Hr og Fru K til Australia, Melbourne - Cairns - Port Douglas - Sydney - Adelaide

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kvalvaag, 29. des 2017.

  1. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Adelaide

    Vi bodde på The Playford Adelaide Mcgallery by Sofitel

    Hotellet liggee ca midt i sentrum, 2min å gå til trikken som er gratis i sentrum, eller 3min å gå til Hindley street.
    I Hindley street finner en alslags butikker og restauranter, en fryd å gå i denne gaten som er sågodt som fri for kjedebutikker, nesten berre små originale :)
    Mcdonalds og KFC er på plass som alltids...

    20180125_073032.jpg
    Rom, god plass og sittegruppe :)

    20180125_073019.jpg
    Bad

    20180125_073043.jpg
    Minibar ++

    Første heile dag gjekk til kangaroo island, heildagstur med buss pickup 0620 :confused: tilbake på hotellet 2230 :eek:
    Det låg an til en dryg dag o_O

    Først var det 2t busstur til fergen, deretter 40min ferge også 1t20min buss til første attraksjon:rolleyes:

    20180123_113805.jpg
    Sea Lion habitat

    Det formerlig krydde av desse sjøløve/sel på stranden og midt i parringssesongen som det og var, var det også endel action bland sanddynene :rolleyes: 20180123_145603.jpg Stein formasjon, gløymd navnet dessverre...

    20180123_155312.jpg Admiral's arch
    Her var det også mykje sjøløver som en kunne se utfolde seg både på land og til vanns :)

    Vi var også innom en plass der det var rikelig med Koalaer, disse var ikkje så gode å få bilder av med mobilo_O

    20180123_150527.jpg
    Intet å si på utsikten rundt om :)

    20180123_142256.jpg
    Det ble også observert endel kenguruer :rolleyes:

    Turen var totalt ca 16t av disse så var vi ute av bussen eller båten i ca 4t... Så dagsturene er mykje buss og lite tid på kvart stopp, men har en ikkje anledning til noe anna så er det verdt å ta turen.
    Men vær forberedt på mykje buss og samlebåndsprinsippet...

    Skulle eg tatt turen engang til så ville eg tatt noen netter på øyen og heller booka meg en tur med en vesentlig mindre gruppe:), som kanskje tar turen til plassene som ikkje er tilrettelagt med bussparkering :rolleyes:

    Pris hotell : 2800 for 3 netter std rom :)

    Pris tur : 3600 for 2stk

    Vi anbefaler hotellet som nevnt over :)
    Her er det hyggelig personale, strålende concierge og fine store rom :)

    Dagstur til kangaroo island, tja øyen generelt ja, men dagstur vil eg stille meg mer tvilende til... vertfall i 50seters buss :confused:

    Ligger endel stemningsbilder vedlagt :)
     

    Attached Files:

    Are, geddi, SAJblue and 9 others like this.
  2. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Adelaide / Glenelg

    Etter en kjapp samtale med Conciergen på hotellet så bestemte FruK at det ble strand og avslappning siste dagen:)

    Turen gjekk då videre til Glenelg og Glenelg beach med trikk :)
    Dagskort med trikken koster 10AUD og då er det fribruk på buss og bane :)

    Kan nesten anbefale trikketuren kun for turen sin del, Glenelg er også veldig fin plass med masse små spisesteder og butikker :)

    20180124_154108.jpg
    Glenelg beach

    20180124_154114.jpg
    Glenelg beach med FruK sin fot o_O

    Kan ellers nevne at det er mykje mindre folk og bedre plass her enn utenfor Sydney :)

    Adelaide anbefales som reisemål, her er det lett å kombinere strand, by, natur og vin opplevelser :)
     
    Are, geddi, ValdresBjarne and 9 others like this.
  3. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg likte Kangaroo Island, men jeg tok leiebilen over og hadde noen netter på øya.
     
  4. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Vil tro det hadde vore vesentlig mer givende :)
    Dagstur var rett og slett for liten tid til å få øyen med seg på eit skikkelig vis :)
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Sendte ofte besøkende mens, me budde i Adelaide, på dagstur, men mine foreldre har både vore med på dagstur og overnatting med oss, og dei er ganske einige med deg om bussturene. Kangaroo Island er ein flott plass, og det har vore ein begrensing på antall turister. No har den diverre fått cruise-anløp...
    Steinene heiter Remarkeble Rocks.
     
    Kvalvaag liker dette
  6. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Singapore airlines lounge Adelaide

    Først litt fun facts, denne dagen så hadde SQ 1 flygning fra Adelaide, det samme var tilfelle dagen før og etter.
    Allikavell har dei eigen lounge :) Muligens SAS har noe å lære på lounge tilgjengeligheten her :rolleyes:

    Åpningstiden er litt begrensa, står opplyst på sq sine sider...

