Som mange andre her, hoppet jeg på en tur til Auckland med SIA i biz. Sannsynligvis den enkleste måten å kjapt få tak i et gullkort, da en slik tur gir oppimot 50.000 EB poeng. Noen som vet hvor lang tid det bruker å ta før poeng blir registrert på EB kontoen? Så vidt jeg kan se har ingen skrevet et reisebrev fra en slik tur enda, så da tenkte jeg at jeg kunne gjøre det.
Har for meg at det tok en drøy uke før dem begynte å komme inn. Tok noen bilder jeg, men prøvde nyte turen mest mulig Fikk filmet ett litet uvær.
Jeg bor ikke så alt for langt unna OSL, men langt nok til at morgenflighter kan bli litt stress. Så valgte å ta en natt på Park Inn natten før avgang. Det er ett av to flyplasshoteller i gangavstand til terminal. Helt enkelt og greit, skiller seg i grunn ikke ut i noen retning. Rommet jeg fikk så slik ut: Som dere kanskje legget merke til, har de lagt en form for lys-skinne rundt hele sengegavlen. Som man kunne endre farge på. Dette gjorde man med en egen bryter dedikert til dette lyset. Hva ER dette for noe? Jeg kunne for mitt bare liv ikke se hva dette skulle være godt for. Særlig stilig vil jeg heller ikke si at det var. Det kunne heldigvis slås av også. Siden det begynner å gå tregt av opplastingen av bilder til denne posten nå, kommer det en egen post om utsikten. Det viktigste av alt med rommet var, som det som regel er, at sengen var veldig god og at det er stille og rolig. Full pott på begge der. Matmessig er ikke OSL noen høydare, og det er vel som regel heller ikke flyplasshotellene kjent for å være. De serverte buffet til middag, og det var muligens derfor de hadde en noe begrenset a la carte meny (går jeg ut i fra ihvertfall, den var større sist jeg var der). Det eneste jeg kunne tenke meg var en paella, men til 235 kr nærmet den seg buffeten til 345 kr. Jeg spurte om det var noe sjømat på buffeten, og joda, der var det ihvertfall reker og blåskjell. Så da gikk jeg for den. Jeg tror ikke hun som tok meg i mot vet hvordan reker og blåskjell ser ut, de hadde kreps, ellers var det nærmeste en kom diverse røkt fisk. Som den gode nordmann jeg er lager man ikke styr ut av noe sånt. Buffeten var ellers ok, ikke noe jeg ville anbefalt. Frokost var ikke inkludert (det sto ikke nevnt i bestillingsbekreftelsen, men heller ikke noe om at den var det). Etter erfaring var det forsåvidt helt greit, den har jeg heller ikke opplevd som noen høydare. Ellers var betjeningen veldig hyggelig, og det er et helt kurant hotell om man bare er ute etter en god natts søvn før en tidlig avreise.
Utover at rommet var bra for en natts søvn, hadde det veldig fin utsikt! Mener det var rom 5130 jeg hadde, og stigende nummer opp mot 5138 var nærmere terminalen. 5138 var hjørnerom, så om det har vinduer på begge yttervegger vil man ha god oversikt over både terminal området og rullebane.
