Hei på du, Argentina

Tråd i 'Reisebrev' startet av jocke, 10. juni 2026.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    5,686
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen! Et flott reisebrev, med gode bilder og beskrivelser. :)

jocke liker dette
  2. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    679
    Bonuspoeng:
    93
    Aldri hørt om stengt park i BA. Anbefaler Parque Tres de Febrero. Da har du også Hipódromo rett ved, kanskje man kan få med seg et hesteløp også.

Alle disse er turist-steder, spesielt Fogon. Det er ikke vanlig asado, men fine dining som du sier.

Du finner alltid folk som klager. Don Julio er veldig dyrt i forhold til en vanlig parrilla. Men de har godt kjøtt, god service, en utmerket vinkjeller og i motsetning til vanlige parrillas: gode sideretter. Så det spørs hva du vil ha. Vil du sitte ved siden av argentinere og ha vanlig asado så er ingen av disse tre stedet. En god biff får du overalt (bare pass på å påpeke flere ganger at du skal ha medium eller mindre stekt ellers så blir den ihjelstekt).

Teknolai and jocke like this.
  3. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    42,396
    Bonuspoeng:
    293
    Eit nydeleg reisebrev og flotte bilete! :)

jocke liker dette
  4. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, de var stengt, såpass vet jeg (for jeg var der fysisk, og ble kastet ut fordi jeg forsøkte å gå inn porten). Reviews på Google på begge parkene tilsier at det ikke var første gang, men ser ut som det primært gjelder under/etter nedbør.

Var innom Parque Tres de Febrero før regnet på torsdagen, ja. Bemerket meg at den sannsynligvis er mye finere på sommeren når alt står i blomst. Var ingenting som "stakk seg ut" slik den var nå (sammenliknet med "alle andre" parker).

Siden det høres ut som du kanskje er litt bevandret der; har du noen tips/anbefalinger til «typisk argentinsk» og/eller «over gjennomsnittet bra» parrilla/asado i/utenfor BA?

kongenamundsen liker dette
  5. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    679
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler ikke, bare overrasket så forstår ikke helt hvilken park du har endt opp i? Jardín Botánico har vel begrenset åpningstid, muligens også Ecoparque. Men de er begge steder som har litt mer enn bare vanlig park.

Mine favoritter er faktisk ikke vanlig parrillas. Den beste biffen synes jeg er på Corte Comedor i Belgrano. Burde reservere, i hvert fall til middag. Eneste stedet jeg har vært hvor man ikke får valg om stekegrad, her blir det rare på biffen som er tørrmodnet. Liker også Hierro Parrilla i Mercado de San Telmo på tross av at det er mye turister her. Har ellers ikke noen spesielle tips til typisk parrilla, de er alle ganske ok, du kan egentlig dra på enhver parrilla utenfor de mest sentrale delene av microcentro, recoleta og palermo. I Palermo så vil jeg kanskje si Parrilla SecreTiTo. Et annet sted som jeg ikke har vært men som kan være god stemning er El Ferroviario (men er nok mer kvantitet enn kvalitet, uansett spesielt sted med mye folk). Min tidligere lokale parrilla flyttet så vet ikke hvordan status er på den, den er nå mer sentralt i Palermo men den var veldig bra tidligere: Parrilla La Cañita (som navnet tilsier så lå den tidligere i Las Cañitas).

Er ikke så kjent utenfor bygrensen, men vet at man kan dra på estancia litt utenfor og da får man litt mer ekte asado med utegrilling.

jocke liker dette
  6. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Var på «Reserva Ecológica Costanera Sur», den nordlige inngangen, torsdag ettermiddag i 16-tiden når det regnet. Hadde sjekket åpningstider på forhånd. Den var åpen da (spurte også vaktene som var ved inngangen), men regnet så mye at jeg ikke gikk inn i parken.

Var der på nytt i 9-tiden fredag morgen, og da var den stengt «pga. regnet natten før». Også bekreftet av vaktene ved inngangen.

IMG_4927.jpeg

Park nr 2 jeg forsøkte var «Ecological Reserve Costanera Norte-Ciudad Universitaria Reserva Ecológica Ciudad Universitaria-Costanera Norte». Over tre-broen rett ved universitetet. Det var i 10-tiden fredag morgen. Den var også stengt. Bekreftet av to vakter bak låst inngangsport.

IMG_4928.jpeg

Takk for tips. De er notert til neste tur (-:

Ja, de pleier ha det på estanciaen jeg bodde på (fra bilder og reviews jeg har lest). De hadde en utegrilling rett etter jeg var der også, men ser ut som de kanskje kun gjør det når det er flere som bor der (som sikkert er logisk om de griller større stykker med kjøtt siden jeg var alene der).

kongenamundsen and Earl like this.

Del denne siden