Har ikke sett noen reisebrev fra Malta her inne, så da kan jeg bidra med ett. Siden konemor skal være reisefølge er selve reisen t/r blitt booket i eco, hun er litt mer fornuftig med pengebruken enn meg. Så de av dere som elsker ekstravaganse og høy champagne føring blir nok skuffet i dette reisebrevet. Hverken Sas eller Norwegian har direkte ruter til Malta fra OSL på denne tiden av året, så da ble billettene bestilt hos Lufthansa. For første gang på sikkert 10 år skal vi ha med oss innsjekket bagasje får håpe den dukker opp i andre enden. Det ble en tur innom loungen for litt mat og drikke, vet jo ikke helt hva som blir servert bak i flyet. Dagens første flyvning er Med denne maskinen til Helvetic Airways Nå er det boarding. Ps. Det blir litt mer sporadiske oppdateringer nå som jeg har selskap på tur. Vil du være med, så heng på
Selv med eco billett fikk vi boarding gruppen 2 pga *g, så vi kom ombord tidlig og fikk plassert de 2 ryggsekkene våre i hattehyllen. Det er 2+2 på Embraer 195 E2 og her hadde vi valgt 19DF på forhånd, men når check in åpnet 23 timer før avreise fikk jeg flyttet oss gratis til 16DF. Veldig fornøyd med den ekstra beinplassen og det ekstra armlene under vinduet. Vi ble ca en halvtime forsinket pga noe trøbbel med fueling. På vei mot varmere strøk Serveringen startet ganske kjapt. Etter en titt på menyen bestemte jeg meg for å prøve noe jeg ikke har spist på fly før. Trodde de ville være litt dvaske, men potetene var sprø. Betalte ca 22 CHF for frites, bobler og nøtter. Ankom ZRH sånn ca på tid, og parkerte midt ute på plassen. Det gikk fint med buss til terminalen, ankom rett ved den ene loungen. Kjapp matbit Hadde ca 15 min friminutt i loungen, før vi gikk til A71 og Air Malta sitt fly
Boarding av business passasjerer først, det var bare 7 stk fordelt på rad 1 og 2 med ledig midtsete. Så det tok ikke lang tid før vi bak gardinen kunne gå ombord. Her var det ikke mulig å forhånds reservere plasser, vi hadde blitt tildelt tilskuerbenken til business class på 3EF 3D dukket ikke opp, da fikk vi ledig midtsete! Opp i luften med Air Malta for første gang. Fin utsikt over alpene Siden vi hadde kort transfer på ZRH tenkte vi det kunne være greit å ta middagen ombord her. Hadde på forhånd bestilt kyllingbryst fra denne menyen Det så litt annerledes ut når det ble servert Landet når vi skulle kl 19:55 Måtte vente ca 30 min på at koffertene med priortytag Kom blant de siste koffertene.
Fulgte skiltet til Taxi, og det er lurt å svinge innom skranken for å bestille tur til fastpris. Hvis ikke kan man fort bli litt lurt på pris. Betalte 20€ for en 25 min tur til Sliema og Barceló Fortina Malta. På den turen skjønte jeg at mine nerver ikke tåler venstre kjøring, da trenger vi ikke å tenke på leiebil en dag her. Ble positivt overrasket når vi kom til resepsjonen, der ble vi tilbudt prosecco og vann. Innsjekk startet, men stoppet fort når de ikke fant våres reservasjon. Hadde bevis på mail fra Hotels, men de fant fortsatt ingenting. Fikk beskjed om å sette oss ned mens de skulle undersøke saken. Fikk påfyll med prosecco 2 og 3 ganger før innsjekken ble ferdig, over 1,5 time etter ankomst hotellet fikk vi låst oss inn på rommet. Vi hadde bestilt rom med sjø utsikt, men hadde havnet opp med bakgård/delvis sjø utsikt i stedet. I bygget til høyre pågår det bygnings arbeid med bla fliskutter. Ikke akkurat digg å benytte balkongen da.
