Hvor blir e a alle milliona a Egon?

Tråd i 'Reisebrev' startet av milehigh, 01. des 2024 kl 00:16.

1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    Ja vi får se. Satser på noen, men det er skjær i sjøen fra starten!

Og sånn blir det jo når man lever et mottoet "planlegging er noe drit" og ellers tar ting på sparket.

Bortsett fra å ha scannet litt tilfeldig info online, og kjent på at reiselysten steg en stund så ble egentlig planleggingen startet dagen før avreise. Hovedgrunnen til det var at jeg egentlig skulle ut og lufte faren min, men så ble han innlagt med lungebetennelse. Med både viral og bakteriell variant i tilårskommen alder ble den deltagelsen skrinlagt.

Jeg dro derfor frem excel og sorterte vennelisten etter ADHD-faktor. Han som sto øverst svarte "klart det, men vi må vente en uke". Når nr 2 på listen svarte "rekker jeg en date i kveld" skjønte jeg at vi var good to go. Dagen etter fikk jeg litt tid til å grunnsøke (mulig det skulle stå grunnstøte). SK C med flypremium4 for 2 pax påfølgende dag OSL-CPH-LAX ble booket. 15 timer senere satt vi på flybussen.

Dette kan bli en total fiasko, eller jævlig bra. Optimist som jeg er heller jeg mot det siste, og vi skal uansett få en fin tur!

Jeg har som vanlig mer fokus på hoteller enn fly, så det blir ikke så mye flybilder tror jeg. Vi skal iallfall bo bra, så dette skiller seg nok ut fra hopen av reisebrev sånn sett.

Tenkte vi skulle booke on the go for added flex. Booket derfor via expedia LAX-MEX-CUN DL marketed med hhv DL og MX Y i loungen i CPH.

Men vi er jo amtører på tur. Kommer tilbake til den bookingen senere. Men selvom vi rakk flybussen, så surret vi fælt videre. Glemmer drikkebokser i håndbagasjen gjennom security, går i svima forbi loungen, forbytter boardingpassene så vi ikke kommer inn i gullstua først siden de scannes i feil rekkefølge. Til boarding går vil feil gate- helt feil vei da DY også fløy til CPH. Sikkert mer og men tydeligvis for trøtt da til at flere ting ble husket.

Men vi kom oss iallfall til vikingen
    upload_2024-12-1_0-10-1.png

Ble mye bobler så det eneste minnet nå i ettertid fra fligthen over there som skulle vare 11,5t grunnet motvind var at vi ble tarmacslaves i 2t på CPH pga dataproblemer.
    Det neste jeg og sekretæren (dvs mobilen) min husker er derfor
    upload_2024-12-1_0-12-58.png

Ololsen, NoLimit, Flymunda and 6 others like this.
  2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    Litt sen ankomst til LA med forsinkelsen, men man er jo alltid klar for en drink.

Heldigvis hadde my main man in LA solgt huset i Hollywod hills og flyttet mansion litt nærmere byen. Da ble det bare 60usd Uber direkte. Takket pent nei til middag etter drinker og ubered til Santa Monica. Viceroy. Mitt fjerde opphold som GHA Red (skrivefeil for God) hvor jeg booket billigste rom og fikk hotellets beste. Ikke at det alltid er så altfor mye, men iallfall seafront suite.

Rakk akkurat kveldsmat før restauranten stengte og vi sluknet.
    upload_2024-12-1_0-26-19.png

En drink og en pizza ble waivet grunnet sen innsjekk og dermed manglende welcome amenity

upload_2024-12-1_0-28-56.png

So far so good. God stemning.

Ololsen, Flymunda, EndreD and 3 others like this.
  3. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    09 or so avgang med DL down south. Men med (fortsatt) norsk biologisk klokke gikk det helt fint- helt til Uberen ikke kom- eller den kom til slutt.
    Vi hadde derfor knapt med tid på LAX så vi surnet ikke så mye over at vi ble nektet DL lounge med ST+.

Imidlertid hadde vi innen nevnte "njet" erkjent noen egne begrensninger som lite reisevante og søkt konsulenthjelp hos PWC (lokalavdeling insideflyer.no) og scramblet et lite team @Rapolo @steve0 @Gresshopper i en whatsappchat. Internettet ellers var for stort. WA HQ meldte at det var mye kløning med SK status hos DL, så vi returnerte og fikk snakket oss inn. Første avslag var grunnet basic economy (som burde ringt en helt annen bjelle akkurat da, men mer om det under).

Vi hadde medbragt pizza i lounge men det ble iallfall gratis drikke.

