Innledning Begynte med at det ble visumfritt for norske borgere å reise til Minsk tidligere i år. Da en her inne luftet ideen med meg om ta en langweekend til Minsk! Vi er begge enig om visum er noe dritt, litt motvillig var jeg i førsten, men siden det er nå er visumfritt, så gikk jeg med på det, begynte i hver vår ende undersøke flyalternativene, hvilket ikke var mange, Lufthansa, Air Baltic eller Aeroflot, valget ville naturlig vært LH pga loungetilgang etc. men med Aeroflot øynet vi muligheten for en lang mellomlandning i Moskva på rundt 6,5 time hver vei og kanskje en sightseeingtur i Moskva. Det ble Aeroflot vi bestilte. Første hindring Vi gledet oss til å se Minsk og Moskva, siden dette var jo litt fram i tid, så jeg sjekket litt på div. nettsider om guider etc. så leste jeg et sted at man trengte visum til Russland!!! Dette hadde vi faktisk ikke tenkt på, hele turen ble jo utgangspunkt trigget av at det var visumfritt til Minsk!! #¤%&%*=! Visum til Russland var ikke "only, only" som Peter Solberg pleier å si... Først måtte man altså booke time på Den Russiske Ambassaden i en del uker i forveien, noen som skapte en del hodebry da begge hadde heftig reiseprogram i mellomtiden hvor vi var avhenglig av pass, så måtte vi møte opp på et lite "intervju", noe som gikk overraskende greit, så fikk man passet tilbake etter 4-5 dager. Mens vi venter på april Så er planleggingen i gang, leser oss opp om Moskva og Minsk, booke hotell, 2 netter på Hampton Inn by Hilton Minsk etc. Samtidig var ikke denne turen i fokus, da jeg hadde en god del andre turer i mellom, jeg var i HK, Bangkok, Cape Town mm... Uventet! 3 dager igjen Så bare 3 dager før utreisen kom det en telefon fra ukjent nummer, jeg tar vanligvis ikke telefon fra ukjente, men siden jeg tilfeldigvis satt foran PCen , søkte jeg kjapt opp mens det ringte, "Aeroflot/OSL" kom det opp skjermen, "Hallo, er dette ****** *****?" Aeroflot spurte etter han andre reisende (nevner ikke navn her) på samme bestilling, "Uh, oh..." tenkte jeg, tankene mine streifet innom det kanskje var noe på rullebladet hans (jeg vet han har noe, det er derfor han ikke reiser til USA). "Jeg ringer fra Aeroflot og lurer på om dere vet dere trenger visum til Moskva", "Yes, det har vi!, transitvisum for 2 innreiser", "åh ja, så bra, det var alt", Yes, det var det, to dager til på jobb, så er det tur! Men nei da! 2 dager igjen Kl. 1610 dagen etter ringte samme nummeret (Aeroflot) meg igjen, men spurte etter den andre reisende, "Hva faen, tenkte jeg, det var min bestilling, hvorfor spør de om den andre reisende igjen?", så jeg spurte han rett ut, han sa det er fordi han hadde et norsk navn, "Aha, rasist!!", "Vi ringer alle med norsk navn på passasjerlisten for å høre om dere har visum", "Men dere ringte jo i går, jeg sa vi hadde!", "Ja... men hadde dere visum til Minsk da? Fordi dere flyr via Russland, da må dere ha visum... mange nordmenn tror det er visumfritt til Minsk, men det gjelder altså ikke via Russland!", What the F...! Jeg ble veldig opprørt egentlig, samtidig var situasjonen så bizzare at jeg klarte heldigvis å roe meg ned så og takket de for at de på