Hva er din kredittkortstrategi for 2024?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 06. jan 2024.

  1. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Satser vidare med Amex Elite og SAS MC Premium for å jobbe inn LTG, skulle det vise seg å komme brutale endringar på dette ifbm alliansebyttet så vil strategien revurderast. Har også Curve legacy Black som for så vidt er greit nok.

    I tillegg fortsetter eg med Strawberry MC for å opprettholde status hos Stordalen.
     
    Calling and Upsaker like this.
  2. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Bare nysgjerrig.
    Hva vinner du med diamond vs gold på revenue til en destinasjon SK ikke flyr?

    Edit, ser jeg skrev for fort og at du også skal til LAX.
     
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er inne i mitt 10. år med Diamant nå, så presset for statuspoeng blir ikke like stort som før iom at pensjonistgullet snart kommer i posten. Flytter derfor blikket andre steder enn EuroBonus framover.

    Strategien for 2024 blir dermed:
    - Si opp Amex Elite så snart statuspoengene har landet (medio februar) og to CT er opptjent via BillKill-spend (må rive og bygge badet på nytt pga utett membran, gjort av en utbygger som gikk konkurs før vi rakk å stille dem til ansvar :mad:). Regner med at dette kommer i mål ila våren.
    - Beholde SAS MC Premium som gir FP4 og belaste det opportunistisk under doble poengkampanjer.
    - Si opp Strawberry-kortet før årsgebyret lander.
    - Si opp Curve nå som det ikke blir poengfest av GBIT lenger.
    - Starte min kreditthistorikk i USA nå som jeg fikk min ITIN på plass. Ikke landet helt hvilken AmEx jeg vil ha som første kort, men lurer på om jeg skal satse stort og gå for Platinum med en gang, da det uansett tar ca et år for å bygge nok historikk til å bli godkjent for flere kort. Alternativt gå for Hilton-kortet med høyest innmeldingsbonus, som kan nedgraderes til et gebyrfritt kort etter et år (fordi det å si opp sitt eldste amerikanske kort påvirker kredittsjekken negativt i en stund). Omsetningskravet for bonus burde jeg klare med BillKill-spend.

    Kort oppsummert: føler meg litt ferdig med SAS (iallefall fram til konsekvensene av alliansebyttet blir klare) og dermed størsteparten av det norske kredittkortmarkedet, og kommer derav til å spille på amerikansk side det kommende året++.
     
    EndreD, Spielhaug, jonss and 5 others like this.
  4. Sliteren

    Sliteren Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Hva tenker dere er beste strategien for en nybegynner / liten spend?

    Tanken min har vært å fokusere på CT med Amex Premium først og så bruke MC Premium sekundært / ved behov.

    Skulle gjerne pusset opp badet, men dessverre ikke nok regninger til å forsvare gidde å styre med Bill Kill.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,038
    Likes mottatt:
    33,262
    Bonuspoeng:
    293
    Kortene forsvinner jevnt og trutt.
    Forlot amex plat i november fordi jeg syns det var lite valuta for pengene. Så kom de med forbedringer etterpå. Nuvel, fortsatt i grenseland.
    Amex elite lever på nåde. Vurdering og beslutning i mars.
    Et stort problem med amex kortene var og er at de ikke støttes overalt. Det er blitt bedre, men fortsatt ikke bra nok.

    MC Premium lever videre. Noe må man jo ha.

    Til høsten starter fase 2 på hytteprosjektet, får se hva det blir til der.
     
