Hva er dine beste historier fra Ethiopian Airlines?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Herlov, 08. aug 2017.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,061
    Likes mottatt:
    5,945
    Bonuspoeng:
    183
    Som kjent var jeg ute med Ethiopian i forrige uke. Et spennende bekjentskap. Ethiopian er jo et selskap i stor utvikling, men som afrikansk selskap har de jo en noe annen kultur enn de mer tradisjonelle, vestlige selskapene. Etter hvert er det som en del av oss her på forumet som har vært ute på tur med Ethiopian. Jeg tenkte det kunne være gøy å samle opp de beste historiene i denne tråden! Merk at dette ikke er ment som noen arrogant, nedlatende tråd, men en artig sak vi kan humre litt av med et glimt i øyet. :)

    Jeg starter!

    På tur OSL-ADD hadde vi valget mellom fire hovedretter. To av de var henholdsvis kylling i curry med ris og biff med bearnaise og poteter. Jeg bestilte førstnevnte. Da måltidet ble servert, var det kylling med bearnaise og poteter jeg fikk ... Crewets egne, selvkomponerte rett, altså! Jeg kommenterte ikke. ;)

    På tur SEZ-ADD hadde crewet fått overlevert en pose med isbiter, hvor alle var frosset i hverandre. Disse måtte selvsagt skilles for å kunne brukes. Pursers løsning var å legge posen med isbiter på gulvet i fremre galley, hente en flaske Bottega Prosecco, gripe flasken i halsen (opp ned) og banke løs på posen med flasken med stor kraft ... Heldigvis ble det ikke behov for å åpne den senere på turen. ;)
     
    Kalsnes, Anita, NoLimit and 10 others like this.
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Lot overheadbinsa stå åpne under takeoff fra ADD...
     
    Upsaker liker dette
  3. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    En kollega m/ familie fløy med dem i biz til Seychellene nå i sommerferien. På returen våknet hun i 180 graderen når de landet på ARN. Det er vel ikke helt etter boka med tanke på sikkerhet.
     
    Ursa and DanH like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    De er ikke nevneverdig interessert i hvilken retning du har ryggen når du lander så lenge du ikke bruker elektroniske enheter.
    Har sett flere ganger at de kommenterer bruk av f.eks. pads før landing, men høy recline er helt ok..
     
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekker ikke belter heller ;)
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    På en flyvning fra Kigali, Rwanda (KGL) til Addis Ababa (ADD) veltet flyvertinnen en full pitcher med iste rett over ThinkPaden min. No further comment.

    Ved landing på samme flight presterte en annen fra crewet å være gående i midtgangen ved touchdown. Lett overrasket falt hun i fanget på en passasjer og ble sittende der til flyet hadde bremset opp. Tror den gjengen hadde en dårlig dag.

    Generelt har jeg ingen problemer med å booke turer på ET fremover.

    Sikkerhet og incidents har så mange variabler at jeg personlig tillegger historikk og track record til et flyselskap veldig lite vekt. Det spørs hva som finnes av alternativer på routing og carriers. Gå etter magefølelsen, ikke hva CNN og FlyerTalk forteller deg.

    [​IMG]

    Edit for kontekst videre: Tidligere var det et bilde av en gjeng ET flyvertinner i denne posten. Bildet ble borte fra kilde, så byttet ut i 2018 med det over.
     
    Last edited: 21. sept 2019
  7. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Nå har jeg egentlig ikke en ting for negresser, men er det bildet representativt for CC, så blir det nok snart en tur..
    Mye smågodt der.. ;)
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Edvard liker dette
  9. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Det var veldig deilig å sette seg ned i setet på A350'en på JRO etter 6 dager safari. Super service. Husker ikke helt om det var Champagne eller Muserende som ble servert. Det ble vel nesten en flaske vin på vei til ADD også. Synes A350-setene (biz) er digge. "Lounge"-moden er helt perfekt for min kropp.

