet. Når du har satt sammen en reiserute, kan du ringe US Airways Dividend Miles Service Center (eller elite linje #) for å bestille den aktuelle reisen. Det skal ikke være tilleggsgebyr for bestilling via telefon, men det vil forekommet ett behandlingsgebyr. Planlegg nøye og være oppmerksom på at en endring eller kansellering av prisen vil resultere i avgifter med mindre du er en Chairman's Prefered Medlem. (CP)

    For å komme i gang, trenger du:

    • Tålmodighet
    • Motivasjon
    • Fleksibilitet
    • En ANA Frequent Flyer-konto (gratis)
    • Tid til forskning alternativer (fra en time og oppover)
    • Tid for å bestille billett(er) (opptil 1-2 timer)
    • Annen software for å søke etter ledige seter


    Viktig linker:


    Viktige merknader:

    • En award booking kan inneholde maksimalt ti segmenter .*
    • En stop-over er tillatt på pr reise, eller en "open-jaw" .* (Denne regelen endret fra to stopovers til en stop-over i sommeren 2010.)
    • Pris i bonuspoeng baseres på den dyreste besøkte regionen .*
    • Stop-over må være på "en partner hub" (praktiseres normalt slik).*
    • MPM og ruting-restriksjoner er løst håndhevet.
    • Du kan ikke kombinere Star Alliance- og ikke Star Allianceselskap på en booking.
    • US Airways vil kreve en avgift for å endre/kansellere en reiserute og refundere miles, og det er dyrt - $ 150 til $ 250, fravikes for CP.
    • US Airways vil kreve et obligatorisk behandlingsgebyr på alle bestillinger ($ 25 - $ 50).
    • Det vil koste $ 75 ekstra dersom avreisen er innen 14 fra bestilling. Dette fravikes for CP.
    • Agenter vil ved behov benytte seg av Star Alliance nettstedet til gjennomgang av routinger.
    • Etter noen komplisert reiserute er bygget, vil den bli sendt til "rate-desken". Denne prosessen kan ta alt fra 5-30 minutter eller mer.
    • USA vil tillate å sette reiseruter på vent, i henhold til restriksjoner gitt av andre Star Allianceselskaper. Makstid er mellom 24-72 timer, med unntak av ruter inkludert SQ-opererte segmenter, som må være "ticketed" umiddelbart.
    • Selv om det ikke tillatt, har flere personer blitt tilbudt RTW routinger for prisen på region-til-regionen reise. (Opplevd av undertegnede)
    • Agenter er generelt svært vennlige, men ikke veldig godt skolerte. Man kan få forskjellige svar og tillatelser alt etter hvem du prater med. Hvis du er misfornøyd med et svar du får, legger du høflig på. og ringer tilbake senere. Husk å være høflig, slik at du ikke får negative merknader på din PNR(booking).
    • Du skal ikke betale fuel-tillegg, får du oppgitt taxes på en to-legs LH-flight til 2-3000 kroner så be dem sjekke regnestykket

    * = Selv om disse er ment å være regler, er det rapportert om unntak fra disse reglene.

    Planlegging og research:

    En booking består ofte av flere forskjellige segmenter, og du må definere destinasjon, og en eventuell stopover. Man må ALDRI søke på måten OSL-NRT, men segmentvis. Eksempel på dette er: OSL-FRA-PVG-NRT. Dette gjør ting lettere å kombinere forskjellige flighter, enn om du bare velger start og destinasjon. Et annet eksempel finner du under:

    Hvis du ønsker å fly fra Tampa, Florida (TPA) til Cape Town, Sør-Afrika (CPT), er det lengste segmentet Europa-> Sør-Afrika, og dermed ville det være best å finne tilgjengeligheten på dette segmentet før alle andre. Ja, det finnes USA-> Sør-Afrika direkte, men i så begrensede frekvenser at det vil være vanskelig å finne tilgjengelighet. I tillegg får man f.eks 2 segmenter i First, og det er jo som alle vet bedre enn 1 segment i First.
    For å komme til CPT, vil du enten fly direkte fra LHR, FRA, eller IST (merk noen av disse er non-stop og noen er "direkte" med stopp i JNB). Siden det er relativt få fly til CPT direkte, bør du også vurdere en tilkobling fra JNB (Johannesburg). Europeiske alternativer for å nå JNB inkluderer LHR, FRA, MUC, ZRH, IST, og CAI i Egypt.

