Hr og Fru K til Australia, Melbourne - Cairns - Port Douglas - Sydney - Adelaide

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kvalvaag, 29. des 2017.

  1. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Noen som har tips til data sim ?

    Som kan kjøpes på flyplassen eller sentrumsområdet i Melbourne :)
     
  2. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kjøpte vanlig SIM-kort til mobil fra Optus for et par uker siden. Ubegrenset ringing og SMS innenfor Australia samt 10 GB data for AUD 10. De har sikkert bra tilbud for data-SIM også.
     
    Kvalvaag liker dette
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Bare besøk en Telstra butikk i sentrum, det er de som har desidert best dekning i Australia. Får 10gb for 10 Aud men varer kun i 7 dager. Bare kjøp 2 stk med en gang hvis du skal være lengre. Hastigheten er god måler til 60 Mbps på tek.no
     
    Kvalvaag liker dette
  4. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Då var vi igang !

    Avgang 1005 BGO-CPH har vi endret til 0600...
    Såg det var mykje forsinkelser til København i går og tar rett og slett ikkje sjansen på å komme forseint:oops:

    Snapchat-1632031072.jpg
    Det nye interiøret må sies og være eit par hakk opp fra tidligere :)

    20180109_064251.jpg
    Knyttnevetesten er også bestått !

    20180109_061804.jpg
    Den etterhvert godt gjennkjennelige frokostkuben, samt en fryktelig dårlig smoothie med grapefrukt :confused: Dette er nok smak og behag men med en avsmak mot grapefeukt var dette regelrett vanskelig og presse ned :eek:

    Ellers forløp flygningen uten store sprell mykje trøtte folk oss sjølve inkludert, og ellers ca 50-60% belegg totaltsett:)

    20180109_064242.jpg
    20180109_064242.jpg
     
    lMartin, SAJblue, DanH and 11 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    Kvalvaag liker dette
  6. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for det :)

    Etter forumtips så investeres det snart i tilgang til eventyr loungen :D
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Synd å reise fra Bergen i dette flotte været, men er egentlig bare litt misunnelig ...
    God tur og kos dere... håper på god fortsettelse meg gode rapporter og masse bilder.
     
    Kvalvaag liker dette
  8. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Viste seg lurt å endre avgang, 1005 har blitt til 1035 :confused:

    Nyter tiden i eventyr loungen istedet for Bollebuå på Flesland :D
     
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Ville definitivt tatt turen på Ides når dere er i MEL. God tur!
     
    Kvalvaag liker dette
  10. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Eventyr loungen etter passkontrollen :)
    Kan anbefales !

    Etter en kjapp tur innom SAS loungen i begge avdelinger så ble det avgjort at det ikkje var så dumt å prøve noe nytt ;)

    20180109_105810.jpg
    Vindispenser fra flaske :)
    Kan gå god for både raud og kvit ;)

    20180109_105740.jpg
    Kaffi avdelingen

    20180109_105718.jpg
    Ulike sittegrupper, alt fra vindusplass med utsikt mot rullebane til sofa og kvilestoler:)

    20180109_083554.jpg
    Vindusbord, her har en full kontroll på både gater og rullebane, går en litt rundt kan en få med seg det meste :)

    20180109_105817.jpg
    Mat avdelingen, her var det suppe, lasagne og litt diverse, samt nøtteskåler ved fatøl og brus dispenserene :)

    20180109_083409.jpg
    Utsikt fra bord

    20180109_083603.jpg
    Innover i lounge

    Kan absolutt anbefale denne om en ønsker litt variasjon fra SAS loungene, godt drikkeutvalg, greit med mat, lite folk og god plass.

    I tillegg så er det rene og pene dusj og toalett fasiliteter :)

    Pris 250DKK pr stk :)

    Imidlertid, skal en først betale seg inn her så ville eg hatt noen timer til rådighet:)
     
    lMartin, SAJblue, DanH and 15 others like this.
  11. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Deretter var det klart for omborddstigning til neste etappe !

    Kan ellers melde om at på infoskjermen sto det at setene våre måtte ta kontakt med serviceskranken:eek: Her måtte vi vise pass... Ellers ble det ikkje gjort så mykje, febrilsk trykking på pcen av mannen bak disken men ellers intet...



