Hjertesukk om surmuling over SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av travellers4fun, 15. aug 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du skal være langt over gjennomsnittet interessert i å følge med SAS (som man er her på forumet) for å få med deg alle krikene og krokene for SAS sine produkter. Er man en kunde som ikke handler hos SAS direkte (en meget stor andel av de som reiser i jobb handler hos andre enn SAS direkte), vet du absolutt ikke hva du får siden SAS selger Plus som Business, mange av bookingklassene er Business

    Dersom jeg handler en billett i USA og skal reise med SAS til Oslo fra Chicago der jeg bor, handler jeg ganske så sikkert ikke billetten direkte hos SAS, de fleste gjør ikke det. De handler hos reisebyrå, 3rd party eller hos SAS sine partnere, som United.

    Her er det SAS selger Business Saver for neste 4 uker ut til fra Chicago

    [​IMG]

    Det er en bitteliten fotnote under som advarer deg, men hva er egentlig Premium Economy?

    [​IMG]

    Handler jeg direkte hos andre, kommer ALT Plus opp som Business siden SAS koder billetter til å se ut som biz

    [​IMG]

    Du får det du betaler for? Vel, SAS er suverent dyrest over atlanteren til Skandinavia og man ender opp med noe som knapt kan kalles Premium Economy. Knekkebrød og midtsete betyr det vanligvis siden du ikke kan velge seter selv dersom du ikke handler direkte hos SAS.

    Og dette er før man begynner å gå inn i materien hva SAS serverer på forskjellige flighter.

    Så dersom du har en holdning at "det er ikke så nøye, vi står han av, det er bare en time i ett midtsete, knekkebrød er jo godt, er ikke så nøye" bra for deg. Kanskje andre har litt større forventninger når de bruker en månedslønn på en flybillett? Jeg har ihvertfall det. Derfor har jeg flydd SAS langt 3 ganger siden 2007 mot 10 ganger t/r i året før det.
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    For å være ærlig, jeg foretrekker å lufte min frustrasjon/positive opplevelser på et forum istedenfor ovenfor en stakkars kundekonsulent som er strengt instruert i å besvare med en standard linje. Jeg forsøkte meg en gang på denne feedback-greien til SAS. De svarte "vanlig" på den positive feedbacken, men da jeg dristet meg til et litt kritisk spørsmål ble det som kopiert ut av læreboken.
     
  3. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er nok ikke så kravstor at jeg mener at jeg skal behandles som en VIP. Det jeg hadde hatt en ønske om er 1) at SAS faktisk blir enige med seg selv om hva de egentlig har lovet til oss kunder og leverer i henhold til det (vi har utallige eksempler på at så ikke skjer), og 2) at SAS blir enige med seg selv om hvilket type selskap de skal være.

    Til det sistnevnte finnes det nok en rekke forskjellige oppfatninger av dette, men jeg tror vel de fleste med en viss innsikt i økonomi og strategi vil peke på at det å legge seg på en produktportefølje som er til forveksling lik en LCC ikke er spesielt lurt dersom man selv har betydelig høyere kostnadsbase. Det virker som om SAS ikke helt vet hva de selv vil, og dette har vel vært story'en i mange år. Man gjeninnfører service (eller gjorde man nå det?), man gjør reisen enklere for passasjerene gjennom å inkludere alt til 0,- (men det var for 2 år siden, og ikke i dag?), man proklamerer hvor viktig det var for SAS å kunne tilby et bonusprogram for sine kunder på innenlandsreiser (men fant like etter ut at det kanskje virket for godt, og måtte stramme inn på opptjeningen), osv. osv.

    Til det førstnevnte antar jeg mye av det du nevner i første post kan plasseres. Man blir som kunde av SAS litt frustrert over den inkonsekvente behandlingen man får som kunde.
     
    Islending, Larata and Trety like this.
  4. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Så er det vel også høyst individuelt hva man må ha av service for at akkurat sin tur skal bli som forventet. Vi har alle forskjellige behov. Noen må ha det sånn og andre må ha det slik for å bli fornøyde. Selv reiser jeg snitt på 4 turer i uka med hovedvekt på Korea, Singapore og Norge for tiden. Jeg er Pandion, dvs bruker stort sett alltid Star Alliance. Har aldri, og da mener jeg ALDRI blitt behandlet dårlig, inkonsekvent eller negativt på min vei i noe ledd hos SAS. Det betyr vel bare en ting; og det er at jeg har fryktelig lave krav til hvordan jeg reiser siden jeg fortsetter å bruke SAS.