    Så den første flyturen du bør søke etter er: LHR-CPT, FRA-CPT, eller IST-CPT, eller LHR-JNB, FRA-JNB, MUC-JNB, ZRH-JNB, IST-JNB, eller CAI-JNB . Når du har funnet tilgjengelighet på den flyturen, så du vil se etter noe fra USA til den europeiske byen du fant i forrige søk. Husk at du kan her gjøre flere routinger. Fant du f.eks FRA-CPT, kan du f.eks fly TPA-EWR-CPH-FRA for å komme deg til Frankfurt.

    Du må derfor bare gjenta denne prosessen til du har fått en hel rute satt sammen. Fra Tampa til Cape Town, kan en sannsynlig ruting være TPA-CLT-MUC-JNB-CPT. Den mest direkte ruting vil trolig være TPA-EWR-LHR-CPT, men seter på LHR-CPT segmentet kan være vanskelig å finne. Ideen er å gi deg en rekke alternativer for hvert segment. Husk at du kan ha maksimalt fem segmenter for hver etappe av turen (den utgående og hjemgående).
     
    Roberto and AndersB like this.
  2. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan booke online om kun US metal.
    Men de fleste bestillinger er nok med star alliance, evt en kombinasjon.
    Endringsgebyr ble redusert fra 250$ til 150$ for mange år siden.
    Partner booking fee er fast 50$. 25$ phone booking fee er waived for partner bookings.
     
  3. skaya

    skaya Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Tålmodighet er stikkordet- men enda viktigere er å gå gjennom alt med telefonagentene flere ganger for å dobbeltsjekke at alle navn er stavet 100% riktig, at alle booking klasser er korrekt, at taxes og gebyr er riktig, og at alle datoer er riktige. Samt ikke minst få booking referanse for hvert enkelt flyselskap foruten US selv.
     
  4. ruby1968l

    ruby1968l Tomleskolt

    Innlegg:
    1,370
    Likes mottatt:
    1,064
    Bonuspoeng:
    113
    Av egen erfaring, du bør være forberedt på at US agenten ikke alltid finner de samme award seat som du har funnet på ANA tool. Dette har jeg opplevd på flere Lufthansa flighter ut/inn fra Norge.
    Føler du deg usikker, sett bookingen på hold og se etter alternativer og vurder grundig før du ringer tilbake og enten booker eller forsøker ny routing. Da sparer du deg for 150$ i ombookings avgift ;)
     
  5. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    Sette på hold OG få US booking ref er et godt tips. Men husk kun 3 dagers hold.
     
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    705
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Det har versert en del skriverier på nett om at US ikke godtar bestillinger innen Star Alliance fra og med 01.01.14. Snakket nylig med en agent som kunne fortelle at dette kun gjelder dersom du ringer det amerikanske booking nummeret. Så lenge du ringer det norske nummeret (hvor du da havner i Liverpool) er det bare å kjøre på med DM bonanzas for neste år.

    US Airways (Norge): 800 18 863
     
    Bizflyer liker dette
  7. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,178
    Likes mottatt:
    5,537
    Bonuspoeng:
    113
  8. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er virkelig fantastisk! Prisen er 500 USD + skatter/avgifter for å dele 50 000, totalt 567 USD. Med andre ord ca 3 400 kr for 50 000 miles!

