Hjelp - noen som skal til Malaga i helgen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Schlandy, 11. april 2024.

  1. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke om dette er riktig tråd, og mulig et long shot! men here it goes. Jeg har et pass liggende på Jessheim fra i morgen ca lunsj tid som jeg gjerne skulle hatt til Malaga. Noen som skal på tur i helgen? Passet leveres personlig på OSL og jeg henter personlig på AGP.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,730
    Likes mottatt:
    32,742
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal om 14 dager, men det er vel for sent?
     
    Schlandy liker dette
  3. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir det dessverre ja. Jeg får satse på de aksepterer førerkort og bilde av passet ved boarding
     
    RoadKing liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,189
    Likes mottatt:
    3,290
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis ingen kan hjelpe og det holder å få passet på mandag, kan du sende med Express.

    800,- kroner kan være en gunstig pris sammenlignet med alt trøbbel du får hvis du blir nektet ombordstigning.
    Screenshot_20240411-204756.png
     
    RoadKing and Schlandy like this.
  5. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde fatt i dem tidligere i dag, men de kan ikke garantere ankomst mandag. Men skal sjekke litt mer ut i morgen
     
    themichael liker dette
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke være nødvendig med pass ved reise innad i Schengen. Gyldig id skal holde og førerkort faller under det.
     
    Schlandy liker dette
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,116
    Likes mottatt:
    114,495
    Bonuspoeng:
    350
    Nei, Norsk førerkort er ikke gyldig id utenfor Norges grenser (selv om mange aksepterer det)
    Pass og nasjonalt id kort er eneste.
     
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,189
    Likes mottatt:
    3,290
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jeg dessverre usikker på, selv om jeg generelt opplever spansker som løsningsorientert når det oppstår problemer:

    https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_en.htm

     
  9. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Spania er for så vidt det eneste land innen for schengen jeg opplever sjekker ID ved boarding. Men siden det er ID kontroll og ikke en grensekonteoll, så håper jeg de aksepterer bilde av passet sammen med fysisk førekort. Men hvem er det egentig som i siste ende bestemmer? Er det gate agenten eller er det flyselskapet (kapteinen)?? SAS har tross alt sendt meg fra Oslo til Spania uten ID sjekk, så må de vel også kunne ta meg med hjem…?
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,364
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bestilte meg nasjonalt ID-kort nettopp av denne grunnen. Jeg glemte passet på vei til Tyskland en gang. Gikk rett til Lufthansa ved ankomst som beroliget meg med at de ville slippe meg ombord.
     
    themichael and Schlandy like this.
  11. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle jeg også fryktelig gjerne hatt meg, men falder mellom 2 stole og får hverken dansk eller norsk ID-kort dessverre
     
  12. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,237
    Likes mottatt:
    5,427
    Bonuspoeng:
    183
    Slapp inn med førerkort ved idsjekk hos LH på vei hjem fra Toulouse.

    K
     
    Schlandy liker dette
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har reist flere ganger i Schengen uten pass og kun førerkort, men godt mulig det er kun pass og nasjonalt id kort som er gyldig.
     
    Schlandy liker dette
  14. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Screenshot_20240411_235340_Chrome.jpg
     
    Schlandy liker dette
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan eventuelt prøve denne :D

     
    Kristian, Earl, KainBenwi and 5 others like this.
  16. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, her har jeg litt erfaring.

    Du kommer deg ikke hjem med Ryanair uten gyldig ID (ID kort/Pass). Norwegian bruker også å være rigide på ID kontroll ved boarding.

    Med SAS derimot har du gode muligheter, de sjekker ca 50-60% av gangene fra Malaga (ved boarding, sjekker alltid ved innsjekk av bagasje). I de tilfellene de sjekker, er det superkjapt, og du kan alltids prøve et førerkort.

    Så hvis du flyr med SAS, har en rimelig billett (mest skatt og avgift) og reiser uten bagasje så går det an å gi det en sjanse.
     
    obay, Schlandy and themichael like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,730
    Likes mottatt:
    32,742
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var en gang på 2000 tallet "smart nok" til å fly til Paris uten pass. Ut var det jo ingen kontroll, men på CDG var det kontroll. Personalet fra det franske flyplasspolitiet sa ingenting på at jeg viste førerkortet. Det hjelper nok at det norske førerkortet følger EU standard.

    Det har jo skjedd mye i verden siden den gang, men likevel, hvis det ikke er noen alarmer ute og går, du ligner deg selv på førerkortet og ser nordisk ut så går det nok bra.

    Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å prøve. Hva har du å tape @Schlandy ? Go 4 it! :)
     
    Schlandy liker dette
  18. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    For god ordens skyld kan jeg meddele at det gikk fullstendig problemfritt dette
     
    geddi, RoadKing, Spielhaug and 7 others like this.
  19. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,562
    Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Kan dele at i BCN gikk det ikke an at boarde med hverken førerkort eller bilde av pass. Så uten at konkludere så alt for mye, bør man nok sikre seg at pass eller offisielt ID kort er med på tur!
     

Del denne siden