Gulfeber-vaksine Seychellene

Tråd i 'Reisemål' startet av Guden, 17. okt 2017.

1. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

Vi skal til Seychellene i morgen kveld med Ethiopian med mellomlanding/transfer i Addis.
    Må man ha gulfeber-vaksine? Dette har gått helt i glemmeboka og folk sier forskjellig ser jeg.
    Det er jo kun snakk om en mellomlanding. Råd, tips, erfaringer mottas med STOR takk nå helt på tampen

2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    2,277
    Bonuspoeng:
    113
    ETHIOPIA Yellow fever (2017). Country requirement at entry:

A yellow fever vaccination certificate is required for travellers over 9 months of age arriving from countries with risk of yellow fever transmission and for travellers having transited for more than 12 hours through an airport of a country with risk of yellow fever transmission.

who.int/ith/2017-ith-country-list.pdf
    WHO list of countries with risk of yellow fever transmission.

"Gulfebervaksinasjon er påkrevd og kan kontrolleres ved innreise."

regjeringen.no/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_etiopia/id2414712/#helse

Har vore på besøk og i transit Etiopia flere ganger, har aldri blitt spurt om helsekort.

reiseklinikken.no
    cdc.gov/travel/destinations/ethiopia

Last edited: 17. okt 2017
    Guden liker dette
  3. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    6,303
    Bonuspoeng:
    113
    Eneste to land i Afrika som har spurt var Kenya og Sør Afrika.

Kom akkurat tilbake fra Djibouti, Etiopia, Rwanda og Uganda. Ingen ville se kortet.

MEN, smart å ha, så ta turen innom legen

4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    3,872
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har stått i kø på flyplassen i Victoria (SEZ) for å vise frem vaksinasjonssertifikat.
    Vi kom fra Nairobi og da vi landet kom det en helseoffiser inn i flyet og han gikk gjennom flyet mens vi satt med beltene på, så fikk vi gå ut av flyet.
    Før vi kom inn til passkontroll var det kontroll av vaksinasjonssertifikater ....

5. Thor-Erling

Thor-Erling Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    Uganda ville ha kopi av kortet når vi søkte E-Visum dit i år. Men ingen sjekk i imigration. Heller ikke i Rwanda.

6. Flyskrekk

Flyskrekk Er for lengst kurert

Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    OT: For sent for min del, men burde tatt gullfebervaksine før jeg signa opp her...

7. LN-KFK

LN-KFK Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde transitt på 3t i ADD sist uke. Ved ankomst i BKK måtte alle med ankomst fra Afrika og Sør Amerika fylle ut eget helsekort og legge ved gulfeber bevis. Siden vi kun hadde transer og ikke stemplet inn ADD måtte vi ikke vise gulfeber kort. Ble heller aldri spurt om gullfeber kort på flyplassen i ADD.

8. Upsaker

Upsaker Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,683
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje vi burde ha en boks man måtte huske av for å registrere seg?
    [_] Jeg har tatt gulfebervaksine

9. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    6,303
    Bonuspoeng:
    113
    Denne gangen kjøpte jeg East Africa visum som for hundre daler gir deg visum for Rwanda, Kenya og Uganda. De ber ikke om kopi av gulfebervaksinebevis

https://irembo.gov.rw/rolportal/web/rol/east-africa-tourist-visa

Edvard liker dette
  10. Herlov

Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    5,703
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var på Seychellene med Ethiopian for ca. to måneder siden, og da hadde de kontroll av gulfebervaksine-dokumentasjon ved ankomst.

11. Thor-Erling

Thor-Erling Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
  12. Herlov

Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    5,703
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan gikk det, @Guden? Kom du deg inn i Seychellene?

13. sexten

sexten Senior Medlem

Likes mottatt:
    638
    Bonuspoeng:
    93
  14. sexten

sexten Senior Medlem

Likes mottatt:
    638
    Bonuspoeng:
    93
    Og no kan eg bekrefta at informasjonen eg ga stemmer.

Flyet du kjem med vert fyst stoppa ved gate, og ingen får reise seg/hente ned baggasje før ein "health officer" har delt ut eit ekstra ark (i tillegg til immigrasjonspapirene) der du må fylle ut helseinformasjon.

Deretter går turen inn i ankomsthallen der ein fyr (hvis du er kvit iallfall) spør kor lenge du var i Addis. Så lenge du svarar mindre enn 12 timar går du rett vidare til ein desk med termo-kamera og leverer inn "helse-arket".

Deretter er det vanlig immigrasjon. Ser det har vore skreve at du må ha dokumentasjon på retur-flight og hotell-overnatting klar, men eg vart ikkje spurt om dette iallfall.

15. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Heisann.
    Ci kom inn uten problemer, men noen "rutiner" jeg aldri har vært borti før:

1. Ved avgang fra ADD ble kabinen sprayet ned med myggspray to ganger før avgang.

2. Utfylling av skjema ombord med personalia, hvor man skal bo, når man skal hjem, yrke etc. samt helseopplysninger.

3. Når vi landet så fikk vi ikke lov til å ta ned håndbagasje før helseinspektører hadde gått igjennom flyet. Deretter var det utfylling av et nytt meldeskjema før vi kunne hente ned håndbagasje og gå ut av flyet.

4. Kontroll før passkontroll hvor ferdig utfylt skjema skulle innleveres, noen spørsmål om hvordan man følte seg, hvor lang connection i ADD etterfulgt av temperatmåling (ikke i rompa, men sånn skanning av panna heldigvis). Så var det videre til passkontroll, hente bagasje og så gjennom tollen.

Så ingen spørsmål om gulfeber-vaksine. Men drosjemannen sa at de er livredde for gulfeber og en annen type sykdom som nylig har kommet til øya, så derfor er det ekstra sjekk av alle som ankommer.

16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    7,846
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er ganske vanlig på mange ruter.
    Også i Europa, eksempelvis FNC-LIS.

17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    2,277