Hjertesukk om surmuling over SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av travellers4fun, 15. aug 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Les det han skriver: Han ble satt på hold mens de diskuterte hva de skulle gjøre, ikke at han ikke fikk svar.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det fikk jeg visst ikke med meg..
     
  3. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle ha presisert. Jeg fikk svar på telefon etter 2 minutter, men ble satt på vent i 30 minutter siden SAS måtte ringe til Optiontown for å forstå hvorfor jeg ble oppgradert fra SAS GO til SAS PLUS og dermed ha endret bookingen og overtatt den fra reisebyrået. Deretter måtte han finne ut hvor mye jeg måtte betale i endringsgebyr for reisen.

    Håpløst
     
  4. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Ida, her må jeg protestere med alle mine kundeorienterte krefter! Jeg er ikke nødvendigvis enig i at alt er vanskelig og fælt med SAS, et par turer med Kjosair får uansett korrigert evt slike tanker ganske kjapt. Men å si at det at kunden har valgt å kjøpe billett via et etablert, anerkjent (nå antar jeg at dette er et onkli byrå ala Ticket eller B-H eller lignende) reisebyrå, og at det et forklaringen på at alt blei særdeles komplisert for SAS, den kjøper jeg ikke. Som du selv skriver: mange har ikke noe valg, og må booke via etablerte avtaler med reisebyrå. Da er det heller SAS (og OT, men der er det vel SAS som har valgt de som partner) som i dette tilfellet ikke skjønner seg på de som betaler for skuta. Man kan ikke velge å ikke forholde seg til den virkeligheten som kundene lever i!

    Ja, jeg kan synes det er slitsomt og teit og komplisert for meg at kunden min krever ekstremt detaljerte rapporter og oppfølging, og de er kanskje ikke kompatible med de systemene jeg jobber i, men jeg vil jo at de skal handle hos meg, og da må jeg nok akseptere at jeg må gjøre en innsats for at kunden skal få det de har krav på. Alternativet her for SAS og OT er vel at billetter booket via reisebyrå ikke kan oppgraderes, slik som for poeng-billetter. Men da går de glipp av en inntekt, og da er de vel like langt. I dette tilfellet mener jeg helt klart at SAS ikke har gått kundevegen.
     
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Neste gang du blir oppgradert via OT. Gå inn i appen og endre selv. Dette kan gjøres fra innsjekk på din flight åpner. Et par tastetrykk og alt er i boks. :)
     
  6. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Der er jo returen som IKKE ble oppgadert med OT som han ikke får gjort noe med.
     
  7. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    ops. my bad. Da leste jeg feil.
    Da må jeg si at det var utrolig teit oppførsel.
    Kanskje det hadde vært lettere og bare gi F i alt og kjøpt en ny billett og dreti i den gamle?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes 110% @Ida
     
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Vurderte det, men ville ha det vanskelig å forsvare en reiseregning på 2100 kr for en ny billett for å komme meg hjem 90 minutter før tiden...
     
  10. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Enig med Ida. Reisebyråer hører nok til fortiden med glamorøse 80 tallet.
     
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    4,276
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er for såvidt sant så lenge det dreier seg om enkle reiser på fritiden. Men det er fortsatt noen grunner til at bedrifter bruker byrå:
    - for mer kompliserte forretningsreiser er det mange fallgruver selv innen samme flyselskap. Ekle code shares som er gjemt, begrensninger i småteksten, osv. For ikke å snakke om hvis man må kombinere flere selskap på samme reise. Man skal være bra rutinert i bestillinger for å takle slikt, og det er vel bare oss reisegale som er på dette nivået.
    - når du står strandet på andre siden av jorden pga whatever og panikken kommer sigende kan det være godt å ha en dag-og-natt-service å ringe til. Ikke at de nødvendigvis kan hjelpe så mye, men man blir mer rasjonell bare ved å ringe.
    - flere bedrifter i Norge har kastet ut egen reisekoordinator, og overlater til reisebyrå å overholde reisepolicy. Dette sparer en god del penger for bedriftene, og gir litt mer fleksibilitet for de reisende.
    - hvis man har samme reisebyrå-konsulent over tid lærer man seg hverandre. Jeg har hatt den samme personen i over 25 år(!) og trenger bare tekste han at jeg skal til Brussel på mandag. Da er alt med tur/retur, hotell, flysete, osv, osv fikset. Inklusive registrering på riktig bonuskort og riktig kredittkort. Sparer masse tid som jeg heller kan bruke til nyttige ting som å skrive på dette forumet :)

    Men for all del: den turen jeg er på nå med Thai First og Conrad Koh Samui er IKKE noe jeg ville kjørt via reisebyrå :cool:

    Så det er bra man har valget ;)
     
    Kjakan liker dette
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det provoserer meg helt grenseløst at offentlig virksomheter er tvunget til å bruke reisebyråer i henhold til EU/EØS-direktiv, og da er enda ikke alle komplikasjonene m.h.t. bookinghåndtering etter bestilling det jeg er mest oppgitt over. Først og fremst det reelt fordyrende for skattebetalerne, noe som vel er motsatt av hensikten med anbud. For det første tar reisebyråene provisjon eller et flatt kronegebyr. For det andre har jeg aldri opplevd at de har avtaler eller lignende som gir billigere billetter enn de man selv kan finne og bestille. For det tredje så har f.eks HRG og Via Egencia en merkelig tendens til å rent faktisk finne dyrere billetter, slik at man for å være helt sikker på at man får billigst mulig billett (som man jo skal iht. regelverk og ikke minst når man sitter med et begrenset driftsbudsjett) selv må gjøre alt grovarbeidet med søk og vurdering før man legger inn bestillingen til reisebyrået - eller med andre ord gjør hele jobben for dem bortsett fra å klikke "bestill". Det koster arbeidstid, arbeidstid er penger og ergo er også dette fordyrende.

