Ikke noe som er flyrelatert i det hele tatt, men jeg tenkte at forumet har jo endel ingeniører og i det hele oppegående folk, så jeg søker litt råd og veiledning. Da vi pusset opp for et par år siden la jeg opp kablet nettverk i huset, og sammen med en trådløs hverdag ønsker jeg et effektivt hjemmenettverk. Bildet under viser sånn jeg tenker meg cirka nettet i fremtiden Jeg har et slags teknisk rom i kjelleren der jeg har router, NAS-server og PC for styring av Smarthus. Routeren og Wifi-router er nå en 6-7 år gamle, og bør kanskje byttes I en ny router ønsker jeg (enkel) tilgangskontroll for kidsa, slik at jeg kan styre tidspunkter både for nettbrett og xbox. Hvis mulig via en app. Ellers har jeg innsett at jeg må ha 2 wifiroutere hvis hele huset skal dekkes så hva blr jeg gå for? - 2 nye wifi routere, evt 1 ny (gammel er Asus rt-ac66u) - ny router (gammel er en d-link 615 med wifi avskrudd) - kanskje en switch? Jeg har noe teknisk innsikt, men liker mindre og mindre å bruke tid på allslags programmering, så enkelt oppsett er å foretrekke
Jeg bruker nettverksutstyr fra Unifi der jeg får bestemme. Det koster en del mer enn Asus, men det er veldig stabilt og funker bra i større sammenhenger. Det har noe tilgangskontroll men jeg er usikker på om det funker så bra til enkeltdevicer. Du kan uansett komme deg rundt det ved å sette opp egne wifi til de devicene som slår av av og på til forskjellige klokkeslett.
Ønsker du kontroll ville jeg gått for Unifi, men prisen er stiv. I et godt oppsett har du flere nettverk, eksempel et eget for barna. God løsning hvis de laster noe dritt fra nettet, så slipper du at voksenmaskinene og NASen også blir med i dragsuget. IoT/Smarthus ville jeg også puttet på separat nettverk, produsentene er så som så med oppdateringer der. Kanskje en overdreven løsning med litt knot, men du får stålkontroll over nettverket. Enklere løsning er Google Nest, men legg på en switch for flere porter til fastpunktene.
Som andre nevner her ville jeg gått for UniFi produktene fra Ubiquiti. Har selv et liknede oppsett som du har. Jeg har en UniFi Dream Machine Pro. Det går fiber fra Altibox / Viken Fiber rett inn i denne (SFP+ modul direkte i denne), så bruker ikke den ZyXel-boksen fra Altibox i det heletatt. Som aksesspunkter bruker jeg 2 stk UniFi nanoHD, selvsagt med PoE. Det er også installert et par kameraer rundt huset som bruker UniFi Protect som også er på Dream Machine Pro. UniFi gjør det lett å sette opp flere adskilte nettverk (VLAN), både fysisk og trådløst. Jeg har selv et "hovednett", gjestenett og et IoT-nett. Du kan også lett sette forskjellige restriksjoner på disse nettverkene. Skulle jeg satt det opp i dag hadde jeg brukt Dream Machine SE og U6 aksesspunkt for WiFi 6. Føles dette litt overkill så har også Ubiquiti produktet Dream Router som er et litt enklere produkt.
Takker for gode svar! På en skala fra 1-10, hvor vanskelig er Ubiquiti å sette opp? (Jeg synes if-setninger i Excel er enkle, mens Java er helt gresk)
Er dette noe du har satt opp selv, eller må Altibox inn i bildet? Fint å bli kvitt en boks man jo egentlig ikke bruker.
Kan gjøre alt selv... 1. Konfigurer bridge-mode på Altibox sine sider. 2. Konfigurer Dream Machine Pro, sett SFP+ (port 10) til primær port på Internett, sett VLAN ID til 102. 3. Ta ut SFP+ modul fra ZyXel, og sett den inn i Dream Machine Pro. 4. Reboot Dream Machine Pro.
Må VLAN ID være 102? Jeg har prøvd å bruke SFPen selv uten hell. Det blinker på link, men får ikke connection. Edit: ser ut som VLAN 102 er noe spesifikt for Altibox. Jeg har Global Connect og bruker i dag en dum media converter. Kan ikke skjønne at den har VLAN satt opp.
VLAN 102 er for Altibox. Hvis du bare har en mediaconverter fra Global Connect så tipper jeg de ikke bruker VLAN i det heletatt, bare å droppe VLAN.
Vil tro en "noen år gammel" SOHO Cisco-box løser alle problemer her, samt at så og si alle problemstillinger og løsninger er godt dokumentert? Litt usikker på om man bør fikle med VLAN, er vel like så greit å bare segmentere og sette opp fast IP på alle devices unntatt gjeste-nettet? Man mister jo litt "brukervennlighet", men tror som sagt at alle tenkelige scenarier er ekstremt godt dokumentert. Aksessmessig er det bare å kjøre på med en billig og grei mesh-løsning fra ønsket leverandør. Totalpris burde ligge rundt 5-10k, beroende på hvor mange trådløse punkter man trenger (inkludert Cisco-boksen).
Mesh er vel unødvendig når det er lagt opp kablet nettverk i hele huset? Et passende antall overlappende aksesspunkt koblet rett i en PoE-switch er en bedre løsning.
Det er vel så godt som alltid tilfellet. Med mindre man sammenligner epler (wifi6-mesh) med pærer (aksesspunkt som hverken støtter wifi6 eller >1gps ethernet uplink)
PoE har da ingenting med hastighet å gjøre. Edit: Ellers vil jeg også fraråde Cisco i dette segmentet. De har ikke noe særlig produkter, og det lille de har er ofte dyrt, komplisert og de er notoriske til å droppe support for produktene.
Beklager, leste "PoE" som i EoP, altså ethernet over Power (som ikke alltid er like bra). Ser på orginalpost at Spiel sikkert har lagt cat5 over hele huset, noe jeg også tok utgangspunkt i når jeg foreslo aksesspunkter.
Har du fått dette til? Jeg har kun fiberplugg i min zyxel ruter og vil gjerne koble denne av å la dream machine pro ta seg av alt. Noen her som vet om det finnes en overgang fra fiber til "sfp+"? (edit: for å presisere, fiberpluggen ser ut som en hvilken som helst fiber kabel som man også bruker til lyd)