Hvor bestiller dere flybillettene deres?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BendikHa, 05. mars 2016.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Jeg har alltid bestilt flybillettene mine rett fra flyselskapet på de respektive nettstedene (SAS.no, BA.com etc.), er dette lurt eller kan jeg hente inn mer poeng og bonuser ved å bestille fra andre nettsteder? For eksempel Expedia.no? Hvordan gjør dere dette?

    En av grunnene til at jeg bestiller rett i fra SAS.no er at SAS tilbyr ungdomsbiletter til en rimelig pris. Har ikke funnet muligheten for å bestille ungdomsbiletter via for eksempel Expedia.no.
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Ungdomsbilletter må bestilles direkte fra SAS. Ellers så er det mest praktisk å bestille direkte hos flyselskapene siden OTA-selskapene ofte tryller frem gebyrer for hva som helst. Lurt å sammenligne sluttsummen. Qatar(QR) hadde et kjempesalg for ca én mnd siden hvor alle OTA var tusenlappen billigere en QR. Men når avgiftene for servicepakke, betalingsgebyr osv er trukket fra ble det ca 500kr. Fremdeles ok, men ikke så godt tilbud lengre. I tillegg til dårligere kundeservice hos onlineselskaper, og dyrt å ringe dem.

    På Expedia får du faktisk 8% trumfpoeng, så det kan lønne seg. Men lurt å sjekke både flyselskap og hotellets egne hjemmesider. Hos mange hotellkjeder får du ikke bonus eller elitefordeler om du bestiller hos OTA.

    Jobbreiser for meg er det ofte Berg-Hansen som ordner. De er et fullservice-selskap, så sjelden tilbudspriser ligger hos dem. Men de er ryddig og har 24t vakttelefon om en står en lørdagskveld og ting har skjedd.
     
  3. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bestiller rett fra SAS, KLM osv. Føler det er tryggest og lettest.
    SAS appen er veldig bra til både for Ungdomsbiletter og vanlige biletter.
    Skulle bare kunnet bestille bonusturer på appen
     
  4. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bestille ungdomsbiletter på Wideroe og kayak sine nettsider. :)
     
  5. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for informasjonen, du nevner noe viktig der. Jeg var ikke klar over at selskaper som Expedia la på et ekstra gebyr nettopp fordi du bestilte fra deres nettside. Det er viktig å være våken å følge med da.

    Hvis billettene derimot er billigere etter alle utgifter er lagt på, ser jeg ingen grunn til ikke å skulle velge Expedia, men det er kanskje ikke så mye å tjene på det?
     
  6. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Min erfaring er at man som oftest får rimeligere billetter hos OTA selkapene enn direkte hos flyselskapene. Så får man vurdere om ulempene hvis noe skal endres veier opp prisforskjellen. Søker du på kayak for eksempel så får man jo opp begge deler. Det er jo noe ganske annerledes å skulle ringe "Bravofly" fordi noe må endres når du står i Kualalumpur enn det er å ringe til det lokale kontoret til flyselskapet. Expedia som er nevnt over er et stort internasjonalt reiseselskap som også eier hotels.com og vel en av de som yter best service av OTA selskapene er min erfaring.
     
    Anton80 liker dette
  7. TerjeBj

    TerjeBj Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg bestiller alle mine privatreiser hos Berg-Hansen. Når det gjelder OTA-reisebyråer så har Berg-Hansen noe som heter Lavprisfly.no. Der er det ingen tullegebyrer.
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bestiller alle mine jobbreiser gjennom VIA Egencia, da de er reiselevendør for min arbeidsgiver.

    Jeg bestiller alle mine private reiser direkte hos flyselskapene, med mindre det er snakk om en feilprising med vesentlig besparelse ved å bestille hos noen andre. Å spare en hundrelapp på å bestille på lavprisoghurramegrundt.no i stedet for ba.com, det gidder jeg ikke.
     
  9. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Alle mine reiser bestilles også hos Berg-Hansen. Har en kontaktperson som kjenner mine reisepreferanser i forhold til flyselskap og allianser. Eneste jeg trenger å gjøre er å si hvor og når jeg vil reise, så fikser Berg-Hansen resten akkurat som jeg vil ha det, helt ned på setenivå ;)
     
    Last edited: 05. mars 2016
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Bestiller hos flyselskapene. Om det er vesentlig billigere hos OTA, kan jeg finne på å bestille der. Men det skal litt til og grunnen er at skjer det noe, så kan OTA være et problem.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Varierer litt avhengig av situasjonen.

    Via Egencia på jobbreise, har brukt de privat en gang på FN svært spesifisert reise.
    Ellers nettside til selskapet i hovedsak.
    Skal det være en svært spesiell rute gjøres det enten vis telefon til SAS, eller Expedia.

    Avanserte ruter planlegges først på ita matrix og legges deretter inn i Expedia segment for segment.
     
    ina liker dette
  12. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jobbreiser bestilles online hos FCM Travel Solutions.

    Private reiser kjøpes i ni av ti tilfeller direkte fra flyselskapene.
     
  13. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    På Expedia får man 0,5 % Trumf poeng ved bestilling av flybilletter.

    Forøvrig kan man også bestille ungdomsbilletter hos Berg-Hansen. Og vil tro det også går hos andre like reisebyrå også.
     
  14. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    291
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Får man samme rettigheter dvs. kundeservice etc om man bestiller på lavprisfly.no vs berg-hansen?
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bestiller stort sett alltid direkte hos flyselskapene. Som andre også har nevnt så kan det være feilprisinger eller andre ekstra gode tilbud som gjør at jeg velger å booke andre steder, men det er sjelden og da aldri bare for noen få hundrelapper. Og viss jeg gjør det så prøver jeg å booke via selskaper som jeg har hatt gode erfaringer med tidligere eller som jeg har sett anbefalt her inne eller andre steder jeg stoler på.
     
  16. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Det går stort sett i Berg-Hansen og direkte hos flyselskapene.
    Som flere skriver, kan jeg booke gjennom andre kanaler om det dreier seg om en feilpasning eller at de er vesentlig lavere på pris.
     
  17. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Med SAS bruker jeg stort sett sas.no. På andre reiser har jeg ved flere anledninger benyttet meg av GoToGate. Har bare hatt positive erfaringer med dem. Noen andre?
     
  18. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    På de fleste reiser blir det direkte hos flyselskap.
    Men hadde et tilfelle med en MR hvor sas.no nektet plent å gi meg ønsket routing, da ble det Berg-Hansen.
     
  19. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Bestiller stort sett alltid på hjemmesidene til respeltive selskap. Har sett nok problemer for de som bestiller på "rammel"-nettreisebyråer for å spare 100 kr, til at jeg gidder å engasjere meg i disse.
    Hotell bestiller jeg gjennom TA på jobben, da hun kan grave fram gode corporate-priser.
     
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg til det som er nemnt av andre her, synst eg at Widerøe sine sider for innanriksreiser er oversiktelige – sjølv om du reiser med SAS.

    Hos WF kan du sjå om det er småpengar som skiller Go-billett som gir 250 EB-poeng eller 500 poeng (hos WF eco low vs eco high og flex vs full flex). Det er ikkje mogleg hos SAS.

    Utanriks blir WF-sidene litt kaotiske, så her blir det heimesidene til respektive flyselskap eller via reiseselskap dersom det er mange kronasjar å spare.
     

Del denne siden