Det kan nevnes at dette hotellet har gjennomført en gedigen renovering, og har vært stengt i 3 år. Det åpnet igjen 15.sept nå i år, og vi bestilte rom i august via hotels.com. Muligens de ikke har hatt alt på stell til åpningen. Startet dagene med frokost hos Tiffany’s Bistro like borti gaten Ett billigere alternativ en hotellfrokost til 35€ pp. Siden det var meldt ankomst av et stort cruiseskip i dag Var det like greit å holde seg unna Valletta. Plasserte oss ved bassenget i stedet Før det ble litt lobby virksomhet for å få byttet rom, det gikk i orden og vi byttet til dette Det ble litt bedre utsikt også Etter å ha innlosjert oss på det nye rommet ble det en tur til bassenget igjen Til middag ble det biff og fisk på en lokal kneipe
Startet dagen med frokost på balkongen, forlot konemor på hotellet. Tuslet forbi bassenget som ikke hadde åpnet ennå Gikk bort til ferjen som går over til Valletta. Fra båten og opp til toppen er det noen høydemeter Passerte forbi kontoret til Robert Abela, som er statsminister her. Nede på kaien her ble scene hvor Kon-Tiki forlater havnebyen Callao, Peru spilt inn. Jeg hadde meldt meg på en guidet tur som hadde oppmøte her Vi var 6 stk som skulle bli med på War H.Q tunnel tour. Det er en omvisning i et bunker anlegg. Inngangen ligger på gatenivå Er en del trapper som går ca 40 meter nedover. Her var det forskjellige rom som ble brukt under Battle for Malta 1940-43 Etter krigen tok NATO over og brukte anlegget frem til 1977 for å følge med på Russiske ubåter. Spennende omvisning var det, kan være lurt å forhåndsbestille billetter da det bare er 6 stk per tur. I samme området finner man også Dette ligger også inne i fjellet, det er her de allierte ledet invasjonen av Sicilia i 1943. Etter krigen ble det hovedkvarteret til Royal Navy’s middelhavs flåte. Frem til NATO også tok over disse lokalene i 1967 Her er oversikts bilde over begge bunker systemene Det hele ble avsluttet med et pang Her blir det avfyrt en salutt kl 12 og 16 hver dag. Bare vær obs på at det smeller noe helt jævelig.
Det hadde sneket seg inn et cruiseskip som ikke stod oppført på min oversikt Og disse folkene begynte å fylle opp byens gater Skulle uansett tilbake til hotellet, så får vi se mer av byen en annen dag. Litt handling til morgendagens frokost fikk dessverre ikke brukt trumfkortet. Temperaturen er bra høy Deilig å sløve på solseng på ettermiddagen Kveldens middag ble hos Duck rolls, beef curry og sushi
Startet dagen passe tidlig og var klare til å ta bussen kl 08:20 Siden det er langt mellom sandstrender her valgte vi å sette kursen for Mellieha Beach Bay. Bussturen skulle tatt 54 min, men havnet i morgenrush og trafikk kork i en by. Etter 1,5 time kom vi endelig frem, fikk plassert oss på noen solsenger. Med konemor plassert i solen kunne jeg ta meg en liten utflukt. Fem minutters busstur unna ligger Popeye Village Det er her Popeye filmen ble spilt inn i 1979-80 med Robin Williams som Skipper’n. Dagens versjon Noen bilder jeg tok fra en plattform på et hustak Båten til Skipper’n Sånn så det ut i 1980 Graven står klar Etter litt vandring utendørs og innendørs der, vendte jeg tilbake til konemor og stranden. Ble litt mer bading før vi bestemte oss for å droppe busstur hjem igjen. Valgte i stedet å bestille en Uber, det gikk noe kjappere. 23 km unnagjort på 35 min til 30€ ink 3€ tips Fortsatt godt og varmt her Så det blir en ettermiddags økt ved bassenget med sjø utsikt.
Det ble etterhvert middagstid og vi hadde bestilt bord på Vi ble tatt godt i mot og fikk utdelt meny. Vi valgte dagens 6 retter Og med tilhørende vinpakke til 30€ Alle vinene ble entusiastisk introdusert av den Nederlanske sommelier’en. Fikk først servert en liten ostesnack før vi begynte på selve menyen Veldig fornøyd med kveldens måltid, det var mye god mat og drikke for 90€ pp.
