Hva tenker vi om å fly til/via Tyrkia nå?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 19. juli 2016.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Etter kuppforsøket i helga, ble mange flyvninger til og fra Tyrkia kansellert, og charterflyene til Tyrkia går halvfulle etter at mange har avbestilt ferien som følge av urolighetene.

    Vi skrev for noen dager siden at FAA, de amerikanske luftfartsmyndighetene har lagt ned forbud mot flyforbindelser mellom Tyrkia og USA. I dag ble dette hevet og nå skal trafikken gå som normalt igjen.

    https://insideflyer.no/usa-trekker-forbudet-a-fly-tyrkia/

    Hva tenker dere? Er urolighetene over og det er trygt og fly til eller via Tyrkia igjen?

    Kjøyr debatt!
     
  2. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Trygt å fly transitt!

    Dropper reise til Tyrkia..

    Min mening
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker det samme :)
     
  4. AHA86

    AHA86 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg flyr transit 3. August. Har ingen betenkeligheter med det!
     
    Anton80 liker dette
  5. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    @Bizflyer du spør og du får svar :)

    Destinasjon Tyrkia: nei. Transfer Tyrkia: Tja/ja! (CIP-loungen er jo fin)

    (Nå har jeg riktignok vært i bursdagsfeiring for min gamle far i kveld og blitt skjenket både det ene og det andre, men sånn fritt etter magefølelse og hukommelsen og med ca. 2 i promille):

    Tabloide medier + ymse andre tv-stasjoner melder at: kuppforsøket var amatørmessig utført.
    Min personlige magefølelse basert på langvarig interesse i utenrikspolitikk (sammenholdt med stratfor.com sin analyse der det skrives at kuppforsøket var mer proft enn man kan tro ved første øyekast):

    Erdogan har mer latent motstand enn han tror. Hans "seier" vil føre til mer uro i moderne, mer progressive deler av folket, a'la typiske turistområder (Kemer, Alanya, Antalya, Side, Istanbul etc.)
    Disse områdene er blitt mindre trygge på sikt. Kanskje det går greit på kort sikt, men splittelsen og svart/hvitt-retorikken vil på både medium og lang sikt skape mer misnøye og mulig oppbluss av uro/all out riots imo på steder som til nå har vært uberørte.

    Erdogan prøver å tekkes de moderne og går på trynet med å være for totalitær.
    Han prøver å tekkes de konservative ved å ha et gammeldags syn på ting (bl.a. kvinners rolle) og går på trynet.
    Han tror at Tyrkia i sin nåværende form kan bli medlem av EU mot at de (tidvis også bryter menneskerettighetene ved å) holde flyktningestrømmen i sjakk.

    Kunne godt tatt en transfer på IST, men ville ikke satt min fot i turistområdene.

    I sum: Det kommer helt sikkert til å smelle igjen i Tyrkia. Som om ikke dårlig grensekontroll mot daesh-kontrollerte områder var nok har tyrkerne tråkket så grundig på kurderne under påskudd av daesh-bekjempelse at de har fått intern terror igjen. Når de på toppen av det hele forsterker den interne splittelsen etter kuppforsøket gjennom sine hatske handlinger (sparkinger, arrestasjoner, utleveringsbegjæringer, hatretorikk mv.) så er i mine øyne Tyrkia blitt en komplett uaktuell destinasjon i veldig mange måneder/år fremover.
     
    Last edited: 20. juli 2016
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    tyrkia og folka der er greit å holde seg unna selv om dette tilfeldigvis skjedde akkurat nå...
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Istanbul frister fremdeles, men det er en høyere risiko nå, synes @Petter B-C oppsummerer godt.
    Samtidig, som de siste hendelser viser er det få steder i Europa som er untatt risiko.
     
  8. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Intet problem med IST, Har nå droppet TG/SQ til Asia for TK.

    Også, selvfølgelig grunnet tre flighter om dagen til IST, slik at en kan beregne litt tid i den fantastiske loungen. Løpe fra gate til gate hater vi.. ( som ofte må med andre selskap ). Prisene er ok og servicen helt topp...

    Siste tur booket etter bombene i IST.. Ikke bekymret overhodet... Men vil ikke dra på ferie i det landet foreløpig.. Har vært to turer i fantastiske Istanbul, og det for holde foreløpig..
     
    obergland liker dette
  9. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Tenker som før, Tyrkia er ikke et land jeg skal innom....
     

Del denne siden