Hva gjør du ombord i et fly?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Star Flyer, 01. juli 2015.

  1. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Hva gjør du ombord i et fly?

    De fleste inne på Bonusfeber reiser mye med fly. Hvordan får du tiden til å gå ombord i flyet?

    Frekvente reisende har vel etterhvert begynt å følge et 'fast' mønster på hva de gjør/ikke gjør ombord i et fly.

    Jobber du? Leser du? Sover du? Hører du på musikk? Fyller du bordet (og nabobordet) fullt av smoothies og chips? Stirrer tomt ut i luften? Drikker du deg brisen? Spiser du til du stuper?

    Hva er din personlige 'rutine' ombord i et fly for å få tiden til å gå?
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Sjeldent jeg gjør ordentlig jobb intra-europe, noe e-post, kanskje. Det er mange med lange øyne på fly, jeg er selv en av de... :rolleyes:

    Sove/Aviser/tv-serier/musikk, i den rekkefølgen.

    Longhaul prioriterer jeg søvn over det meste annet.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Leser, sover, prater. Spiller scrabble
     
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Bok, IFE, mat, ZZZ
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    På longhaul pleier jeg å spise litt i loungen, bli salongberuset og tusle bort til flyet for å sovne før vi letter. De gangene jeg klarer det er det alltid topp stemning. Våkner til middag, spiser og sovner igjen etterpå. Lesing/dokumentar på IFE/musikk resten av tiden.

    Shorthaul setter jeg bare musikk på øret og stirrer ut av vinduet. Kanskje noe lesing.
     
    Robert H and watchaddicted like this.
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Longhoul: Drikke, spise, drikke, sove, IFE, spise, musikk, drikke, drikke, drikke....
    Shorthoul: Fint lite i grunn, men varierer jo ift. hvor short det er.. mine reiser på shorthoul dreier seg stort sett om BGO-SVG og BGO-OSL bortsett fra en sjelden tur nedover i Europa hvor jeg som regel sitter i plus og nyter ubegrensede mengder med vin og bobler (liker ikke øl jeg..) fra sånne små, søte flasker:p
     
    Robert H liker dette
  7. Travelmate

    Travelmate Guest

    I Norge: Sudoku og musikk på øret så jeg slipper å snakke med naboen.
    I Europa: Nyter måltidet om jeg sitter på riktig plass i flyet. Sudoku, en film på ipad'en eller en dupp. Vips er man framme.
    Long haul: En episode av en komedie mens jeg koser meg med nøtter og vin. Prøver å finne en grei film mens jeg spiser middag. Er det nattfly dropper jeg desserten og legger meg til å sove rett etter hovedrett. Er det dagfly holder jeg meg våken hele tiden, ser film, spiser, tar noen runder i flyet og leser litt bok. Og litt sudoku til...
    Alltid: Støyreduserende hodetelefon på fra jeg setter meg ned til vi lander.
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Shorthaul:
    Leser en bok, titter ut av vinduet, drikker Ramlösa, prøver å blunde, irriterer meg over albuene til sidemannen

    Longhaul:
    Drikke.Spise.Sove

    Longhaul med "Ida":
    Drikke.Spise.IrriteremegoverIda ;)
     
    themichael and Robert H like this.
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hører musikk og leser i min Kindle Paperwhite.

    Spiser og drikker etter hva som serveres. En GT før maten gjør meg stort sett lykkelig.

    IFE rører jeg sjelden annet enn for å ha kartet gående. Om Ida vil ha vinduet oppe, plager det meg sjelden. Men så tror jeg aldri vi har vært på samme fly heller.
     
  10. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Korte europaturer, der jeg stort sett er reiser i eco: Lese aviser, gomle og gurgle, og hvis det er fri bar: mer gurgling (øl, vin og bobler hvis tilgjengelig).

    Langturer, stort sett biz - følgende prosedyre: Starter med litt gomling og et par glass voksenboblebrus i loungen for å få systemet i balanse. På flyet blir det mer boblebrus, samtidig som jeg ivrig tukler med fjernkontroller / touch-skjermer for å finne ut hvordan systemet virker, og om alle filmene som jeg allerede har lest om på selskapets hjemmesider faktisk er tilgjengelige. Deretter litt nøtter og mer bobler. Så litt film, mens jeg venter på maten. Og deretter mat, vin, mer mat, mer vin, enda mer mat og enda mer vin.

    På dette tidspunktet skjønner gjerne, den som regel svært hyggelige, kabinbetjeningen tegninga (de blir bare mer og mer hyggelige, slik jeg oppfatter det) - og alt jeg måtte ønske kommer min vei uten videre. Første film er nå gjerne også unnagjort, og jeg lurer på om jeg skal lese den artikkelen jeg har tatt med, men etter å ha lest ingressen og tenkt kort over saken, kommer jeg gjerne til den konklusjonen at jeg vil ha mer glede av å lese den litt senere. Ser heller en film til. Og får noen nøtter eller litt mer ost å gomle på. Og litt mer brus.