Våknet og var fortsatt mett etter gårsdagens etegilde, så frokost ble satt på vent. Prosjekt finne en butikk som selger ladekabel til Garmin klokken til konemor ble startet. Vi hadde ikke noe på programmet i dag, så da kunne vi ta ting på sparket. Fant en butikk i bydelen Gżira 2 km unna, så spaserte ditt langs vannet. Kabel kjøpt og vi spaserte litt videre langs vannet for å se om vi fant en båt vi vurderte å booke for overnatting i stedet for hotell. Måtte gi opp letingen for det begynte å regne, og vi søkte tilflukt i et buss skur her Der satt det en lokal mann som vi kom i snakk med, han var på sin daglige spasertur men søkte også ly for regnet. Vi tenkte det kunne være lurt å hoppe på en buss mot Valletta, men det viste seg å være antagelige den minst frekventerte holdeplassen i byen. Når regnet hadde gitt seg ville den lokale mannen vise oss veien til en annen holdeplass med flere bussruter. Han var jo veldig hyggelig så vi ble med, bilde tatt på veien Litt gråvær kan man si. Han skravlet og skravlet mens vi vandret, lærte blant annet at de lokale kjører gratis på kollektiv resten av livet bare de betaler 35€ i en online søke prosess. Han var av Pakistansk opprinnelse, men født på øya her. Bodde lenge i Pakistan, men hadde nå vært her fast i 6 år. Etter 20 min gå tur kom vi til bussholdeplassen og vi takket for hyggelig følge. Her er ruten han valgte å vise oss Som dere kanskje ser, så var ikke det akkurat korteste rute han tok. Denne ruten hadde vært mer effektiv Skjønte jo da at han bare ville ha litt selskap på sin faste gå rute. Vi kom oss på bussen med vårt ExploreFlex kort som vi kjøpte i går Har man ikke reisekort kan man også bare tæppe Visa kort ved ombordstigning. Vi gikk av bussen like ved Triton fontenen Gikk forbi en liten markering før sulten begynte å melde sin ankomst. Fant en kneipe og kl var akkurat 12, så vi fikk velge fra både frokost meny og lunsj meny. Konemor valgte en litt rar kombo av omelett med tilbehør Jeg valgte fra lunsj menyen Ferdig med maten så var det ut på gaten igjen, hvor det var ett par korps som spilte Gikk litt rundt i byen og kom til Siege Bell War Memorial. Den bjellen henger i den paviljongen man ser nesten midt i bilde her Det går litt ned og opp i denne byen Nå hadde vi fått nok av sightseeing i byen og tok ferjen tilbake til Sliema. Været var blitt litt bedre så ble en tur ned til bassenget igjen. Testet en Middag i kveld ble take-away pizza på balkongen
Ny dag nye muligheter! Det var dags for en ny tur til Valletta, Valgte buss hele veien. Hadde litt god tid før jeg skulle møte opp for en guidet tur. Rakk en tur bort til Bażilika Santwarju tal-Madonna tal-Karmnu. Der kom jeg rett inn i en gudstjeneste Fikk med meg Fader vår og dro videre til St Paul of the Shipwreck Church, Der var døren stengt så tittet inn vinduet Gikk opp på en festning med utsikt til Fort Manoel Under den bygningen med kuppel Var jeg på gudstjenesten. Fra en annen vinkel Hadde fortsatt litt tid, så slappet av ved en due dam
Nå nærmet klokken seg 12 og det var klart for at muldvarpen skulle Oppmøte ved MUZA - Museum of Fine Arts, hvor vi fikk utdelt hårnett og hjelm med lykt. Gikk til en uteservering hvor nedgangen lå midt i mellom bordene. Han uten hjelm var Martin the guide. Vi var 14 stk som var med. Introduksjon over hva vi skulle se Ikke så høyt under taket Langs korridoren var det små rom Her oppholdt og levde folk under bomberegnet i krigen, noen tok også med seg gulvfliser fra hjemmet sitt. Noen var flinke til å hugge i stein Nok en korridor Etter hvert kom vi til et stort vannreservoar Her ser man undersiden av kummen som er på gatenivå Litt mer vandring og et nytt reservoar Her ble det spilt en 10 min film om forholdene under krigen. Vi hadde nå bare fått sett en brøkdel av hva som befinner seg under byen. Turen ente opp i hovedgaten Lærerik tur å bli med på dette.