    20180125_095032.jpg
    Greit utvalg i kaffi, kaffimat, snacks etc :)

    20180125_084340.jpg
    Doughnut og ferdigsmurte sandwicher er aldri feil :D

    20180125_083928.jpg
    Sittegruppene såg nesten ubrukt ut :)

    20180125_095032.jpg
    Det var også eit godt utvalg av drikke både med og uten alkohyler :)

    Alt i alt en ganske bra lounge, god plass og lite folk hjelper også på :)
    Utsikt er det null av siden den er plassert i kjellaren :confused:
     

    Attached Files:

    Are, geddi, mathiasfe and 12 others like this.
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Dæven den Doughnuten så god ut! :D
     
    Kvalvaag liker dette
  8. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Singapore airlines A330-300
    Adelaide - Singapore 2-2-2 konfigurasjon

    Siden det var dette som var alternativet dagen vi skulle heim, og ellers andre dager i fra Adelaide, så fikk vi også prøve den såkalla domestic businessen til SQ :)

    20180125_101247.jpg
    I kjent stil ble det servert velkomstdrinker, boblene i glasset var selvfølgelig på plass :)

    20180125_114212.jpg
    Forretten ble kamskjell med salat, denne var litt skuffende, smakløs og iskald, men sammenligna med mykje anna flymat eg har fått servert så absolutt spisende :)

    20180125_120841.jpg
    Hovudrett i fra Book the cook chicken kung paou :) Denne var absolutt godkjent til og med litt snert i slik det skal være :D

    20180125_122908.jpg
    Desserten besto av muffins med vaniljesaus, litt tørr, men for alldel gjekk lett ned i lag med portvinen :rolleyes: før det ble avsluttet med atter eit glass champagne :)

    20180125_124717.jpg
    Ostefatet måtte også prøves ilag med ytterligere glass med portvin :)

    20180125_165035.jpg
    Vannflakser ble delt ut etter måltid :)
    Ellers var det lite å si på setet, utdatert i forhold til dei andre selvfølgelig. Men til dagflighter der det skal snakkes og inntas champagne er det heilt kurant :)

    20180125_100652.jpg
    Tilkoblings muligheter

    20180125_100749.jpg
    Infotainment kontroll, kan nevne at på min skjerm manglet nesten alt innholdet, men etter å ha nevnt det for crewet, så ble det restart og alt tilgjengelig etter ca 15min :)

    20180125_100614.jpg
    Lagringsplass og skjerm

    20180125_160101.jpg
    Frokost /refreshment
    Gjekk for dumpling valget, disse kan anbefales :) God på smak og godt tilbehør til :)

    20180125_100359.jpg
    Sete

    20180125_100405.jpg
    Sete 20180125_104817.jpg
    After departure drink :rolleyes:

    Ellers kan vi konkludere med at kvaliteten på mat og drikke er høg som vanlig, men at setene og infotainment systemet er noen hakk dårligere enn det en er vant til i fra andre SQ flighter :)

    Ellers ligger det noen ekstra bilder ved i fra FruK sine måltider :)
     

    Attached Files:

    Are, Edin, SAJblue and 15 others like this.
  9. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Silverkris lounge Singapore terminal 3

    Når vi ankom ca 1500 var det nesten ingen folk her, rett før flyet skulle gå 0015 var det rikelig med folk, overfyllt var det ikkje men en måtte leite litt, etter å ha vore ute i terminalen og sett på sommerfuglane ;)

    20180125_153954.jpg
    20180125_153636.jpg
    20180125_153954.jpg 20180125_161143.jpg
    Det ble faktisk servert te og scones på tralle rett etter vi ankom :)

    20180125_193521.jpg
    Sommerfugl spotting i mørket var heller vanskelig, anbefaler å ta turen her når det enda er lyst:rolleyes:

    Ellers kan en nevne at dusjfasilitetane er meget bra, ingen antydning til kø og romma blir vaska mellom kvar person :)

    Stort og variert matutvalg :)

    Drikke i både med og uten alkohol i rikelige mengder, champagne kun på forespørsel:eek:

    Eit utall antall ryddepersonell som luska rundt, så tomme glass og fat såg du sjeldent :)

    Vi hadde transfertid på 9t i Singapore:confused: Det var litt drygt, så spennende er ikkje loungen, men å dra litt tidligere for å smake seg igjennom vått og tørt, kan det være verdt o_O

    Anbefales å stikke innom :)
     

    Attached Files:

    Are, watchaddicted, Edin and 9 others like this.
  10. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Omsider var det påtide med siste strekk, Singapore - Stockholm via Moskva A350

    I business var det utifra det eg kunne se fullt belegg, mykje samme bak gardinen.

