Hjelp vi flyr igjen... til Canada, via Istanbul!

Tråd i 'Reisebrev' startet av lMartin, 09. aug 2019.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke pensjonere meg enda, da blir det ikke salt til grøten :confused:
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Victoria

    I Victoria er det igjen Hilton som sørger for at jeg har tak over hodet. Etter dette oppholdet skal Diamond-status være i boks fram til 2021 i alle fall. DoubleTree by Hilton premierer denne gangen med et riktig så flott rom og det liker jo damene. Her er det rom for å sove og nok gulvplass til å sette fra seg kofferten også. Om jeg vil ha privat selskap på rommet med ti av mine nærmeste venner er det plass til det også. Flott utsikt har jeg også fått.

    IMG_8766.jpg IMG_8798.jpg IMG_8799.jpg IMG_8801.jpg IMG_8803.jpg IMG_8818.jpg

    Jeg vet ikke hvor mange skritt jeg har gått på denne turen, men jeg er ganske sikker på at jeg kan konkurrere med Eddie og co. Jeg starter dagen i Victoria med en solid frokost nr. 2 før jeg fortsetter byvandringen med en tur gjennom Beacon Hill, downtown og Victorias chinatown, som er Canadas eldste chinatown. Det blir mange skritt, men de har heldigvis øl her.

    IMG_8770.jpg IMG_8730.jpg IMG_8735.jpg IMG_8781.jpg IMG_8783.jpg IMG_8785.jpg IMG_8790.jpg IMG_8786.jpg IMG_8821.jpg IMG_8825.jpg

    Deretter går turen, fortsatt til fots, til Fishermans Wharf. Ganske så turistifisert, men hyggelig er det likevel. Nå har jeg gått så mange skritt at jeg bevilger meg en is og som vanlig skal jo alt være så stort i Amerika.

    IMG_8833.jpg IMG_8841.jpg IMG_8842.jpg

    Etter besøket i Fishermans Wharf føler jeg egentlig at jeg har gått langt nok og tenker egentlig å ta en de søte små havnebåtene tilbake, men etter å ha fortært hele monsterisen finner jeg ut at det nok er beste å ta beina fatt igjen. Det kan dessuten tenkes at jeg må gjøre plass til mer øl. I stedet for å gå strake veien tilbake går jeg like greit i motsatt retning via Ogden Point og hadde nok fint klokket inn noen ekstra tusen skritt om jeg hadde høyteknologisk utstyr for å måle den slags.

    IMG_8852.jpg
     
    Last edited: 03. sept 2019
    SAJblue, Lnbre, CKe and 14 others like this.
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Victoria til Mission med diverse transportmidler

    Selv om turen med Harbour Air ga mersmak og er et svært effektivt fremkomstmiddel er det ikke akkurat gratis. Jeg tenker også at det kan være gøy å oppleve turen fra båt og jeg må uansett videre med tog når jeg kommer tilbake til Vancouver. Jeg føler at jeg har fått ganske god innsikt i Canada og kollektivtransport på denne turen.

    Været er dessverre ikke med meg i dag, så den helt store opplevelsen blir det ikke, men både buss, ferge og tog holder ganske høy standard. For en mer detaljert beskrivelse av fergeturen henviser jeg heller til @Eddie47 sitt fantastiske reisebrev.

    Turen går i alle fall fra Victoria til Swartz Bay med buss.

    IMG_8867.jpg

    Videre til Tsawwassen med en stor og flott ferge etter norske standarder i alle fall.

    IMG_8870.jpg IMG_8869.jpg IMG_8871.jpg

    Tilbake på bussen fra Tsawwassen til Vancouver downtown med buss.

    IMG_8868.jpg

    Og videre fra Vancouver til Mission med West Coast Express.

    IMG_8872.jpg
     
    SAJblue, CKe, paron and 11 others like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Victoria er en av de mest «skikkelige» byene jeg har vært i. Alt virker på stell, parker er ryddige og plener er klippet. Lite skrot og hyggelige mennesker over alt.
    Byen er på et vis en «europeisk» by uten at den er det helt. De tar vare på byens uttrykk bl.a. ved å tillate nybygg i sentrum, men de gamle fasadene må bevares.

    En by jeg gjerne reiser tilbake til.
     
    RoadKing and lMartin like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Har du iPhone så teller den skrittene dine og du finner det på appen med hjerte på. Ikke helt rett, men en god indikasjon.
     
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Mission, BC

    Det er ikke all verdens med overnattingsmuligheter i Mission. Jeg kunne velge mellom Best Western Plus, Diamond Head Motor Inn og et tredje motell som ikke tilbyr online booking og som ifølge min søster først og fremst leier ut rom på timebasis … Best Western fremstår ikke som noe luksushotell, men var i dette tilfelle det åpenbare valget.

    [​IMG]

    Når jeg booket rommet, kunne jeg velge mellom standardrom og honeymoon room. Siden prisforskjellen var minimal og det overhodet ikke plager meg å bo på honeymoon room selv om jeg er på solotur, gikk jeg for sistnevnte. Hotellet er egentlig ganske greit og byr på gratis frokost, svømmebasseng og et mikroskopisk treningsrom. Det er også en helt ok bar/restaurant i tredje etasje.