Tilbake på hotellet for å møte konemor som hadde ligget ved bassenget og vært i treningsrommet. Derfra gikk vi ca 20 min for å teste et sjøbad basseng Ble middag på Tiffany’s der vi spiste frokost for noen dager siden. Fiske bowl på fruen Og en saftig ribbe på meg Fikk med oss solnedgangen på vei hjem Og litt senere kveldsbilde av Valletta
Ble tur i nabolaget på morgenkvisten Huset med det grønne taket er restauranten Chophouse Ble en tur til poolen for siste strøk brunfarge. Før vi måtte pakke siste rest, sjekke ut og sette kursen mot flyplassen.
Uber ble bestilt og Hamjata plukket oss opp i sin Huyndai Tucson. Kostet 20€ og brukte 16 min til Air Malta har ikke akkurat strømlinjeformet online innsjekk. Så det fungerte ikke. Selv om de har skranker åpne får man ikke lov til å sjekke inn før 2,5 time før avgangstid. Da hadde vi tid til å sjekke ut observation deck som er før sikkerhetskontrollen. På veien ditt er det en modell Litt lærdom om flyplassen på veggene Før man kommer ut i friluft Med utsikt i øst og vest
Før sikkerhetskontrollen kan man sitte både ute og inne hos Costa café. Spise hos BK,KFC og Avotacos på food court’en i kjelleren. Vi fikk sjekket inn og avlevert koffertene, passerte security ganske kjapt. Fant ut at dette er en sånn flyplass man ikke burde stresse inn for henge i gate området på. Smekkfullt med folk, forsøkte å finne en sitteplass på HRC sin knøtt lille avdeling til ingen nytte. Gikk videre til et serverings sted som lå midt på og fikk kapret et bord der. Mens vi spiste mat, fikk vi erfare at PA anlegget stod rimelig høyt på. Tenkte jeg skulle finne en litt stillere plass og gikk til enden av terminalen ved gate 1, der var det en restaurant som serverte pasta og pizza. Hvis man går forbi kjøkkenet og tar første dør til høyre er det et fint rom litt adskilt fra PA anlegget og folkemengden der. 15:25 ble det klart hvilken gate vi skulle dra fra, var det bare å innfinne seg der. Boarding kom i gang og flyet stod i gangavstand fra gaten 12DE var fortsatt ledige ved innsjekk, disse har litt bedre beinplass Sitter jo i eco og må betale selv, synes jo lasagnen i menyen så innbydende ut Var 12 min ventetid mens den ble varmet opp. Meget spent på om den kom til å ligne på bilde i menyen. Litt av en nedtur når jeg fikk åpnet den Da er to flyvninger med Air Malta unnagjort, og det blir nok med de to. Fra 31.03.24 vil de skifte navn, lurer på om det ikke er til KM Malta.
Etter en liten tur på loftet for en matbit og skifte til litt varmere klær, var det klart for siste flyvning. Nå hadde vi fått tilbake statusen og var først ombord. Her hadde vi fått booket 8DF på forhånd, og ente opp med ledig midt sete Ble med litt drikke her. Det har vært deilig med sol og varme disse dagene. Vi har overlevd tur/retur i eco, poengfangsten på disse flyvningene er dessverre dårlig. Per nå har jeg får 225 poeng for OSL-ZRH, tviler på at jeg får noe for Air Malta. SN blir det også skralt med poeng fra. Vel vel, da har vi landet på OSL og det er på tide å runde av reisebrevet. Håper det kan gi inspirasjon til andre å ta turen til Malta. Takk for meg