    Prioritert ombordstigning virker bra også i Singapore, går du i feil kø blir du sendt tilbake i rett:)

    20180125_235453[1].jpg
    Velkomstdrink det ble champagne også denne gangen:D

    20180126_011821 – Kopi.jpg
    Fulgt av en after departure / pre meal drink :) Gin tonic, ganske raust blandet:rolleyes:

    20180126_014636.jpg

    Forret, kamskjell for andre gang i dago_O akkompagnert av kvitløksbrød :)
    Ikkje veldig god denne, men gjekk ned uten å komme opp så då er alle fornøyd.

    20180126_015740 – Kopi.jpg
    Rib eye steak fra book the cook, i god samhandling rødvin:p

    Gjennomstekt var den, men kjøttet var enda mørt og tilbehøret var overraskende godt.:)

    Deretter var det dags for å legge seg, klar for å snu døgnet igjen atter engang. Flyvertinnen var overrasket over at eg ikkje ville ha dessert og ost:rolleyes:
    Men det var ingen problem å re opp seng og hoppe over meg på neste servering :)

    20180126_094939.jpg
    Etter nærmare 7timer på øyet var det påtide med frokost.
    Forretten var utvalgt frukt:) Virket både fersk og fin.

    20180126_100750.jpg
    Deretter var frokost hovedretten hamburger fra book the cook:)

    Denne var faktisk veldig god ! Kan anbefales å bestille, karbonaden var saftig og passe motstand i og tilbehøret var i rikelige mengder:)
    Tommel opp for denne !

    20180126_121708.jpg
    Utsiktbilde fra loungen i Moskva, her er eg litt usikker på hvilken lounge vi egentlig endte opp i, men vi kom no inn med lappen vi fikk når vi landa, ilag med ferdig utfylt immigrasjonskort:)

    Etter forumtips var vi kjappe ut av flyet og sikkert en av dei få som skulle videre.
    sier meg enig med at her er det om å gjøre å komme seg kjapt ut og videre til immigrasjon og ny sikkerhetskontroll i full gallopp;) då slipper en alt av kø og er igjennom på 10min:) Ender du opp i bakleksen vil eg tro det kan ta fryktelig lang tid...

    Ellers er det ikkje så mykje å si om loungen det var ganske bra utvalg av både vått og tørt, samt dusj og toalett fasiliteter helt på det jevne :)

    20180126_140425 – Kopi.jpg
    Etter ombordstigning i Moskva, var det kun valg mellom vann og appelsin juice i stor kontrast til øvrige flygninger med SQ...

    Det ble heller ikkje servert noe etter take off, før denne skapningen kom på bordet i lag med vann og te...
    Sandwichen var jo grei nok... men det desidert dårligeste SQ serverte på flygningene sine.

    Når dette var spist opp, så skjedde det ingenting før vi landet og var på plass i Stockholm...

    Skal vi ut å fly med Singapore igjen kommer vi nok til å prøve å unngå Moskva øvelsen om det ikkje veldig stor prisforskjell, ikkje veldig kjekt å stå opp om natten og servering/service mellom Moskva og Stockholm var ikkje noe å skrive heim om. Men fullt overkommelig om prisen tilsier at du får noen dager ekstra ferie om du flyr via Moskva istedetfor andre alternativo_O

    Kan vi anbefale Singapore Airlines business ? Ja, absolutt:D Vi kommer nok til å bruke dei igjen om neste feriemål skulle tilsi at dei kan brukes:rolleyes:
    Mat og service er i ein heilt eigen klasse, det er bare smil å få og glasset går aldri tomt :cool:

    Hopper over siste strekk Stockholm - Bergen, der var det på'an igjen med polarrull og papp kaffi :rolleyes:

    Takk for meg !

    Spørsmål eller kommentarer besvares selvfølgelig :)

    Bilder av setet++ ligger vedlagt her :)
     

    Attached Files:

    Are, watchaddicted, SAJblue and 9 others like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan velger man to BTC-måltider på samme flyvning? Kan bare huske å ha fått opp ett valg.
     
  12. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    På flygningen til Moskva var book the cook alternativet tilgjengelig på både middag og "frokost" :)
    Vel og merke eneste flygningen du kunne velge på 2 alternativ :)
     
    Upsaker liker dette
  13. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et strålende reisebrev! Kjenner det kribler i planleggingsfoten på turen vår til landet down under nå..
     
    Kvalvaag liker dette

Del denne siden