Nei, Les Roches Resort kan bare bookes på booking.com, dessverre. Når du er på hjemmesiden deres så sendes du til booking.com når man skal sjekke pris også. Var ganske snevert utvalg på hotels.com i Kourou.
Bonustilbudet fra SAS til USA traff ganske uheldig for min CAY-reise. Siden jeg hadde booket det som to enveis reiser så ble prisen min for CAY-turen 72k poeng. For 84k poeng så kunne vi reise to pax til Chicago i Biz. Så etter å ha veid forskjellige argumenter opp mot hverandre så ryker nå CAY-turen min Har fremdeles lyst til å besøke Fransk Guyana, men i det store bildet så kommer nok en tur til Chicago med svoger til å være mer givende.
Blir spennende når det begynner å ramle inn rapporter fra CAY. Stedet har ikke mye som frister for besøk, men halve IF skal dit fordi bonus uttaket var godt Jeg var fristet selv også, men klarte å la være
Noen som planlegger tur over grensen(e) vestover? Jeg har undersøkt litt, men ser ut til å være begrenset til jolle eller en daglig biilferge som ikke er pålitelig.... kjedelig å være stuck i feil land med leiebil når man skal hjemover. Er nok best å fly mellom Paramaribo og Georgetown.... men 4000 kr for t/r i en Cessna er drøyt også...
Jeg vurderer å kjøre til grensebyen, la leiebilen stå i Frankrike og få en jolle til å ta meg frem og tilbake over elven. Målet mitt er kun å krysse av Suriname på listen. Hvis noen har tips om egnet båtfører, så kom gjerne med tips.
Hvem skal til Cayenne først? Jeg har ikke billetter før i mai neste år.. Kunne også tenkt meg å krysse grensa når man først er der.
Jeg har 4/5 dager i Januar. Tenker meg ikke Til Surinam med mindre vi er i nærheten av grensen av andre grunner, og finner en jolle en kan stole på Men ser på leiebil og bevegelse mellom et par av byene, en tur til øyene, jungelen og nærmeste rakettbase. Skal lese litt mer selv, men setter pris på at folk legger inn forslag både til guider, hoteller og annet nyttig som fantastiske båter å bruke inn i våtlandet feks.
Det er mye jungel og sikker et å annet å se utover mosquitos og piroger og veldig mye løv. Vi har sett på : Canopee-guyane.com : som er usikre på om de har åpent de aktuelle dagene i januar og Marais de Kaw – JAL VOYAGES (jal-voyages.com) : er solgt til et nyt selskap som ikke svarer på epost. Har noen funnet en lodge som svarer og som framstår som seriøse og ikke krisedyre?
Då har eg gjennomført eit firedagersopphold i Cayenne og kan difor prøve å bidra med litt informasjon. Vi hadde med ein infant som nærmar seg 14 månadar, og oppsøkte difor ikkje noko regnskog. I Cayenne og Kourou såg ikkje vi noko mygg. Først kan eg seie at sjølv om Yr meldte noko regn kvar dag so hadde vi ikkje anna enn sol og spor av skyer på dagtid. To morgonar var det kome litt nedbør i løpet av natta (før kl 06.00). Booka leigebil frå Avis. Booka nest minste kategori og fekk ein Ford Fiesta, ikkje nokon oppgradering. Anbefalar sterkt å unngå Europcar, dei hadde klart lengst kø og det er vel forsovidt naturleg sia dei er franske. Vi budde på Ibis Styles Amazonia. Hadde først booka Hotel Ker Alberte, men den dyre frukosten gjorde at vi i staden gjekk for Ibis Styles. @Baldrick får kome med ei tilbakemelding på Alberte. Ibis Styles funka i alle fall fint. Vi booka eit Superior Room og fekk eit nyoppussa rom. Bassenget var dessverre ute av drift heile oppholdet vårt. Med tanke på at det ikkje går an å bade i sjøen i Fransk Guyana (med få unntak) so var dette ein strek i rekninga. Frukosten var ikkje fantastisk, men eg vil seie at den minst var på det nivået eg kunne forventa av hotellet. Det var gratis å ha Infant på rommet, men det er mogleg at dette ikkje lenger inkluderar frukost om dei såg kor mykje vår klarte å få i seg av fersk frukt og anna godt. Vi tok ein tur til Kourou og Guyana Space Centre på avreisedagen. Då fekk vi utnytta dagen godt sia utsjekk var før kl 11 og flyet gjekk kl 18.30. Gulfebervaksinekort vart aldri etterspurt utover at dei på AES lurte på om vi hadde dette. "Passkontrollen" på CAY var særs begrensa, alle som hevda å ha Europeiske pass vart vinka vidare. Trallene på flyplassen er låste og du må ha ein 2-euro (ganske sikker på at det var 2 og ikkje 1) mynt for å få tilgang på desse. Det hadde sjølvsagt ikkje vi og det var litt styrete å dra med seg Prampack og anna bagasje i tillegg til ein infant. Cayenne opplevdes som relativt trygt, men vi var ikkje veldig mykje ute etter mørkets frambrot. Der var ein del uteliggjarar og rusmisbrukarar, men det var ikkje nokon vi opplevde som veldig trugande - kanskje litt ubehagelege. Sikkert uansett greit å ta vanlege førehandsreglar og halde seg til sentrumsnære områder på kvelden. Politistasjonen ligg rett ved Ibis. Skal kome tilbake med eit innlegg om nokre aktivitetar og bileter.
Noen flere som har gjennomført reisen? Hva er mulighetene til å ta et fly videre, Finner ingen connections til andre steder. Noen tips?
Air France flyg til Belem (kun fredagar) og Martinique (kvar dag). @Baldrick tok nokre dagar på Martinique.
Har sett litt på reisebrevene og funderer litt på om det er vits å ha en hel uke i Cayenne. Er det noe liv i byen i det hele tatt? Er Kourou bedre? Hva er dommen fra dere som har vært der allerede? Turen er først i februar, så har god tid enda.
En uke i Cayenne er nok overkill. Jeg tar derfor 14 dager..... (lite utvalg i bonusseter, noen andre nisser hadde booket?...), setter kursen i løpet av de neste 48'
Ut fra det jeg har lest er nok et par dager nok de fleste steder. Men det finnes endel å se å gjøre om en liker mygg raketter og gamle fengsler. riktig god tur @runesole Noen med oppdatert info på bassenget på amasonia?