Hei alle Vet ikke om det er dårlig stil å lage en egen tråd for dette, men håper det går fint. Jeg er akkurat ferdig å skrive dette innlegget og ser nå at det blir mye tekst og litt rotete. For de som ikke orker lese alt kan man scrolle ned til det i uthevet skrift som egentlig alt dreier seg om - om det er mulig å få F hos LH og SQ på gitte datoer eller om dette er et umulig prosjekt. Kort fortalt sitter jeg på en CT, ca. 200 000 EB-poeng og en frue som ikke har sett meg det siste drøye året etter at jeg fikk meg ny jobb med en del reising. Nå har muligheten for litt fri bydd seg og jeg kunne virkelig ha tenkt meg å ordne en F-tur til oss til en eller annen eksotisk plass. Derimot blir jeg helt svett av å lese alle innlegg om hvordan man får ordnet seg en bra tur i F med bonuspoeng. Nå har jeg akkurat registrert meg på Expert Flyer og føler meg som min gamle far når jeg prøver å finne ut av hvordan dette virker. Oppsummert er jeg veldig usikker på om jeg er på riktig vei og om jeg egentlig kaster bort tiden min på en umulig oppgave. Setter stor pris på all hjelp! Her er noen punkter jeg har plukket opp i andre tråder som jeg prøver å holde meg til: * LH F ut fra FRA er gull * SQ F er akkurat blitt mulig og å ha det ut fra SIN er også gull Forutsetninger jeg må forholde meg til: Utreise fra OSL må være 23-26.03 (24. er optimalt) Ankomst OSL må være 05-08.04 (07. er optimalt) Det jeg prøver å få til er altså: Utreise: OSL-FRA (uviktig med klasse og selskap, ligger gjerne i lasterommet om vi har F på de viktige segmentene) FRA-SIN (LH F) SIN-? (vi har lyst å ende opp på en eller annen eksotisk plass med paradisstrender, relativt lite turister og lavt prisnivå, eksempelvis Kambodsja, Vietnam, Thailand, Indonesia, Filippinene, men klasse og selskap er egentlig nokså uviktig her også) Hjemreise: ?-SIN SIN-CPH (SQ F, slik jeg har forstått det så er det SIN-CPH som gjelder?) CPH-OSL (gjerne i lasterommet, på dette tidspunktet er vi nok så fornøyde uansett) Alt koker altså ned til om følgende er sannsynlig i det hele tatt: FRA-SIN LH F 23-26.03 SIN-CPH SQ F 05-08.04 Jeg har skjønt at LH F typisk legges ut omtrentlig 14 dager før, og det blir jo nå på fredag 09. Skjer det sannsynligvis på fredag, hvis det i det hele tatt skjer, eller kan det plutselig skje i kveld eller først 7 dager før avreise f.eks.? Er det Award&Upgrades-søket på Expert Flyer som bør brukes her, med et søk på F2? Når det gjelder SIN-CPH aner jeg ikke. Har jeg forstått det riktig at det bør absolutt stå F4 eller mer hos Expert Flyer for at det skal være mulig, men at det likevel ikke trenger å være ledig når man ringer Tallinn? Eller har dette lite å si slik at man egentlig bare bør ringe og sjekke tilgjengelighet? Tusen takk for all hjelp!
FRA-SIN legges sjelden ut. Jeg ville heller prøvd FRA via PEK, BKK eller HKG med tilslutning. Koster ikke ekstra. Når det gjelder SQ så er det bare å ringe Tallinn, det er det eneste som kan si sikkert. Jeg ville tatt utgangspunkt i SQ bestillingen i og med at denne er der nå, om den er tilgjengelig. Så kan du følge opp alternativene fra FRA underveis. For å ringe inn og endre på bestillingen når det dukker opp en mulighet.
Tusen takk for raskt svar! Så da bør jeg ringe inn og prøve kun SIN-CPH med SQ F, bare for å få den booket, hvis den er tilgjengelig, og så kan jeg bygge på med flere segment senere? Hva om de sier at det ikke er noe tilgjengelig på den på noen av datoene, er det bare å skrinlegge dette, eller bør jeg ringe tilbake daglig fremover i håp om at det plutselig dukker opp når det nærmer seg? Ellers skal jeg søke litt på FRA-PEK/BKK/HKG-SIN. Vi må vel strengt tatt ikke til SIN på utreise heller når jeg tenker meg om siden vi tenker Thailand, Kambodsja, Filippinene, etc., som sluttdestinasjon, det viktigste er egentlig at vi får oppleve LH F fra Europa til Asia.
