Hvor billig kan du gå fra EBB til EBD i løpet av 2019

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sam11net, 17. aug 2018.

1. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr du for egen lommebok og er sugen på EBD, så kjøper du Go på salg til US/Asia, og oppgraderer til Plus/Biz, helst for poeng..
    Om det skal gjøres billigst mulig...

Da kan du få veldig god return..

Jeg ble det på en god mix av go/plus oppgradert første gang jeg ble EBD..

Du skal ikke (så) mange langhelgene til Hongkong og LA før du er EBD..

Men sørg no for å nyte reisen, for EBD er strengt tatt ikke verdt så veldig mye...

C

Skarven and Robert H like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,155
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig kan man få mer for poengene med CT, men jeg får til tur med CT i tillegg. Og det er enklere å finne billetter dit jeg skal, når jeg skal dit, med beste tilgjengelighet. Det var tilbud for EBD i våres, og da betalte jeg 150k poeng for C til USA, og får grunnpoeng for turene.

Men det er jo opp til den enkelte å vurdere..

magnusha liker dette
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du vil tjene til EBD, så kan du fly MR Tur til Gdansk like billig som en Harry tur med danskebåten. Hvis du går Zero to hero varianten, så velger du en kampanje til Gdansk på en supertorsdag for booking, så flyr du 2 ganger 5 segmenter. Blir sølvmedlem, også flyr du på lørdager til GDN. Når du når 45 flyginger, så kan du bruke gullstua, så da trenger du ikke å bry deg om å fly på lørdager lengre, da flyr du på billigste dag mulig frem til du når 90 flyginger. Det blir 22 dagers arbeid for EBD :)

Hva vil operasjonen koste?

KRS-OSL-GDN-OSL-KRS 4 segmenter 1274 Kroner - "90 Trumfkroner"
    Prisen pr segment vil ligge på 318,50 Kroner, eller 296 Kroner med trumfrabatt.
    Totalt vil operasjonen koste 26.640 - 4400 spare kostpenger = 22.240 Kr :)

11.000 Poeng + 5500 = 16.500 + (16.500 x 1,25) = 37.125 Grunnpoeng
    90 : 2 = 45 enveis billetter = 2025 Trumfkroner = 30.375 Poeng
    Poeng på kortet for booking = 1274 x 22 x 0,25 = 7007 Poeng.
    Totalt poeng dradd inn på operasjon = 74.507 Poeng

Verdien på 74.505 poeng i Trumfkroner = 4967 Kroner relativ verdi
    22.240 - 4967 Trumfkroner = 17.273 Kroner på EBD.

Så relativ kostnad for å gå fra EBB - EBD = 17.273 Kroner :)

Last edited: 18. aug 2018
    Skarven and ValdresBjarne like this.
  4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder å spise opp kostnadene på 17.273 kroner, så kommer det an på dine vaner, men er du en som røyker og drikker endel, så koster en kartong i GDN ca 350 kroner, og liter vodka til 120 Kroner, så du sparer 900 Kroner på Røyk og 324 Kroner på 1 liter Vodka som totalt vil utgjøre 1224 Kroner pr tur. Hvis du handler vin og ølkvoten, så blir det enda mer :D

På 22 dagsturer i løpet av ett år så blir dette 26.928 Harrykroner spart!!!

Hvis du drikker mer enn dette så kan du ringe 911 777 70 for å få noen tips på hvordan du håndterer denne utfordringen :rolleyes: ... Kanskje de ber deg om å endre strategi :eek::oops:

Hanen, Calling, Insomnia4u and 6 others like this.
  5. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    34,302
    Bonuspoeng:
    183
    Litt annen vinkling, samme mål. Hvor bra er det mulig å gjøre det uten at det koster begge skjortene?

1 2for1 med LH F til feks RIO og en SQ C til feks SYD plus 12k fra MC så er man vel i mål?

Liza and Eddie47 like this.
  6. holmen

Likes mottatt:
    65,155
    Bonuspoeng:
    293
    Første gang jeg ble EBD gjorde jeg det slik:
    OSL-AKL, betalt SQ C
    OSL-LAX, beste tilgjengelighet SK C
    LAX-IAH-SJO betalt UA C("F")

De to siste var på samme tur. Så jeg endte på EBD på to feriereiser.
    Regnet ut en gang hva jeg endte med å betale, tror det var rett i underkant av 30000,-

Swaggertarian liker dette
  7. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Men da må du ha tid til å gå ut av flyplassen og handle i vanlig butikk, på dagsturer er jo ikke tax-free lov. Så da går det ikke med den vanligste MR'en der du bare snur i døra og flyr hjem igjen.