    Også kommer selvfølgelig alt idiotiet med at man ikke får administrert bookingen på sas.no, united.com eller hvor det måtte være i etterkant. En bekjent av meg straffet visstnok konseptet (og en offentlig institusjon) en gang ved å late som han fikk panikk på flyplassen da reisebyrået ikke hadde reservert sete på en tur USA-Oslo og derfor hadde sett seg nødt til å gå for en svindyr betalt oppgradering for å være sikker på å få et sete. Saken gikk visstnok ganske høyt opp i byråkratihelvetet, og han fikk medhold.

    Med alt dette sagt, så synes jeg det er uheldig fra SAS' side at det gåes opp en såpass streng grensegang mellom bestillinger på sas.no og hos reisebyråene. Det vil si: jeg forstår godt at det må forholdes til ulike regelverk, avbestilling, etc., men jeg synes jo i det minste det bør kunne åpnes for setereservasjon og lignende 'uskyldig' bookingadministrasjon på sas.no.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan man da gjøre.

    Vi booker alle jobbreiser via viatravel og hver gang jeg booker en reise så logger jeg meg på SAS.no og åpner reisen der. Ca 5 minutter reisen er booket kan jeg velge sete og så lagrer jeg den rett i kalenderen fra SAS. Med denne rutinen vet jeg alltid at jeg får den plassen jeg vil ha.

    Må selvfølgelig søke opp reisen med bookingnummer, men det kan jeg alltids leve med.

    Forøvrig har jeg hatt stor suksess med å finne reiser på ita-matrix og så sende skjermdump til viatravel, de booker reisen for meg slik jeg har søkt og til den samme pris. Riktignok tar de en arm i gebyr men da er jeg i alle fall innenfor reise policy..
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Men det betinger at FF-nummer registreres ved bestilling? Det nekter nemlig byråkratene oss å gjøre her i gården, selv om de naturligvis ikke har mulighet til å kontrollere hva som gjøres ved innsjekk... Men med det sagt, så har jeg ingen problemer med at det er reisebyråene som må administrere og ordne med avbestillinger og endringer når bestilling har foregått via dem. Samtidig er jo betingelsene for reiser eller hotellopphold booket gjennom reisebyrå som oftest helt og aldeles identiske med leverandørens vilkår. Bookes det en billett i Go hos SAS, så gjelder jo nøyaktig samme regler hos reisebyrået som hos SAS. Og da kan jo like så godt SAS håndtere det hele - i alle fall sett fra mitt ståsted utenfor den byråkratiske regellabyrinten som helt sikkert omgir forholdet mellom flyselskap og reisebyrå i så måte.

    Dette er jo et av ankepunktene mine mot hele ordningen: Man nødes praktisk talt til å gjøre jobben selv med å finne flights for på få billigste pris, hvorpå man bruker tid og penger før f.eks Viatravel kan innkassere den armen i gebyr bare for å klikke "bestill". De gangene jeg lar reisebyrået gjøre denne jobben selv, så blir både fly og billett som oftest flere hundre kroner dyrere, og da kommer gebyr eller, verst av alt, provisjon i tillegg. Å overlate provisjonsbasert bestilling til reisebyråene er virkelig som å slenge havresekken inn til bukken og si værsågod.
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hos oss styrer også byråkrater innkjøpsprosessene, men vi har lov til å registrere bonusprogram. Vi har naturligvis ikke anledning til å ta ut bonuspoeng opptjent på jobbreiser på private reiser.

    Hva angår priser så er nok fordelen på pris stort sett knyttet til fleks-billetter. Der ligger det inne en rabatt i systemet til reisebyrået som gir meg en annen pris enn om jeg booker via flyselskapet, og som gir tildels grei rabatt. På GO-billetter er det ikke mye å spare.

    Hos oss har vi et standardhonorar for manuelle bestillinger av flybilletter (2-300 kroner; husker ikke eksakt).
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det trenger du ikke. Du trenger bare å kjenne til refaransenummeret så får du søkt det opp.
    Mulig du må registrere referanse og bonusnummeret sammen men det kan du jo alltids gjøre via diamantmailen.

    Det er jeg enig med deg i. Burde ikke være slik men disse folka bruker vel knapt 5 minutter på det, så jeg legger heller 20 minutter på det når jeg skal på tur lenger enn Norden så jeg får den ruta jeg vil ha.
    Vi betaler heldigvis en fast provisjon så de kan ikke gire seg selv opp..
     
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje jeg bør forsøke å lufte dette overfor byråkratene hersteds, som vel er mest redd for at noen andre enn dem selv skal risikere å snike til seg frynsegoder.

    Den eneste gangen jeg har fått flexibilletter med jobbreise via reisebyrå, er når reisen må bestilles på så kort forvarsel at ikke noe annet enn flexibilletter er tilgjengelig. Selv da blir det som oftest et helvetes spetakkel når regningen fra HRG eller Via Egencia når frem til den lokale toppbyråkraten for attestering.

    Jeg får ikke mulighet til å velge sete selv når jeg søker opp de aktuelle reisene mens jeg er logget inn på sas.no. Våger ikke å be diamantmailen legge til FF-nummer før innsjekk heller, i tilfelle billetten må endres og det i sakens anledning sendes ny regning til byråkratiet, komplett med FF-nummer. Det er oppskriften på trøbbel. Men intet av dette kan man naturligvis på noen som helst måte klandre SAS for.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har du forsøkt å be diamantmailen om å fikse sete til deg uten å registrere bonusnummer?
     
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Okay, du tenker hakket lenger enn meg :)
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobber med strategier så det er godt å høre :)
     
    RoadKing and Scandipendler like this.

Del denne siden