    EndreD and Calling like this.
  6. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,443
    Bonuspoeng:
    93
    I år blir det;
    - Amex Elite; 2 stk CT så fort som mulig før kortet nedgraderes til Amex Premium. Mulig det blir noe BK om det tar lang tid på 'vanlig' vis.
    - Amex Premium; så fort Elite er 'brukt opp' blir det å jakte en CT på dette kortet også. Litt avhengig av hvor fort jeg får fullført spend på Elite, samt hvor fort det kommer nyheter omkring hvordan det blir med booking av bonusbilletter i ST
    - SAS MC; teller veldig på knappene her om dette kortet er særlig verdifullt for min del. Har allerede kansellert Point Earner da samboer likegreit kan ha mitt kort i Apple Pay. Jeg har veldig liten interesse av å reise til USA og med veldig lite tilgjengelighet til HND og BKK så er FP4 rimelig lite verdt for min del. Statusen er også dyr og vanskelig sammenlignet med tidligere
    - Strawberry MC; kommer til å ha det for de 2 månedlige 'nettene' det git. Koster knapt noe som Platinum også
    - DNB SAGA; Søkte nettopp om dette da det gir bedre verdi for p(o/e)ngene enn SAS MC for øyeblikket. Kun 200,000 i spend for 20,000 statuspoeng til en pris av 139,- per mnd er langt bedre enn SAS MC, hvor man i teorien kan få tilsvarende ved 160,000 i spend hos SAS på 2xpoeng-helg, men det er vel heller sjelden.
     
    ina, EndreD, jonss and 2 others like this.
  7. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Gikk ut av 2023 med DNB Saga, SAS MC, Amex Elite og Curve Metal.

    Blir nok å beholde Saga og Elite for å sikre gullet og LTG oppnåelse.

    SAS MC er ikke like aktuelt lenger her - jeg hadde over 20 innenlandsflyvninger privat i 2022 hvor jeg fikk brukt FP, i 2023 hadde jeg mindre enn jeg kan telle på én hånd. Jeg var heller ikke noe særlig flink til å time kjøp til doble poenghelger. Denne tror jeg derfor ryker i år med alle "forbedringene" som er kommet her.

    Curve Metal beholder jeg for nå. Vi skal i gang med oppussing av en fritidsbolig i utlandet og da er den grei å ha i tillegg til Wise kortet. På sikt blir jeg nok å nedgradere denne.
     
    Calling liker dette
  8. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    3,624
    Bonuspoeng:
    93
    Har opptjeningsperiode ut juni, og har p.t.. kvalifisert til gull, men EBD ser ut til å være innenfor rekkevidde ett år til. Tenker å gå for det, da det fikser EBG/EBS til resten av familien. Setter også pris på gratis endring av flight samme dag, og kanskje kan det gi fordel i f.t. statusmatch i løpet av 2024(?)

    - Amex Elite ble sagt opp denne uka. Ville eventuelt fått 20 000 statuspoeng helt i slutten av perioden (juni) men har sannsynligvis større fordel av å eventuelt få dem i siste halvår. Vurderer eventuelt å heller gå for billigere Amex siste halvår og tjene opp en CT uten å betale så mye i avgift for kortet.
    - DNB Saga blir hovedfokus første halvår, planen er å dra inn 20 000 statuspoeng herfra før ny periode. Usannsynlig å skulle klare spend nok til 10 000 statuspoeng til, så regner egentlig med å stoppe poengoppjening på dette i siste halvår.
    - SAS MC Premium blir sannsynligvis hovedkort etterpå. Har pointearner på dette, så gir ok uttelling også på statuspoeng. Liker Fly Premium.
    - Curve (X) blir sannsynligvis sagt opp i løpet av kort tid.
    - Muligens søke om Handelsbanken Platinum kredittkort (gratis gjennom Tekna). Usikker på om dette gjelder også uten at vi flytter boliglån/dagligbank. I hovedsak tenkt som backup i f.t. lounge access.
     
    Calling liker dette
  9. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg føler meg litt teit som spør, men..

    Jeg har Amex Premium, men trenger et lite boost for å nå 45.000 poeng innen 30.4 grunnet jobb-bytte. De 20.000 poengene for Elite, kommer de som en "engangsutbetaling", eller over året..? Og jeg får de ved å oppgradere, ikke sant?

    Hvis ja:
    Oppgradere til Elite, bruke Strawberry for å komme meg til lifetime gold, og SAS MC for å beholde FP3.
     
  10. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    677
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    Engangsutbetaling.
     
    Blades33 liker dette
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    3,455
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker på strategi dette året, nå som hverdagen er helt annerledes enn den var for noen år siden. Reisene har det blitt betraktelig mindre nå med en toåring springende rundt.

    Flytting til Solkysten gjør at jeg vurderer å slanke kortstokken før ny bolig skal finansieres.