Første flight: OSL-FRA LH859/SQ2135 09:20 - 11:30, 2 t 10 min A321 Sete 5d Loungen på OSL er vel ikke det mest spennende for folk her på forumet, jeg hadde kun tilgang til biz-delen. Kort fortalt, veldig folksomt og særdeles lite spennende i matveien. Er du begeistret for rundstykke med ost og skinke eller egg som er så hardkokt at de er blitt grønne, og flere barn enn voksne, er dette stedet for deg. Var mulig å finne seg et sted å sitte, og ble roligere etterhvert. Flyet mitt hadde avgang kl 09:20, og sto ved gate i god tid før dette. Med kun en time i FRA håpet jeg på at alt skulle gå på skinner. Priority boarding fungerte rimelig greit tror jeg, jeg var ihvertfall blant de første ombord. I motsetning til SAS er LH konsekvente på seatblock i biz, midtsetet er alltid ledig. Hadde kanskje vært annerledes om SAS solgte faktiske biz billetter slik LH gjør, fremfor kun plus? Midtsetet: Jeg satt i sete 5d, bakerste rad i biz kabinen, og fikk etterhvert selskap i f av en noe grinete tysker. Han hadde opprinnelig 1c booket, men var blitt re-located til 5f. Crewet var borte for å unnskylde seg flere ganger, viste seg at det var en familie som ville sitte sammen som hadde fått prioritet. Det var mange barn i biz denne dagen, tror det var barnefamilier på begge de to første radene. Setet er helt ok for en to timers tur. Benplass (skal sies at jeg er bare 167 og med korte ben): Crewet var supert, tilstedeværende gjennom flighten og i godt humør. Frokost var inkludert: Brød, tre typer ost, spekeskinke, syltetøy, og yoghurt naturell med syltetøy. Brødet var varmt, og måltidet absolutt godkjent. Vi kom oss av gårde til noenlunde riktig tid, og jeg tenkte at dette skulle gå fint. I FRA var det derimot tordenvær, og vi måtte snirkle rundt flyplassen en ti minutters tid. Da vi landet var det (selvfølgelig) bussgate og hverken trapp eller buss var i sikte. Dette kom på plass etterhvert, men siden hele flyet skulle på samme buss, ble det venting på fullstendig deboarding før vi fikk kjørt av gårde. Og det var en laaaang kjøretur. Vi ble kjørende i kø blant all slags kjøretøy, deriblant en bil med trapp, og jeg ble mer og mer stressa ettersom minuttene gikk. Vi kom frem til terminal 20 min før neste fly skulle gå. Jeg kom meg kjapt ut og avgårde, og det var heldigvis lite kø i passkontrollen. Med litt småløping kom jeg meg inn på flyet 10 min før oppsatt avgangstid. Fju! 
Spennende rapport! Skal samme ruta i august, og hadde tenkt å lage en liten report da. Blir gøy å kunne sammenligne direkte
Andre flight, del 1: FRA-SIN SQ25 12:30 - 06:50, 12 t 20 min A380 (versjon hvor hele andre etasje er biz) Sete: opprinnelig 18K, byttet til 96K På denne flighten var det ikke mulig å velge noen av bulkhead setene, og ifølge expertflyer var de aller fleste av de blokkert. På returen fikk jeg booket 11A som er helt fremst i flyet. Lucky har et blogginnlegg om setevalg på dette flyet, og skryter veldig av vindussetene på rad 96, helt bakerst i flyet. Jeg kunne godt tenke meg et av disse for å prøve i hver ende av flyet, men de var blokkert, også da jeg sjekket expert flyer før jeg dro fra loungen på OSL. FA på flyet så at disse ikke var tatt, og jeg fikk derfor lov å flytte meg bakover. Setene på A380 biz er i 1-2-1 konfigurasjon, og bakerste rad er bak nødutganger, så de er ekstra skjermet fra resten av kabinen. Vær obs på at dette er bassinet seter (midtsetene), så du kan ende opp sammen med små barn her. Hele raden var derimot tom på denne flighten, og jeg tror også hele neste rad var tom. Bulkhead setene skiller seg fra de vanlige setene ved at de har litt mer plass. Mens de vanlige setene har et slags hull til å stikke bena inn i når setet er i sengemodus, har bulkhead setene en benk, slik at man har like bred plass til føttene som veggen foran en er bred. Vanlig sete: Bulkhead sete: Hele den brune delen flippes altså ned, og kan også brukes som fotskammel under flighten. Det er også innebygd ben- og fotstøtte i setet som kan justeres: SQ biz er kjent for