    Etter at film to er ferdig forsøker jeg å finne ut om noen av mine favorittskiver er tilgjengelig i musikkbiblioteket ombord. Og det er de som regel. Hører så på litt musikk. Forsøker å tenke litt - gir opp det - tar litt mer brus. Blir litt molefonken. Mer boblevann kommer, skifter til pyjamas, tar en sjokkis og kryper under dyna. Livet på sitt aller beste.
     
    CKe, DanH, Travellingalf and 3 others like this.
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende kall'! Absolutt strålende
     
    Robert H liker dette
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Shorthaul:
    Leser en avis eller to, titter ut av vinduet, drikker Ramlösa, prøver å blunde, irriterer meg over albuene til sidemannen

    Longhaul:
    Drikke mest mulig.Spise.Sove
    Ikke tenke på @Ida - skal prøve igjen på fredagen med "Kattar" til DOH ! - :)
     
  13. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Shorthaul: Som oftest blir det observert ut vinduet når vi tar av og lander. Ellers blir det mye stiv nakke etter å sitte med hode bøyd godt framover mens jeg sover.

    Longhaul: Drikke, se på flyvertinner, tenke, spise, drikke mer, passe på at gluggene er åpne, fundere på ting. Enklere fortalt: nyter livet så innmari mye som det går an.
     
    Last edited: 02. juli 2015
  14. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Korte hopp frem og tilbake i Norge (må ofte via OSL for å komme frem tidsnok til f.eks. Sunnmøre), da er det å konsumere så mye kaffi som overhodet mulig, på retur, der som via OSL da også, supe kjip vin på innerikskantina på mellomlanding, ellers høre på en spotifyliste med råkkandroll.

    Europa; Da har jeg enten transit via OSL eller CPH, stort sett, noen ganger via AMS, men det blir å sørge for at blodsukkerbalansen er ok, er det en lang tur (3 timer pluss), gjerne en film eller et par episoder av en god serie.

    Longhaul; drikke og spise, lese litt, drikke mer, spise, se litt film, drikke og muligens sove litt, så våkne og lese litt mer før frokost mens jeg hører på The Trooper mens jeg leser Fool's Die av Mario Puzo for nte gang, om bedrageren John Merlyn, min favoritt lektyre.

    Ellers så liker jeg bare å sitte og se ut og følge med og nyte turen
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Shorthaul: Spiser og drikker tildelt mat og drikke :) Bruker min særdeles eminente MS Surface 3 Pro til å se på Suits eller en annen serie/film! Evt. iPhone til å spille småspill og/eller høre på musikk. Kikker stortsett alltid litt ut av vinduet også, spesielt ved landing!

    Longhaul Eco: Drikker sjelden alkohol. Gidder ikke sitte trangt og drikke :eek: Spiser tildelt mat og tar en cola eller tre. IFE om den er bra, eller samme rutine som på shorthaul med Surface og iPhone ;) Soving med påfølgende nakkeskade gjøres ved behov!

    Longhaul Biz: Her snakker vi champagne og god mat! Gjerne en vin og/eller øl, samt en liten avec ;) IFE/soving/Surface/iPhone osv :) Soving blir også prioritert!

    Longhaul First: Mye likt Biz, men blir blir mindre iPhone/Surface og mer nytelse enn på Biz! En del mer champagne også :eek::D

    Kan jo nevnes at verken iPhone/Surface/IFE ble benyttet på min LH F til Tokyo her forrige måned. 11,5 timer ren flynytelse med tilhørende mat og drikke :)
     
  16. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Shorthaul: Avis, kaffe, blunde/sove, kanskje snacks/øl på Plus om ikke bilen skal kjøres etterpå, og nyte utsikten.
    Longhaul: Champers, rødvin/øl og mat, dessertvin, komedie/film på IFE, sove - har som regel planer om å jobbe litt, men det faller som regel i grus etter førstnevnte ting her ;)
     
    Last edited: 02. juli 2015
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Bok, mat, drikke og forsøk på å sove. Og om underholdningssystemet fungerer, sjekker jeg om det er en film det er verd å se. Om jeg mangler Karma-poeng og skjebnen vil at jeg skal havne på turistklasse, for eksempel ved siden av noen som sliter med for høyt lufttrykk, og/eller har sure sokker, breier seg uforholdsmessig eller på annen måte påfører en ekstra belastning utover de som naturlig finnes i f.eks. GO, så tyr jeg til Zen-knepet. Det kommer helt av seg selv, og inntreffer idet maten deles ut.

