Noen som kan et lurt tips eller to, for å finne ut hvilken gate flyet kommer til å gå fra? Før det annonseres på skjermen, før noen svar blir funny her Siden jeg (som så ofte før) skal til London, er det åpenbart at det blir F gates. Er jo destinasjon utenfor Schengen og dermed utenfor passkontrollen. Flight radar idag viser hvilken maskin, og at den kommer inn fra UK også i forkant, fra Edinburgh. Passer jo bra, siden parkering da blir på F i første omgang uten noe tauing, remote park eller bussing av passasjerer til F for passkontroll. Nærmeste fornuftige svar jeg kommer til på mitt eget spørsmål er å se på kartet. Enten real time eller opptaket på Flightradar av hvor flyet kjørte på bakken. Men det er upresist til tracking av ground movements, og man må selv telle seg frem til ca gate. Noen ideer?
Kjenner en som jobber med flyplassering på OSL, og det er ofte veldig tilfeldig. Veldig avhenging om forsinkelser eller ikke. For min del har jeg noen ganger spurt han i forkant om han kan sette fly på spesifikk gate, og i de fleste tilfeller har det latt seg gjøre
Hvis det er forutbestemt viser noen flyselskap det i sin app. F.eks. ved transfer på FRA med LH vises ofte gate for ankomst og avgang flere timer på forhånd, med estimert transfertid. Ellers bruker jeg å se på tidligere flygninger med samme flightnr, noen fly har tilnærmet fast gate.
Det er ikke min erfaring, annet enn på feks CPH flights og annet som er super-regulært. Sikkert samme med ARN og flere. Utenfor Schengen, på F gates, er det mer lotto. Bortsett fra at de større maskinene enn basic A319/320/321 og B737, som har flere klasser og flydører, feks TG A350 til Bangkok, gjerne bruker gates ytterst på den nye delen av F-sonen. Siden de der har gates med flere broer til samme fly, som gir mulighet til å separere passasjerer på forskjellige broer basert på reiseklasse.
Alle som har et ID kort fra avinor kan logge inn på avinor sin flightviewer eller community appen og da sjekke gate derfra - men er vel ikke så mange her som har slike tilganger. Men jeg har opplever at SAS appen forteller gjeldene gate lenge før den vil vist? og hvis man sjekker lenge før så er det god sjans for at den blir endret på flere ganger underveis ettersom flyparkeringskontoret tilpasser tildelingen avhengig av trafikkbildet.
Hvis flyet allerede står på bakken så kan du jo sjekke opp flyparkeinga (står malt i asfalten bak flyet på satelittbilder) oppmot gate på denne oversikten.