Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. poeng_poeng

    poeng_poeng Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    28
    Skjønner
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg missforsto :confused:... Jeg trodde du mente å hoppe av i huben i OSL, ikke hoppe på i OSL. Det går jo selvfølgelig ikke, men det du kan prøve er å ringe til SAS og spørre dem om hjelp, men siden dere reiser sammen så tviler jeg på at de kan fikse det. Da blir det heller til at du får svelge denne kamelen ved å starte i SVG dessverre.
     
    Last edited: 30. nov 2018
  3. Jon

    Jon Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har ferske erfaring vedrørende dette? Dvs å ikke benytte utreise, men kun hjemreise. Jeg og kona skal på helgetur til Düsseldorf på bonuspoeng, men hun må på jobb i København tidligere på dagen så møter heller rett opp i DUS med et annet fly, men jeg drar fortsatt fra OSL på den opprinnelige biletten. Bonusturen er kjøpt på 50% kampanje så vil ikke booke om.
     
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Bare si hun er forsinket fra et annet sted og ikke blir med på utreisen når du sjekker inn.
    Så er dere helt trygge. Ellers pleier det å gå fint allikevel
     
  5. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Gjelder ikke sas, men det er vel relativt likt over alt?

    Ser på flybilletter til sør amerika turen vår, hvor vi skal fly fra Cuzco til Buenos Aires. Ser at enveis billetter ligger på ca 10000+ for to stk. Vi kan derimot få t/r for ca 6k. Er det da bare å bestille dette, for så å ikke møte opp på returflight evt bare kansellere denne, uten at det blir noe problem?
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke møt opp.
    I teorien kan du bli anmeldt for brudd på kontraktsvilkårene. I praksis skjer ingenting. Du kan jo ha blitt akutt magesyk.
     
    artanis liker dette
  7. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har booket en helg i Oslo med fruen fre-søn senere i høst (KSU-OSL t/r). Billettene er på go, og dermed ikke mulig å endre/avbestille. Noen dager etter at jeg har booket, får jeg beskjed om at jeg må dra på en jobbtur til Oslo ons/tor like før. Typisk uflaks, her kunne jeg jo fått jobben til å betale turen for meg, men nok om det.

    Nå planlegger jeg å kjøpe enveisbillett på onsdag, bli over fra tor til fre, og dermed droppe planlagt utreise på fredag for å slippe å dra fram og tilbake. Så møter jeg madamme på fredag, og vi drar sammen tilbake på søndag som planlagt.

    Men: Så har jeg hørt at SAS kan finne på å kansellere retur om man ikke er med på utreisen, stemmer det? Min bedre halvdel reiser jo ned på fredag på samme booking, men da uten meg, uten at jeg vet om det er relevant. Bør jeg melde fra til SAS om dette?

    Og så har jeg jo også betalt for utreisen, men må man faktisk være med på flighten for at det skal telle som leg til eb nivå? Det holder vel neppe å kjøpe en reise uten å benytte billetten for å opptjene poeng, noe slikt ville jo vært antisosialistisk og invitert kyniske kapitalister til å oppta tomme flyseter for grenseløs utnyttelse av systemet, eller..?
     
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, du kan ikke reise hjem på søndag med den billetten du også skulle bruke til utreise på fredag med mindre du reiser på fredag med kona de. Du må komme deg hjem igjen for så å reise på den planlagte reisen med kona.
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hjemreisen blir ikke kansellert selv om du ikke bruker utreisen. I Norge (og jeg tror det gjelder i hele Europa) selger SAS enveisbilletter som t/r. Legg merke til at prisene ikke påvirker hverandre selvom du ikke er borte lørdag-søndag osv som på langdistanse.
     
    Last edited: 04. okt 2019
    kfly and Insomnia4u like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Du mener vel at hjemreisen ikke blir kansellert om du ikke bruker utreisen? :)

    Det er nytt for meg. 110% sikker?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    @TMan , her på bruket bruker man jo enhver anledning til å fly...
    Jeg hadde fint flydd tilbake for å snu i døra :)
     
    Kristian, TMan and Misterix like this.
  12. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Har nylig hatt suksess med (dansk) gullmail i samme situasjon, de endret tur/returen min til /retur. Fikk tilogmed noe skatter tilbake.

    Ingen formening om det var "nødvendig" å få endringen gjort.
     
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Du får ikke tellende segment/leg for strekningen du ikke reiser.. Jeg hadde ikke tatt sjangsen på dette uten å snakke med SAS. Har du status så bruk den...
     
  14. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo bare å spørre. Prøv evt å splitte i to.

    K
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det var selvsagt det jeg mente. Har ikke prøvd det selv, men det er nok eksempler på her forumet.
     
    RoadKing liker dette
  16. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk selv fått bekreftet at retur ikke blir slettet selv om du ikke blir med på utreise:)
     
    RoadKing liker dette
  17. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    +1 på denne.
    Byttet t/r i go til enveis og fikk refundert skatter/avgifter
     
    RoadKing liker dette
  18. kfly

    kfly Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    116
    Bonuspoeng:
    33
    Dette er riktig og gjelder både SAS og Norwegian. Innad i Europa blir ikke returbillett kansellert selv om man er no-show på utreisen.

    For å være grei så må man gjerne si ifra på forhånd slik at setet kan frigis, da kan noen andre få gleden av å reise ved f.eks fullbooket fly.
     
    Edvard and RoadKing like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dagens forklaring fra LondonElite på FlyerTalk.

    Cake: a good that you own after you purchase it

    Flight ticket: a service for transportation from A to B you purchased which comes with specific rules

    Det var en diskusjon om hvorfor énveis billett eller hoppe av før endepunkt kunne koste mer enn full returbillett, der noen prøvde seg på en kake-analogi.
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjorde dette for noen år siden da jeg jeg booket en business class fra Nepal til Norge, for så å fly tilbake til Nepal via Bangkok på business class. Da hoppet jeg av i Bangkok for så å reise videre til den andre flyplassen i Bangkok for å fly til Pnom Pehn. Jeg sparte ca 40.000 EBB på det trikset den gang :)

    Du kan lese historen her :cool:
     
    Last edited: 22. okt 2020

Del denne siden