    - Amex Premium har unaturlig høy kredittgrense sett opp mot eget forbruk. Har hatt noen CTer, men de har egentlig gått til spille under covid. Bergen og Amex har jeg hørt ikke er bestevenner, så noe må gjøres.

    - SpareBank 1 Mastercard med penger tilbake har blittt betydelig dårligere i år. Vurderer å bare si opp kortet.

    SAS Mastercard vurderes inn i bunken igjen som hovedkort.

    Strategien i år er at jeg ikke aner. Andre prioriteringer gjør at jeg flyr mindre. Enkelhet er viktig for meg, så styring med Curve og Bill Kill frister ikke.
     
    Calling liker dette
  12. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    2023:
    Frem til nå har jeg hatt Curve Metal, SAS MC, Amex Elite og DNB MC. Fylt opp 300k på amex og resten på dnb mc som er flyttet til sas mc med curve.

    2024:
    Sier opp Curve Metal. Kunne også sagt opp SAS MC men planlegger to turer med SAS til ORD i biz så trenger FP4 en stund til. Uten Curve vil jeg ikke klare EBD så det blir EBG heretter. Skal benytte 4CT i 2024. To fra 2023 og de to som tjenes opp i 2024.

    Basert på tidligere historikk kommer det innemellom muligheter for å booste opptjening. For noen år siden hadde vi Payr. Nå har vi hatt Curve med GBiT. Satser på at det kommer noe nytt om ikke så lenge.
     
    Insomnia4u, jonss, holmen and 2 others like this.
  13. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan vil du justere strategien din nå som SAS MC ikke lenger vil gi poeng med Curve? Jeg er litt samme båt. Har brukt Curve først og fremst til valutatransaksjoner, da besparelsen har vært stor. Trenger også opptjening til LTG.

    Nå vet jeg ikke hvilket kort jeg skal bruke som underliggende kort (etter 05.02.24). DNB MasterCard upgrade er jo et alternativ, men vil trolig ikke ha både DNB MC og SAS MC.
     
  14. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    475
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    93
    Målet for 2024 (periode 1/10-30/9) var å fornye diamant, dette ble gjort allerede før jul og dermed ikke så viktig å jage videre på spend for den delen. Med planlagte jobbturer til USA (minst en, kanskje to) kommer jeg vel egentlig til å runde EBD uten hjelp fra kort for aller første gang.

    I 2023 ble det brukt opp begge CT fra 2022 og begge opptjent i 2023, Elite beholdes inntil videre for å få 2x CT også i 2024 samt de 20K poengene i slutten av november. BillKill kommer til å hjelpe til på CT-siden, kanskje den første kommer tidsnok til å rekke en ny F-tur med LH.

    Saga MC beholdes videre, og kommer til å bli brukt opp til 90K frem til 10/9, deretter eneste kort frem til jul for å få 2x 10K statuspoeng. Prisen for SAS upgrade er omtrent hva jeg får som kickback fra bensinstasjoner, i praksis er det et gratis kort for min del.

    SAS MC blir fortsatt brukt, ikke minst i den perioden jeg ikke vil ha spend på DNB Saga. FP4 har jeg vel alltid hatt, men så langt har det ikke klaffet å få Business på noen av langrutene. Det blir brukt en god del på SAS-flyvninger i Europa, så jeg er passe fornøyd med kortet. Hadde opprinnelig tenkt å skaffe Curve for GBIT, med null opptjening av poeng ved bruk av Curve er det helt uaktuelt for min del å gå den veien.

    EBD-status er veldig kjekt å ha for å kunne dele ut EBG til fruen og vesla. I praksis ender de opp med å EBG samtidig begge to, så langt har det vært veldig kjekt ift. prioritert ombordstigning og tilgang til lounge med andre SA-selskaper. Tre år gjenstår for LTG, inntil det kommer noen skremmende endringer er det fortsatt målet for å ha noe når pensjonistlivet starter om noen år.
     
    jonss and Calling like this.
  15. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    La oss nå håpe at de ikke gjør dette. Hvorfor skulle de det? SAS MC har sett seg lei av en uheldig konsekvens av GBIT og doble-poenghelger, noe DNB ikke har hatt. Det som er mildt sagt irriterende, er at de da kutter ut Curve for alle andre transaksjoner også. Har virkelig tapte valutainntekter hatt så mye si?
     