sine brede seter, og la visstnok inn puter fordi de fikk klager på setebredden. Dem om det, jeg synes den var kurant, bredden gjør at man kan variere sittemønsteret i mye større grad under flighten. God plass her: Benplassen er det heller ingenting å si på, helt utstrakte ben: Som dere kan se av det øverste bildet, har de fleste setene rom til håndbagasje under setet foran. Dette er ikke tilfellet i bulkhead, kofferter må opp i bagasjehyllene. Det er kun hyller over midtsetene. Det er derimot flere mindre lagringsrom rundt setet, og to på siden mot vinduet er såpass store at jeg fikk en liten bag nedi. Det er også små lommer på hver side av setet, venstre var i mobil-størrelse ved siden av IFE kontrollen, mens man kunne plassere en vannflaske i det til høyre. Her er det også en magasinlomme og bordet befinner seg i armlenet. Det er også noe lagringsplass nede ved gulvet, og plass til briller ved siden av monitoren. De vanlige setene har speil her og, men det fantes ikke i bulk. Det burde kanskje nevnes at man i de vanlige setene fint kan strekke seg frem til monitor, mens dette ikke er mulig i bulk. Stikkontakt og usb har et område her, men det blir ganske langt unna setet så kan være vanskelig å benytte ting under ladning om man har korte ledninger. Utsikt fra setet fremover i midtgangen og langsmed raden: Det var mørkt i kabinen da jeg tok bilde av den nedlagte sengen, så disse ble litt dårlige. Ett ovenfra og ett mens jeg ligger i sengen for å vise benplass: Setet gjøres om til en seng ved at seteryggen bøyes ned, og man ligger dermed på baksiden av seteryggen. Bulk har akkurat det samme setet som de resterende, det vil si at det har hull til bena til setet som skulle ha vært bak. Dette tar en del av plassen øverst ved hodet som dere kan se. I tillegg er den beregnet på å skulle dekke inn mot hullet til setet foran, så nederste del av sengen vil ikke dekke hele bredden ned mot fotskammelen, og sengen får et "hull" på den ene siden. Jeg er som nevnt ikke så høy, så jeg kunne strekke meg helt ut og fortsatt ha litt å gå på. Det er ikke noe ekstra madrass, så sengen blir ikke spesielt myk. Men å kunne legge seg helt ned slår uansett det å sitte oppreist en hel lh flight langt ned i støvlene, så alt i alt vil jeg si meg veldig fornøyd med setet. Jeg sov lite, men det har nok mer med tidspunktet på døgnet å gjøre enn setet i seg selv! Vær obs på at det blir visstnok mye kjøligere jo lengre bak i kabinen en kommer. Jeg foretrekker det kjølig, og synes det var supert, ikke noe behov for ekstra tepper eller noe sånt. 
Andre flight, del 2: stæsj og underholdning FRA-SIN SQ25 12:30 - 06:50, 12 t 20 min A380 (versjon hvor hele andre etasje er biz) Sete: 96K Det utdeles ikke lengre klassiske amenity kits i biz på sq. Før avgang utdeles headset og en flaske vann, etter avgang får man utdelt en pakke med sokker, øyemaske, og slippers. Utover dette finner man en del ting på badet. Ørepropper fikk jeg ikke utdelt, men mistenker at dette må ha vært en feil, og jeg kunne sikkert ha fått om jeg spurte. Headsettet er lydisolerende, og fungerte overraskende greit selv om de ikke var bedre enn mine egne QC15. Vanlige kjipe flysokker, praktiske slipperser for når man skal opp og gå, og øyemaske i mykt materiale. Toalettene var helt standard flytoaletter, men hadde som sagt en del av det som manglet i form av amenitykit. Under vasken var det en skuff med intimservietter og søppelposer, mens det på siden av speilet var skuffer med tannbørste og tannkrem, barberhøvler, og kammer og hårbørster. Ved siden av vasken stod det barberkrem, håndkrem, parfyme confused, sånn mist-spray jeg ikke skjønner greia med (skal visstnok få deg til å følge deg fresh) og - munnskyllevann. På pumpeflaske. Den var halvfull. Hvordan i alle dager bruker folk den?? IFE systemet fungerte fint, stort utvalg, ihvertfall for meg som ikke er så oppdatert på filmfronten. Hadde også hele sesonger av serier fremfor bare noen random episoder. Ingen problemer med å fylle 12 timer her!