    Har reist med Kjosair en eneste gang de siste 3 årene, og det var i sommer. På den digitale vekta på OSL sto det at baggasjen veide 0,3kg for mye. Masse uffing og stønning og formaninger om at jeg måtte åpne kofferten og fordele vekta osv, betaling av overvekt så kom jeg meg av gårde. Never again.....
     
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Som en av de utvalgte til deres "hemmelige" Pandionopplegg så er det kanskje ikke så rart akkurat du blir behandlet bra? (jeg har ikke hatt problemer selv, men bare sånn... for the record)
     
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Enig det er rimelig bra service når man har denne statusen. Spesielt hvis det oppstår noe krøll gjør SAS virkelig en innsats for oss :)
    Når det er sagt så bruker jeg helst Qatar mot østen/oseania. Gullkort på Q gir faktisk bedre opplevde perks enn EBP, men har ikke prøvd hva som skjer når ting skjærer seg. Bank i bordet :confused:
    Dessverre kan ikke gode gamle SAS+Lufthansa måle seg på pris/ytelse relativt til sandkasseselskapene. Ville gjerne at *A var mer konkurransedyktig, men sånn er det nå for mitt bruk. Så langt går det greit å opprettholde Pandion på reiser i Europa og vestover.
    PS: hvorfor bruker du ikke det helsvarte kortet med sølvkråka? Passer mye bedre på Tumi'en :cool:
     
    Bdrag68 and Larata like this.
  7. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Blir nok å foretrekke Qatar for meg også i fremtiden. Har fått veldig sans for 7+7timer og forholdsvis kort transfer i Doha både til Singapore og Seoul de to gangene jeg har brukt de. Reisen virker kortere for meg da. Blir nok til å vrake Tokyo-ruta til SAS Og CPH-SIN med Singaporeair. Blir såpass høy frekvens på turene at jeg nok kjapt får et kort med høy status hos dem. At jeg muligens detter ned på Diamond hos SAS ser jeg ikke noe dramatikk i.

    PS: Det helsvarte kortet er på alle tre Tumi'ene mine nå. Gammelt bilde:)
     
    kiev liker dette
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det går fort å få gull på Qatar, faktisk har en kollega som jobber litt mer i Indonesia flydd inn Platinum i løpet av kort tid. Men samtidig har han mistet Pandion. Jeg ser helt klart at konkurransen skjerpes for SAS, og at andre produkter kan ha bedre pris/ytelse. Dette er en trussel både for SAS og for eget Pandion :confused:
    Men Diamant skal ikke være så ille heller hører jeg :)
     
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Kryss i taket!
    På turen til Brussel denne uken opplevde jeg det store: Alt virket!
    Lett og elegant innsjekk på TRD med hyggelig personale (som jeg forsåvdt allerede er på nikk med), så fast track gjennomført under ett minutt foran et par busslass charterturister, så rett på lounge TRD (OK, kanelsnurrene var litt tørre), prio-boarding virket så langt jeg kunne se, selve flyturen til CPH var god, og loungen CPH hadde god røkelaks og potetsalat. Det blir ikke bedre loungemos (...) enn det.
    Igjen virket prio-boarding til BRU. Vel ombord der kom det helt store: den danske purseren kom bak til rad fem og presenterte seg og håndhilste på meg! Har ikke hendt på etterhver (for?) mange år som Pandion. Føltes ikke engang kleint! Fikk hele tiden rødvinen med hvit kork uten å spørre.
    Og på BRU kom bagasjen min først ut med en gang jeg kom frem til bånd 7. Perfect run.

    Bra jobba SAS! (Og ground crew)
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,679
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Mer gladnytt:
    Turen til USA i mars hadde blitt varslet endret pga endring av tidspunkter på UA flights EWR- SAN og MIA - EWR.
    Fikk endret OSL - EWR - SAN til OSL - CPH - SFO - SAN uten problemer, og plass til alle 12 enda vi var spredd over to bestillinger. Kudos til han på 05400 som jobba en time med det!!

    Samtidig, jeg syns det er ufint av SAS å bruke en god del tid innledningsvis på å fortelle om at samtalen blir tatt opp og spørre om jeg vil være med på en kvalitetsundersøkelse når jeg faktisk betaler for å henge på linja til dem. Syns de heller kunde sendt en sms i ettertid og spurt. Da ville jeg faktisk gjort det.
     
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    I stedet for å betale for 05400, kan man ringe 915 05400.

    Da skal det regnes det som et vanlig mobilnummer, og ikke et dyrere 5-sifret nummer.

