Hjelp - strandet i Shanghai/Beijing

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Robert H, 15. aug 2018.

1. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei gode forumister

Samboeren min, et medlem av den beryktede jentejuntaen, er akkurat nå (onsdag 15.08 kl. 06) på vei hjem fra Shanghai, men så viser det seg at avgangen for flyet hun sitter på er forsinket pga. værtrøbbel. Hun skulle landet i Beijing 13:10 for å fly videre med SAS til København 14:50, men det kommer hun ikke til å rekke. Jeg ringte SAS, og de ba hun ta kontakt med serviceskranken når hun lander. Det er vel vanlig prosedyre. Men jeg klarte derimot ikke å få noen konkrete ruteforslag til hvordan hun skal komme seg hjem til Oslo.

Jeg tenkte at *tam-tara-tam, det kan jeg, Lynvingen (nå kjent som Batman)*, fikse lett. Men.. *kremt, kremt*... etter noen forsøk på Google flights og Momondo må jeg kanskje innse at jeg ikke er like lett på vingene som jeg trodde. Fant egentlig bare en flight med China Eastern:

upload_2018-8-15_6-29-29.png

Noen som har forslag til andre og bedre ruter hun kan foreslå når hun tar kontakt med serviceskranken?

Tilleggsopplysninger: Jeg har oppgradert henne til biz PEK-CPH. Og hun vil hjem så fort som mulig (ja, litt merkelig egentlig o_O)

Stor takk for alle tips!

2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    Er ho oppgradert via Plusgrade? I sofall vil ho bli nedgradert til opphavleg klasse når SAS evt skal ombooke til andre selskap.

Robert H liker dette
  3. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg oppgraderte henne ved å legge inn poengbud på SAS-siden - det kalles kanskje Plusgrade? Da jeg ringte SAS i stad fikk jeg beskjed om at hun ville bli ombooket med ny businessbillet videre, men jeg stoler mer på informasjonen fra deg... (SAS-agenten hørtes stuptrøtt og helt uinteressert ut, og snakket enda dårligere engelsk enn meg).

Kanskje det beste er å be om ny billett med SAS i morgen? Da beholder hun kanskje business også? Men ser på Expert Flyer at det bare er ett sete igjen i biz i morgen.

4. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    Sist eg vart ombooka såg agenten i skranken etter andre alternativ i same klasse, men ein eller annan plass i prosessen fekk ho opp at min billett var oppgradert med Plusgrade. Då vart det tilbake til den opphavelege bookingklassa med det nye selskapet. Veit at dette skal vere vanleg praksis, men det kan jo hende at agentane på utestasjonane ikkje er like erfarne med dette. Mi einaste erfaring er frå OSL.

Vil tru at det er større sjanse for å få behalde business om ein tek SAS i morgon, men eg anar ikkje.

Robert H liker dette
  5. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke alltid, jeg ville visst frem business billetten og bedt agent i Kina finne alternativ hjem i samme klasse i første omgang.

Robert H liker dette
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Spørs hva hun rekker, men det er jo flust av muligheter for å komme seg hjem.

PEK-LHR-OSL med Air China og British Airways
    PEK-HKG-HEL-OSL med Cathay Dragon og Finnair
    PEK-BKK-OSL med Thai

Her er det bare fantasien som setter grenser.

Robert H liker dette
  7. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Det burde være nok av rutingalternativer? Hva med å reise til Taipei og avganger til Paris og Wien ved midtnatt med EVA. BR715 + BR87/BR65 burde kunne gå. Når man først er i Paris eller Wien, er det nok ikke vanskelig å komme seg til Oslo derfra.

Last edited: 15. aug 2018
    Robert H liker dette
  8. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Ser nå ut til at hun blir booket med Air China til Munchen i biz, og deretter med LH til Oslo i eco.

Takk til alle gode ruteforslag fra @Upsaker og @bombusfervidus :)

Ellers har hun visstnok fått hotell fram til avgangen i natt - følgende overdådige luksuspalass
    upload_2018-8-15_10-49-55.png

Ranket på Trip Advisor som nr 3794 av 6689 hotelleer i Beijing:

https://www.tripadvisor.co.za/Hotel...ian_International_Business_Hotel-Beijing.html

Tipper at etablissementet på plass 3795 neppe kan skilte med både biljard og karaokebar, så hun har hatt en rimelig bra porsjon med flaks .. "Tralala... nå lengter jeg atter hjem til slike fagre fjell og daler.. tralala.."

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Høres jo ut som det løste seg raskt og bra, til tross for økonomibillett og problemer utenfor flyselskapets kontroll.

Robert H liker dette
  10. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hun hadde biz-billett med SAS fra PEK til CPH, så hun var ikke så veldig glad for å bytte til Air China - til og med på bursdagen sin.. Men at hun tross alt får beholde biz fra PEK til MUC er vel ikke så gæli. Og ifølge Lucky deles det visstnok ut pyjamas også - og den kan det jo være gøyalt å sprade rundt i på neste F-tur med LH :)

Last edited: 15. aug 2018
    Travellingalf liker dette

Del denne siden