Jeg sjekket litt priser og muligheter for enklest mulig å komme seg fra EBB til EBD. Jeg møtte på noen utfordringer, men jeg tror det skal være mulig.
EBB-EBS
Å komme seg bort fra EBB (Entebbe, Kampala, Uganda) er relativt enkelt, men det går desverre ikke noe direkte til EBS (Webster City Municipal Airport, Iowa, US). Sistnevnte flyplass ser ikke ut til å tilby rutefly heller, så da blir det å fly til nærmeste flyplass som er DSM (Des Moines International, Iowa, US), og så ta charter derfra til EBS. Alternativt kan man ta taxi i halvannen time time for ca 3300 kr.
Jeg sjekket priser på ruta i januar, og da ble det slik:
Entebbe/Kampala (EBB) to Kigali (KGL) med Qatar Airways
Kigali (KGL) to Doha (DOH) med Qatar Airways
Doha (DOH) to Dallas/Fort Worth (DFW)
Dallas/Fort Worth (DFW) to Des Moines (DSM) med American Airlines
9901 NOK (+ 3300 i taxi)
EBS-EBG
Når man skal komme seg videre fra EBS så må man tilbake til DSM samme vei. Hvis du spør pent så gidder nok taxisjåføren å vente på deg mens du løper inn på EBS. Taxisjåføren skal mest sannsynlig kjøre halvannen time tilbake til DSM uansett, og hvis han kan få med en betalende passasjer så blir han nok happy. Du får nok en god pris t/r også - winwin! Når jeg tenker meg om så hadde det nok vært billige å leid en bil for noen timer på Hertz-stasjonen på DSM.
Fra DSM (EBS) er det ikke noe direkte til EBG (El Bagre Airport, Colombia), men å komme seg til BOG er relativt kurant.
Des Moines (DSM) to Chicago (ORD) med United
Chicago (ORD) to Aruba (AUA) med United
Aruba (AUA) to Bogota (BOG) med LATAM
3226 NOK
Fra BOG må en fly videre til EOH (Enrique Olaya Herrera Airport) i million(!)byen Medellín. Ruta flys av det statlig eide selskapet SATENA. Fra EOH (Medellin) til EBG og det lille samfunnet El Bagre er det kun ett selskap som flyr, og det er Aerolínea de Antioquia.
Prisen på strekket BOG-EOH-EBG var ikke så lett å finne, men regner med at det går noen kroner der. På kartet blir det altså slik:
EBG-EBD
Etter å ha vært innom EBG, må du tilbake via EOH til BOG. Heller ikke til EBD (El Obeid, Sudan) går det noe direkterute, men rutefly går det i det minste.
El Bagre (EBG) to Medellin (EOH) med Aerolínea de Antioquia
Medellin (EOH) to Bogota (BOG) med SATENA
1800 NOK?
Bogota (BOG) to Orlando (MCO) med JetBlue
Orlando (MCO) to New York (JFK) med JetBlue
New York (JFK) to Cairo (CAI) med Egypt Air
Cairo (CAI) to Khartoum (KRT) med Egypt Air
9523 NOK
Fra KRT går det fly til EBD og det er Sudan Airways som har ruta. Jeg prøvde å sjekke priser, men nettsidene til Sudan Airways var hacket at Palestinske hackere..
Fra EBG til EBD blir det i hvert fall slik:
Så sånn oppsummert - hva koster det fra EBB via EBS og EBG til EBD? Tja, ca 28 000 NOK. Pluss posisjoneringsflighter da.
På kartet blir det litt av en rute, og den blir seende slik ut:
Alternativ rute
Etter å ha kikket litt på reiserutene så er det nok mye mer effektivt, og ikke minst rimeligere å gå direkte fra EBB til EBD, uten å styre med EBS og EBG.
FLyvningene blir da:
Entebbe/Kampala (EBB) to Nairobi (NBO) med Kenya Airways
Nairobi (NBO) to Khartoum (KRT) med Kenya Airways
1869 NOK
Khartoum (KRT) to El Obeid (EBD) med Sudan Airways
1100 NOK?
Så, "direkte" fra EBB til EBD koster ikke mer enn ca 3000 NOK, og ruta er ikke så veldig komplisert heller:
Noen andre som har sett på samme plan?
Vis alt...