Jeg er veldig detaljfreak. Ja den gjorde det! Vanligvis skyr jeg bakerst i flyet som pesten, men siden disse setene har fått så mye skryt ville jeg prøve. De to fremre kabinene var så og si fulle, og det var mye barn ombord. Så jeg tror nok det ble veldig stille og rolig der bak sammenlignet med foran, siden det var en god del ledige seter. Og det var godt og kjølig, noe jeg synes er bra når man skal sove. Hadde de midtre setene vært tatt ville jeg nok vært skeptisk til å velge denne raden, i tilfelle infant. Lucky synes han fikk veldig god service, jeg synes den var litt sånn så som så. Tror de varierer ferd med å glemme meg et par ganger under serveringen. Men crewet virket generelt veldig stresset, og jeg så ingenting av hvordan ting foregikk lengre frem så mulig det var sånn overalt. Jeg så ingen andre passasjerer utenom enkelte som av og til kom for å bruke toalettet, men tror nok det var mer trafikk lengre fremme. Blir helt fremst på returen, så blir interessant å sammenligne.
Andre flight, del 3: mat og service FRA-SIN SQ25 12:30 - 06:50, 12 t 20 min A380 (versjon hvor hele andre etasje er biz) Sete: 96K Jeg spurte umiddelbart om setebytte da jeg kom ombord på flyet, FA sjekket, og det var null problem å bytte. Jeg var en av de aller siste ombord, og de var godt i gang med andre servering av pre-departure drinks, sjampis eller appelsinjuice. Da velger man såklart sjampis. De tok også en bestilling på aperitif. Jeg tenkte at jeg skulle prøve en drink, men vi hadde ikke fått menyene utdelt enda, så jeg tok den ene jeg kom på at jeg hadde lest om, silverkris sling. Da menyen kom viste det seg at den ikke stod der, men jeg fikk den alikevel. Varme kluter ble jevnlig utlevert iløpet av turen. Vi ble litt forsinket ut, ifølge kapteinen hadde noen fått fugl i motoren og rullebanen måtte ryddes. Men det var mye å se på ut av vinduet, så massevis av 747, en og annen A380, og haugevis av andre fly jeg ikke kjenner igjen. Vi hadde en evig lang taksetur, blant annet forbi flyet jeg kom inn med. Menyene ble utdelt, og dere kan se den her, kanskje ikke like enkelt å lese alt.
Går visst bare an med 20 bilder i samme post, så fortsetter her. Som kanapee fikk vi satay spyd, kylling og svin med peanøttsaus. Disse var veldig gode. Forretten var røkt laks, reker, røkt ål, og en slags salat med laks og rogn. Spesielt sistnevnte var god, men det var godt alt sammen. De gikk også rundt med brødkurv, jeg valgte hvitløksbrød. Legg merke til at alt er i glass, porselen og metall, til og med salt og pepperbøsse fikk vi utlevert. Og hvit duk såklart. Valgte chardonnay til drikke.  Det var flere valg til hovedrett, men her hadde jeg benyttet meg av book the cook (btc). Valgmulighetene ex-FRA kan dere se her. Jeg valgte Artichoke-tomato crusted loin of lamb in thyme sauce, French beans with bacon, and gratin potatoes. Når noe beskrives som "crusted" ser jeg for meg noe sprøtt, men det var mer som en slags klatt med kryddersmør. Men absolutt godt, det her er helt klart den beste flymaten jeg noen gang har smakt. Valgte den franske rødvinen. Til dessert hadde vi to valg, is eller kake. FA anbefalte kaken, så da gikk jeg for den. Kirsebær og sjokolade. Til slutt kom ostevognen rundt. Jeg var egentlig rimelig mett, men måtte jo kvalitetssjekke til rapporten min her. Så det ble litt av alt, og selvfølgelig et glass portvin. Jeg tror