Har mange andre kansellert med DY og kjøpt nye billetter?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av hansomlikerklm, 04. juli 2016.

  1. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, har billetter til Praha på fredag og har bare 50 minutter i Oslo på utreisen fra Bergen, og disse avbestilles i dag. Heldigvis er flygningen fra Bergen med Avanti Air slik at jeg får full refusjon når jeg avbestiller. Har kjøpt nye billetter med SAS og FInnair, får en bonusnatt i Stockholm på veien som vi skal fylle med noe kjekt, og så får jeg fred i sjelen i trygghet om at vi kommer oss fram om noe skjer.
    Flyet fra Avanti Air har vært mye forsinket de siste dagene, og en rotasjon ble kansellert i går kveld. Tør derfor ikke satse på DY denne gang, og så langt jeg ser greier de ikke å rydde opp slik andre selskaper (som er med i IATA kan) når noe skjer.
    I fjor høst hadde jeg 20 turer innenriks med Norwegian. Høsten 2016 er fyllt opp med SAS og 0 Norwegian.
    Er det andre som har gitt opp Norwegian nå og kjøpt nye billetter med andre?
     
    Shyneno liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ikke legge skjul på at jeg er rystet over Norwegian denne forsommeren. En ting er diskusjonen rundt den infame avgiften som staten har tredd nedover ørene på flyselskap og reisende. Men det at de har gått sommersesongen i møte, fullt vitende om at de ikke har mannskaper, med mindre de jobber hue og ræva av seg...
    Og så kansellerer de på kortest mulig tid...
    Det blir nok lenge til jeg kjøper meg reise med Norwegian. Alt har sin pris, og det å kunne stole på at jeg faktisk får den varen jeg har kjøpt, er ganske viktig for meg.

    I Aftenposten i dag så står det at manns minne er kort bare prisene er lave nok. Er ikke så sikker på det, jeg tror mange som har fått problemer med ferien sin nå, kommer til å vegre seg veldig for å bestille på Norwegian senere, og de kommer helt sikkert til å la alle som vil høre på, få høre.

    Jeg føler dette er noe helt annet enn de problemene Norwegian hadde med Dreamlineren. For en stor del var ikke det, deres skyld. Hvordan de taklet situasjonene kan alltids diskuteres, men det var likevel anerledes i den grad at det ikke var noe de hadde planlagt for.

    Det som skjer i sommermåneden nå i 2016 er mitt inntrykk at dette er noe Norwegian har visst ville skje, og har spekulert bevisst i det. De har også håndtert kanselleringer på en svært dårlig måte (igjen).

    Dette tror jeg de kommer til å merke.

    Men, kanskje begynner Norge å bli et B marked for Norwegian, det er i Europa pengene er, har Kjos sagt.
     
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Interessante poenger du tar opp der. Hvor fort glemmer folk? Og ja, Europa er et så klart mye større marked. Og så er det stor usikkerhet rundt USA også. Jeg ser NAS aksjen stiger over 2% idag, noen ser vel den som et godt kjøp etter de siste dagers fall. Jeg har aldri fult selskapet særlig tett, tjener de egentlig penger??
     
    hansomlikerklm liker dette
  4. Bernhard2

    Bernhard2 Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg flyr aldri med Norwegian lengre. Etter den behandlingen jeg fikk da jeg lå streikefast i fjor vår, (nektet å dekke hotell samt mat/drikke alle 3 døgn jeg lå fast) legger jeg heller igjen pengene andre plasser. Jobben har også kuttet ut norwegian etter hvordan de behandler sine ansatte. Norwegian er nå i samme kategori som Ryanair i min bok
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål, jeg aner ikke. De må vel dra inn noen kroner? Leser jo en gang i året om at Kjos tar ut utbytte til å betale skatten? :)
     
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    De behæver ikke være det heller. Jeg har vært igjennom et utall streiker, konflikter og andre kriser de siste 30 årene og delv de som skriker høyest kommer tilbake gang etter gang. Jeg er sikker på at det samme vil skje igjen.

    Ja, noen er det sikkert - men i det store og hele 'glemmer' (eller ignorerer) folk fort.
     
    RoadKing liker dette
  9. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    68,8 % fyllingsgrad (inkl. charter) i perioden november - april kan vel ikke sies å være særlig fullt. Men du mente kanskje nå i sommermånedene?

    Selv der var de, i hvert fall i fjor, ganske langt bak Norwegian:
    Juni 2015: Norwegian 88 %, SAS 81,6 %
    Juli 2015: Norwegian 93,8 %, SAS 86,9 %
    August 2015: Norwegian 89,7 %, SAS 80,5 %

    Norwegian har vel faktisk levert en fyllingsgrad så langt i 2016 som er høyere enn hva SAS leverte i snitt i sommermånedene i fjor.