    Som i går. Torsken jeg spiste på veg til Tokyo smakte bra, den, og den hyggelig purseren forsynte meg med såvel Mikkeller (Rød), som vin (rød) uten å spørre om en krone for det. Men det var da jeg registrerte det, zen-tilnærmingen. Det gikk på å utøve ekstrem fokus mot den stakkars fisken og dens garnityr. Optimal tilstedeværelse; alt fra utpakkingen av plastbestikket, til hvordan det ble ført ned mot brettet og opp til munnen; alt foregikk i dyp konsentrasjon og med langsomme og velfunderte bevegelser. Små skvetter ble helt fra flasken opp i glasset og nærmest inhalert i mikroskopiske slurker. Etc etc.

    Jeg filosoferte naturligvis hvorfor det ble slik, det var tross alt ikke en Michelin-restaurant jeg befant meg på, og kom frem til tre, delvis innbyrdes sammenhengenede, forklaringer;

    1. Det tok oppmerksomheten vekk fra omgivelsene. Hvilket sjelden er noen ulempe, på turistklasse.
    2. Det tok tid, som også er bra, når det er en ti, elleve timers flytur i et lite komfortabelt sete som skal overkommes.
    3. Jeg var - som nevnt - på vei til Edo, så det falt seg på en måte naturlig, men jeg beholdt også klærne rene, til tross for at det var mat med saus og rødvin i glasset. Når man skal spise med plastbestikk fra et brett klemt inn mot brystkassen, og med armene i 90% vinkel ut fra kroppen, så er det å entre immigrasjonen uten å se ut som en uteligger, en stor bonus.

    Ellers er det som nevnt den hellige treenigheten Bose, Kindle og Alkohol som redder de fleste flyturene. Sove kan jeg vanligvis bare glemme å gjøre, om jeg flyr sittende fast i noe som ikke kan legges flatt, og minst har en bredde lik min egen, pluss 30%.

    Forøvrig; er det bar jeg som irriterer meg over cabinansatte som flyr rundt og skal "legge" folk klokka halv åtte på kvelden, norsk tid? SAS er da ikke noe aldershjem, selv om det av og til kanskje kan fortone seg slik? Det blir et betydelig sosialt press når resten av flyet forventer at vi skal leke natt, mens sola skinner igjennom luka du vegrer trekke for.
     
    Henrik, BangkokBob and Robert H like this.
  18. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    På short-haul er jeg overraskende glad i å titte ut av vinduet. Slår aldri feil den stive nakken når man lander.
    På long-haul er det ikke like mye spennende å se ut av vinudet, så da blir det fort iPad og spising.
     
  19. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    4,295
    Bonuspoeng:
    113
    På kortere eller lengre reiser har jeg samme grunnprosedyre: stappe Bose QC20 inn i ørene, og så sette på en eller annen gammel TV-serie på MS SP3 (som nevnt ovenfor en fabelaktig mediemaskin. Og den eneste laptop'en CC ikke hisser seg opp over. Nok om det). Den eneste variasjonen er at på longhaul bytter jeg til pysjamas så tidlig som mulig, og organiserer alt utstyr i hattehyllen og nabosetet (hvis ledig) så det er klart til turen.
    Så er det å fordype seg i underholdningen. Men konsentrasjon med gode Bose kan gå litt vel lang, som for eksempel en tur fra Melbourne til Los Angeles for et par måneder siden hvor jeg av en eller annen grunn bestemte meg for å prøve Fiji Air. På mellomlandingen i Fiji gikk det glatt, og i det nye flyet hadde jeg skiftet, strødd alle tingene oppe i hattehyllen, og kommet godt inn i transen med Dr House season 4. Så er det noen som rister på armen min. Jeg drar ut ørepluggene, og purser lurer på om jeg ikke skal gå av snart. Ser meg rundt, og vi er ikke en time av gårde mot USA. Neida, hele flyet er tomt, og jeg sitter alene helt fremst i pysjamas. Og tøfler. Purser forklarer at flyet har fått en skade, og jeg må forlate snarest. Panisk innsamling av klær, sko, elektronikk, vesker og alt i en haug, og så tøfle inn på terminalen igjen i Qatar-pysjen. Håper ingen tok bilder da, i tilfelle betaler jeg godt for at de aldri skal bli vist.
    Lærdom: tøfler og pysjamas er ikke mote selv på Fiji. Kanskje spesielt ikke på Fiji med nærmere ettertanke.
     
    SAJblue, CKe, DanH and 6 others like this.
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    ENDELIG noen som har skjønt det og bevis til @Fnate at jeg ikke er eneste med MS SP3 :D Den funker fjell for meg! Og som du nevner, CC lar meg bruke den fra jeg setter meg i stolen til jeg pakker ned etter landing!
     
    Fnate and kiev like this.

Del denne siden