    Benyttet selv sistnevnte i dag, og gikk uten problem.
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Verdt å merke seg at ikke alle operatører tillater dette. Jeg bruker Djuice, antar det er samme med Telenor, og ringer man 91504500 kommer det en damestemme som sier "dette er et nummer som kun er tilgjengelig fra utlandet".

    Løsningen for min del når jeg skal ringe dyre 5-sifra eller 8XX-nummer er Skype Out - da er det forholdsvis greie priser igjen.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Smarte folk hos Telenor vet du...
    Det finnes et annet nummer man kan ringe.
    Har du blitt oppringt av SAS kan du bruke deres utgående nummer og vips :)
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,679
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    For all del, jeg brukte 915... :), men det er prinsippet...
     
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i det, og når jeg tenker på det så tror jeg jungelen av beskjeder og instrukser tok mer enn halve tiden...

    Når jeg først fikk svar, var alt unnagjort på ca. 30sek...
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,679
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Heldigvis ferdig med dem for en del pr tilbake :). Dårlig kunde var jeg og, for jeg hoppet av studiet i god tid. Markedet fristet
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  17. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    AKA statens pengekasse for lånende ungdom...glad jeg er ferdig med dem!
     
  18. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Vil gjerne dele med dere historie fra i går.

    Hadde en billett med SAS fra OSL til SVG, utreise på mandag morgen og hjemreise SVG til OSL tirsdag aften. La inn OT på begge. Fikk bare på utreisen. Billetten kjøpt gjennom reisebyrå til jobben.

    På vei hjem så ringer jeg til reisebyrået for å endre hjemreisen til tidligere avgang siden jeg ikke ville vente 2 timer på Sola. Her kommer "kaka":

    1) Reisebyrået sier at siden SAS har oppgradert meg fra GO til PLUS på utreisen har de overtatt ansvaret for bookingen og de kan ikke gjøre noe med den.

    2) Ringer til SAS som ber meg ringe til reisebyrået siden billetten er kjøpt gjennom den. Forklarer til SAS at reisebyrået ikke har lenger kontroll over bookingen siden SAS har oppgradert meg til PLUS på utreisen. Han skulle sjekke dette med sin supervisor. Vips så er samtalen brudd...

    3) Ringer igjen til SAS som sier jeg må snakke med billettkontoret i Stavanger.

    4) Billettkontoret i Stavanger informerer meg at dette er en reisebyrå billett som de ikke kan gjøre noe med. Jeg viser pent til henne epost på min mobil som sier at SAS har oppgradert meg på utreisen og dermed har ansvaret for bookingen. Dama rister på hodet og sier at jeg kjenner ikke reglene og tar feil. Jeg sier til henne at jeg forholder meg til det jeg får beskjed fra reisebyrået og at jeg vil fly hjem tidligere. Da hadde allerede 15 min gått i diskusjon. Hun ber meg ringe til 05400 for å endre billetten. Jeg spør hvorfor hun ikke kan endre denne og får som svar at hun er bare handlingagent for SAS. Jeg spør om hun jobber for SAS eller ikke og om hun kan endre billetten siden 05400 instruerte meg at endringer så tett opp til avreise må gjøres lokalt. Hun nekter og jeg blir meget oppgitt og takker henne for eksemplarisk diamond service. Jeg var jo for pokker villig å endre og betale for endringen.

    5) Ringer 05400 og forklarer en gang til situasjonen. Blir satt på hold i 31 (!!!!) minutter med en pause imellom og får meg booket til en avgang som gikk 40 minutter før min opprinnelige. Betalte et par hundre kroner i endringsgebyr og sikkert 300 kr i telefonutgifter.

    Konklusjon: SAS sin billettkontor i Stavanger er helt ubrukelig. Kan ikke fatte at de ikke kan gjøre jobben sin. Dette er vel 3-4 gangen jeg opplever teit og uproff service der. Man bør enten gi dem skikkelig opplæring eller bytte ut med noen som kan gjøre denne jobben. Om de gir slik service til EBD, tenk på andre.

    Selve flyvingen var helt ok.
     
    Shyneno liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan kan EBD vente 30 minutter i telefonkø?
    Etter å ha tastet inn mitt EBD nummer venter jeg ikke mer enn rundt 1 minutt. Dog begrenset til 3-4 forsøk.
    Ellers virker hele opplegget rimelig tåpelig..
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Viser bare problemet med OT, og at SAS ikke selv har denne tjenesten, men har outsourcet den!
     

Del denne siden