Aeroflot ringte (det er er jeg glad for at jeg gjorde, jeg kunne ha blitt sint og bannet og slengt på røret, men hva godt ville det gjort? skal forklare om litt hvorfor jeg er glad beholdt roen), det som derimot gjorde meg oppgitt, er jeg reiser med en tiltaksløs person som bare ga opp! Så dette er siste gangen jeg nevner "Den andre reisende" i dette reisebrevet! Samtidig som jeg var på vei til plukke opp barn fra skole, på vei til trening, så var jeg hele tiden i telefon for å løse dette! Ringte flere visumbyråer, googlet, ringte Expedia kundeservice, visumbyråene sier visum til Minsk kunne vi bare glemme på en dag, Hvitrussland har ikke ambassade i norden engang! nærmeste sted for å få visum er Latvia, Litauen og FInland!!! Arne & Tony Ut på kvelden ringte jeg opp Aeroflot på OSL igjen (utrolig nok var de fremdeles på jobb), egentlig uten noe forhåpninger hvordan vi skal løse dette (her er det den roen og vennlige tonen jeg hadde med Aeroflot jeg hadde tidligere skulle vise å lønne seg), fikk vite han som ringte het Arne, jeg begynte med å takke for at han tok tidligere og forklarte vi (jeg) virkelig vil gjennomføre turen, og at jeg hadde en ide, det var vi kunne ombooket utreisen via et annet land eller rett og slett kansellert utreisen, men beholdt hjemreisen, fordi det hadde funket, Jeg kjøper et enkelreise via feks. Riga og hjemreisen via Moskva, jeg hadde jo visum til Russland, men Arne forklarte da at om man kansellerte eller ikke bruker utreisen, så vil hjemreisen også bli kansellert automatisk, det er ikke så mye de kan gjøre pga. systemet, mens jeg forklarte alt som vi ikke får refundert av hotelutgifter, leiebil, guider etc. (jeg smurte på skikkelig) og samtidig pushet på om en løsning at Arne til slutt sa: "Vet du hva, dette gjør jeg ikke ofte men jeg skal sende en mail til han som sitter med bookinger i systemet nå med en gang og forklarer saken, han vil lese dette når han kommer på jobb i morgen kl. 0900, ring dette nummeret ** ** ** ** kl.0910 da får han tid til lese mailen, han heter Tony, han kan kanskje finne på noe for dere!!!" Med et glimt av håp, lå jeg søvnløst i sengen og grublet på alle mulige scenarior... den natten var lang!! Kommer jeg meg til Minsk og Moskva? Hva ble løsningen? Forsettelse følger...
Ps. hvis du bor i Oslo: Man trenger ikke dra til ambassaden på Skarpsno for visum, ei heller booke time. Var i Russland for et par uker siden og søkte visum ved å stikke innom Russisk visumsenter (IFS) i Kvadraturen.
Skarpsno?? Russiske ambassaden ligger på Drammenveien i Oslo, det var dit jeg dro. Edit: Skarpsno er Drammensveien! Hvorfor kalle det Skarpsno? Hehe, har bodd i Oslo hele livet, ingen kaller det Skarpsno, heller Bygdøy Alle...
Å skaffe seg visum til Russland suger! (spesielt hvis en ikke bor i Oslo). Skulle på noen møter for noen år siden. En arbeidsdag for å reise til Oslo, ha med bilder etc OG nøyaktig beløp i kontanter. Nei de sender ikke pass i posten når det er ferdig. Altså en arbeidsdag for å hente.... Av skade blir man klok. Ved senere besøk har jeg rett og slett benyttet "visumservice" i Kirkenes. De ordner og fikser og sender rekommandert.
