Hvor går grensen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RoadKing, 23. febr 2020.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Leser så øyet blir stort og vått...

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-i-ankomsthallen-tordner-mot-norwegian-og-tui

    Jeg henger ikke med. Norwegian og TUI får juling fordi en sandstorm setter alle fly på bakken.

    Jeg må si at jeg i en slik situasjon ikke ville forventet annet fra flyselskapet enn at jeg fortsatt hadde setet mitt ombord når flyet omsider kunne gå.

    mat, overnatting etc ville jeg ikke forventet.

    Det er jo ikke slik at Norwegian /TUI har bestilt sandstorm.

    er jeg på bærtur? Eller?
     
    OyvindN, McBuljo, Wiolenze and 3 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette handler vel i stor grad om kommunikasjon.
    Er vel også normalt at man får dekket hotell selv om det er vær som gjør at det er stopp?

    I tillegg, å dele ut matkupponger som er utgått på dato er jo god grunn til at de blir sure, selv om det neppe var for å vise fingern til passasjerene..
     
    Shyneno liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Er klar over at det er normalen å ordne hotell og mat. Men jeg reagerer på «raseriet», at flyselskapet gjør noe for noe de ikke kan noe for, det er jo ren bonus.
    Syns noen burde holde seg hjemme jeg.
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var jo flyselskapene gjennom den gangen asken fra Island la sin klamme tåke over Europa.
    Uansett bevertning eller hotell så vet vi jo alle at informasjon er viktigere enn alt annet, selv om det ikke er noe nytt å melde ....
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Er helt enig, det hjelper lite å torde å storme mot fly selskapene, dette er vær guden som styrer, klart er kjipt å ikke komme seg av gårde på vinterfeire eller hjem, er det fortsatt betydelig tryggere å vente til været tillater dette. Hvis du @RoadKing er på bærtur, da er jeg på eple slang, fordi dette henger ikke på grep.
     
    OyvindN and RoadKing like this.
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,530
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det virker fryktelig hjelpesløst å stille opp i media å blottlegge seg med at man ikke klarer å kjøpe vann/baguetter selv. Vær varsom plakaten burde jo innehold punkt om at journalister ikke kan trykke så komprimerende artikler.
     
    no-backpacker, melind, drsyk and 11 others like this.
  7. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    litt artig at vg i dag hadde link til artikkel under den gjeldene fanen med;
    dette har du rett på dersom fly er forsinket.
    viste da til EU kompensasjon grunnlagene.

    er vel sånn passe force majeure den saken der, så mange som blir skuffa om de tror mange hundre euros er innen rekkevidde
     
    RoadKing liker dette
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    De får ta ferga hvis de vil fortere hjem :oops:
     
    braathens safe liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,570
    Bonuspoeng:
    293
    I linken står det at de har krav på mat og hotell, selv om det er vær som er årsak. Så noe kan de faktisk klage på. Og som vanlig er det nok kommunikasjon som er mangelvare.
     
  10. Oollee

    Oollee Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg synes mange er i overkant positive til flyselskapene. Denne type trafikkavvik skjer stadig vekk. Gjengangeren fra både SK og DY er at man sier man gjør alt man kan for å hjelpe, men at man ikke får hjulpet alle. I praksis hjelper man vel knapt nok noen(?) Og fra passasjersiden er det alltid kommunikasjon det først og fremst klages over. Hvis vi ser for oss en 737-8 med 180 pers, er det kanskje i snitt 3 pers per pnr på sånne typiske ferieflighter. Hvor mye arbeid ville det vært å sette seg ned å ringe opp én i hver booking og gi litt info, gi et tlf nummer, en kontaktperson osv? 10 minutter per samtale i 60 samtaler krever 10 timers arbeid for en person, eller 10 ansatte i en time. Det burde jo være veldig overkommelig... Vi snakker tross alt om flyselskap med tusener av ansatte. Men mange av disse er kanskje litt for fine til å kontakte kundene, kulturen er vel snarere at kundene skal måtte stå i kø for å kontakte selskapet.