    20180109_121945.jpg
    Ble hilset ombord og ble guidet til setene våre :) Håndbagasjen var akkuratt kommet i hattehyllen før det ble bedt på en velkomstdrink, valget falt sjølvsagt på champagnen :D

    20180109_131812.jpg
    Når vi var komt i luften var det mer servering, pre meal drink, Singapore sling ble valgt :) Denne kan absolutt anbefales :D

    20180109_123256.jpg
    Må ellers påpeike at setet virker som å være veldig bra designet med tanke på oppbevaring:) Det er stortsett rom og plass til vatn, headsett og reisedokumenter etc i dei forskjellige romma en kan bruke :)

    20180109_123317.jpg 20180109_121948.jpg
    Knyttnevetesten bestått :)

    Snart middagstid :D
     

    Attached Files:

    SAJblue, geddi, DanH and 11 others like this.
  12. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Deretter var det tid for matservering:)

    20180109_132424.jpg
    Appetittvekkeren var skewers, eller grillspyd som eg ville kalt det, overraskende gode, fordi om sausen var litt tam på smak.

    20180109_140309.jpg
    Deretter en forrett, kylling med diverse tilbehør, god på smak og fint framstilt :)

    20180109_142202.jpg
    Hovedrett : Scampi, blåskjell, pasta
    ( makaroni ) grønnsaker samt hummersaus

    Må si meg skuffet over denne, fordi om det visstnok var en spesialrett. Tam på smak, ikkje spesielt vakkert anrettet.

    I tillegg så var det einaste retten der meg og Fru K ikkje hadde samme valget, en av oss fekk behov for reisesykeposen for første gang halveis på veg til Melbourne... Synderen antas å være blåskjellene eg spiste her:confused:

    20180109_143824.jpg
    Desserten ble vaniljekake :)
    Velsmakende:)

    20180109_154218.jpg
    Siden det var no en spesiell anledning så bli vi også påspandert ostekake :D
    Meget god :)

    I tillegg så fikk vi eit kort med helsinger fra crewet, bilde av oss som dei printa ut ombord, samt 2 kortstokker :)
     

    Attached Files:

  13. katfly

    katfly Trives best i land med Queen Elizabeth som sjef

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Hei! Kom nettopp tilbake fra jul/nyttår i Adelaide, Melbourne og Sydney, så bør kunne komme med et par aktivitetstips.

    Jeg hadde, i motsetning til deg, mest tid i Adelaide, da det er der de jeg besøkte bor. Dersom fruen vil sjekke ut dyrelivet, besøkte jeg en wildlife park utenfor Adelaide som heter Gorge Wildlife Park, hvor det, etter mitt skjønn, virket som om dyrene hadde det veldig bra. Det var ikke for mye mennesker selv i skoleferien. Har du først reist oppover i åsen, på svært svingete veier, er du ikke langt unna vinområdene. Her er du heller ikke langt unna den fantastiske turistattraksjonen som heter the Big Rocking Horse, og som er nettopp det navnet tilsier, en gigantisk gyngehest.

    I Sydney booket vi en helikoptertur over byen/strendene, og dette var faktisk ikke urimelig dyrt (AUD 500 for to pax, vi fikk til og med eget helikopter). Ellers ville jeg passet på å få med meg en cricketkamp i KFC Big Bash League (som kun varer i tre timer, i motsetning til mye annen cricket). Kjempestemning!

    I Sydney besøkte jeg også Taronga Zoo, som hadde fantastisk utsikt over byen, i tillegg til å være en flott dyrepark. Av spisesteder i Sydney vil jeg anbefale dim sum-stedet Mr. Wong, midt i sentrum. Sørg imidlertid for å ha en reservasjon, da dette stedet er populært. Metrokortene kan også brukes på fergene som går fra Circular Quay, og jeg syns dette var en helt fantastisk måte å se Sydney Harbour på.

    Ønsker dere en helt fantastisk tur til et flott, spennende land, og send gjerne et svar dersom du vil ha flere tips! :)
     
  14. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for tips !

    Denne Gorge Wildlifepark med tilhørende avstikker til vingårder og gyngehest skal følges opp ! :) Det er vel best med leigebil her kanskje ?