På vei ut burde vi i etterpåklokskapens navn trolig valgt en annen vei
    upload_2024-12-1_0-37-39.png

Delta. Egentlig bare et widebody-gjesp sørover
    upload_2024-12-1_0-38-42.png

upload_2024-12-1_0-39-15.png

Immigrasjon på MEX var supersmooth gjennom maskin og vi var nok i lounge før de siste var ute av flyet. Carry on only og lette til bens.

Men var ikke her heller helt innlysende hvor vi skulle gå da det var MX lounge både høyre og venstre- og ikke minst potensielt andre fristelser
    upload_2024-12-1_0-41-57.png

Kort fortalt en decent lounge, med god meksikansk mat og drikke noen timer før MX videre til Cancun.

Og her er det spoiler alert. Selvom det ikke gikk opp før meg nå nettopp tilbake på stambordet i samme lounge på vei tilbake.

DL billetten var i basic eco som nevnt over og det er E-class. Det gir 0-null-zilch-nada poengn hos SAS og det er nesten game-over. Takk til stakkaren i annet reiesbrev her i dag som nevnte samme mistake på KQ. Håper ikke denne Deltamiserene gjelder flere her.
    Ikke bare det men selvom andre segment var MX-operated i E-class, og E-class er poenggivende med MX, teller ikke den heller da den er DL marketed i ikke-poenggivene klasse.
    Vel vel, MX er ikke noe problem siden vi er på vei tilbake. Men nå er vi booket CUN-MEX-MTY-NRT-ICN-FOC i eco. Ja, du leste riktig. 48t dør til dør. Hadde vi ikke allerede fløyet CUN-MEX kunne vi kanskje booket om til Asia via USA, eller for den saks skyld til EU og tatt den veien da ikke noe annet er booket. Bare excel som er fylt ut av konsulentene.
    **kunstpause** #hentetenølforåkommeoverDL
    Siden vi da ender på 15 istedet for 16 tenker jeg at dette kan gå bra. Inshallah.
    Det hele er egentlig bare en walk in the park sammenlignet med promoen jeg gjorde tidligere i år, men også der var Murphy overalt.

Attached Files:

NoLimit, Flymunda, Xflipper and 4 others like this.
  4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    Så skule vi bokstavelig talt få smake på Mexico.

Som vanlig "detgårbra"-holdning uten research, men booket hotell fra lounge i MEX.
    Scheduled landing 2235. Baren på Kempinski stenger også 2300.
    Droppet tilbudet vi fikk før takeoff med 100usd hotel transfer, med vage minner fra tidligere tider om flust av shuttlebusser og mange muligheter. Uber kom opp med bra pris mens vi taxet inn 15 min før tid. Etter spaserturen gjennom sharktank på nye terminal 4 var det bare 2 dører ut; en til privat parkering og en til ground transportation. Det var først rett etter utgang via sistnevnte og vi så hvor få alternativer/lite konkurranse det var at vi ønsket å gå tilbake til private parking. Men nei- ingen retrett. Taximafian lå på 85. De hevdet hardnakket at Uber var banned fra flyplassen. Vi hadde hørt alle unnskyldninger før og stolte jo ikke på det. Han viste oss whatsapp video av Uber sjæfører som ble stoppet og tauet inn fra området, og et googlesøk bekreftet at det var riktig fra september i år. Viktig å huske for andre som ankommer CUN. Vi kjente på abstinensene, og visste de ville slå ut for fullt om vi ikke rakk baren så vi fikk prutet til 60 usd og off we went. Jeg tror sjåføren visste hva tequilaabstinenser var. Han så iallfall sånn ut. Jeg fikk ikke tatt noe bilde siden jeg allerede hadde begynt å skjelve. Det bedret seg litt etter at han påsto at google maps 23 min bare var veiledende. Da skulle vi ankomme 2259. Utfordret ham til å bevise hva han var god for. Det gikk fort. Reisefølget med bakgrunn som ambulansesjåfør innrømmet at han ikke hadde kommet frem fortere med blålys.

En mann til innsjekk og en mann til baren for å bestille 4 drinker. Rakk akkurat å høre at vi hadde fått en seafront suite (booket som vanlig billigste rom ((ikke samme taktikk i baren)) ) før det bar inn ti det flytende.
    Også her var det litt sent for staselig welcome amenity. Tror det var derfor f&b manager kom bort og tok hånd om regningen i baren selvom den allerede var signert.
    upload_2024-12-1_1-4-59.png

Det ble en athensk rådslagning, ned demokratisk avgjørelse etter skriftig avstemning (2-0) som tilsa bytur. Først på lokalbaren over gata lagoon side, som ble litt traurig. Uber 5 km til party zone. Litt dunkdunk, og alt av bevismateriale er fjernslettet av Marius ettersom han hadde sluppet ut dagen før.
    Neste dokumentasjon er derfor frokost. Men utvalget i lounge fortjener litt ekstra oppmerksomhet under.
    Ellers må nevnes at et gammelt jungeltriks var å booke bare en natt av gangen for å øke upgrade sjanser for deretter å forlenge. NIght manager kjøpte den med 11 pm innsjekk og planlagt regulær utsjekk dagen etter.

