Høsteventyr i sydlige Afrika

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henshaw, 20. febr 2014.

  1. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Så, i begynnelsen av november var jeg en tur nedi de sydligere deler av Afrika og surret rundt litt og fant ut at jeg kanskje skulle få skrevet TR fra turen, endelig. :p

    Så, utgangspunktet for denne turen er to ting egentlig. Den ene er at jeg fikk en mail fra Lufthansa som lurte på om jeg ville fly til JNB for 4700 norske penger. Kjapp kommunisering via Fjaseboka til potensiel reisekamerat hvor jeg delvis spøkende sa "skal vi dra" og innen 30 min var billetter bestilt. Lite visste jeg da at familien også hadde tenkt seg nedover, dog litt tidligere men vi ville treffes og ha en kveld sammen på "hytta" for grilling og god drikke.
    Det andre utgangspunktet for turen var at jeg satt i en ExPhil-forelesning og gjorde alt annet enn å følge med på hva Descartes mente om verdenen. Det jeg gjorde dog var å lese denne artikkelen:
    http://www.getaway.co.za/activities/rafting-zambezi-safari-par-excellence/
    Reisekamerat var meget enig i at dette måtte gjøres, dog begrenset til 2 dager/1 natt.
    Så da måtte man ha flybilletter til Livingstone, Zambia også. BA ble valgt (over South African, pga ganske solid prisforskjell) Ikke fått poeng på BA kontoen enda...


    Så, torsdag 31.10.13 var kofferten pakket og man sto i kulda og ventet på flybussen, som for min del er mye enklere enn Flytoget. Reisekamerat var i rute fra Sandefjord med NSB. Som kjent så hadde man jo tidligere i oktober vært på et par dagsturer i SAS Plus for å få seg slikt gullkort så man var jo litt spent på når man faktisk ville bli oppgradert fra Basic til Gull, mtp at man ville ha en 7t layover i FRA. Alternativet var 45 min...

    Jaja, på OSL fant man et slikt fly
    [​IMG]

    A og C sete på nødutgang + et par aviser så gikk den turen unna.
    I Frankfurt var det gjennom passkontroll og herremannen kikket og kikket på passet mitt, bladde i det, og så skeptisk ut før sidemann sa "aus Norwegen", besvart med et "aaah" og jeg fikk slippe ut av Tyskland.
    Fant seg et sted å sitte ned og innta mat og drikke, og ble likesågodt sittendes der til det var på tide å komme seg på et fly.

    [​IMG]
    Det så slik ut.

    Hadde reservert sete veldig-langt-bak A og C og det funket fint, midtsetet forble ledig.

    [​IMG]
    Hørt det er malaria i Afrika så greit å forebygge.

    Tittet på litt filmer, blant annet "Planes" og sov litt og så var man ankommet JNB. Tok en nærmere 40m å komme seg gjennom immigration pga kø men null stress. Trasket til Avis og hentet leiebilen, en Hyundau i20 som vi kom fram til at var faktisk ganske god, desidert bedre enn Ford Figo som vi hadde sist
    Tar en 5 timer med et stopp å komme seg fra JNB til hytta på veier som holder høy standard med unntak av et lite strekke med en del potholes.

    Vel framme på hytta (http://bushriver.co.za/) var familien + venner der nede så smått startet på forberedelsene til grilling, Sør-Afrikansk style, aka braai. Bål var fyrt opp og kald øl kom kjapt i hendene våre

    [​IMG]

    Ble en senere kveld enn planlagt men tidligere enn ønsket, sånn går det når man kun har et par timer søvn i et flysete under beltet.
    Dagen etter ble det å sende familien hjem til Norge før kåken ble overlatt våre hender.

    Hadde et par dager der nede som ble brukt på å råne rundt i Land Rover, kjøre "Panorama Route" og safari i Kruger National Park.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Pilgrim's Rest, gammel, trivelig gruveby, men syns mengden folk og store turbusser brakte ned inntrykket en del.

    [​IMG]
    Waterbuck

    [​IMG]
    Fugl

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Fortsettelse følger, hold kommentarene et øyeblikk :)
     
    milehigh, Fnate and Cecilie like this.
  2. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Tiden var kommet for å gå til neste del av turen, nemlig Livingstone, Zambia.
    Flyet ditt gikk rundt 10 på morgenen, som betydde at vi måtte ha hotell ved JNB natten før. Valget falt på Protea OR Tambo tror jeg det het, til rundt 600 penger for en natt.
    Hotellet hadde stilig interiør og uteområdet hadde god utsikt over den delen av terminalen alt av A380 parkerer på, var dog mørkt så ingen bilder. Hotellet hadde et stilig interiør med luftfartstema.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Forøvrig ble regningen på mat og drikke den kvelden den største vi noensinne har klart å opparbeide i Afrika :drink

    Rommene var fine, sengene gode, men vi hadde ikke fått med oss at det var åpent bad, hvor det eneste som skilte soverom og dusj var en glassvegg og et forheng.
    Frokost ble inntatt på Mugg & Bean på JNB hvor utsikten ser slik ut:

    [​IMG]
    Fant ut senere at vårt fly var BA maskinen som står på buss-gate i bakgrunnen.