    Jeg trenger muligens 30 000 miles til en intra-Asia i business snart, og det vil altså koste meg i overkant av 2000 kr for fire flighter med SQ i business. :cool:

    Hvis jeg "låner" en annen konto kan jeg da overføre 40 000 for å få 80 000 i den andre kontoen, bruker de 30 000 fra den, og overfører deretter 50 000 tilbake igjen med ny 100%-bonus. Totalt 90 000 miles for 6100 kr om ikke mattekunnskapene er helt på villspor.
     
    Last edited: 30. sept 2013
    Scanflyer liker dette
  10. Helikopter

    Helikopter Senior Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig lyst på en tur til Thailand i julen. Etter 14 des ca, dere som er inn i det, hvordan er tilgangen i C?

    Edit: God tilgang, noen som er hypp på å dele mil?
     
    Last edited: 01. okt 2013
  11. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,178
    Likes mottatt:
    5,537
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ga nettopp 50K til Melinda som ble til 100K for henne. Deretter overførte hun innen 5 minutter 50K til meg som ble til 100K. Netto økning i saldo per konto: 50.000 hver til en totalpris ca. 1100 daler.
     
    HEO liker dette
  12. ruby1968l

    ruby1968l Tomleskolt

    Innlegg:
    1,370
    Likes mottatt:
    1,064
    Bonuspoeng:
    113
    Nei å nei, dette er jo en personlig katastrofe. Jeg har tømt US kontoen ifm forestående DM tur, og har ennå ikke meldt inn min bedre halvdel i programmet til US.
    Nå får jeg bare melde henne inn umiddelbart og i fremtiden sørge for at det alltid er poeng på begge kontoer.
     
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
  14. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,178
    Likes mottatt:
    5,537
    Bonuspoeng:
    113
    Så får vi se om det blir merger snart og bye bye gravy train.

    Tipper det kommer minst en runde til med moro
     
  15. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer nok helt sikkert flere 100% buy/gift, men tror ikke det kommer flere gullsjanser ala 100% share. Det kan være lurt å lage noen tomme kontoer for resten av familien bare sånn i tilfelle. Dette fordi US krever at kontoer som skal benytte promoen må være 13 dager gamle, så bedre å posisjonere seg.
     
  16. Scanflyer

    Scanflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    28
    Kan man booke SQ på US miles? Trodde de bare tillatte awardbooking for medlemmer av Krisflyermedlemmer med status.

    Edit: Når jeg forsøker å bruke ANAs søketool får jeg beskjed om at jeg ikke kan søke på partnerawards fordi jeg ikke har nok poeng (den står jo i 0). Andre tips til nettsider for søk utover ANA og Aircanada?
     
    Last edited: 19. okt 2013
  17. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    2) If you don’t want to do option 1, you can trick the award tool into letting you see Star Alliance availability.
    a. As mentioned, the “Use Star Alliance Member Airlines” button will be grayed out if you don’t have miles in your account, so instead click on the blue “ANA International Flight Awards” button (note: my screen doesn’t show grayed out Star Alliance button because I have miles in my account).

    [​IMG]
    b. Search for an international route that ANA serves, like NRT (Tokyo Narita) to HKG (Hong Kong). You enter these abbreviations in the APO airport code box and click next
    [​IMG]
    c. Your fake results will show, so you can just scroll to the bottom and select the blue “Use Star Alliance Member Airlines” button.
    [​IMG]
    d. You now have access to the Star Alliance tool. You can enter in any city pair and get accurate Star Alliance availability.



    Kilde: http://thepointsguy.com/2011/06/how...l-to-search-star-alliance-award-availability/
     
    Scanflyer liker dette
  18. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, innad i Asia går bra, og har ganske bra tilgjengelighet (til og med første klasse på DEL-ruten nesten hver dag). Interkontinentalt slipper de litt på ruter med det gamle businessproduktet.
     
  19. Scanflyer

    Scanflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    28
    Takk Cecilie! :)
     
    Cecilie liker dette
  20. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    705
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Noen awards er kun tilgjengelig for Krisflyer, utfyller Bjørn Helge sitt svar med saksing fra ANA:
     

Del denne siden