Hjelp til valg av mastercard+AMEX

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Ildfuglen, 13. sept 2019.

  1. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Nå har jeg søkt så mye rundt, og lest så mange tråder her at jeg blir helt svimmel. Så nå tyr jeg til en egen tråd, i håp om at noen kan hjelpe meg litt på vei. Jeg trenger råd om valg av kredittkort/AMEX.

    Jeg samler Eurobonuspoeng og har ca. 10-20 innenlandsflyvninger i året i jobb. Fritidsreiser er også høyt prioritert, men det skal nok litt til at jeg oppnår gullstatus på antall reiser. Begynte oppsamling i januar i år, har ca. 58 000 poeng og sølv-status per i dag.

    Mastercard
    Hittil har jeg bare benyttet et standard mastercard fra banken min, som gir 1poeng per 100kr. På dette kortet har jeg brukt ca. 130 000 så langt i år. Leser mye om Shell MC, men har tenkt at det ikke er noe vits for meg, da jeg ikke eier bil og aldri fyller bensin. Men så har jeg forstått det slik at dette kortet gir trumf på alle kjøp, ikke bare der det finnes Trumf-avtale, som Kiwi etc. Hvis det stemmer, og det heller ikke er noen avgift, så forstår jeg jo godt at dette er et bedre kort enn mitt vanlige MC. Stemmer det?

    AMEX
    Som det fremgår av MC-bruken min over, så har jeg potensiale til å bruke over 150 000 på et år.
    Jeg vurderer derfor AMEX, men er usikker på hvilket som lønner seg. Skjønner at SAS Amex Elite både gir bedre opptjening, samt 20 000 grunnpoeng i året, men jeg syns medlemsavgiften er høy. Dobbel CT er det også lite sannsynlig at jeg klarer å oppnå. Premium er jo langt billigere, men det gir jo ikke grunnpoeng, samt lavere opptjening pr 100kr.
    Så her må jeg veie inntjening+høyere status opp mot medlemsavgift. Syns det er vanskelig å se hva som er mest "verdt" her, selv om det kanskje er åpenbart for dere som har holdt på en stund.
    Tenker også på om jeg bør vente til nyåret med å bestille? Min opptjeningsperiode går fra januar til desember.

    Setter stor pris på innspill her.
     
    ArthurDent liker dette
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1 Velkommen.
    2. A) MC SAS Premium et must(15 eb pr 100nok+1000 statuspoeng pr mnd+fly premium nivå, eller Shell MC som er gratis og likevel tjener opp trumf poeng og EB på.
    B)Curve for utenlands transaksjoner etterhvert.

    3. AmEx Premium om 20.000 Status poeng ikke betyr mye for deg veid opp mot kostnad.

    Så kan du revurdere/oppgraderer Premium til Elite ved neste opptjenings periode. Lykke til. :)
     
    ArthurDent, Ildfuglen and Finnks like this.
  3. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar @drsyk

    Så anbefalingen blir omtrent slik:
    - Si opp eurobonusopptjening på mitt vanlige MC (siden jeg uansett skal bruke et annet MC) og skaffe meg MC SAS Premium.
    - Søke om AmEx Premium.

    Bruke AmEx Premium som mitt førstevalg for å oppnå CT. Bruke MC SAS Premium som "reservekort", og minst en gang i mnd for å få 1000 statuspoeng per måned?
     
    ArthurDent and drsyk like this.
  4. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som en god plan!
     
    Ildfuglen liker dette
  5. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Oppfølgingsspørsmål:

    - Kan jeg endre koden på MC SAS Premium og Amex Premium? Litt stress å huske forskjellige koder til forskjellige kort.
    - Kan jeg betale med autogiro? Ser at man kan få e-faktura med Amex, men har vel ikke betalt en "fysisk" regning på så lenge jeg kan huske. Liker når alt går automatisk.

    (Og ja, jeg har lett etter denne infoen både på Amex og MC SAS sine sider først :p)
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig, når du er blitt god og varm i gamet, kan du fyre løs med flere spm.+flere kort/oppgraderinger, neida, bare å spørre i vei, men dette er et bra utgangspunkt.

    Widerøe er også et MC du kan ta en titt på:
    https://insideflyer.no/forums/threads/widerøes-kredittkort-med-eurobonusopptjening-lansert.11903/

    Kikk også på Viatrumf, mobil og strømavtaler osv.

    Handle alt på Trumf relaterte steder, f.eks. Shell(Blyfri eller Diesel), Kiwi, Spar, Meny, Joker, osv...
     
  7. eurobonuseurobonus

    eurobonuseurobonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Vil ikke si at SAS MC er noe must med mindre han trenger statuspengene. Da er det bedre å gå for Shell MC og spare de pengene. Siden han skal gå for CT og må spare poeng til det vil han tvilsomt ha poeng å bruke på SAS på en stund uansett.

    Siden poeng siste 12 måneder teller uansett om man har kortet eller ikke kan han da heller spare det til senere om han finner ut at han trenger det da. Velkomstpoengene forsvinner tvilsomt heller. Dessuten er 200+ nivået ekstremt oppskrytt her inne. Greit nok om man liker å dra masse til østkysten av USA eller til Kina, men for de fleste er det mye bedre alternativer andre steder.
     
