Bestilte Companion Ticket. Opprinnelig hadde vi (2stk): 5. februar TOS-ARN-FRA-IST 6. februar IST-PTY 11. februar PTY-IST 13. februar IST-FRA-OSL-TOS Lufthansa har kansellert ARN-FRA-IST. Lufthansa har ikke gitt noe alternativ. Jeg har funnet alternativ, men Turkish vil ikke slippe ARN-IST, og heller ingen andre strekninger til IST i Europa. Har SAS fra TOS-ARN, så det har vel noe med married segment? Ringte inn for å få hjelp, og SAS var behjelpelig, men kunne ikke finne noe annet enn en tur via Warzawa i økonomi. Men da må reisen starte 4. februar fra Tromsø. Vil selvsagt ha business hele veien. De korte turene går selvsagt med økonomi. Noen som finner noe vi ikke finner? Tips? Er fleksibel på dato i februar og mars. Men vi har totalt kun 8 dager tilgjengelig på reise.
Hei! Jeg hadde lignende problem med LH. Og fant heller ikke noe via IST grunnet married segment. Fant denne i februar 2024. OSL-PTY-OSL. Kanskje kan du sjekke routing fra TOS. Men blir vel fort noen overnattinger i Oslo da… 1 FEB 06.10-08.30 OSL-FRA; LH business 13.20-19.10 Frankfurt-Bogota, LH business Overnatting i Bogota 18.17-20.02 Bogota-Panama City, COPA business 25 FEB 15.46-17.24 Panama City-Bogota, COPA business 21.00-13.55 Bogota-Frankfurt, LH business 16.00-17.25 FRA-CPH; SAS plus 18.15-19.30 CPH-OSL; SAS plus
Takk for forslag. Må bli overnatting i Oslo i så fall. Da blir det altså 2 overnattinger før vi kommer frem, som ikke var så aktuelt, siden vi ikke har så mange dager å ta av. 8 dager totalt er maks på reise. Hjemreisen kan gå uten overnatting i Oslo. Må sjekke. Det er TOS-OSL som er utfordringen. Hvordan finner du forresten FRA-BOG? Jeg finner ingenting på denne strekningen. Eneste jeg finner er til Panama via Denver eller Panama via Zurich og New York.
Har funnet en mulig løsning, men må ringe inn. 5.feb TOS-ARN-LHR-BOG-PTY Hjemreisen er som før. Skulle gjerne sluppet overnatting i Istanbul, men sliter med å finne retur fra PTY som gjør at vi er hjemme 13. feb. En hjemreise fra PTY 12. feb kan fungere hvis vi slipper lang layover. Har også forsøkt andre datoer med 8 dager reise, men det er alltid ett leg som ødelegger. Enten går det ikke fly eller så er det tidspunkt som ikke korresponderer. Hvis noen finner noe, gi gjerne beskjed.
Det er notorisk umulig å legge til legs på en booking med TK, selv om de selv har endret kansellert eller laget trøbbel. Noen agenter sier det blir waitlisted, men det betyr nei. Du må finne t/r IST med andre selskaper eller kansellere hele stasen og håpe det dukker opp på nytt. Jeg har prøvd med et dusin agenter og mange tilgjengelige varianter på sas.no, men ingenting lot seg løse før jeg fant LH fra IST. K
Hvorfor holder TK på slik de gjør? Er det married segment som forhindrer å legge til legs? Kan noen forklare hvordan selskaper forholder seg til married segments? For et par år siden så jeg meg etter reise til Miami. Jeg fant vel noe sånt som VIE-FRA-MIA. Jeg ønsker ikke reise via Wien (VIE), så jeg sjekket ut FRA-MIA, men dette gikk altså ikke. Hva tjener flyselskapet på at jeg stikker innom Wien først når betalingen i form av CT er den samme uavhengig av legs? Er det flyplassen VIE som tjener på flyplassavgiften?
Jeg skal også fly hjem via IST fra PTY senere i høst og måtte booke IST-WAW med LOT og WAW-BRU-OSL med SN for å omgå dette problemet. Ringte flere ganger til SAS, før endelig noen sa rett ut at det er det som er løsningen..
Du betaler SAS poeng, men SAS må betale Lufthansa i penger. Nå er det riktignok relativt små summer sammenlignet med ikke-bonusbilletter, men Lufhansa får på denne måten noen ekstra kroner for flyvninger de åpnebart mener har lavere fyllingsgrad enn andre. På den andre siden handler det også om å styre konkurransen. Feks er det mer attraktivt å reise direkte heller enn med mellomlanding, det kan også være at konkurransen er hardere fra enkelte flyplasser enn andre og at man derfor har en annen tilgjengelighet og prising. LH har vel på denne måten konkludert med at det ikke er noe poeng i å slippe seter direkte fra FRA, men om det slippes fra VIE får de dekket noen småkroner fra VIE til FRA, samtidig som at de tilbyr bonusseter i markedet for de som er villige til å ta noen omveier. Det meste av tilgjengelighet fra VIE er ei heller married segments, men heller O&D-styring. Married segments er stort sett innad i et selskap. VIE-caset er veldig ofte med OS-flights til FRA. Det virker dog litt mot sin hensikt at man skal slite med å legge på nye legs når selskapet kanselerer et av de giftede segmentene.
Du har mye ledig fra USA til panama. Chicago, Washington, Miami. Den raskeste jeg kan anbefale deg er: Tromsø-København-Toronto-Panama. Samme gjeler retur. 3 fly hver vei.
Jeg fant TOS-ARN-LHR-BOG-PTY. Tromsø-København-Toronto-Panama, var ikke så lett. Retur var i hvert fall ikke enkelt. SAS fant ingenting da jeg ringte. Så returen er det store hodebryet nå. Har jo hjemreise, men skulle helst sett vi slapp overnatting i Istanbul.
Mitt tips: søk by til by, det er tidskrevende men! Det funker som regel hvis du er flexibel. Har brukt mye tid på slike vanskelige ruter, og ut fra erfaring så må du være på nett litt inni mellom for å se om det har kommet ut noen forskjellige alternativer. Når det nærmer seg avreise så blir det svært ofte mye å velge mellom.
Leg for leg har jeg alltid brukt. Sitter og søker nå, og returen er ikke enkel. Vi er fleksible, men lengden på reisen er vi ikke fleksible. Det er derfor vanskelig å finne en god utreise og hjemreise. Det blir enten god ut og dårlig hjem - eller omvendt. Men gir ikke opp. Kan hende vi får endrer når det nærmer seg.