Dette er for såvidt sant så lenge det dreier seg om enkle reiser på fritiden. Men det er fortsatt noen grunner til at bedrifter bruker byrå:
- for mer kompliserte forretningsreiser er det mange fallgruver selv innen samme flyselskap. Ekle code shares som er gjemt, begrensninger i småteksten, osv. For ikke å snakke om hvis man må kombinere flere selskap på samme reise. Man skal være bra rutinert i bestillinger for å takle slikt, og det er vel bare oss reisegale som er på dette nivået.
- når du står strandet på andre siden av jorden pga whatever og panikken kommer sigende kan det være godt å ha en dag-og-natt-service å ringe til. Ikke at de nødvendigvis kan hjelpe så mye, men man blir mer rasjonell bare ved å ringe.
- flere bedrifter i Norge har kastet ut egen reisekoordinator, og overlater til reisebyrå å overholde reisepolicy. Dette sparer en god del penger for bedriftene, og gir litt mer fleksibilitet for de reisende.
- hvis man har samme reisebyrå-konsulent over tid lærer man seg hverandre. Jeg har hatt den samme personen i over 25 år(!) og trenger bare tekste han at jeg skal til Brussel på mandag. Da er alt med tur/retur, hotell, flysete, osv, osv fikset. Inklusive registrering på riktig bonuskort og riktig kredittkort. Sparer masse tid som jeg heller kan bruke til nyttige ting som å skrive på dette forumet
Men for all del: den turen jeg er på nå med Thai First og Conrad Koh Samui er IKKE noe jeg ville kjørt via reisebyrå
Så det er bra man har valget
Vis alt...