Regner med at det nok er litt forskjell på CRJ900 og A319/320/321 samt 737 alle modeller. CRJ900 ser ut til å ha mindre toleranse for crosswind og et sideror med lite autoritet i landingen (uttalelse fra flyver jeg fant). Hvis dette kombineres med en mindre erfaren flyver, kan dette være grunnen til at samme fly endte med retur tre ganger på en og samme dag. Forøvrig er CRJ900 det eneste flyet jeg har endt opp med en missed approach på, innflyvning til CPH ble det for mye sidevind til 22L, 22R hadde litt mindre sidevind og lot oss komme ned i god behold. På samme flyvning hadde vi også 1.022km/t i bakkehastighet OSL-CPH.
Jeg setter mine penger på uerfarent crew. Masse CRJ som landet ellers på Sola samme dag Samme på Flesland der 2 (!) CRJ landet rett etterpå
Ja det er ganske utrolig faktisk Men tror dessverre jeg kan se langt etter noen kompensasjon likevel.. Kanskje Nemda har noe de skulle sagt Som jeg skulle ha skrevet det selv SAS har selvfølgelig ingen kommentar
Jeg tror fremdeles dette er en EU261-sak, og det skal veldig lite til for å overbevise nemda. Om det koker ned til at det faktisk var for mye vær for CRJ, men ikke andre fly, så kan man jo evt ha en interessant rettsak på gang Det er jo SAS sitt ansvar å bruke utstyr som står til været.
Ord mye brukt i Norge fordi vi ikke har noen god oversettelse for summer intern og fordi det ofte er studenter som har sånne jobber. Sommervikar fungerer vel i mange tilfeller bedre, men det er jo ikke alltid man er vikar for noen.