    Hadde egentlig litt sansen for Cloud9 business loungen deres på ADD også. Den så kanskje ikke så fresh ut. "Slappeavavdelingen" hadde vel sett sine bedre dager på 80-tallet. Kaffen og maten derimot var helt super :)

    Vi har heller ikke noe problemer med å bruke Ethiopian igjen. Synes de var helt OK. Kommer det en "error-fare" til så blir det i alle fall booking :)
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mot EgyptAir (MS), South African (SA) og Royal Air Maroc (AT) stiller de vel OK.

    wikipedia.org/wiki/List_of_largest_airlines_in_Africa

    Africa's low cost Airline – fastjet (FN) vant lavpriskategorien.
    cnn.com/travel/article/10-budget-airlines-africa

    Mange artige nedlagte flyselskap i Afrika:
    wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_airlines_of_Africa

    [​IMG]
     
    Travellingalf liker dette
  11. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Vi skal til Seychellene med ET og jeg lurer på om man behøver gulfeber-vaksine ved mellomlanding i Addis? Noen steder står det at man må ha det, andre steder ikke ved kun transfer i Addis. Noen som vet?
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke for Seychellene, men til Sør-Afrika må man ha det om man har vært mer enn 12 timer i Ethiopia. Hvorvidt du har vært på flyplassen hele tiden på grunn av forsinkelse eksempelvis er irrelevant.
    Gulfeber er en evigvarende vaksine så jeg ville bare tatt det.
    Koster noen hundrelapper, men da er det unnagjort.. Hele min familie har fått det :)
     
    Guden liker dette
  13. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    507
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Trenger ikke det, men er som Are sier lurt å bare ta den :)
     
    Guden liker dette
  14. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs om jeg får dratt med meg kjærringa inn til Oslo for å ordne vaksine i morgen tidlig (jeg har tatt den før). Vi skal gifte oss i morgen kl.1400 og så dra rett til Seychellene på kvelden. Så spørs om det ikke popper ei blodåre i panna til kjærringa om hun får nok en ting å gjøre i morgen....
     
    Nanping, Henrik and Stuttfeiten like this.
  15. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Leser at de samme reglene gjelder for Seychellene... Kjekt å ha, men litt for liten tid tror jeg :(
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe.. Den må vel uansett tas 2-3 uker før avreise så det problemet er jo løst :)

    Lykke til i morgen, gratulerer på forskudd. Får dere problemer i Addis på dette så hyl ut på forumet for gode råd :)
     
    Guden liker dette
  17. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Takker Are :) Jaja... da er vi sent ute gitt og man vet jo at det er min feil for at jeg ikke husket på dette "litt" tidligere. I verste fall så blir det 1 ukes bryllupsferie i Addis Ababa (kjenner gråten kommer til å ta meg da gitt) Skulle det oppstå problemer i Addis, så får jeg vifte med mitt gule hefte og si at kjærringa glemte sitt bevis i oljelandet. Evt. heve passet høyt og rope "NORSK" (som i reklamen for noen sesonger siden)....alternativt hyle ut her etter bistand og gode råd (vil helst ikke ha adressen til en lokal lege som tilbyr gulfebervaksine i en lurvete bakgård i Addis)
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har jo det blitt svart ganske greit på, men jeg tok det før jeg dro for å være helt sikker. I tillegg er den som nevnt livslang så ingenting å tape bortsett fra de hundrelappene. Skulle du være uheldig å bli igjen i Addis mer enn 12 timer må du ha det.
     
  19. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Problemet er ikke Addis. De gir beng i dette. Men de sjekker på bakken i SEZ. De ser at du kommer fra ADD. Ganske omfattende mottakskontroll med spraying av fly og sjekk av vaksiner. Husker det var noen på flyet vårt som ikke hadde dette, men tror det løste seg når det forklarte de hadde en kort transfer, kun på flyplass i ADD. Løser seg sikkert.
     
  20. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    LOL noe sier meg at jeg ikke kommer til å få oppleve dette selskapet......o_O:D:D
     

Del denne siden