Hva feiler SAS A320 neo?

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 23. mars 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,024
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor står flyene på bakken midt i påskeutfarten?
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Lurte på det samme!

    Utrolig merkelig, og tydeligvis kommet krav om kontroll av hele flåten på veldig kort varsel.

    Nærmeste jeg fant på nettet er dette, men forholdsvis gammelt nytt fra November:

    The Pratt & Whitney turbine engine used on new Airbus A320neo models has been manufactured with flawed components. This will ground hundreds of aircraft and affect nearly the entire fleet of GTF-powered Airbus A320neos.
     
  3. dash8

    dash8 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    SAS har motorer fra CFM, ikke PW.

    Så vidt jeg har skjønt er det en trykktransmitter som må sjekkes, men kjenner ikke detaljene.
     
    kiev, jgroneng and tobeornot999 like this.
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,930
    Likes mottatt:
    33,623
    Bonuspoeng:
    183

    SAS har LEAP 1A ja, ikke PW på sine 320/321neo.

    Er jo ikke noe som rammer hele flåten, da hadde det vært snakk om betydelig mer enn 18 flights og ikke bare SAS.

    Edit; ser nyhetene veksler på om det er 18 fly eller 18 flights. Noe som utgjør en ganske stor forskjell
     
    Last edited: 23. mars 2024
    Brukernavnet and tobeornot999 like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,859
    Likes mottatt:
    64,730
    Bonuspoeng:
    293
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for update, da er det ikke PW motorer som er problemet hvertfall.

    SAS fortsetter å kansellere mer og mer utover dagen nå - jeg er på OSL, og ser både London og Zurich har gått fra operational til cancelled iløpet av siste timen.
     
  7. dash8

    dash8 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Dreier seg om de 18 første maskinene fra 2016-2018. 12 fra SAS og 6 fra SAS Connect.
     
    jgroneng liker dette
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,930
    Likes mottatt:
    33,623
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det stemmer så gjetter jeg på at det er en del som ikke er registrert med riktige krav i vedlikeholdssystemet når flyene var nye, så er det oppdaget nå og må gjøres noe med før neste flytur.
     
    The_Dude liker dette
  9. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    595
    Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    FAA proposes replacing potentially unsafe parts on the CFM International LEAP-1A engines, powering the Airbus A320neo aircraft family.
    The cost of removing the HPT rotor interstage seal is split between 225 work hours, which, at $85 per hour, comes out to $19,125 in labor-related expenses and parts-related costs of $168,000.
    Mere her : https://simpleflying.com/cfm-airbus-a320neo-leap-engine-defect/
     
    tobeornot999 and magnusant like this.
  10. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,970
    Bonuspoeng:
    93
    Leser det som at dette er noe som først må tas ved neste hovedoverhaling.
     
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,930
    Likes mottatt:
    33,623
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke relevant for dagens grounding, dagens er noe som påvirket kun SAS.
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, ikke sant?

    Utrolig merkelig at dette plutselig ble viktig på timen, selv om det gikk ut over påske trafikken
     
  13. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,970
    Bonuspoeng:
    93
    As confirmed by an SAS spokesperson, the issue involves the aircraft's pressure regulator transmitter, a component responsible for monitoring and adjusting cabin pressure mid-flight.
    https://simpleflying.com/sas-grounds-a320s-for-inspection-flights-disrupted/
     
    dash8 liker dette
  14. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    113
    Enig! For en enorm blemme. Også helt klart 261.
     
    tobeornot999 liker dette
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Tabbe av SAS sin vedlikeholdsavdeling rett og slett, den blir nokså dyr også med så fulle fly.
     
    tobeornot999 liker dette
  16. AB69

    AB69 Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    287
    Bonuspoeng:
    63
    Gjelder dette SAS connect også? Har en flight til London i morgen som IKKE KAN gå skeis...
     
  17. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    595
    Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Ja også "connect". OSL-LHR kl 13:05 var kansellert på Lørdag.
    Ser at allt var i rute i dag.
     
    AB69 liker dette
  18. AB69

    AB69 Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    287
    Bonuspoeng:
    63
    OK, takk - det er forresten ikke bare SAS som har litt å stri med, jeg skulle ta TRD-AMS-LAS med KLM i dag, men siden de hadde sensorfeil på en Embraer på Hell International i morges blir det TRD-OSL-LHR-LAS i morgen i stedet. 17-avgangen til AMS i dag var også kansellert, men da av personellmangel. (Følgefeil fra i går, da de også manglet folk.)
     
    haifinn liker dette
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,920
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    @FlyMCO @AB69
    Ser bra ut, SAS melder på IG at det er i orden igjen.

    upload_2024-3-24_21-9-55.png
     
    Kristian, Flymunda, LaDuden and 2 others like this.
  20. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden