Men nabokommunene har (om det er bedre eller verre enn Oslo er deg et annet spm.): https://testweb.nannestad.kommune.no/publisert-innhold/helse-og-oppvekst/reisevaksiner/
Ingenting inkluderer ikke oppdaterte nettsider Ullensaker har sluttet med «reisevaksiner» for ett lite år siden, enda lengre siden for Gjerdrum som nå henviser til en annen kommune, tror det var Lørenskog. Det blir nok privat og få alt stukket, om mulig, på en gang
Har ikke testet disse selv, men det kan jo være en praktisk løsning? Bestill på nett og sett vaksine hos apoteket. https://evaksine.no/
Gulfeber kan ikke «settes» på apotek, må oppsøke godkjent helsepersonell. Ikke alle er godkjente tydeligvis, inkludert fastlegen jeg bruker.
Var i Senegal uten å vite at vi måtte ha gulfebervaksine (eller visum.. ), det gikk også bra. Men for min del er selve vaksinen viktigere enn kontrollen på grensen.
Tja, både og. Jeg har ikke vært i Angola siden pandemien, men innreisen der er noe av det dummeste jeg har opplevd. Etter landing ble vi eskortert inn i en flyhangar hvor samtlige måtte testes for covid, her hadde de til og med rigget seg opp med en scene hvor sjefen for opplegget stod med mikrofon og klarerte folk etter negativ test, for den fantastiske afrikanske effektiviteten sin del skulle vi gå 2 og 2. Jeg om min kollega gikk sammen for å testes, etter test skulle det altså ta 15 minutt før man ble klarert videre, jeg fikk såvidt satt meg ned etter testen før jeg ble ropt opp. Kollega ble sittende i 15 minutt.... Nå var det jo ikke gullfeber i dette tilfellet, men i Afrika er de jo veldig god på å finne "problem" med vaksinekortene, dette løser seg alltid så lenge man har med seg litt kontanter.
Her i Elfenbenskysten løser de manglende gulfebervaksine med å sette den på direkten på flyplassen. Jeg vet ikke hva prisen er, men jeg vil tro de legger på god margin på prisen.
Faktisk et land hvor de har en fornuftig løsning da. Til tross for at jeg har vaksinen så måtte jeg i Kongo inn på et bakrom og løse det hele med kontanter, hva som egentlig var problemet aner jeg ikke da forklaringen ble gitt på fransk.
Når man havner ‘der’ så er det bare å be om kvittering, da pleier de å miste interessen. Eventuelt bare si at man ikke forstår, for så å vente dem ut, men det kan bli en tålmodighetsprøve.
Jeg fikk faktisk kvittering på dette. Der stod det uansett ikke noe mer utfyllende enn beløpet som var betalt. Arbeidsgiver var jo veldig klar over hvilke problem som kom på flyplassen, så det ble aldri noe problem med reiseregning. Det er til og med skrevet en nyhetsartikkel om problemene med korrupsjon på flyplassen, PNR. https://www.africanews.com/2018/12/26/congo-illegal-extortion-at-pointe-noire-airport/ For meg så tenker jeg det enkleste ofte er det beste når man er i Afrika, det er mye korrupsjon der og det er ofte best å bare leve med det. Betal noen kroner som man uansett får igjen(om man er på jobbreise), så sparer man seg for mye frustrasjon.
Waiting-game er jo kjent i deler av Asia også. Men som regel så taper vi vestlige, da vi ofte skal en plass, mens de ansatte jo er på jobb hver dag. En kollega ville ikke gi seg pga prinsipp og havnet på politistasjonen. Etter å ha ventet 15 timer gav han seg. Prinsipper er fine, men kulturforståelse er jo greit å ha det også. Det er jo vi som er besøkende.