MUC-ICN
Hardware: Airbus A340-600
Kabinklasse: First Class
Sete: 2D/2G
View attachment 25061
Boardingen starter i det vi ankommer gaten og siden ikke alle er like opptatt å boarde tidlig er vi om bord under et minutt senere. Jeg hadde egentlig håpet å få teste 747-8i på min første tur i F, men A340-600 er på ingen måte noen dårlig erstatning. Jeg synes dette er et utrolig sexy fly og det er nesten ti år siden sist jeg hadde gleden av å fly med denne flytypen.
View attachment 25062
Airbus A340-600 - et jævla langt fly
Vi blir vist til setene hvert vårt sete av et utrolig hyggelig og imøtekommende crew. Et kort øyeblikk senere har vi Champagne i glassene igjen og Helga (jeg husker ikke navnet på crewet, men la oss for enkelhets skyld kalle de Dieter og Helga) sier vi ikke må være beskjedne, men si fra hvis det er noe som helst de kunne gjøre for at vi skulle få en behagelig tur. Igjen skinner det nok gjennom at det ikke er hver dag vi er ute og flyr i første klasse, og jeg tror nok det bare gjorde crewet litt ekstra oppmerksomme.
Alle de åtte setene i F-kabinen er besatt på denne flygningen. Foruten undertegnede med reisefølge er det et litt eldre par i de to setene foran oss som også ser ut til å være på fritidsreise. De fire vindussetene er besatt av relativt unge dresskledde menn som er ute på reise i embeds medfør. Et par av de er tydeligvis på fornavn med Dieter og Helga, og det er åpenbart ikke første gang de flyr Lufthansa F. Det deles ut amenity-kit, pysjamas, tøfler, meny og vinkart. Amenitykitet er fra Braun Büffel og inneholder blant annet tannkrem og tannbørste, ansiktskrem og lip balm fra La Prairie, sokker, maske, skopuss og skohorn. Jeg tok ikke bilder av menyen siden de ligger på nett, men
kan leses her for den som er interessert.
View attachment 25064
View attachment 25063
View attachment 25065
View attachment 25066
View attachment 25071
Champagnen flyter fritt, det er ikke tomt i glassene våre et øyeblikk og vi rekker å presse ned et par-tre glass før crewet får beskjed om å finne setene sine for take-off og glassene samles inn. Et lite kvarter etter at vi er i lufta er det Champagne å få igjen. Ikke lenge etterpå serveres det en amuse-bouche bestående av krydret kremost med en slags agurksalat(?). Litt for mektig til å kalles apetittvekker etter min mening, men god på smak var den og ned gikk den.
View attachment 25067
- Herr Laupert, would you like caviar? Selvfølgelig vil jeg ha kaviar og den smakte fantastisk. Fruen var ikke så gira på kaviar og fikk i stedet servert en eller koreansk kruttønne av en forrett i stedet. Etter kaviaren ble forrettene fra menyen servert. Jeg trodde man skulle velge den eller de man ville ha fra menyen, men her slipper man å velge. Alle forrettene på menyen ble servert og de var gode alle sammen. Jeg fortsatte med Champagne og en Vigneto Santa Pia Montepulciano, mens fruen gikk for Rothenberg Riesling. Alt smaker fortreffelig.
View attachment 25068
View attachment 25069
View attachment 25070
Jeg hadde valgt kyllingbryst til hovedrett, og selv om den var god var det ingenting spektakulært over den. Reisefølget gikk Zucchini wrapped Ground Beef som nok var et bedre valg. Vi var uansett tilnærmet stappmett når hovedretten kom og jeg klarte ikke å fullføre min. Det skulle jo tross alt være plass til dessert også. Til dessert hadde jeg egentlig tenkt å gå for litt av alt, men jeg er nå så mett at jeg ikke orker tanken på oster eller noe annet heftig. Valget faller på White Chocolate Tartlet som også smaker kjempegodt.
Hvis bildene begynner å bli litt uklare er det nok fordi en hel dag med beinhard Champagnedrikking begynner å sette sine spor og vi finner ut at det er en god idé å få reid opp senga. Imens benytter vi anledningen til å bytte til pysjamasen, som for øvrig er svært behagelig. Dieter spør om han skal vekke oss til frokost, noe vi takker ja til. Som seng er setet veldig behagelig å ligge og jeg sover som en stein etter cirka fem minutter.
View attachment 25073
View attachment 25074
Jeg våkner av at Dieter vekker meg drøyt halvannen time før landing. Jeg har sovet i nesten fem timer noe som er ganske utrolig siden jeg aldri sover godt på fly uansett. Det er tydeligvis sånn at kroppen min er laget for å fly første klasse. Det kjennes ut som det er 30 grader i kabinen når jeg våkner og jeg tømmer to flasker vann for å kompensere for væsketapet i løpet av natten. Jeg er egentlig ikke sulten, men jeg klarer å presse nedpå litt bacon og eggerøre til frokost likevel.
View attachment 25075
View attachment 25077
Like før landing kommer Dieter og takker oss personlig for at vi valgte å fly med Lufthansa. Vi lander nærmere 25 minutter før rutetid, men etter en nesten historisk lang taksetur rekker klokken likevel å bli 09:35 før vi parkerer ved gaten.
Ved broen blir vi møtt av en representant for Lufthansa som holder oppe en plakat med det som sannsynligvis er navnene på oss som reiste i F. Jeg får ikke med meg alt han sier på gebrokkent engelsk, men jeg hører han si noe om at han skal hjelpe oss å komme raskt ut av terminalen. Jeg håper og tror at han skal eskortere oss gjennom diplomatslusen i immigrasjon, men det viser seg dessverre at han bare skal følge oss til toget til terminalen hvor ankomsthallen ligger. Vi må andre ord stå i samme kø som alle andre, og det skal vise seg å ta litt tid.
View attachment 25078
Konklusjon
Det sies at Lufthansa ikke har det beste førsteklasseproduktet i luften, men som førstereis i F må jeg si at hvert sekund om bord fra vi boardet til vi gikk av flyet har vært nytelse. Setene hos Lufthansa byr kanskje ikke på like mye privatliv som en del konkurrerende produkter, men jeg kan ikke si at det plager meg nevneverdig.
Om jeg skal pirke på noe må det være den ekstreme temperaturen i kabinen etter at de slokket lysene og at de ikke var noen form for prioritet i immigrasjon ved ankomst. Også internett da. Om det ikke er internett på flyet er for så vidt helt greit, men når de først har internett om bord synes jeg det er litt smålig av de å ta betalt ekstra for internett på flybilletter i prisklassen 60 000 til 100 000.
Alt i alt, den beste flygningen jeg har hatt i mitt liv.
Vis alt...