Handling på SVG driter i priority tag?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av biaop, 28. sept 2025.

1. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    God kveld.

Er det noen andre som erfarer at handlingen på SVG driter i om taggen er priority eller ikke? Spesielt på flighter seint på dagen. Det virker tilsynelatende til å være helt tilfeldig hvilke kolli som kommer på båndet.

2. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Ingenting spesielt med SVG, sånn er det i hele Skandinavia og store deler av Europa.

3. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,421
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt! OSL har også syndet på dette i flere tiår. Det er helt tilfeldig.

Wiolenze liker dette
  4. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,131
    Bonuspoeng:
    113
    Syndet og syndet, jeg har på følelsen av de bevisst ikke lar prioritert bagasje komme først. :p

5. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Helt tilfeldig tror jeg ikke det er på OSL. Det har jeg opplevd at ting kommer desidert sist når det er en pri-tag på. Jeg tror en del ikke skjønner FILO når de stuer flyene.

Wiolenze and kiev like this.
  6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, litt som med bussgate: «Er det virkelig ingen flere i gruppe null og en som vil boarde nå?»
    Fordelen med å boarde først er som kjent å bli stuet HELT bak i bussen, og så stå ute og vente i pissregn for å klatre ombord i flyet sist, og møte fulle overhead bins.
    Hashtag PriorityService.

Earl, Insomnia4u, vegasbaby and 7 others like this.
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Tror aldri jeg opplevd at min koffert kom først på båndet.
    Inkludert turer som EBG der jeg var eneste i Plus.
    Har ingen tro at på at Priority-tagen fører til noen som helst forskjellsbehandling.

Earl, Wiolenze and kongenamundsen like this.
  8. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg opplever i de fleste tilfeller at priobag kommer tidlig. Spesielt på ALC som jeg flyr ofte til. Der går bagasjehåndteringa svært raskt. OSL er ikke i verdenstoppen på rask håndtering akkurat.....

Men forutsetningen for at priobags kommer først er også at det ble lastet korrekt på avreiseflyplassen. Skal man få sendt priobags først på ankomstbåndet må den også være lastet sist så det er den første conteineren stuerne får tak i. Men at det også forekommer at stuerne gir f i det, ja så absolutt.

Dette er en tjeneste flyselskapene betaler handlingselskapet for, så de som opplever at det i følges bør så absolutt klage til flyselskapet så de kan ta det opp med handlingselskapet. (om de gidder...)

Supersergei liker dette
  9. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    93
    Bare å prøve å reise med to kolli med pri-tag det, da slenger de på den ene først for å gi deg håp og venter heeeelt til sist med den andre o_O

Og fyr meg opp om bussgate kiev, da blir jeg hissig :D Der er ofte logikken "vi har i dag 100 passasjerer, bussene våre tar 75, da stapper vi 80 inn på den første og 20 på den siste"

Earl, eventyrer, biaop and 2 others like this.
  10. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg opplever at europa leverer bedre enn norden. Har jo klart mest erfating fra OSL, notorisk dårlig mtp prioritering av bagasjeutlevering. Flere ganger opplevd at HON-taggen er revet av, men bagasjen kan komme bortimot sist selv med taggen på. Har i tilfeller reist fra flyplassen siden det tar for lang tid, jeg strekker meg til 45 min etter landing med ventetid.

Med Qatar og BA de siste gangene har det fungert bra, fra DOH på fredag var jeg først gjennom passkontrollen fra det flyet og plukket opp forhåndsbestilt fra tax-free’en men bagasjen lå klar på bandet når jeg kom dit. Satt på 1K, så det var tilstrekkelig med bakkeansatte som stod klare når vi parkerte, det hjelper.

For en smidig reise å er det handbagasje som gjelder, men ofte det ikke lar seg gjøre såklart

11. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,853
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det faktisk var verre før på OSL. De senere årene synes jeg det er litt mer blandet fisk hvordan det kommer. Før var det nesten konsekvent at alle med priority tag kom dønn sist. Ble litt samhold da, alle med glinsekort i panna stod og ventet sammen, nikket oppgitt og anerkjennende til hverandre, utålmodig ventende på bagasje før det kom et renn med oransje tagger.

Kristian, Earl, EndreD and 1 other person like this.
  12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,235
    Bonuspoeng:
    93
    Har opplevd at bagasjen kommer først, og sist. Veldig varierende. Verst på SVG for min del. Men støtter siste kommentar her, at det de siste årene har blitt noe bedre på OSL en før covid feks.

13. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,298
    Bonuspoeng:
    183
    På våre innenlandsflyplasser (OSL, TRD og KKN) er erfaringen at bagasjen kommer helt random. På TFS har vi opplevd to ganger at våre kofferter kommer triumferende alene og aller først. Men da har vi reist med et av Lufthansens selskap.

Siste gang på OSL, i august, var vi heldige og fikk bagasjen nest først. I tillegg gjorde P6-bussen et vennlighetsstopp og tok oss på 50m etter avgang. Dessuten hadde vi fått parkert usedvanlig nær innkjøringen. Så dermed er vel vår flaks brukt opp.

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,757
    Bonuspoeng:
    293
    PLAY slutter å fly .......det gjorde jo WOW også
    Har noen her reist med PLAY?

15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,128
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg reiser med LH group forventer jeg at prio bagasjen kommer først, Ordnung muß sein. Reiser jeg innenriks i Norge forventer jeg at den kommer sist (janteloven). ​

16. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Samme opplevelse som de fleste her inne, innenriks virker det ganske tilfeldig om bagasjen kommer først eller noe senere. I motsetning til BGO, opplever jeg at bagasjen på SVG kommer innen rimelig tid.

Eddie47 liker dette
  17. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Tok nesten like lang tid som selve flyturen fra Oslo sist jeg landet på BGO, syns «gamle» Flesland gikk mye kjappere. Skulle jo trodd utbyggingen gjorde det mer effektivt, men nei.

18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan klage på det, og kreve kompensasjon for at SAS ikke har levert på en fordel de lovet. Du får ikke mye poeng, men 2-3000 poeng er bedre enn ingenting :rolleyes:

19. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Har du faktisk lykkes med en slik klage?

20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde vel et medlem her inne (@Bonsai ) som hadde en rasjonell forklaring på hvorfor ikke prio funker i Norge. Det var vel ikke slik at stuerene dret i det, men heller at verken bagasjesystem eller bemanning var lagt opp til å støtte det?

Del denne siden