Man skal vel være maks uheldig for at de noen gang spør om noe sånt. Jeg har kun blitt stoppet i tollen en gang (på Torp), sannsynligvis fordi jeg nesten snublet i de foran meg som bråstanset utenfor tollen.. så det så vel ut som jeg prøvde å gjemme meg i en flokk. De tok meg med inn, åpnet kofferten, så ikke engang på dutyfree-posen, spurte noen standardspørsmål ("hvor har du vært?") og det var det.. Kanskje hvis du har med deg mange ting i originalemballasjen så blir de interessert i verdiene, men ellers er det jo umulig for dem å vite at du har kjøpt masse klær for eksempel. Så kort og godt: jeg tror ikke du risikerer å bli tatt for å ha med mer enn 6000 kr med mindre du har skikkelig uflaks og masse dyr elektronikk i originalemballasje. Eller som han i artikkelen, som kjøpte en dyre klokker og betalte med kredittkort og fikk da brev i ettertid.
Kan anbefale denne nese-sprayen - aner ikke hva som er i den (Plumbo + morfin?), men den gir 12 timer insane effekt uten å irritere slik de norske gjør (dog max 3 dager): Ellers er amerikanske klær, både mote som Ralph Lauren, Abercrombie, Victoria's Secret og friluft som Arc'teryx, rimeligere - spesielt når det er tilbud/sales. Det som skiller sales i USA fra Norge er at ofte klassiske farger som blått, sort og hvitt er inkludert i tilbudene mens det i norske tilbud ofte bare er ting som ikke selger normalt. Ellers kan du jo bestille alt fra Amazon.com til hotellet (gjerne med levering noen dager før du kommer), noe som gir bedre priser eller utvalg på nesten alt - og ikke minst slipper du sales tax i de fleste stater utenom Washington state og noen få andre. Om du velger trial-medlemskap i Amazon Prime får du ofte gratis frakt. Ellers nesten alt av kjøkken og bakeverktøy fra Williams Sonoma (nettbutikken virker dessverre ikke utenfor USA, men de har butikker i nesten alle high end malls). Muligens også high end øretelefoner fra US-merker som Audeze (har noen ganger B-vare rimelig) eller Mr. Speakers. Tilsvarende finnes RayBan og Okley solbriller rimeligere, og i større utvalg (ofte flere størrelser av kjente modeller, slik som petite, asian fit, etc). I New York finnes det flagship butikker av kjente merker som Converse og Levis hvor du kan få laget ting på mål eller spesialbestilling: https://www.design4retail.co.uk/blog/converse-in-store-blank-canvas-customisation-shop/ https://www.levi.com/US/en_US/features/tailor-shop Endelig kan det finnes rimeligere luksus-merkeklær for barn i større utvalg om dere bryr dere om slikt. Ting som ikke er verdt det pga pris (men kan være pga utvalg) IMHO: - Apple (pga garanti, Viatrumf og valutapåslag - unntak om du vil ha Apple Watch i stål) - Nike og Adidas (pga lavere priser i de norske nettbutikkene + Viatrumf/SAS Loyalty Solutions) - Europeisk mote (om ikke på voldsomt salg)
Outlet er mye mer moro der borte enn her siden rabattene ofte er større og man kan kombinere rabattene med tilbud og kuponger (husk å sjekke hva som er tilgjengelig av sånt i infosenteret på outleten). Du kan finne noen kupp her hjemme også (gjorde ett senest i helgen som var), men ofte snakker vi 30% på listepris.
Hva er virkestoffene i disse? Er det noe antibiotika i dem eller lignende siden de funker som fy? Har en forkjølelse som har sittet i noen dager nå som irriterer vettet av meg, men lider meg heller gjennom simple forkjølelser fremfor å bidra til tullebruk" og fremvekst av evt antibiotikaresistens, selv om det suger at det sitter i en lengre periode.
NyQuil inneholder paracet, doxylamine (antihistamin) og dextromethorphan (et hostelindrende middel). Grunnen til at medisiner som NyQuil ikke finnes i Norge (og heller ikke i de fleste europeiske land) er at det er såkalt kombinasjonsmidler, dvs de inneholder flere aktive virkestoffer, hvorav de fleste er av den lite heldige typen. Doxylamine som er det andre potente virkemidlet kan ha bieffekter som tap av minne, hallusinasjoner og psykoser. Dextromethorphan som er det tredje aktive ingrediensen har også hallusinasjoner som mulig sideeffekt. Noen bruker det og som rusmiddel. I Norge klassifiseres det som legemiddel. MED ANDRE ORD. Dette må jeg handle neste gang jeg er i USA.
Dette viste jeg ikke. For de som ikke bruker amerikanske kort, i USA så kan jeg se at dette kan skje. Heldigvis var jeg rask med å opprette kort i USA for mange år siden, når jeg jobbet der første gang.
Hva er din erfaring med å beholde amerikanske kredittkort når du flytter tilbake til Norge? Man må vel fortsatt har en amerikansk boligadresse og bankkonto for at det skal bli særlig effektiv (eller i det hele mulig) å beholde de? Vi har bodd i USA i snart et års tid og har vært så heldig å kunne ta grovt for oss av kredittkortbonusene. Det "gamet" er mye morsommere her borte...
Går vel greit å leige ein postboks for ein billig penge? Det gjorde eg då eg budde der. Hugsar ikkje kva eg betalte, men var billig. Eg nytta den som adresse då eg var kunde i Citibank (trur eg det var). Husverten tilrådde å gjere det slik so slapp han å få masse reklame for kredittkort når eg var flytta (var der som student eit år). Snart ni år sidan eg flytta heim, so det kan sjølvsagt ha blitt strengare på dei åra.
Det stemmer nok, jeg har måttet vise leg de siste gangene og ble fortalt pga ungdom kjøper visst dette men ikke pga forkjølelse ble jeg fortalt.
Jeg kjøper meg alltid et nytt par med Allbirds-sko i statene. Nå kan jeg ikke reise på flytur uten! Jeg er sikker på at alle disse som tar av seg sko/sokker aldri ville gjort dette med et par wool runners på føtta!