hva er best til asia (taiwan), LF eller DM sine award ticket

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Arcticflyer, 03. sept 2014.

  1. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Har fått tilbud om å kjøpe enten 150 000 LifeMiles eller 100 000 Dividend Miles, hvilken allianse er best når man pendler til Taiwan et par ganger i året på ferie i tre uker i slengen?

    Ser vi har en god del medlemmer som reiser innom Taipei (TPE), hyggelig at dere besøker her, fantastisk land, bl annet så jeg brukeren GinTonic var her i august, så dere har kanskje erfaringer å dele?

    (Selv reiste jeg forrige helg thai airways economy til bkk og oppgraderte til business til tpe, der jeg er nå)
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer vel litt an på hvilken klasse du har tenkt å reise i.

    Hvis du har tenkt å reise First Class, må du huske på at med LifeMiles må du fly F hele veien. Så da sliter du hvis du må reise ned til Europa for å hoppe på en First flight. Dvs at du må betale den utenom. Da er det sånn sett bedre med DM. Skal du reise i Biz eller Eco er vel ikke store forskjellen. Husker ikke hva de forskjellige poengene koster og om det er noen forskjell i pris knyttet til å kjøpe disse poengene. Men det kan sikkert noen andre si noe om.
     
  3. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville helt klart reist i C med EVA Air (Star Alliance/LifeMiles) til Taipei. Jeg gjorde det i juni, og på avgangene mellom London/Amsterdam/Paris og Taipei (via Bangkok) er det førsteklasses service om bord, med bl.a. Rimowa amenity kit og Dom Perignon champagne (etter take off). Setekonfigurasjonen er 1+2+1. Bare pass på å styre unna Wien, for på den ruten flyr de en gammel holk av en A330 med gamle seter i C.

    Taipei er et fantastisk reisemål, det samme med Taiwan generelt. Jeg får se om jeg klarer å skrive et reisebrev fra min tre uker lange rundreise der i sommer :)
     
  4. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Så hyggelig å høre du hadde såpass lang ferie her i Taiwan! Håper du kan skrive reisebrev :) Noen flere her som har vært her i år ?

    Hadde ikke tenkt First class da, men Business class, siden jeg flyr ut fra Bodø, da blir det vell SAS Plus til OSL regnet som business gjennom LF?

    Hvor god tilgjengelighet har EVA air på award seter i Business ? da jeg har ferieplanlegging på jobb og kan ikke reise på sparket

    Jeg er ikke helt upartisk da jeg har funnet kjærligheten i Taiwan, men må si at hvis man er lei av å dra på ferie og se masse andre turister fra vesten og samtidig ha det moderne og fint rundt deg, da er Taiwan stedet.
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Plus går som business.
    Om du skal ha bonusbillett fra Bodø er uansett LM eneste alternativ, er vel ingen OneWorld selskaper fra Bodø.
     
  6. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Etter min erfaring har de meget god tilgjengelighet. Jeg bestilte 5. mai, med utreise 19. juni og hjemreise tre uker senere. Jeg har holdt et øye med tilgjengeligheten fra de ble medlem i Star Alliance, og er overrasket over hvor mye det har vært å velge mellom.
     
  7. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Takker for god info, eva air høres bedre ut en thai airways på C, thai har visst kun angle flat seter på 777-300ER og enda verre high angle kjipe seter på C fra bkk til tpe med en airbus 330 :-(

    Men, hva er billigst når man kjøper bonuspoeng og bestiller award av DM og LF når man reiser C fra Oslo til taiwan ? (tilsynelatende virker DM billigst, kan fint overleve med sas go til oslo og fly oneworld videre)
     
  8. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt, så ser regnestykket slik ut:

    DM: T/R Europa - North Asia i C koster 80 000 miles, som for øyeblikket kan kjøpes for USD 1505 (inkl. tax)
    LM: T/R Europa - North Asia i C koster 135 000 miles, (dvs. du må kjøpe i hele tusen, altså 68 000 som dobles til 136 000, og det koster for øyeblikket USD 2040 (tax kommer ikke i tillegg, så vidt jeg kan se)

    I tillegg må du betale skatter og avgifter for flyreisen, noe som avhenger av program og flyselskap. Kan bli noen hundre eller noen tusen kroner (f.eks. er BA dyre på dette området).
     
  9. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Var der selv sist uke. Men bare 5 dager for å besøke noen venner sammen med kjæresten min. Begge oss har tidligere bodd i Taipei over en lengre periode, så det var hyggelig å se gamle kjente. Nå bor jeg i Beijing, og lengter tilbake...
     
    Arcticflyer liker dette
  10. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    ifølge LifeMiles så øker prisen på award ticket mellom Europa og North Asia opp til 150 000 miles etter 15. okt (devaluering av award chart) , stemmer det ?
     
  11. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
  12. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer dessverre.
     
  13. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har faktisk aldri vært i Taipei, men tilfeldig nok har jeg akkurat gjort en booking med Dividend Miles til neste år. Selv foretrekker jeg DM foran LM siden man kan blande klasser og bygge ruten selv. Denne gangen ønsket vi å fly First på de lengste segmentene og endte opp med følgende: OSL-LHR (BA C) - LHR-DOH (QR F A380) stopover - DOH-HKG (CX C) - HKG-TPE (CX F) dest - TPE-HKG (CX F) - HKG-TYO (CX F) - TYO-LHR (BA F) - LHR-OSL (BA C).

    Totalt ble det ca 12000,- for kjøp av 100K DMiles og ca 3500,- i skatt/avgift siden fire av flightene går via LHR. Som du ser er dette nesten det samme som det koster å kjøpe en billett i business på tilbud hvor du i tillegg opptjener miles. Mao, det er minimalt å tjene på å kjøpe miles versus "ekte" billett dersom man uansett skal fly business.
     
    Islending liker dette
  14. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende rute! Ser frem til trip report :)
     
    GinTonic liker dette
  15. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske så spennende, spesielt for en som er rimelig uferdet i OWs høyere klasser. Har allerede blitt nedgradert til C på HKG-TPE-HKG, men var forberedet på det siden CX er i ferd med å fase ut 747ene sine. Men så lenge QR har fått én A380 på vingene, er det fortsatt håp ;)
     

Del denne siden