jeg fikk nok portvin til tre mann! Absolutt alt, både av mat og drikke, var veldig godt. Servicen var litt varierende, flere ganger jeg aldri så noe vogn, kun en FA med en tallerken eller ett glass som satt det fort fra seg før de hastet videre. Måtte også be om påfyll av drikke selv. Men det her er egentlig bare pirk. Jeg var oppe og ba om vann iløpet av turen et par ganger, de var alltid hyggelige og tilbød meg mat, snacks, og annen drikke. For frokosten hadde jeg ikke bestilt noe på forhånd, da det bare var ett valg som ikke fristet så veldig. Første del av frokosten ble servert før lyset kom på, så bildet er dårlig. Det ble servert forskjellige typer juice, frukt, og diverse bakervarer, jeg valgte en croissant i tillegg til frukten. Deretter ble det tilbudt diverse frokostblandingen og yoghurt, jeg gikk for en yoghurt. Så kom "hovedretten", hvor man kunne velge mellom standard vestlige frokostting som egg og pannekake, men de hadde også en asiatisk variant som jeg prøvde meg på, nasi lemak. Obs - denne er ikke utviklet for sarte norske ganer, den var sterk!! Fikk ekstra chillisaus på siden i tillegg. Veldig god, risen var kokt i kokosmelk. De hadde lagt til noe som ikke stod på menyen, nøttene var blandet med en slags tørket fisk, minte om ansjos. Den fikk lov til å bli igjen på tallerkenen. Hvis du liker sterk mat, anbefaler jeg denne! Det var litt tåkete i SIN, så ble ikke så bra bilder under innflyvningen. Deboarding var kjapt, mange som tok seg god tid, men det var godt med plass til å komme seg rundt folk. Det var ikke nødvendig med noe kontroll inn på flyplassen, dette skjer ved gate før neste flyvning. Jeg rakk en snartur i loungen, men har en lengre periode der på returen så jeg kan ta for meg den etter det. Den tredje flighten får vente til i morgen.
Er helt enig. Crusted loin of lamb med SQ er den beste flymaten jeg noensinne har smakt - det er et godt argument for å velge FRA-SIN fremfor LHR-SIN (hvor SQ dessverre ikke tilbyr denne...).
Super rapport! Jeg har samme reiserute i august, og det blir gøy å kunne sammenligne erfaringer. Ser frem til fortsettelsen!
Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene! Jeg hadde tenkt til å ta det her noenlunde kronologisk, men må bare gi en liten advarsel for dere som skal reise senere. Alt stenger kjempetidlig her! Kroppen min er ikke helt med på at man skal være oppe og ute på ting hele natta, så skulle ta meg en time på øyet kl 12 i formiddag. Tenkte jeg ikke trengte vekkerklokke, og våknet kl 20... Haha! Oups. Passe tid for middag tenkte jeg, og surra litt rundt før jeg kom meg av gårde. Hadde sett meg ut et sted som jeg tuslet av gårde til. Fikk et rart blikk av personalet da jeg kom bort nærmere halv ti, de hadde jo stengt for dagen. Kl 21 på en lørdag?! Jepp. Gikk litt rundt, de stedene som ikke alt hadde stengt var i ferd med å avslutte for kvelden, siste servering var over. Var til og med innom et par puber, også der var matservering stengt. Kom til slutt over en italiensk restaurant som var åpen helt til kl 23, og jeg fikk meg litt mat. Gatene begynner også å tømmes for folk. Det her er skikkelig merkelig, aldri opplevd dette i en storby før! Så moralen er, bruk vekkerklokke og kom dere tidlig ut for middag. Jeg var heldigvis så forutseende at jeg alt hadde vært innom et supermarked, så tar kvelden på hotellet med reisebrev og en bok.