    Ombord i flyet fikk man et måltid, husker ikke hva, men smakte godt.

    [​IMG]
    Tarmac LVI.

    Terminalbygget på LVI er nytt og fint og virker faktisk å være dimensjonert skikkelig, i motsetning til en del andre steder i Afrika.
    På forhånd tatt ut 200 USD kontant pr pers av to grunner. Visum til Zambia koster 50 USD for single entry, 80 USD for double entry som vi kjøpte. Som nordmann kjøpes det on arrival. I tillegg tok hostellet vi bodde på bare betaling for rommene i USD cash. Immigrasjon gikk kjapt, man fikk fint helsides visum klistret inn i passet + stempel. I ankomsthallen var bagasjen allerede kommet og sjåføren fra hostellet sto og ventet på oss + et par andre.
    Den originale planen var å bo på Zambezi Waterfront, men da vi booket var det ikke noe ledig i vår prisklasse.
    Valget falt da på Jollyboys Backpacker (http://www.backpackzambia.com/) som ligger inne i selve Livingstone. Der hadde vi twin room med eget bad som egentlig er ganske greit. De ansatte der booket alt av aktiviteter for oss og vi satte igang med å fylle opp timeplanen, som endte slik
    Samme ettermiddag: Livingstone Island med Devils Pool
    Dag 2: White water rafting + sunset cruise, aka "booze cruise"
    Dag 3: Safari i Chobe, Botswana

    Den observante leser ser nå at vi ikke ender opp med 2 dager/1 natt rafting som planlagt, dette pga mangel på påmeldte (min 6 eller 8).
    Fikk også skaffet oss litt lokale penger, Kwacha, med kurs som på tiden i det minste var ganske nære 1/1 i fohold til kronen. Jeg klarte også å få VISA'n sperret i samme slengen... :p

    Fortsettelse følger ASAP
     
    Edvard and Fnate like this.
  3. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Turen ut til Livingstone Island går fra det meget fjonge "The Royal Livingstone Hotel" så vi mekket taxi dit og avtalte at han skulle plukke oss opp når vi returnerte. Der ble vi bedt om å underskrive div ansvarsfraskrivelse før vi ble plassert på en båt.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Der David Livingstone først så Victoria Falls, eller Mosi-oa-Tunya (Tokaleya Tonga: the Smoke that Thunders).

    [​IMG]


    For de som ikke vet hva Devils Pool er er det en naturlig kulp på kanten av fossen med relativt rolig vann, hvor det er mulig å ta seg en svømmetur når vannstanden er lav nok

    [​IMG]
    Ser ganske nøyaktig slik ut.

    [​IMG]
    Blir holdt fast når du ligger på kanten der men gir ganske greit adrenalinrush :)


    [​IMG]
    Selfie.

    Etter svømmeturen var det "afternoon tea" med lett mat og fri drikke. Syns en iskald øl passet godt der.

    Resten av kvelden ble tilbragt på hostellet, hvor en flaske vann forøvrig kostet 2 kwacha, en øl kostet 10 kwacha om jeg husker riktig.

    DAG 2!
    Klart for det som var hovedgrunnen til at vi rotet oss opp til Zambia, nemlig White Water Rafting på Zambezi! Dette sies å være en av de beste strykene for rafting i verden og starter rett nedenfor selve Victoria Falls.

    Ble hentet på hostellet og kjørt til Zambezi Waterfront hvor turene starter fra. De er SafPar som driver det. Møtte guiden, en skotte som var der deler av året og drev med rafting, og var deler av vinteren i Sveits og var skiinstruktør.

    [​IMG]
    Klare!

    [​IMG]
    Startpunktet

    [​IMG]
    Grenseovergang mellom Zambia og Zimbabwe, vi er da på Zambia-siden.

    [​IMG]
    Reisekamerat + megselv ble plasser i front

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Boose cruise i solnedgang er nøyaktig det det høres ut som. Cruise langs Zambezi hvor man kan se flodhester, krokodiller og elefanter, alt akkompagnert av åpen bar.

    [​IMG]

    Kommer mer
     
    milehigh, Islending and Fnate like this.
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Så kommer grunnen til at vi kjøpte double-entry visum til Zambia, nemlig dagstur til Botswana for safari i Chobe National Park.
    Ble kjørt til grensen og vist gjennom immigration og dit vi ville bli hentet for å fraktes i båt over til Botswana. Gjøre denne overgangen i egen bil kan nok ta litt tid, da det på hver side var rundt 1 km kø med lastebiler som ventet på å krysse.

    [​IMG]
    Slik så selve overgangen ut, besto av 2 slike ferger. Det ryktes at det skal bygges en bro en gang.

    Over i Botswana merket man en del forskjell fra Zambia, veistandarden var høyere, i kontrast til Livingstone, med offisiel veimerking og skilting og det hele minte mer om Sør-Afrika.