Det som sto på hjemmesidene til ambassaden ivertfall. Derfor det var ekstremt vanskelig å finne frem, for man kan fortsatt booke time gjennom IFS (som ikke blir godkjent)
Ha, har fokus på ny tur i helgen på KISS konsert til Helsinki, Stockholm og Oslo, nesten glemt å fortsette på dette reisebrevet... Her forsettern... Kom jeg meg til Minsk og Moskva? På morningen nøyaktig klokken 09:10 ringte jeg telefonnummeret jeg fikk av Arne, spurte etter Tony, det var Tony som var på tråden, joda, han var positiv til forslaget om å kansellere utreisen min og lot hjemreisen være, men jeg måtte betale et endringsgebyr og mellomlegg, da enkeltbillett var dyrere enn tur/retur billett, totalt kom det da på 1699,- pr person, (nå skal jeg spare dere med for mye detaljer her, siden det ble ganske så mange samtaler fram og tilbake mellom meg og den andre reisende og Aeroflot Tony) Tony og jeg ble litt buddies da etter noen timer på telefon (de hadde tydligvisvis ikke så mye å gjøre på jobben), snakket løst om reising, bonuspoeng, sport og div mens han søkte etter muligheter på PCen sin, så foreslo Tony at om jeg reiste litt tidligere fra Minsk, så ville jeg fått hele 11-12 timer i Moskva mot 6 timer som det var med opprinnlig billett og det ble også billigere 799,- totalt i endringsbegyr og mellomlegg, søvn er overvurdert så selvfølgelig kastet jeg meg over tilbudet! Tony hadde så mange forslag på hva man skal gjøre på turen og snakket i hvertfall 30 minutter bare om attraksjonene i Moskva... jeg hadde egentlig ikke tid til å høre på han, klokken er nå over 12, jeg måtte ordne fly til Minsk via Riga på dagen! Fant billig fly med Air Baltic, eneste catch var den gikk om 4-5 timer, jeg var på jobb, ikke pakket, så da var det bare å gjøre seg ferdig med det jeg skulle gjøre på jobben og komme meg avgårde!! Ja, det ble en del ekstra merkostnader her, endringsgebyret, ekstra flybilett og overnatting via Riga, men jeg var ikke villig til å kaste alt det jeg har betalt for restende tur ut av vinduet. Mektig imponert! Her er noe som imponerer meg med Aeroflot!!! Ikke nok med med Arne og Tony strakk seg langt for å hjelpe meg, i løpet av ettermiddagen så fikk jeg mail fra de også!! en lang mail, med utgangspunkt i de 11 timene jeg hadde om hva jeg burde se, vedlegg med kart som han de hadde tegnet på, ruter etc. jeg er så imponert over Aeroflot at jeg har ikke ord! Beste kundeservicen ever! Dårlig tid Jeg har aldri hatt så dårlig tid før en tur noen gang! Kastet meg på sykkel fra jobb og pakket i en fei, heldigvis går Flybussen bare noen hundre meter fra der jeg bor. SAS Gold lounge med Air Baltic Jeg hadde utgangspunkt slått meg til ro med at jeg ikke fikk komme inn på lounge denne gangen, så jeg kjøpte meg en baguette og tuslet bort til gaten og satt meg ned, så titta jeg opp på skjermen, der det sto AB****/SK****, denne rute er visst codesharet med SAS! Tenke at da må jeg jo selvfølgelig prøve meg i loungen! Billetten lot seg ikke scanne, så jeg spurte pent damene om jeg ikke kunne komme inn alikevel siden det er AB/SK & Co, mens jeg flashet heftig diamantkortet, jammen slapp de meg inn gitt! Air Baltic Jeg har aldri flydd Air Baltic, så dette var jo litt spennende... litt trange seter, bra service, man måtte betale for mat og drikke, men utvalget var fantastisk, supper, varm retter osv fra meny!! Park Inn by Radission Riga Trippepoeng og greier, selvfølgelig valgte jeg CC hotel... Ja, jeg ble oppgradert! Riga Så var det Riga da, har aldri vært her før, så etter en god frokost dro jeg for å utforske byen... jeg hadde ca. 9-10 timer før jeg måtte videre til Minsk. Fortsettes...
Fiffig samling dumplings(?) i Riga. Var du på japansk (kinesisk?) restaurant? Aner jeg blekksprut(dumpling) trukket i sepia? Kan du anbefale stedet? Da jeg var der spiste jeg på en av "middelalderrestaurantene". For så vidt spennende med villsvin,- men litt skuffet over at de hadde klart å få kjøttet tørt -selv om det var en slags gryterett i leirkrukke.
Virkelig imponerende service fra Aeroflot, flott at dette ordnet seg, håper resten av turen går bra nå