  8. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Gir ShellMC og TrumfVisa samme opptjening i NG-butikker, bare at man slipper å registrere trumfbonusen manuelt med sistnevnte?
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Ja.
     
    Volt liker dette
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da har han flere alternativer. f.eks. en tur til USA på SAS MC Premium og en tur på CT til fjerne østen, dog det er opptil han selv hva han ønsker å kanalisere sine økonomiske midler på. Must for meg da jeg liker det bankkortet når AmEx sier stopp, likeså er opptjeningen EB pr NOK bedre på SAS MC Premium enn Shell MC etter devaluering fra Trumf sin side for overføring mot SAS EB.
     
  11. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg opplever noe merkelig med SAS MC Premium nå, da jeg har bytta fra BankNorwegian. De har gitt med lavere kredittgrense enn jeg hadde tildigere og når jeg ber de øke den sier de bare at det må gå 12 måneder før de kan øke den... Jeg har fått en kredittgrense pr måned tilsvarende under 2% av årslønnen min, etter skatt, så det er ikke imponerende greier. Når jeg etterspør om jeg han betale inn forskuddsvis i løpet av måneden for å øke månedens kjøpsmuligheter, så får jeg til svar at det ikke er mulig å bruke kortet for mer enn grensen per måned. Så så langt betaler jeg penger for et kort som står seg mye dårligere enn BankNorwegian. Det hjelper ikke at det tar oppimot en uke å få svar på meldinger via appen heller. Så langt er jeg ikke imponert og hadde forventa at SAS hadde litt bedre standard på løsningene sine. Sånn det er nå kan jeg jo ikke en gang bestille flybilletter longhaul og en uke hotell i samme måned, noe som er ekstremt dårlig når en er ute etter et kort for akkurat dette formålet.
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Om jeg har behov å reise Asia og ikke vil bruke CT, er planen å fly til PEK eller PVG og satse på en *A-billett eller betalt billett derfra. Reiser som tar maks tre timer klarer jeg fint i monkey class.
     
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Passer sikkert bedre i SAS-MC-tråden, men.

    Jeg har kredittgrense på 20% av bruttoårslønn på SAS-MC, men opplevde at jeg bare fikk 5k hos NCC MC og beskjed om at jeg ikke kunne få mer. Det var da etter at gjeldsregisteret kom på plass, så det er tydelig at noen ser på summen der... Så kan hende du også må kvitte deg med/skru ned kredittrammen på andre kort.

    K
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Etter å hatt kortet i 3-4 uker søkte jeg om høyere kreditt og fikk umiddelbart 150k.
     
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Short haul monkey class er innafor! Akkurat som å fly SAS i GO uten EBD...

    Jeg søkte 50k og holdt meg til den grensen hos SAS MC. NCC fikk jeg 100k ved første søknad, riktignok før gjelds registrert kom. Tror ikke det er NCC jeg trenger 100 på lenger, litt dalende interesse for dem, EB og CT har fått ny prioritering. Kanskje SAS MC strammer inn mtp. nye kunder?

    Skal du kjøpe brukt bil, nytt kjøkken eller fylle på vin kjellern :rolleyes:
     
    jgroneng liker dette
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Har ny bil (i juni), har relativt nytt hus (trenger ikke kjøkken). Fylle på i vinskapene er alltid innenfor :)

    Trenger ikke bry oss om gjeldsregisteret da vi ikke ser for oss å kjøpe noe annet de neste 20-25 årene
     
    drsyk liker dette
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ser den, gratulere med ny bil og nytt hus. Her går i oppussing av hus fra 74. Biler må elektrifiseres ila 2020. Trumf avtalen til GE er svært overbevisende for klima promoterende endringer. For mange kostnader og for lite penger :rolleyes:
     
  18. eurobonuseurobonus

    eurobonuseurobonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Poenget er jo at hvis det blir aktuelt kan han søke om kortet da. 1500 poeng ekstra pr 100.000 i omsetning forsvarer ikke 1500 kr i året i avgift. Det blir dyre poeng. For en som ikke vet helt hva han vil og trenger er det tullete å anbefale fyren å betale tusenvis av kroner lenge før han har nok poeng til å i det hele tatt benytte seg av tilbudet, når gratisalternativet er nesten vel så bra.
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil nesten tro du sannsynligvis vil ha glede av gull hvis du reiser i sas go i jobbsammenheng. Sånn sett hjelper sas amex elite og sas mc premium gi deg en kjempeboost da det betyr du kun trenger å skaffe 13000 status-/grunnpoeng selv for å nå gull. Om du går for Shell MC, skal du vite at det er maks 2500 kr du kan spare i løpet av et år. Du bør da vurdere om denne begrensningen har betydning for deg eller ikke. Ellers vil jeg si er man rammet av bonusfeber, er det lite sannsynlig at man blir kurert.

    Om du har tid, er det "Fly & øl" i Oslo tirs. 17. sept. https://insideflyer.no/forums/threads/fly-øl-i-oslo-tirs-17-september.14192/ Kom gjerne hvis du har tid og at det er praktisk mulig.
     
    tom_gunnar liker dette
  20. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43

Del denne siden