    Selve safarien besto av to deler, først i båt på Chobe River, så i bil etter lunch. Så jo et par sånne dyr her også.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ser vi over til Namibia

    [​IMG]
    Den grå klumpen bak der er en slik elefant

    [​IMG]
    Ser slik ut når man bruker den delen av objektivet det står 250mm på.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siste kvelden ble brukt på å drikke opp det vi hadde igjen av Kwacha med nok spart til frokost dagen etter.
    Nevnte tidligere at LVI har fint, nytt og relativt stort terminalbygg (med gratis WiFi faktisk) men det virker litt som om de ikke har visst hva de skal gjøre med det. Dette bildet fra tax-free sjappa viser det fint syns jeg.

    [​IMG]

    Hjemturen videre ble litt mer behagelig da man hadde blitt oppdatert til EBG så man kunne ta seg en tur i loungen på både JNB og FRA. Ellers ikke stort å skrive om, ledig midtsete JNB-FRA.

    Sånn litt oppsumert på slutten:
    Livingstone i Zambia, og Victoria Falls (byen) i Zimbabwe har solid utvalg av aktiviteter, spesielt om man vil ha et adrenalin-kick. De har også begge et solid utvalg av fjonge hoteller og lodger langs Zambezi, samt et par rimeligere og jeg vil anbefale folk å bo i en av de med mindre de er ute etter et backpacker sted. Nordmenn trenger ikke på forhånd søke om visum til Zambia, Zimbabwe eller Botswana, men de to første krever USD cash.


    Har også lekt meg litt med div filmklipp fra turen og satt sammen (første forsøk). Må gjerne ta en titt :)


    Sånn, da tror jeg at jeg skal være i mål :)
     
    milehigh, Anton, Islending and 8 others like this.
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    WOW....det der så jo helfjongt ut. Hvordan er det å ha "hytte" i Sør-Afrika" ? Blir jo lang reisevei... ;)
     
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for glimrende rapport! Devil's Pool så rimelig heftig ut. Skjønner at jeg må utforske Afrika litt mer!
     
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Stilig rapport, mister, og flott sammensatt video.
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Meeeeeget interessant. Og så helt Business og First class free da gitt!
    Well done!
     
    SASlovah4evah liker dette
  9. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Sånn går det når jeg faktisk kjøper billetter som vanlige folk
     
    Islending, Bizflyer and SASlovah4evah like this.
  10. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    WOW! Ser jo helt fenomenalt ut. Tusen takk for en flott rapport!
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fenomenalt Henshaw. Det rykker skikkelig i Afrikafoten. Har dere hytte ved Krugerparken rett og slett? Type Nelspruit eller noe?
     
  12. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Nærmere enn det, Hoedspruit heter det, er en 30-45 min til nærmeste park om jeg husker rett. Og det er vel strengt tatt litt mer enn en hytte:
    http://bushriver.co.za/
     
    Fnate liker dette
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg har også prøvd å kjøpe billett en gang. Det var en veldig oppskrytt opplevelse!!:p
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kjemperapport! Gleder meg til hele 3 uker rundt om i Afrika som starter førstkommende søndag.

    Takk for at du delte!
     
    Islending liker dette
  15. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Meget interessant lesing og masse flotte bilder. På mine yngre dager var Afrika helt uaktuelt, noe som nå er i ferd med å endre seg, nå har jeg faktisk begynt å drømme om en slik tur, og slike rapporter som dette forsterker lysten.
    Takk for turen.
     
    SASlovah4evah liker dette
  16. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipp topp reisebrev! Sørlige Afrika er magisk:)
     
  17. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for flott rapport! Skulle gjerne hatt en tur selv...
     
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport. Hadde 4 uker på samme rute i sommer, samt 5 uker nå før jul. Tok også dagsturen til Chobe, hvilket var veldig bra. Privatbiler kjører forbi køen av lastebiler (slik det gjøres stort sett i hele verden) ved grensen over Zambezi.
    Et annet must på en slik tur er High Tea til kun ca 15$ på Victoria Falls hotel (i Zimbabwe). Du får neppe en mer kolonial følelse enn det. Oser av imperialisme og klasse, med kanonutsikt.

    Er det noen som skal til LVI ville jeg blitt meeeget glad om de gadd å ta me DVD fra helikopterturen vår over fossen. Den var selvsagt ikke ferdig i tide til hjemreise....Med unntak av taktisk flyging i krigsområder er dette den kuleste heli turen jeg har hatt. Proft opplegg, med en rekke kameraer etc.

    FIkk dessverre ikke prøvd det råeste, Microlight, grunnet vind. Det skal være den råeste måten å oppleve fallene på.
     
  19. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk! Nå gleder jeg meg til vi skal tilbake til Jo'burg neste vinter. Var syk da vi var der i julen, men neste vinter skal jeg være frisk som en fisk har jeg bestemt meg for! :-D Vi har planer om en roadtrip, via kysten, og ned til Cape Town. Samt at husbonden skal jobbe i 2 uker i før eller etter eller… hehe… under… roadtripe'en.. :-D

    Xxx.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fin rapport @Henshaw, men mange av bildene har blitt borte. Check that.
     
    Last edited: 19. aug 2018

Del denne siden