Glemte helt å ta bilder av rommet. Men vi ser jo mest utover og ikke innover.
    upload_2024-12-1_1-15-49.png
    Hjørnesuite i 8 etg club floor. Balkong langs 2 sider med full havutsikt fra alle rom (stue/soverom/bad)

upload_2024-12-1_1-18-17.png
    upload_2024-12-1_1-18-39.png

Veldig deilig med 10 meter til loungen, for med det utvalget var det greit med en jevnlig strekk.

Noe av utearealet ble testet
    upload_2024-12-1_1-19-18.png

upload_2024-12-1_1-19-43.png

upload_2024-12-1_1-20-13.png

upload_2024-12-1_1-20-44.png

Mango chili margaritas.

upload_2024-12-1_1-21-32.png

passionfruitvarianten

upload_2024-12-1_1-22-4.png

choco og pina coladaversjoner av dessert

Ololsen, NoLimit, Flymunda and 2 others like this.
  5. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    Nå yter ikke bildene servicen og kvaliteten i loungen rettferdighet, men det var ingen tvil om at parring av lounge og upgrade forledet oss rundt frokost første morgen nogenlunde sobered up til å forlenge. Ja, trikset jeg nevnte over. En chat en passant der på vei fra baren medførte altså ytterligere upgrade til panoramic suite. Ca 3000 usd natta ellers så pushet ikke så mye mer etter det. Selvom det var første gang på 5 opphold at jeg som Red aka #dykwia ikke fikk hotellets beste rom.

Atrium mellom oss og lounge hadde levende planter. Ja, ikke så uvanlig, men ikke i dette omfanget
    upload_2024-12-1_1-30-12.png

upload_2024-12-1_1-30-45.png

upload_2024-12-1_1-31-2.png

FIne bilder for oss rød-grønn fargeblinde.

upload_2024-12-1_1-32-4.png

En nydelig Benedict

upload_2024-12-1_1-33-14.png

Loungeutsikten er mot "bakgården", dvs lagoon-side.

upload_2024-12-1_1-34-36.png

Afternoon tea

upload_2024-12-1_1-35-11.png

Evening coctails funket fint som middag, Og det innebærer tequilabar som et must

upload_2024-12-1_1-38-4.png

Kommer ikke utenom nachos heller

upload_2024-12-1_1-38-44.png

upload_2024-12-1_1-39-20.png

upload_2024-12-1_1-39-46.png

Ja, det er min asjett:)

upload_2024-12-1_1-40-42.png

Men vi tok det pent da vi ønsket å teste middagen på hotellet. Etter div spising hele dagen fristet det ikke met thanksgivingbuffet som var i en restaurant, eller thanksgiving set menu som var i den andre.

upload_2024-12-1_1-41-27.png

upload_2024-12-1_1-41-42.png

Over fra buffeten. Under på vei til og i restauranten.

upload_2024-12-1_1-42-41.png upload_2024-12-1_1-45-6.png

upload_2024-12-1_1-46-45.png

Ikke på suiten vår, men chambre privee i restauranten.

På halvfulle mager valgte vi å slumme i bar-resturanten

upload_2024-12-1_1-48-49.png

upload_2024-12-1_1-49-22.png

Nederst i hjørnet sinnsykt gode jalapenopopcorn

Attached Files:

NoLimit, mathiasfe, Flymunda and 4 others like this.
  6. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    Videre japansk

upload_2024-12-1_1-50-32.png

Vil forøvrig ikke si saken forsvarer prisen sin, men ned skulle det. Maten derimot var himmelsk.

upload_2024-12-1_1-51-40.png

Noen bilder fra lounge igjen siden baren fortsatt var åpen

upload_2024-12-1_1-52-26.png

upload_2024-12-1_1-52-46.png

Og nå har visst Marius vært på ferde igjen (det er helt åpenbart at noen aldri lærer). Så her er frokosten igjen.

upload_2024-12-1_1-54-6.png

Serveres også lett lunch mellom sen frokost og afternoon tea. Bare sånn at man såvidt begynner å bli sulten før evening cocktails (1700-2000).

upload_2024-12-1_1-54-30.png

Vi hadde valgt sen utsjekk. Sånn 6ish så vi kunne bruke loungen litt før vi dro.