Så må du jo ha fri fra jobb for de dagene du skal fly på hverdager, det er jo også en kostnad som må regnes inn i totalbildet.

Skarven and DanH like this.
  8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du at uføretrygdene og de pensjonistene som handler på Danskebåten bryr seg om det er lovlig eller ikke å handle kvota si?o_O... Nei den tanken ofrer vi ikke en kalori på :D Når det er sagt så glemte jeg en ting, tatt rett ut tra https://gjerrigknark.com/ Du kan ta med deg ei tom halvliter Sprite flaske, hvor du tømmer sprit i fra gullstua over i flaska. Deretter tar du ett skikkelig vorepiel i loungen før du tar siste flyet hjem god og bedruggen, også har du med en halvliter sprit til neste fyllekule med blandevann på kjøpet :rolleyes:

JRL.jpg

Sprite flaske i lounge, det er jo lengre enn selv jeg ville ha gått, men er en gnien nok :rolleyes:

9. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    VM i gode forslag startar ikkje før i 2020. Slapp av inntil startskuddet går...

NoLimit, Liza, Baldrick and 6 others like this.
  10. holmen

Likes mottatt:
    65,155
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror uansett at jeg ikke gidder å bruke 22 dager av livet mitt på å reise til Gdansk.
    Da må det være bedre å bruke pengene på å reise et sted man virkelig vil?

I tillegg: hvis man ikke reiser noen andre steder, hva skal man da med EBD?

11. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ha en slik EBD-tag på ryggsekken man bruker til og fra jobb, kan det virke som ...

Baldrick, Henrik, rkvalvaa and 5 others like this.
  12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,163
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo en priceless benefitt :D

DanH liker dette
  13. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    ... Eller for å forenkle opning og lukking av glidelåsar når ein har vottar på.
    LRM_EXPORT_20180818_180205.jpg

newvalley, McBuljo, S2nes and 42 others like this.
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    480 000 EuroBonus ekstrapoeng daler ikke ned fra himmelen og har en kostnad. Denne må selvfølgelig tas med om eksempelet skal være relevant.

Samme med prisen på flyreiser betalt av arbeidsgiver og andre – ellers gir slike regnestykker ingen mening for andre.

15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, med deg :)... Jeg tok bare utgangspunktet i å gå til EBD billigst mulig som tråden handlet om. Ikke best mulig. Når det er sagt så er vel beste metode å fly CPH - CAI - BKK med Egypt Air Business class til Bangkok t/r for 10 laken, og booke tilslutningsflyet til CPH i SAS Pluss. Kombinerer du dette med MC Premium så klarer du EBG med 126 poengs margin :)

Så tar du 4 x SAS Pluss til Asia eller Vestkysten av USA eller Miami året etter, så er du der. Kombiner gjerne dette med ferie så blir det ikke så ille :cool:

Last edited: 19. aug 2018
    Gullars, Xflipper and ina like this.
  16. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Priceless

17. holmen

Likes mottatt:
    65,155
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sant, man må bruke penger for å tjene opp 480k poeng.

Jeg har vært "grei" og lagt ut for reiser og hotellbestillinger for venner og familie, og Viatrumf er i så måte en god bekjentskap. Payr og kredittkort gir mye poeng. De ca 100k poengene jeg får for reisene går jo også inn i regnskapet.
    Har kjøpt en del trumf også.

Reiser ikke i jobb, så den summen blir 0,-

Skarven and Xflipper like this.
  18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnen til at jeg kommenterte er at jeg er så lei av å lese om bloggere som flyr verden rundt i Business/First for 3000 USD i måneden – liksom.

"Jeg har 2 300 000 miles og kan fly overalt ved å bare betale avgifter".

Hyggelig, men de fleste av leserne har ikke mulighet til å være i samme posisjon.

Relevante forslag er de som er replikerbare for alle, med likt resultat.

Dersom du loffer litt rundt selv, så forstår du fort at regnestykkene de presenterer ikke stemmer. Miles/poeng brukt til å subsidiere flyreiser er cost. Sponsede opphold er for andre cost. Oppgradering er cost. Tid brukt på reising er potensiell cost.

Om du vil være Globetrotter med interkontinentale Businessbilletter kjøpt kort tid før avreise, noe regional reising, så er tallet mer likt 120 000 NOK i måneden + overnatting, mat.

