Hvilke kredittkort til hvem?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Huntingdaddy, 28. juni 2025.

1. Huntingdaddy

Huntingdaddy EBG

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan er det best å ha kort og bruke det slik at både jeg og kona kan (for)bli EBG?

Kortene er:
    Amex Elite:
    • BillKill
    • Alle steder jeg kan betale med det i Norge (Norgesgruppen, noen Coop butikker osv)
    • Nettbutikker som aksepterer Amex
    • Reiser utenom ting bestilt via sas.no
    SAS MC Elite
    • Alle steder i Norge jeg ikke kan betale med Amex
    • Nettbutikker som ikke aksepterer Amex
    • Utenlandsbesøk
    • Alt via sas.no inkl eurobonus shopping og sas shoppen
    Kona har ekstrakort for begge de to og dermed er det for øyebklikket bare jeg som får status. Opptjeningstid for kona er mars - februar og min er sep - aug.

Vi reiser av og til hver for oss eller, som som nå i sommerferien, jeg reiser uka før med ungdommene våre og hu reiser med de hjem da jeg reiser uka før alene. Hun har fått sølv fra meg, men nå er det ikke verdt så mye.

Det reises både innenfor Norge, Europa og Afrika/Asia. Har i tillegg til noen CT også fått FP4 som er blitt brukt både på innenlandsreiser og utenlands (spes flott når det var % på bonusreiser;)). Vi nyter ikke bare loungetilgang, men spesielt de andre godene fra gull som bagasje, fast track, gulltelefonen ved problemer (løst en del floker med forsinkelser osv).

Sitter nå og lurer på hvilke kort jeg skal eventuelt endre på. Har brukt DNB MC + Upgrade men ikke brukt dette etter jeg tok i bruk SAS MC.
    1. Går ut i fra at det ikke kan bare gjøres en navnendring på Amex og SAS MC Elite kortene. Siden jeg straks oppnår gull innenfor min opptjeningsperiode, er det en ide å si opp mine kort og la kona søke om de og at jeg da søker om å få ekstrakortet i etterkant?
    2. Vurderer DNB Saga enten i tillegg eller som erstatning th SAS MC Elite (f.eks. bruk opp til 200 K med SAS MC Elite 1xmnd for 500 bonuspoeng og bare SAS MC Elite etter 200K)
    Tar også i mot andre tips/tanker for hvilke kort for hvem for å fordele nivåpoengfordeling. For det skal både bli kjøpt ny bruktbil og planer om å få nytt kjøkken så godt mulig det blir å hente nivåpoeng der også.Det må sies at vi har felles økonomi så hvem som betaler for hva spiller ikke en stor rolle :p

2. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    493
    Bonuspoeng:
    63
    Begge kan selvsagt tjene poeng hver for seg, og tidligere var det jo slik at du kun trengte å ha SAS Amex Elite uten omsetning for få 20k poeng.
    Om dere klarer 200k spend hver for dere, så kan jo dere eventuelt ha hver deres DNB, hver deres SAS MC osv.

Min umiddelbare tanke er at en av dere har alle kortene registrert mot sin konto, og den andre legger inn kort i Apple/Google pay på mobilen (eller bruker ekstrakort om det absolutt er et ønske). Så går dere for Diamant, og gir kort gavegull til partner. Da får dere begge gull eller bedre, og i tillegg får dere diamant-fordelene :)

3. Huntingdaddy

Huntingdaddy EBG

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Ønsket er at vi begge oppnå EBG uten gave, men gjennom forbruk for vi reiser ikke like mange som andre her på forumet i jobbsammenheng osv.

Hvis jeg mot formodning skulle oppnå EBD mens kona selv tjener mot EBG vil det isåfall være at jeg gir eldstemann gull så det blir lettere for han å oppnå status selv med reising.

4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Det går dessverre ikke å bygge videre på gavegull..

Huntingdaddy liker dette
  5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du skal ha gull på billigst mulig måte, så bør du ta noen turer på billigste SAS billetter til GDN og gjøre shoppingen der, slik som vin, brennevin, røyk også kanskje tøye strikken litt, kjøp kvota i GDN både tobakk og alkohol og få med deg hele kvota også knytter du det til ett Vorspiel før byen på loungen, drar hjem med sakene dine og går på byen :cool:

Ja, SAS spanderer på deg vorspielet også får du også kjøpt de andre varene såpass billig at turen blir dekket av inntektene turen gir og gjør du dette 9 ganger i løpet av ett år så er det gull :cool:

Når det gjelder kredittkort? Hmm... ett kort med god cashback :rolleyes:

Huntingdaddy liker dette
  6. Huntingdaddy

Huntingdaddy EBG

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, gjør dessverre ikke det. Tenkte muligens allikevel at han får kanskje muligheten å opptjene flere poeng for selve flyreisene grunnet flere poeng ved høyere status, men glemte det er bare vanlig bonuspoeng og ikke nivåoeng som får status-booster :oops:

Nå er ingen av oss storforbruker av alkohol selv om det nytes innimellom og ingen røyker/snuser (selv om man kjenner andre som gjør det ;)). Milage runs (med og uten shopping spree) osv har vært på tanken, men ikke satt meg inn i de så mye da ikke har tenkt på å tjene til EBG x 2 før nå. Hvilke fordeler ser du på kort med Cashback ifht de kredittkortene som gir nivåpoeng?

7. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    For meg er svaret på det veldig enkelt, men det er selvsagt individuelt. Jeg ser på det som en hobby hvor motivasjonen er bonusreiser, status, og privilegier som fast track, lounge og prioritet på telefon og ved irrops. Cashback har aldri vært interessant. Om jeg får inn 20 kroner her og en femtilapp der, merker jeg det ikke på lommeboka. Jeg har aldri brukt en trumfkrone til å handle med. Den har større verdi ved konvertering til fordelene jeg ønsker meg. Av samme grunn bryr jeg meg ikke så mye om noen tideler lavere vekslingskurs ved forskjellige kort, og jeg gidder i hvert fall ikke bruke mye (ferie)tid på å velge riktig i enhver situasjon. Når man bruker mange titalls tusen kroner på en reise, spiller det mindre rolle om du har betalt en femtilapp eller to ekstra på vekslingskursen i løpet av ferien. Norwegian Cashpoints er noe annet. Det blir sakte men sikkert til en gratis flyreise. Alle liker jo å få noe de ønsker seg gratis. Men hadde de pengene kommet jevnt og trutt inn på konto i stedet, ville det vært av null interesse. Ikke helt logisk resonnering der altså, men bonusjakten handler mest om følelser :)

Last edited: 02. juli 2025
    Are, Teknolai, Mobiltelefon and 5 others like this.
  8. Huntingdaddy

Huntingdaddy EBG

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Ah, misforstod første innlegget ditt som at du velger kort som gir cashback, for har selv bare kort som gir poeng, både bonus- og nivåpoeng i tillegg til Trumfkroner med fast EB overføring.

Har samme tankegang som deg med å nyte godene som statusen gir og nyter mulighetene som f.eks. å ta med unga mine eller andre jeg reiser sammen med inn på Gullloungen og fast track osv en gang i blant. Er helt enig, for penger inn på konto ser man ikke før de forsvinner i det daglige bruk (utenom feriepenger, for de blir alltid omplassert :cool:)

Del denne siden