Heart & Seoul (featuring SAS, Asiana and Lufthansa)

Tråd i 'Reisebrev' startet av lMartin, 19. okt 2017.

  1. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Min fyrste tanke er at dette var litt urutinert? Det bør vel ikkje gå meir enn maks ti min etter at setebeltelyset er av før pysjen er på? :p

    Ser ut som de har hatt ein fantastisk fin tur, takk for oppgradering! Herlig lesestoff. Og no treng eg ikkje sitte oppe og vente lenger, men kan krype til køys. :)
     
    Upsaker, Insomnia4u and lMartin like this.
  2. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Hadde også min første F flygning med Lufthansa i en A340-600 for noen måneder siden :)
    Det var også en fantastisk opplevelse:D, kjenner meg igjen på denne temperaturen som var skrekkelig høy når lyset ble slått av :confused:

    Men ellers var alt over all forventning, likte Lufthansa sitt produkt bedre enn Asiana sitt, her er det sikkert noen som er uenig ;)

    God tur videre :)
     
    lMartin liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,592
    Bonuspoeng:
    293
    Utmerket rapport @lMartin . Alltid en fornøyelse å lese fra F turer. Synd det ble så varmt. Det slo meg en ting, vi var bare 4 i kabinen på tur over og bare oss pluss en på tur hjem, vi hadde utmerket temperatur begge veier. Kan hende takler ikke air conditioningen at det er full kabin?
    Nå kom jeg forresten på at vi fløy jo med dronninga (747 8i), hun er jo mer rutinert...
    Fruen, syns hun dette var ålreit payback for galskapen din (vår)? :)
     
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Vi ER urutinerte i F :D Men seriøst, hadde vi vært alene hadde vi nok byttet tidligere, men som førstegangsreisende valgte vi å følge strømmen. De andre byttet til pysj som det siste de gjorde før de tok natta, og byttet tilbake som det første de gjorde etter at de våknet. Jeg som eneste valgte å sitte med pysjen til frokosten var fortært :cool:

    Ikke godt å si. Jeg har opplevd at det er varmt på andre flygninger også, men dette var helt ekstremt. Jeg våknet med dyna av meg, men badet fortsatt i svette. Synes nesten det er rart at crewet ikke reagerte på det. Når det er sagt har jeg likevel aldri sovet så godt om bord i et fly.

    ...Og fruen er frelst. Mens vi tøffet inn til terminalen sa hun at hun synes turen var litt kort. Med noen timer i loungen og en skikkelig dusj kunne hun gjerne flydd rett hjem igjen ;)
     
    Kristian, Supersergei, DanH and 6 others like this.
  5. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Flott lesning her altså! Alltid trivelig med en slik start på uken.
    Erfarte selv at kabinen var svært varm på overfarten til Tokyo i fjor. Endte opp som "dyneløs", da det var mer enn varmt nok for en nordmann som megselv. Vi får se hvordan de holder tempen neste uke - da er Beijing målet i F. "Dessverre" byttes A380 ut med 747-8i akkurat nå uken før avreise, og jeg skulle gjerne ha prikket inn A380 F på checklisten min. Men det får vente til neste gang...
     
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Det er her var supert Martin , synd dere ikke fikk til F på hjemreise :):)
     
  7. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Så knall ut! Ser ut til å være 5 ledige plasser i F når vi tar samme ferden på torsdagen (enn så lenge). Skal rapportere temperaturen :)
     
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Haha jeg tok på pysj før take-off jeg!
     
    Fredrik81 and Stuttfeiten like this.
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Høh! hmmm hva skal jeg velge? kjemperask i pysjen eller ett-to ekstra glass med champagne? Synes ikke valget er særlig vanskelig ;)
     
    Travellingalf liker dette
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle ha vært mulig å få pysjen utlevert i loungen slik at man kunne ha byttet allerede der! ;)
     
    DanH, Petter B-C, mariusbb and 8 others like this.
  11. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Ta med ei flaske mens du bytter!
     
    Stuttfeiten and ArthurDent like this.
  12. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Som vanleg veldig kjekt å lese rapportane dine! Ser fram til resten.
     
    Stuttfeiten liker dette
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg likar idéen, men ser ikkje heilt behovet, det går heilt fint å holde glaset mellom framtenna mens ein byter på flyet, ein treng ikkje ofre champagnetid. T-skjorte av! Bukse av! Inverse! PJ-pants on! PJ-shirt on! Tar maks 15sek.
     