    IMG_8874.jpg IMG_8875.jpg IMG_8876.jpg IMG_8884.jpg IMG_8900.jpg

    Rommet er stort, fint og rent, uten at det nødvendigvis er noe som ville imponert damene. Jeg ville nok lagt bryllupsreisen min til et annet sted.

    Jeg tok ikke så veldig mange bilder i Mission, noe som skyldes at det egentlig ikke er så veldig mye å se eller gjøre her. Jeg er uansett først og fremst her for å besøke familie og venner. Stedet har likevel noen helt greie restauranter og barer.

    IMG_8885.jpg IMG_8888.jpg IMG_8889.jpg IMG_8895.jpg IMG_8892.jpg IMG_8893.jpg

    Om du av en eller annen grunn skulle forville deg hit vil jeg absolutt anbefale å ha bil.
     
    SAJblue, Avixlo, CKe and 12 others like this.
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Air Canada AC346
    YVR-YOW
    • Flytype: Airbus A321
    • Klasse: Business Class
    • Sete: 3F
    Jeg hadde egentlig tenkt å tilbringe den siste natten før hjemreisen i Vancouver, men fordi det rett og slett er umulig å komme seg fra Mission til Vancouver uten bil i helgene, ble det en ekstra natt på Best Western.

    Air Canada er ikke spesielt rause med bonusbilletter. Det er også generelt dårlig tilgang på Lufthansas ruter fra Vancouver i høysesongen også. Det åpnet seg selvfølgelig bedre hjemreisemuligheter to dager etter avreise, men jeg ender opp med intet mindre enn fem segmenter for å komme meg hjem.

    Det kommer noe positivt ut av dette også. For det første er jeg jo glad i å fly og får på denne muligheten alle Air Canadas forskjellige Business Class-konfigurasjoner. Jeg får også lagt inn en 16 timers stopp i Ottawa på hjemveien og får krysset av en ekstra by på kartet.

    IMG_8957.jpg IMG_8958.jpg IMG_8959.jpg IMG_8961.jpg IMG_8964.jpg IMG_8965.jpg IMG_8967.jpg IMG_8968.jpg

    Maple Leaf Lounge på YVR er helt grei, hverken mer eller mindre. Utvalget av mat er mildt sagt beskjedent, men de tar igjen med god utsikt og et raust utvalg av drikkevarer.

    IMG_8972.jpg

    Jeg ankommer gate noen minutter for boarding. Med business-billett og status går jeg om bord som sone 1 og kommer først om bord.

    IMG_8973.jpg IMG_8975.jpg IMG_8977.jpg

    Jeg har allerede prøvd Air Canadas nyeste business class og er i utgangspunktet innforstått med at herfra kan det bare gå nedover. Business class på A321 er av typen 2+2 og har seter som egentlig ikke kan legges noe særlig tilbake. Jeg har imidlertid forsynt meg grådig av brennevinet i loungen og har derfor forhåpninger om å få sove noen timer likevel. Både setet og underholdningssystemet virker noe utdatert.

    Siden flyet har avgang 23:45 er det ingen matservering etter take-off, kun drikke. Siden jeg vil sove mest mulig og flyturen ikke er mer enn drøyt fem timer, velger jeg også å ikke bli vekket til frokost.

    Jeg sovner ganske umiddelbart etter take-off og våkner i det innflygningen starter med en solid kink i nakken, men jeg fikk i det minste sovet.
     
    SAJblue, Avixlo, CKe and 12 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Dæven, Guiness på fat i loungen! oooo Tommel opp!
     
    holmen liker dette
  9. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ottawa

    Etter en tur innom loungen for freshe meg litt opp og bikke nedpå noen kopper kaffe føler jeg meg litt mer klar for nye eventyr.

    Jeg går for nok en gratis byvandring med guide fra Ottawa Free Tours denne gangen, anbefalt av Halifax Free Tours. Canadas hovedstad og sjette største by har rikelig med historie og historiske bygninger, og guiden gir et godt sammendrag av de viktigste stedene og begivenhetene.

    IMG_8985.jpg IMG_8989.jpg IMG_8990.jpg IMG_8992.jpg IMG_8993.jpg IMG_9008.jpg IMG_8984.jpg IMG_9009.jpg IMG_9011.jpg IMG_9016.jpg IMG_9018.jpg IMG_9023.jpg IMG_9028.jpg IMG_9031.jpg IMG_9034.jpg

    Det blir mye trasking i dag også, men heldigvis har de øl her også.

    IMG_9014.jpg IMG_9042.jpg

    Etter anbefaling fra både guiden og guideboken min runder jeg av dagen i Ottawa med en Beaver Tail. Nok en lokal delikatesse av typen bare en Canadier med matkick høy på marihuana kan finne på.
     