Prøv å lande en tur med SQ begge veier i F, evt C en vei eller begge. Følg med som du sier og ring inn når det blir noe ledig. Bare husk at du har ingen garanti, det kan fort bli at ingenting dukker opp. Men du kan også avbestille inntil 24 timer før avreise og få alt tilbake, evt et par hundrelapper i gebyr. Kan ellers nevnes at du også får LH F ut fra MUC. Ikke noen First terminal der, men når det er sagt så må en vel i rettferdighetens navn si at forskjellen på First terminal og First lounge er vel marginal. Generelt, når du skal forsøke å booke F, så er det lurt å ha et par dager fleksibilitet. Planlegger du f.eks å reise 20 til 24, så er det en fordel om du også klarer 19 til 23 og/eller 21 til 25.
Finn en tur du er happy med via FRA og book om til LH F hvis det dukker opp. Det finnes utreise med Air China F via Beijing, kanskje ikke favoritten, men med en sjanse til å endre. Det finnes også utreise i bisniss med thai.
De fleste (tror jeg) ville vel heller flydd ut fra Europa med Asiana, ANA, EVA eller Thai fremfor Air China?
Helt klart, men det er ikke så mye tilgjengelig på kort varsel og faste datoer såvidt jeg kunne se med et par kjappe søk på united. K
Ok, da starter jeg i alle fall med å ringe Tallinn og se om jeg kan få landet noe SQ F en eller begge veier og så tar jeg det derfra. Bare et spørsmål til: Jeg forsøker å sette opp alerts med ExpertFlyer. Vil dette være riktig for å bli varslet om LH F award-billetter? Sånn jeg har forstått det er det class O (for Oslo)?
Hiver meg inn her, siden jeg er i omtrent samme situasjon. Ordnet meg Amex Platinum litt sent på året i fjor, men klarte med nødskrik å sikre en CT. Etter å ha vadet i bookingklasser, flyplasskoder og datoer en stund uten egentlig å finne noe av interesse krøp jeg til korset og ringte SAS/AMEX i går. 60 min venting etterfulgt av 60 min assistanse la jeg ganske fornøyd på, riktignok 240k poeng fattigere. Vi brente av hele EB-kontoen på følgende reise med 3 uker i NZ: TRD-OSL SK Pluss OSL-BKK TG Biz BKK-SIN TG Biz SIN-AKL SQ First AKL-SIN SQ First SIN-CPH SQ First CPH-OSL SK Pluss OSL-TRD SK Pluss I ettertid har jeg forstått at det ikke er nye kabiner på SQ flightene; en liten nedtur, men dette er første tur i F for oss så vi klager ikke. Det er riktignok forbedringspotensial. Vil gjerne prøve F hos andre enn SQ, gjerne LH fra FRA. Ser også at jeg kunne booket TRD-OSL separat for å få utnyttet CT bedre, men vi vil jo egentlig heller tilbringe tiden på lokasjon enn på reise. Hva er nå beste strategi for å fange opp, og gjøre endringer på bookingen? Har registrert meg hos ExpertFlyer og har sånn smått begynt å få treff på noen av søkene mine. Ser at TG flightene ikke har First, så jeg bør være på utkikk etter LH Biz fram til 14 dager før avreise? Noen gode forslag? Endring: Turen er i november.
LH F til Bangkok og Singapore er vel umulig å oppdrive, så et alternativ er jo "via" Beijing eller Tokyo. Biz med Thai er jo ikke noe dårlig, men mange her vil nok foreslå å endre til biz med et annet selskap hvis du ikke får tak i F-billetter, og da henger vel Eva air øverst
Det jeg ser som en mulig utfordring her, er at datoene ligger veldig tett opp mot påske. Den toukersperioden i og omkring påsken er tradisjonelt fattig på bonusbilletter, om man kanskje ser vekk fra typiske businessdestinasjoner (f.eks. Houston, for å ta et vilkårlig eksempel). Selv hadde jeg et svare strev med å få to bonusbilletter til skarve Madeira. Jeg vet ikke hvor Singapore ligger i landet mellom business og pleasure, men det forekommer meg at du nok bør vurdere noen kreative routinger fremfor å håpe på for eksempel FRA-SIN, som jeg tror er rimelig tungt belagt.
Om du vil oppleve TG First, så kan du prøve å endre til CDG/FRA/LHR/MUC - BKK. Erfaringsmessig er det nok enklest å oppdrive billetter fra CDG eller MUC. Dog kan det by på utfordringer med mer enn 8 segmenter totalt, da det ikke går direktefly fra TRD til disse destinasjonene. Men det kan kanskje løses ved å endre hjemreisen fra CPH - OSL - TRD til CPH - TRD?
Takk for tips. Foreløpig ingen tilgjengelighet, men har satt opp søk på disse, samt søk på både Biz og First fra Tokyo til SIN. Hadde vært gøy å få et lite døgn i Tokyo på vei nedover. Har også sett litt på Biz med EVA Air, men fant ikke noe, og klarer heller ikke å koble treffene mot SIN-AKL SQ First, som vi nok ikke ofrer for Biz