    Henrik, TravelManBiz, lMartin and 4 others like this.
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Når vi endelig er gjennom immigrasjon drar vi til SK Roaming og plukker opp ett WiFi egg vi har forhåndsbestilt. Dette går raskt og greit, og noen minutter senere er vi på nett. Roaming med min norske teleoperatør koster 9,90 kr/MB, så det er ikke noe alternativ. WiFi-egget koster 3 300 Won (ca. 24,- kroner) pr. døgn etter en rabatt jeg av en eller annen grunn er berettiget til. Dette inkluderer inntil 1GB med data pr. døgn og man kan koble til inntil fem enheter. Til sammenligning betalte vi i Canada nesten 1200 kroner for 2GB og maks én tilkoblet enhet, det er med andre ord ikke noen kostnad å snakke om.

    Før vi tar toget bestemmer vi oss for å ta ut litt kontanter først som sist. Dette er avanserte greier og her blir det litt knot. Betjeningspanelet er som kontrollpanelet i et atomkraftverk sammenlignet med norske minibanker, med et hav av knapper, flere skjermflater og en telefon. Jeg prøver tre minibankautomater som ligger ved siden av et av vekslingskontorene i ankomsthallen uten hell. Selv om jeg velger engelsk språk er det mest informative jeg klarer å få ut av automaten feilmeldinger som «This service in not in service» og «This is not card in use», sammen med masse tekst på koreansk. Maskinen prater som en foss også, dette også på koreansk selvfølgelig. Alle maskinene har alle de kjente symbolene for internasjonale betalingskort, og jeg må til slutt kapitulere og gå i skranken for å veksle der i stedet.

    I skranken kan de bare veksle kontanter og henviser til automatene. Jeg forklarer at jeg har prøvd tre forskjellige automater, men at ingen av de vil godta noen av kortene mine. -Prøvde du den, sier hun i skranken og peker på maskin nummer fire. Jeg går bort og prøver på nytt på den siste maskinen, som er prikk lik de første tre og her får jeg tatt ut penger uten videre protester.

    IMG_5157.jpg

    Vi setter oss på første Arex i retning Seoul Station, hvor vi spaserer den siste knappe kilometeren til hotellet vårt i Namdaemun.

    På tross av at vi har sovet godt på flyet er kroppen rivende uenig i at det er mitt på dagen lokal tid, men etter å ha slappet av en liten time på hotellet klarer vi likevel å på en liten oppdagelsesferd i nærområdet.

    Fire dager i en så stor by er ikke veldig lang tid, men de viktigste turistfellene skal vi da klare å få med oss og starter med en tur opp Namsun med kabelbanen og et besøk i N Seoul Tower.

    IMG_4664.jpg IMG_4669.jpg IMG_4673.jpg IMG_4716.jpg IMG_4682.jpg IMG_4056.jpg IMG_4700.jpg
     
    Flosshatt, Edin, DanH and 19 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,592
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan er temperaturen?
     
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    He he, skjønner at du fikk problemer her. Som et tips til alle fremtidig reisende til Seoul. I de aller fleste banker i Korea er det egne områder med minibanker, alt fra 2-10, vanligvis 4-8 stykk. Vanligvis tar alle minibankene kun koreanske kort unntatt én. Se etter skiltet "Global ATM" over eller under minibanken. Det er kun i denne ene minibaken du vil få ut penger med internasjonalt visakort.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Er det F, så er det F. Få med flyvertinna inn på dass og få hun til å skjenke deg mens du skifter. Evt motsatt.

    Når jeg tenker på det, så tror jeg at jeg hadde foretrukket motsatt. Hva sier dere?
     
    lMartin, DanH and Scrooge like this.
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur kanskje Frau Lauper hadde heva stemma og sendt strenge blikk om Herr Lauper hadde prøvd seg på denne. :)
     
    lMartin liker dette
  19. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Deilige bilder! Meeeeeer:):cool:
     
  20. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje bare vi som var heldige i fjor? Prøvde oss på første og beste minibank vi fant på t-banen og fikk tatt ut penger uten problemer? Klarte til og med finne engelsk knappen etter noen forsøk :D
     

Del denne siden