    Skal bli spennende å se utviklingen nå i sommer, tallene for juni slippes vel på onsdag for Norwegian og torsdag for SAS. Langdistansesatsingen til SAS bør jo i hvert fall trekke fyllingsgraden i riktig retning, men den utgjør jo en relativt liten del av total kapasitet..
     
    milehigh liker dette
  10. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Interessant at en arbeidsgiver kutter Norwegian... Jeg har 50 ' faste' flygninger i året i jobb, pluss en del private og jobbreiser. Har hatt mer tidligere og orker ikke lenger kjenne på usikkerheten om flyselskapet jeg flyr med rydder opp eller ikke om noe skjer.
     
    Bernhard2 liker dette
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,362
    Bonuspoeng:
    183
    Relevant poeng, men 80% har jo aldri vært fullt fly selv om det er "bra":rolleyes:
     
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    90% av disse folkene som hyler i media om at de aldri mer skal fly Norwegian er tilbake i et DY-sete så fort selskapet kommer ut lavest på pris ved neste tur (etter at reiseforsikring og EU 261/04 har ordnet opp fra forrige fadese). Money talks.

    For øvrig er det motbydelig å lese hvordan voksne folk åpent forteller hvordan de dro ut på flyplassen og skjelte ut en uskyldig reisebyråansatt, når de etter eget utsagn visste at han var "uskyldig".

    Har én regel som har fungert bra: Ikke fly Norwegian i ferietid - med mindre det ikke finnes alternativ. Til hverdags på innenriks er det uproblematisk.
     
    Bolle, milehigh, Kjakan and 1 other person like this.
  13. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Snakket med en kunde i går med 120 flygninger innenriks i året, og han sa "ferie med familien er for viktig tid til å kunne satse på Norwegian". Han har også det siste året gått fra 50/50 Norwegian/SAS til 90% + SAS fordi han opplever at de rydder opp når noe skjer i en helt annen grad enn Norwegian. Selv har jeg som tidligere sagt flyttet 40-50 årlige flygninger fra Norwegian til SAS det siste året, og når jeg har valget mellom SAS og Norwegian ut fra at rute og pris er det samme tilbyr jeg SAS fordi det er enklere å tryggere å jobbe med.
     
    Petter B-C and jayeff like this.
  14. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er et gammelt jungelordtak i bransjen som sier at har du over 70% fyllingsgrad, så mister du (high revenue) trafikk i peakene. Dette er noe et nettverksselskap som SAS helst vil unngå. For et selskap som f.eks. DY er ikke dette så farlig, da de i større grad baserer seg på kunder som reiser når det passer flyselskapet..

    Her i USA ser du at AA/DL/UA alle rapporterer 80+ prosent, men når det stort sett gjelder 'all over' kan man rovprise peakene og selge seg dyrt resten av døgnet også. Hvis jeg må til NYC i morgen eller torsdag må jeg ut med minimum, 400 daler en vei. Fint for selskapene, men ikke fullt så fint for forbrukeren.
     
    milehigh and RoadKing like this.
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,362
    Bonuspoeng:
    183
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,362
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man ikke snakker samme språk og avviker fra ordboken er det greit å presisere det. Mulig du har misforstått publikum. Da dette primært er et forum for reisende er betydningen av "fulle fly" ganske viktig til tider. Som feks for de som spekulerer i fulle fly for å få komp ved overbooking.

    Legger man ikke det samme i helt klare ord (eller engang noe i nærheten) blir enhver meningsutveksling og infoflyt fort temmelig meningsløs. Presisjon i språket er viktig for seriøse debattanter, forskere osv. (og grunnen til siste tillegg er jo at du i fullt alvor har stilt spørsmål om sikkerheten ved å fly med piloter som hevder kontroveriselle ting på nett og endog indirekte er part i rettsaker, hvilket jo skulle tilsi at forskere som har så nonchalent omgang med fakta selv ikke kan representere seriøs forskning).
     
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    In other News rapporterer NAX om 90% fyllingsgrad, så og si alle flygninger gjennomført men til sterkt redusert on time performance. Gevinst på valuta og fuel også. Spørs om vi ikke får se meget lønnsomme kvartal for Kjos denne sommeren.
     
  18. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Fra VG:
    Legg merke til hermetegnene rundt «kun». 69,8 prosent er jo helt elendig. Det er ikke bare kun, og i hvert fall ikke «kun»!
     
  19. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Vet noen om tallet at "69.8% gikk på tiden" kun omtaler når flyet tok av, eller betyr tallet at kun 69.8% landet i tide? (Vil nesten anta at målingen ser på ankomst, men siden artikkelen sier "gikk"...)
     

Del denne siden