Stor fan av walmart (man kan bestille ting fra nettbutikken og få de levert til nærmeste walmart - utvalget av store klær er mye større på nett). Walgreens har også mye medisiner billig. Kjøper ibux og paracet i 500/1000-pakning for "ingenting": https://www.walgreens.com/store/c/w...extra-strength-caplets/ID=prod6285612-product (acetaminophen er et annet navn på paracetamol) Kjøpte fin automatisk mekanisk klokke fra Fossil på outlet i Orlando til rundt 1200 kr, fantastisk bra og fin.
Det vet jeg ikke helt. Har ikke jobbet i USA på et par år. Nettopp fått nytt 5års visum, reiser i påsken. Det jeg satser på et at de vil ha god tilgang i det nye kvartalet i New York (Hudson yard) som åpnet 15. Mars iår. Prismessig tror jeg f.eks. Pepsi er billigere i Norge enn USA, men om du ikke får kjøpt den i Norge så betyr jo det ingenting. Satser på å få kjøpt med meg noen, hver gang jeg reiser hjem.
Veldig godt poeng, jeg støtter den. Den garantiordningen vi har i Norge er verdt noen kroner for å si det sånn.
Hm nja. Føler det er mye å spare uansett på Apple der borte. Jeg kjøpte en Macbook Pro i fjor påske på South Beach. Det ble vel noe $1350-1400 med tax, og kursen var 7.8. Det blir ca 10500. I Norge koster denne 14999 hos Apple,-. Så jeg sparte en del. Jeg har og handlet iPad der borte når jeg dro på egotrip, og reisefølger har kjøpt iPhones. Ellers er favorittbutikkene CVS, Publix, Walmart og Walgrens. Er jo SÅ gøy!
Som @HaraldOslo nevner over. Det er en åpen mulighet å shoppe ting en er greit sikker på at ikke skal i retur på nett. Selv bestilte jeg en god del klær på siste tur som ble levert til nærmeste Walgreens apotek. Brukte hotellets adresse og paypal som betalingimulighet og kom dermed rundt behovet for amerikansk adresse om en bruker kredittkort direkte. Og om en gidder er det jo ( of om nettbutikken tilbyr det) helt greit å ta med klær på hotellet, sjekke størrelser og så returnere det som ikke passer.
Tja, nyeste Macbook air av dyreste variant (men uten endringer) koster 14748,75 hos studentbutikken til Apple ("alle" kan handle der, men kan ikke kombineres med viatrumf). Samme maskin koster $1496,93 på Apple Store, Lincoln Street (South Beach), noe som blir 12789,90 med dagens kurs (dette er vel mid-kurs, så i praksis blir det noe mer), i tillegg har man valutapåslag på noen få prosent, så prisen blir nok mellom 13000 og 13500,- et sted når dette er tatt med. Tar derfor utgangspunkt i 13250,- For denne besparelsen på ca. 1500,- må man ta høyde for følgende: - Ingen reklamasjonsrett, kun et års garanti - Man risikerer å bli stoppet i tollen, noe som kan medføre et lite hyggelig momspåslag på i overkant av 3300,- (pluss evt. bøter/gebyrer) - Man har amerikansk tastatur, og det verste der er mangelen på egen @-tast. Man kan riktignok bestille på forhånd med dansk tastaturoppsett (likt det norske, men æ og ø er byttet om), men da må det planlegges litt Ikke misforstå meg, jeg er absolutt ikke noe "må handle i Norge for alt i verden"-person, men akkurat her føler jeg rett og slett ikke det er verdt det. Når det gjelder iPad så er forskjellen i underkant av 300,- for den aller billigste (samme butikker). Her er det ingen risiko med hverken toll eller tastatur, samt at produktene normalt er såpass holdbare at reklamasjonsretten ikke er like viktig, men til gjengjeld så er ikke besparelsen så mye å rope hurra for heller.
Det er jo kjempe bra at så mange er negative til kjøp av elektronikk i USA. Da blir det bare lettere for meg å fortsette å kjøpe på tur, og selge når jeg kommer hjem. Supert!
Hvordan får du handlet med et par? Betaler du cash? Alt med kredittkort over 6000kr eller noe innrapporteres vel og da kan de vel utføre kontroll ved mistanke om at du ikke har "gått på rødt" på hjemreisen inn til Norge med alle Rolexene dine?
Støtter opp om at det tidligere var mer å spare på apple i USA. Kjøpte min første ipad der, og det var vel i størrelsesorden 1000-1500 kr jeg sparte på wifi+cellular. Og det er ikke noe gøy å havne i tollvesenets søkelys: https://www.dn.no/privatokonomi/tollsmell-etter-utenlandsshopping/1-1-1699974 Vi kjøper en del i USA, men sjelden mer enn 12000 kr til sammen. Har et regneark hvor jeg fører kjøpene fortløpende så selv om vi skulle bli stoppet så kan jeg vise til nøyaktig hva vi har kjøpt og har i bagasjen :-D Vil nok tro tollvesenet fokuserer mer på de som har svidd av enorme summer, fremfor de som "bare" har brukt 20.000 totalt (eller på en veldig dyr enkelthandel)
Verdt å merke seg: Så handler du masse på ferie, og ingen av transaksjonene er større enn 25.000, får tollvesenet bare se beløpet du har handlet for hele måneden. På en utenlandsferie med hotell og leiebil og etc så er det jo ikke usannsynlig at det er over 25k for et par. Disse ser ikke tollvesenet så nøye på. Men når du har enkelttransaksjoner på 25k+ og de ser TIMESSQUAREWATCHES, ROLEXNEWYORK eller lignende så tror jeg nok noen engasjerer seg litt mer ;-)
Hvordan fungere dette i praksis? Jeg har blitt stoppet i tollen, men aldri blitt spurt om å vise kredittkort kvitteringer. De bare ser igjennom bagasjen, også er det alt. Eller er det når jeg ønsker å fortolle, at de krever å se kredittkort bruk, før jeg får lov til å fortolle?
Dette lurer jeg også litt på. Hadde hjertet i halsen da jeg gikk gjennom tollen for en del år siden og ikke var klar over 6000 kr grensen før 2 dager før hjemreise.
Helt enig med det du skriver her. Har gått på en smell med iPhone kjøpt i NY som tok kvelden etter ca 13 mnd. Ikke F om noen i her i Norge i det hele tatt ville kikke på den.... Så for min del er den sikkerheten du får med å kjøpe elektronikk i Norge vel verdt de ekstra kronene.