Altså, jeg skal hjem fra Trondheim tirsdag 6.februar og var til og med forberedt på å utfordre reisepolicy for å kunne velge SAS.. .. men SAS er jo ikke en gang en mulighet når siste fly hjem går klokken 16:50. Trondheim - Oslo er jo ikke en spesielt sær rute heller, så hva i alle dager?
Driver SAS og endrer på ruteplanene sine? Jeg så tilfeldigvis på en reise fra Bergen til Oslo nå i februar, sjekket for et par dager siden. Da var det kun en avgang før kl 9, og det var med Link kl 7. Sjekket igjen nå, da kom det opp tre andre avganger i samme tidsrom.
Jeg tror de, som mange andre selskaper nå, luker en del i bedet og tar bort avganger de helt konkret tjener mindre på / går i tap. Mandagen er ikke noe bedre. Husk at sourcing alltid inviterer selgende parter til seg, så de reiser ikke så mye. Ergo er priser og fordeler viktigere for avtalene enn praktiske forhold for de ansatte.
Jeg hadde en tråd om dette for noen uker siden, da med utgangspunkt i ruteplanen til og fra Haugesund. Eksempel fra en tilfeldig uke for avganger HAU-OSL: MAN: 06:30 09:50 X X TIR: 06:30 X X X ONS: 06:30 09:50 15:20 18:15 TOR: 06:30 X 15:20 18:15 FRE: X 09:50 15:20 18:15 Denne uforutsigbarheten har pågått siden oktober i fjor. Og dette gjelder så langt jeg har sjekket iallfall ut mai. Jeg har også vært inne på tanken at det handler om å luke ut ulønnsomme avganger, men det er stor variasjon også fra uke til uke på hvordan dette ser ut. En tirsdag flys bare en mot normalt fire avganger, uken etter er det satt opp tre av de fire "normale" avgangene. Som kunde blir det utfordrende å planlegge, jeg har selv flere ganger nå endt opp med å bestille Norwegian, fordi SAS ikke flyr når jeg har behov for å reise.
Jeg har sett det samme for Trondheim, og i tillegg til mangelen på sene fly er det nettopp variasjonen som gjør alt så håpløst. Jeg kan ikke planlegge møtene mine i primtallsuker bare fordi det passer rutetidene til SAS best.
Samme problem fra Bergen til Trondheim. Flere dager i uken går det ikke morgenfly lenger. Ganske så håpløst...
Jeg er plaget av det samme. Man aner ikke når eller om SAS flyr lengre. Ikke bare norske ruter, samme med f.eks. Nice som går bare sånn av og til. Ikke mye vits med TPC når de holder på slik, og man må bruke konkurrerende selskap for å komme seg frem Det er vel neppe mangel på fly, så kanskje mangel på crew eller annen logistikk som ikke går i hop?
For ruter til sydlige strøk tror jeg vi må forvente at de er veldig drevet av når etterspørsel er der og når man har fly, og at forutsigbarhet inkluderer en mellomlanding i CPH. Men, for kjerneruter innlands og Skandinavia burde det være et visst system.
En som har vært med en stund kan drømme om «gamle dager» hvor SAS og Braathens delte trafikken mellom seg og fløy BGO-FBU--BGO, TRD-FBU-TRD og SVG-FBU-SVG hver halvtime! Prisen var den samme og om en ikke rakk SAS så kunne en bruke billetten på Braathens … Priskonkurransen var på serveringen ombord! Min sjef på -90 tallet var avhengig av Coca Cola og regnet ut at han sparte 100kr på å reise med SAS til Oslo i stedet for Braathen fordi han kunne drikke med begge hender på SAS.
SAS gjør det stadig vanskeligere å velge dem, enn si å være lojal. Når siste muligheten med gjennomgående reise SVG-EVE er fra SVG klokken 1245, så kan man ikke si at de anstrenger seg nevneverdig. Når jeg skal til Stavanger førstkommende mandag, må jeg ta et fly fra EVE klokken 1325 siden SAS har bestemt seg for å ikke ha kveldsfly til OSL akkurat den dagen. Skjønner ikke greia, og det er ingen mulighet for å klage heller, siden SAS har fjernet klagemuligheten fra hjemmesiden. Fei det under teppet og vent til det går over av seg selv virker å være filosofien nå.
Det er så dyrt å fly og han nederlenderen skal jo spare penger så da er det nok best å la flyene stå på bakken