hotels.com og ikke-refunderbar booking - hva skjer med oppsamlede netter ved kansellering?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av HaraldOslo, 16. mars 2020.

Tags:
  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har en islandstur som dessverre må kanselleres i disse dager. Har et par hotellnetter som er booket som forhåndsbetalt og ikke refunderbar.

    Reiseforsikringen vil dekke utgiftene, men hva skjer med oppsamlede netter?
    Hvis jeg ikke gjør noe, så vil så langt hotels.com vet, jeg ha sjekket inn og jeg får samlet opp netter som vanlig.
    Hvis jeg kansellerer på hotels.com, vil de da snyte meg for oppsamlede netter?

    Utfallet av begge tilfeller er vel det samme: jeg får refundert ingenting av hotels.com og alt av reiseforsikringen.

    Lurer bare på om noen har erfaring med dette
     
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Vil anta at om du ikke gjør noe, vil nettene gå som om du hadde brukt de.

    Så flott at reiseforsikringen dekker oppholdet, jeg har selv slitt med å finne slik informasjon. Det dekkes selv om du ikke har kansellering av nettene?

    Har selv 2 stk Norwegian reiser kommende uker, en til Ålesund og en til Praha i påsken men ikke fått noen informasjon fra Norwegian.
    I tillegg er begge reisene betalt med cashpoints.
    Dekkes dette av Norwegian eller reiseforsikring?
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikringen dekker (nå som det er utgitt reiseråd fra UD) hva jeg ikke får refundert. Hvis jeg da ikke får noe refundert fra hotels.com så er det jo det samme om jeg kansellerer eller ei
     
    Maggie liker dette
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde en Expedia booking som jeg ikke fikk kansellert,(er Gold nada verdi, ringte inn, hotellet VIP nektet å kansellere) DNB ordnet opp, Tripadvisor fikk da 1 på anmeldelsen, da jeg ble bedt om tilbakemelding på hotellet etter endt opphold...o_O
     
    Skarven, holmen and braathens safe like this.
  5. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Avbestilte selv en langhelg i Levi, Finland som var bestilt gjennom booking.com, og ikke var refunderbar. Sendte en mail til hotellet og spurte om det var mulig å få pengene tilbake, og det var ikke noe problem.

    Tenker dog i ettertid at det hadde vært bedre å tatt den på reiseforsikringen, da dette vil gå ut over hotellene(spesielt de mindre), som i verste fall risikerer konkurs.
     
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan skjedde da tilbakebetaling og oppgjør med booking.com? For antar du hadde forhåndsbetalt til booking.com? Og de skal jo ha sin provisjon av hotellet?
     
  7. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er i en lignende situasjon hvor jeg ønsker å kansellere et forhåndsbetalt hotell i Athen som er booket via hotels.com

    Hotellet opplyser om at at de vil refundere, men selve kanselleringen må gjøres av hotels.com. Har sendt mail om dette til dem, så får vi se hvordan det blir.
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig du ikke vil ha det "moralske" rådet, men hvis du får dette dekket på reiseforsikringen er vel det korrekte å kansellere på Hotels.com. De "snyter" deg jo ikke for noe når du ikke har bodd der.. Du får igjen pengene og får i 0,- Hotellet får det de skal (regner jeg med) og Hotels.com får penger for den tjenesten de leverer. Forsikringen tar "tapet" og det er jo akkurat det en forsikring er for.
     
    KRS and vegardg like this.
  9. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Forespurte kostnadsfri avbestilling gjennom booking.com(eget valg for dette, der de tar kontakt med hotellet og spør om du kan få pengene tilbake). Hadde forhåndsbetalt ja.
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Moralske råd blir godt mottatt! Et moralsk kompass er jo justerbart basert på meningsutveksling og debatt.

    Aller helst håper jeg hotels.com løsner på kanselleringskravene sine, og refunderer alt. Da er alt bra og alle fornøyde. (Kanskje ikke hotellet, men trøsten får være at jeg skal booke samme reiserute når vi kan dra dit).

    Hvis jeg ikke får kansellert hotels.com, så er det for meg moralsk at jeg også får bonusovernattingene, siden hotels.com får pengene mine. Uavhengig av om jeg får de refundert igjen av reiseforsikringen. Akkurat som om en arbeidsgiver betalte for overnattingen og jeg fikk fordelene.

    Jeg har jo fått omsetning på amex og eurobonuspoeng fordi jeg forhåndsbetalte, skulle jeg ha tilbakebetalt/gitt det til forsikringsselskapet også? ;)
     
    NoLimit and indahla like this.
  11. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63

    Det blir ikke samme som med flyreiser?
    Der du ikke får bonuspoeng så lenge du ikke reiser..
     
  12. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113

    Jeg har ingen erfaring selv, men du får kanskje ikke rewardnetter ved no-show? I hvert fall ikke om hotellet melder videre til Hotels.com. Se under.
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, jeg snakker om bonuspoeng for selve kjøpet
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mange som ikke melder i fra om no show. Hvorfor skulle de, de har fått pengene, jo mindre arbeid jo bedre
     
  15. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Den gjelder dersom du kan dokumentere at minimum 50 % av CashPointsene er tjent opp med Norwegian kortet. Ved bruk av CashPoints for kjøp av reise, vil kun faktiske kostnader betalt i kroner bli erstattet ved avbestilling. CashPoints erstattes ikke.
     
  16. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forsto ikke svaret ditt. Over 50% kommer fra Norwegian kortet og dette kan Norwegian se selv.
    Om Norwegian selv ender med og kansellerer reisen, blir vel alt betalt tilbake?
     

Del denne siden