    Dim sum er alltid godt ! Kanskje vi klarer å kombinere det med Opera besøket :)
    Eventuelt med en båttur i Sydney Harbour :)

    For øyblikket er vi i Cairns og skal ut på Fitzeroy Island imorgen :cool: Deretter går turen til Port Douglas :)

    Skulle du ha tips i disse områdene og mlttas disse med takk :)

    Ser ellers at det nok er satt av for lite tid her down under så vi må nok tilbake en annen gang for å få med oss mer ;)
     
    Stuttfeiten liker dette
  15. katfly

    katfly Trives best i land med Queen Elizabeth som sjef

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Det er nok best med leiebil, ja. Pass som sagt på svingete veier, vi snakker 90-graders svinger, i tillegg til at de jo kjører på "feil side av veien"!

    Jeg kom meg dessverre ikke opp til Cairns, så jeg må nok også tilbake en annen gang (om forhåpentligvis ikke altfor lang tid, da jeg falt hodestups for the Land Down Under) for å få med meg mer! ;)
     
    Kvalvaag liker dette
  16. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Det også tilbudt ost og kjeks samt portvin som ekstra dessert:) Har dessverre gløymt å ta bilde av dette, men kan nevne at samtlige oster med tilbehør falt godt i smak.

    Etter eit par tre timer på putå, i det eg vil si var en meget god flyseng så var det tid for frokost, sengen ble heller ikkje tatt bilde av, satser på å komme sterkere tilbake på veg heimatt :)
    Nevner for ordens skyld at eg er 184 høg og låg godt i stortsett alle stillinger.

    20180109_225101.jpg
    Frokost frukt :)

    20180109_231240.jpg
    Fyldig frokosttallerken med pølser, bakte egg og champignon, det kan ellers nevnes at blåskjellene her hadde begynt å virke så det ble spist fint lite av denne:oops:

    20180110_001909.jpg
    Sete 20180110_002014.jpg
    20180110_001920.jpg

    Ellers ligger det bilde av bad etc som vedlegg.

    Det deles som nevnt ikkje ut noen amenity kit, men du finner alt du trenger på badet, fikk ellers utdelt tøfler og sokker:)
     

    Attached Files:

  17. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Loungen i Singapore vil bli skrevet om på tilbakeveien, var ikkje i form her til å undersøke eller prøve hverken mat eller drikke forutenom vatn.
    Singapore-Melbourne hoppes og over grunna en viss trang til blå reiseposer og høyt inntak av vatn:oops:

    Middag fra Singapore var Lobster Thermidor, den ene biten eg spiste virket god på smak og ville nok ha vore eit herremåltid :)

    Servicen skal imidlertid sies og ha vært upåklagelig på alle måter :) Aldri eit tomt glass og alltid smilende og blide :)

    Noen som har erfaring med å klage på at en blir dårlig av flymaten ? Er det verdt å gjøre ?
     
    Stuttfeiten liker dette
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Om du har gode tips til praktiske løysingar på slike problem, så del dei gjerne. Eg heldt nesten på å gå på ein slik smell på ein innanlandstur ein gong, det var kun rein skrekk og frykt som gjorde at eg ikkje prata i den store telefonen før eg kom på hotellet på Gardermoen. Innmari guffent!
     
    Kvalvaag liker dette
  19. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Fru K var foreingangsskyld litt imponert over kor diskre og stille dette gjekk for seg, taktikken var å lene seg inntil skilleveggen, då kunne eg late som om eg skulle snakke med ho, mens eg istedet hadde en diskre samtale med elgen:rolleyes:

    Har du hovet langt nok ned i posen og blir det lite "plaske" lyder :p

    Så er det berre brette fint i sammen, ta på seg jakken med posen på innsiden og luske seg forbi galley og inn på toalettet:rolleyes:

    Husk å brett godt, då forblir det og luktfritto_O

    Deretter må neste pose anskaffes, Fru K var så grei å låne meg sin... Denne ble det heldigvis ikkje bruk for:)
     
    NilsernNilsen, SAJblue, KRS and 5 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Moralen er; skygg unna blåskjell. Sympati! God bedring.
     
    SAJblue and Kvalvaag like this.

Del denne siden