Last edited: 19. aug 2018
    Eddie47, Olelink and Travellingalf like this.
  19. henrikvd

henrikvd Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sjekket litt priser og muligheter for enklest mulig å komme seg fra EBB til EBD. Jeg møtte på noen utfordringer, men jeg tror det skal være mulig.

EBB-EBS
    Å komme seg bort fra EBB (Entebbe, Kampala, Uganda) er relativt enkelt, men det går desverre ikke noe direkte til EBS (Webster City Municipal Airport, Iowa, US). Sistnevnte flyplass ser ikke ut til å tilby rutefly heller, så da blir det å fly til nærmeste flyplass som er DSM (Des Moines International, Iowa, US), og så ta charter derfra til EBS. Alternativt kan man ta taxi i halvannen time time for ca 3300 kr.

Jeg sjekket priser på ruta i januar, og da ble det slik:

Entebbe/Kampala (EBB) to Kigali (KGL) med Qatar Airways
    Kigali (KGL) to Doha (DOH) med Qatar Airways
    Doha (DOH) to Dallas/Fort Worth (DFW)
    Dallas/Fort Worth (DFW) to Des Moines (DSM) med American Airlines
    9901 NOK (+ 3300 i taxi)

EBS-EBG
    Når man skal komme seg videre fra EBS så må man tilbake til DSM samme vei. Hvis du spør pent så gidder nok taxisjåføren å vente på deg mens du løper inn på EBS. Taxisjåføren skal mest sannsynlig kjøre halvannen time tilbake til DSM uansett, og hvis han kan få med en betalende passasjer så blir han nok happy. Du får nok en god pris t/r også - winwin! Når jeg tenker meg om så hadde det nok vært billige å leid en bil for noen timer på Hertz-stasjonen på DSM.

Fra DSM (EBS) er det ikke noe direkte til EBG (El Bagre Airport, Colombia), men å komme seg til BOG er relativt kurant.

Des Moines (DSM) to Chicago (ORD) med United
    Chicago (ORD) to Aruba (AUA) med United
    Aruba (AUA) to Bogota (BOG) med LATAM
    3226 NOK

Fra BOG må en fly videre til EOH (Enrique Olaya Herrera Airport) i million(!)byen Medellín. Ruta flys av det statlig eide selskapet SATENA. Fra EOH (Medellin) til EBG og det lille samfunnet El Bagre er det kun ett selskap som flyr, og det er Aerolínea de Antioquia.

Prisen på strekket BOG-EOH-EBG var ikke så lett å finne, men regner med at det går noen kroner der. På kartet blir det altså slik:

EBG-EBD
    Etter å ha vært innom EBG, må du tilbake via EOH til BOG. Heller ikke til EBD (El Obeid, Sudan) går det noe direkterute, men rutefly går det i det minste.

El Bagre (EBG) to Medellin (EOH) med Aerolínea de Antioquia
    Medellin (EOH) to Bogota (BOG) med SATENA
    1800 NOK?

Bogota (BOG) to Orlando (MCO) med JetBlue
    Orlando (MCO) to New York (JFK) med JetBlue
    New York (JFK) to Cairo (CAI) med Egypt Air
    Cairo (CAI) to Khartoum (KRT) med Egypt Air
    9523 NOK

Fra KRT går det fly til EBD og det er Sudan Airways som har ruta. Jeg prøvde å sjekke priser, men nettsidene til Sudan Airways var hacket at Palestinske hackere..

Fra EBG til EBD blir det i hvert fall slik:

Så sånn oppsummert - hva koster det fra EBB via EBS og EBG til EBD? Tja, ca 28 000 NOK. Pluss posisjoneringsflighter da.

På kartet blir det litt av en rute, og den blir seende slik ut:

Alternativ rute
    Etter å ha kikket litt på reiserutene så er det nok mye mer effektivt, og ikke minst rimeligere å gå direkte fra EBB til EBD, uten å styre med EBS og EBG.

FLyvningene blir da:
    Entebbe/Kampala (EBB) to Nairobi (NBO) med Kenya Airways
    Nairobi (NBO) to Khartoum (KRT) med Kenya Airways
    1869 NOK

Khartoum (KRT) to El Obeid (EBD) med Sudan Airways
    1100 NOK?

Så, "direkte" fra EBB til EBD koster ikke mer enn ca 3000 NOK, og ruta er ikke så veldig komplisert heller:

Noen andre som har sett på samme plan?

ina, Bolle, newvalley and 68 others like this.
  20. Maverick23

Maverick23 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    781
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, vet nesten ikke om dette er kødd eller ikke. Men, dette er høy klasse.

dkvt liker dette

Del denne siden