    Last edited: 08. jan 2024
    jonss liker dette
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ikke se bort fra at det må en viss andel transaksjoner i utenlandsk valuta for at regnestykket til SEB skal gå i pluss. EU-regler begrenser størrelsen på formidlingsgebyrer, som gjør at 15 poeng per hundrelapp for kjøp i NOK antagelig er tapsprosjekt så fremt faktura betales til forfall.
     
    magnusant and marekz like this.
  17. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Sant nok, og "vi" er nok kunder de helst ikke ønsker heller (ingen revenue, omtrent), all den tid faktura betales til forfall.

    Samtidig er det nok mindretallet som har brukt Curve til valuta, så spørs hvor stort akkurat det segmentet er. Men ja, jeg ser at det er lettere å bare kutte det ut, fremfor å kutte ut doble poenghelger, som de nok på flere måter er tjent med å tilby.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    For Curve bruk i utlandet må jeg finne ut av noe fort. Planen var jo å bruke SAS Mc på ferie i februar.....

    Jeg er litt usikker. Jeg må regne litt på det. Trener gull for LTG. Men får ikke gull med Amex + SAS Mc opptjening så lenge jeg ikke får kjørt en god del forbruk gjennom GBIT i alle fall.

    Antakelig blir det å beholde SASMc eventuelt se på DNB sitt kort utover i året.

    Det betyr antakelig at jeg må fly noe i europa med mål om gruppopptjening.

    Og vil nedgradere Curve og eventuelt SAS Mc. Samtidig bruker jeg rabatten der når jeg sender familie avsted på +, så det svir litt. Men SAS MC har virkelig gjort seg selv mindre attraktive med

    prisøkning, dårlig opptjening av grunnpoeng og fjerning av GBIT.
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes dette er unyansert. Selv om jeg holder statuspoeng fra GBIT utenfor har jeg fått mange flere statuspoeng enn før fra SAS MC, men den enkeltes bruk og omfang avgjør selvsagt omfanget. Synes det er helt greit at folk ikke bare belaster kortet for Spotify hver måned for å få 1000 statuspoeng.

    Selv om jeg ikke liker det så forstår jeg også at SEB vil GBIT til livs når noen tar tilnærmet all sin omsetning via GBIT. Det blir tilnærmet misbruk etter min mening, og da forsvinner det, ref Payr.

    Jeg forstår dog ikke hvorfor de kutter Curve totalt, men det kan være for å gjøre det enkelt for seg selv og ikke måtte gjøre systemtilpasninger for løse dobbelthelgene.

    Vi betaler heller ikke SEB for å kunne utnytte GBIT... Men kjedelig at det forsvinner!
     
  20. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    1,501
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bruker SAS MC til alt hverdagslig og i jobbrelatert aktivitet der jeg har mulighet.
    Har Strawberry MC som backup de gangene jeg blåser kreditten på SAS kortet.
    Amex elite bruker jeg til å betale all markedsføring på de to festivalene jeg driver. Så der ruller det og går relativt bra av seg selv.

    Synes SAS MC funker bra. Og særlig de gangene det er doble poeng samtidig som jeg klarer å planlegge reiser frem i tid.

    Dog
    Noe annoying er det at jeg ikke får noen infomailer fra SAS. Ikke noe som helst. Ingen ting om hver gang det er kampanje eller hva det er.

    Edit
    Er det andre som har vært ute for at ingen mail fra SAS kommer? Det eneste jeg får er bekreftelse når jeg booker billett. I profilen min ligger riktig mail inn og alt slikt. Har også prøvd å slå den av og på for å reboote den på et vis.
    Jeg har til og med ringt og klaget min nød. Men stadig uten resultat.

    Og edit 2
    Når SAS ryker ut av SA er jeg svært usikker på hva jeg skal finne på. Vil SAS plutselig bli en viktig brikke i en liten allianse, i motsetning til å være nedprioritert i SA? Og kan en slags status i ST gi noen goder som vi kanskje ikke har pr nå?
    Jeg har lurt på å gå all inn LH. Men reisemønsteret mitt gir ikke mening til å velge et selskap som ikke flyr innenriks Norge.
     
    Last edited: 07. jan 2024

Del denne siden