    Last edited: 06. sept 2019
    SAJblue, Kalsnes, Lnbre and 14 others like this.
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Air Canada AC838
    YOW-FRA

    • Flytype: Boeing 767
    • Klasse: Business Class
    • Sete: 1K

    Så var tiden inne for å krysse Atlanteren igjen. Selv om hjemreiseruten ikke er optimal, kjenner jeg på en merkelig iver etter å teste Air Canadas Boeing 767 og det litt spesielle business class-produktet om bord. Jeg vet at Air Canada ikke er alene om denne konfigurasjonen, men for min del blir dette første gang.

    IMG_9051.jpg

    Etter å ha sjekket inn og avlevert bagasjen er det tid for en tur i Salon Feuille D’érable. Air Canada har skjønt at en god flyplasslounge skal ha vinduet mot rullebanen og utsikt til flyene. At brennevin før avgang er essensielt for en god opplevelse i lufta har de også fått med seg. Mat derimot, er det ingen som har behov for.

    IMG_9044.jpg IMG_9045.jpg IMG_9047.jpg IMG_9048.jpg IMG_9050.jpg

    Etter å nok en gang ha forsynt med grådig av drikkevarene er det tid for boarding. For å være helt ærlig husker jeg ikke spesielt mye av forholdene i gaten og ikke har jeg tatt noen bilder heller. Sannsynligvis gikk det hele smertefritt for seg.

    IMG_9063.jpg

    Jeg sørget i det minste for å komme meg tidlig om bord så jeg får tatt bilde av kabinen. Jeg har aldri før sett en business class med 1-1-1-konfigurasjon. Vedkommende som designet disse setene mener tydeligvis at privatliv er oppskrytt og at vi liker å se på hverandre når vi flyr.

    IMG_9054.jpg IMG_9058.jpg IMG_9059.jpg

    Flyet er 20 år gammelt og innredningen begynner å bli ganske slitt. Det er ingen tvil om at dette flyet for lengst burde vært overført til Air Canada Rouge-flåten, hvor de mest slitne Air Canada-flyene drar for å dø. Helt håpløst er det likevel ikke. Setene er litt trange, men fortsatt ganske behagelige og kan legges helt ned. De har heldigvis Champagne her også, Laurent-Perrier for å være nøyaktig, og de disker også opp med en helt grei kveldsmat.

    IMG_9060.jpg IMG_9073.jpg IMG_9075.jpg

    Etter at måltidet er fortært går jeg raskt inn i koma igjen og sover til frokosten serveres. Helt grei den også, uten at den fortjener noen Michelinstjerne.

    IMG_9076.jpg

    Vi lander litt forsinket i Frankfurt, men ikke mer enn at det er akseptabelt.
     
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    FRA-CPH-OSL-TRD

    Diverse fly, flyselskap og seter.

    Etter å ha vært på tur i 24 dager, noe som må være rekordlenge for min del, begynner å nærme meg hjemme igjen. Jeg ser ingen grunn til å dokumentere denne delen av turen i detalj. Lufthansa disker opp med A320neo og en helt grei frokost til København. SAS byr på polarrull og et utvalg av sine mest slitne 737 på veien videre til TRD.

    IMG_9077.jpg IMG_9078.jpg IMG_9079.jpg IMG_9080.jpg

    Konklusjon

    Turen har vært fantastisk, og både Tyrkia og Canada er land som definitivt skal besøkes flere ganger. På flysiden er jeg positivt overrasket etter mitt første møte med Turkish Airlines, både i økonomi og business. Lufthansa leverer nøyaktig som forventet, mens Air Canada på mange måter ligger sånn midt på treet og utmerker seg ikke spesielt hverken i positiv eller negativ retning.

    I kampen mot flyskam har jeg tilbakelagt 16 994 miles fordelt på 14 flygninger, og er derfor godt på vei mot målet mitt om å aldri fly mindre enn foregående år. For å nå dette målet gjenstår likevel 39 000 miles og 43 flygninger innen utgangen av året, så kampen er enda ikke over. For å blidgjøre eventuelle MDG-ere i forumet: jeg har også tilbragt mer enn 24 timer på tog i løpet av denne turen.

    Overgangen til Hilton har gått smertefritt og opplevelsen som Diamond har jevnt over vært god. Med på kjøpet har jeg fått Diamond-status fram til mars 2021 og rundt 110 000 Hilton Honors-poeng jeg egentlig ikke har begrep om verdien av.

    Nå blir det hardt arbeid, nudler og vann, og nedbetaling av kredittkortregninger i overskuelig framtid.

    Takk for meg!
     
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du tok oss med på turen! :)
     
    lMartin liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempetur! :)
     
    lMartin liker dette
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Velkomen heim, og tusen takk for ein strålande og grundig rapport! 24 dagar på tur... Tenkjer det blir godt med brød og vatn igjen? :)
     
    lMartin liker dette
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det varmar! Takk for at du tok oss med på tur :)
     
    lMartin liker dette
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for turen og at du har tatt deg tid til å dele med oss - her var det MYE god inspirasjon!
     

Del denne siden