Long story long:
Jeg hjalp en kamerat å finne bonusbilletter til BKK i mars. Ruten er OSL-CDG-BKK-CDG-OSL. Jeg stussa litt over kort connection time fra CDG til OSL (70 minutter), men så lenge bookingen gikk gjennom tenkte jeg alt var greit.
For noen uker siden var kameraten min innom SAS sine nettsider, og fant følgende melding:
View attachment 164922
View attachment 164923
Ved klikk på "Endre til en annen flygning, helt gratis" blir han møtt med
og dette gjelder alle datoene i lista.
Han ringer til SAS, som kan forsikre om at alt er i sin skjønneste orden. Jeg er ikke overbevist, og mailer derfor gullmailen, som skriver
"Efter att ha tagit en titt på bokning XXXXXX så kan jag bekräfta att mellanlandningstiden i Paris på hemresan den 9 oktober dessvärre är för kort i nuläget, vilket betyder att en åtgärd krävs. Jag beklagar verkligen om ni tidigare fått felaktig information kring detta. Som bokningen ser ut idag så kommer ni att ha en 70 minuter lång mellanlandningstid i Paris, men det krävs dessvärre minst 90 minuter för att ni ska hinna med ert sista flyg till Oslo.".
Min kamerat ringer SAS på nytt, som igjen forteller at alt er i sin skjønneste orden. Han forteller da om mailen over, og blir satt på hold. Etter mye venting får han vite at det som står i mailen stemmer, og at de ikke finner noen alternative flights til Oslo (selv om AF1274 som går senere på kvelden har ledige betalte billetter).
Et alternativ for kameraten min er å ta Norwegian-flyet som går 2135 fra CDG. Jeg ringer derfor SAS på nytt i dag. Etter en drøy time i telefonen konkluderer agenten med at klarer ikke å fjerne leg fra CDG til OSL. Han klarer heller ikke si om de faktisk har bekreftede billetter på flyet, ei heller han klarer han å komme opp med en løsning. Hans eneste råd er å "vente og se om det dukker opp flere bonusbilletter fra CDG til OSL".
Lenger ned på siden vist i screenshot over står begge flygninger som bekreftet:
View attachment 164924
Så - what to do? Ingen kan fortelle oss hva som er riktig, og ingen kan gi oss en løsning.
Vis alt...