Og der kom trolliedollie og
    upload_2024-12-1_1-57-10.png

Var derfor ikke plass til å presse ned mer enn noen få smørmyke spareribs

upload_2024-12-1_1-58-7.png

Det japanske eventyret avgjorde det som egentlig skulle være stein-saks og papir om vi skulle fortsette vestover eller dra østover.

Så et sted inne i dette etegildet ble det booket nevnte zombieflight MEX-NRT-ICN hvor det på telefon ble lagt til CUN-MEX og ICN-FOC.

Rakk også å sjekke at det er en nice Kempinski i Fuzhou. Vi har imidlertid det samme gamle problemet der med ankomst FOC 1945 og en hotel lounge som stenger 2100. De tilbød 800 CNY A6. Men noen holdt i tøylene og ropte Alipay md Didi. Med Airalo global burde det også funke. Så får vi se om google translate kan friste sjåføren med en neve grunker.

Club concierge i på Kampinski Cancun var søt nok på oppfordring til å maile sin kollega i Fuzhou med meg på kopi og be dem ta ekstra godt vare på meg. Mulig jeg trenger ground guide og håndholdes etter flighten vi foreløpig bare har pirket i overflaten av.

7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    Deilig med ultrasen utsjekk når hotellet leverer så bra. Vi tenkte en 15 usd Uber til flyplasshotellet Avani, også GHA. De hadde aldri sett en levende Red før så business as usual. Billigste ble beste rom (kun jr suite i dette hotellsegmentet). 0545 wakeup og free airport shuttle, som kun kjørte oss. Så i gjennomsnitt ble nok airport transfer cost akseptabel t/r.
    Kan forsåvidt anbefale Avani som ganske fresht og budsjettvennlig.

upload_2024-12-1_2-9-27.png

upload_2024-12-1_2-9-6.png

upload_2024-12-1_2-9-51.png

upload_2024-12-1_2-10-22.png

upload_2024-12-1_2-10-55.png

varm sjokoladekake som amenity

upload_2024-12-1_2-11-25.png

8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,426
    Bonuspoeng:
    183
    MX flyr fra nye og effektive T4 i CUN, og skrankene til MX er selvsagt nærmest rulletrapper til security.

En hver flyplass med respekt for seg selv, iallfall i Mexico, har selvsagt en Tequileria

upload_2024-12-1_2-14-5.png

Dette var altså første segment på selvpiningsprosjektet. Uneventful til MEX og tilbake på samme spot i loungen. Kjøpte en USB til omlag 75 kr da jeg donerte min i SAS biz (les: glemte igjen).

Mange som glemmer på denne turen forresten. Rett før utsjekk fra Kempinski kjøpte jeg en red bull i gymmen (nei jeg trente ikke, bare tittet). Ba baristaen ekspedere raskt grunnet utsjekk. Men neida etter jeg hadde gjort under nipping i lounge, kom hun søte dama og beklaget at det var en regning på ca 10 usd for bullen. Siden de både akkurat hadde printet en del for meg, og jeg "glemte" å levere (1-1) tilbake connectoren til US plug betalte jeg. Var uansett først etter det jeg fikk et get out of jail card som sedvanlig er på disse resortene.

' upload_2024-12-1_2-14-38.png

Vel, tilbake i lounge i MEX skrives det pt og ikke lenge til boarding.
    upload_2024-12-1_2-28-12.png

upload_2024-12-1_2-28-28.png

upload_2024-12-1_2-28-45.png

upload_2024-12-1_2-29-2.png

upload_2024-12-1_2-29-23.png

upload_2024-12-1_2-29-38.png

upload_2024-12-1_2-30-0.png

Mye meksikansk til venstre.

Glemte å nevnte stein/saks/papirvarianten ved innsjekk i CUN da vi som ST+ kunne velge eco-seter på 18-timersfligthen. Vi valgte to vindusseter som virket å passe pent med putene vi hadde lånt av SAS. I stedet for 2 aisle (evt aisle + midtsete men dette er ingen honeymoon) på exit row. Ja, bedre benplass, men ikke like lett å finne en seng mot vinduet, vinduspax som skal forbi, traller i skuldra, og ikke minst no recline.

Bedre ble det i loungen her da vi booket om til en privat rad. 3-3-3

Så får vi se om wifi i noen lounger forbarmer seg over oss for en update, men tenker at det først skjer når vi er ordentlig, eller iallfall sånn passe, i vater igjen

Attached Files:

NoLimit, Flymunda, mathiasfe and 2 others like this.

Del denne siden