    Ellers tenker jeg jo at vi her inne ikke er representative for alminnelig reiseerfaring. Hadde det vært meg hadde jeg nok fort snudd meg rundt og funnet overnatting osv på egen hånd. Og hadde jeg reist med barn og bare hatt et fuktig håndkle til å ha rundt ungene når de skulle sove, ville jeg sikkert klart å legge ut for et nytt håndkle i en eller annen butikk i stedet for å la barna sove i fuktigheten. Kanariøyene er tross alt ikke et U-land. Og det er jeg helt sikkert ikke alene om. Men for folk som kanskje reiser med fly en gang i året og da velger charter nettopp fordi man ikke liker eller er trygg på å administrere selv, er det sikkert mer pes å bli strandet på denne måten. Jeg synes det er grunn til å ha forståelse for det. Mye mer forståelse enn dere som har kommentert før synes å ha. Hvis bistanden fra flyselskap med en kundeservice-avdeling på Skybert-nivå er matkuponger utgått på dato er det klart folk reagerer. I så fall har flyselskapene bare seg selv å takke. Det sagt er det fra mitt ståsted ganske åpenbart at ingen har krav på noen EU-kompensasjon her. Men det er jo en helt annen side av denne saken. At dette siste i det hele tatt blir gjort til tema i pressen kan jeg ikke skjønne. Det er jo bare å gi folk helt urealistiske forhåpninger.

    RoadKing: Jeg mener du er på bærtur (men du har veldig mange poengterte innlegg ellers på forumet, bare så det er sagt).
     
    Shyneno, milehigh, OyvindN and 5 others like this.
  11. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Som de fleste her på forum, har jeg vært ute en vinternatt før, og vet hvordan man blir behandlet av reisebyrå og flyselskap når ting får utenfor A4-boksen deres.

    Jeg tror ikke jeg kjenner noen av de 1500 personene som var værfast, men jeg har vært på granka, og jeg har full forståelse at folk blir oppgitt.

    Det kan være pensjonister og første gangs reisende som fikk gjenspeilet et rosenrødt bilde, av å reise til granka.

    Folk som ikke forstår at det finnes andre mennesker som ikke er eksperter i alt, som dem selv, har jeg ingenting til overs for.
     
    Shyneno liker dette
  12. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Og informere om hva? Ingenting? Hvor ofte skal man så informere om at man ikke har noen ny informasjon? Har inntrykk av at noen av disse passasjerene forventer oppdatert status hvert 10. minutt (ok, satt på spissen)... Det sitter vel dessuten ikke 10 ansatte og tvinner tommeltotter til vanlig, bare for å vente på at det skal dukke opp en «krise»
     
    drsyk liker dette
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er av den oppfatning at en ikke kan informere for mye. Selvfølgelig er det ikke nødvendig å sende ut en SMS eller e-post hvert 10. minutt men hver 4. time mener jeg kunne vært fornuftig. Selv om det ikke er noe nytt å melde. Kunder ønsker å føle seg sett!
    Som skrevet over, jeg ser for meg at mange som reiser charter ikke er så reisevant. De har ekstra behov for informasjon og hjelp. Spesielt de som reiser med barn. Selvfølgelig har ikke flyselskapene ti stykker som sitter å tvinner tommeltotter i påvente av en krise, men det er derfor en har planer for slike situasjoner og kan kalle inn ekstra personell. Det gjelder i alle bransjer med produksjon.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Og jeg syns mange er i overkant kritiske :). Neida, jeg kan forstå at du sier det du sier, jeg innser bl.a. at jeg nok er en av dem som gir deg grunnlag for å si det.

    Men, dette innlegget mitt var fordi jeg syns folk noen ganger har en forventning, et krav, om hjelp i tilfeller hvor det må være innlysende at de retter baker for smed (for den yngre garde, dette er et uttrykk fra tidlig steinalder, den gang sa vi dette når vi så at A gjorde noe galt, men ga skylden til B).
    Om det i praksis har blitt aldri så mye sedvane over årene (ble vel så smått innført med charterkulturen da den kom på sent 50 tall tenker jeg), så er i prinsippet ikke flyselskapene ansvarlig årsak hverken for sandstorm, vulkanutbrudd, virus eller andre "guddommelige" hendelser.

    Det jeg etterlyser i den sammenheng er litt edruelighet og faktisk takknemlighet for at de gidder (de er ikke lovpålagt!) og har økonomisk vilje til å stelle med folk.

    Man skal ikke glemme at det å reise, faktisk er noe man gjør av helt fri vilje. Det som veldig mange i vår overbeskyttede lille boble her på berget glemmer, er at det er faktisk forbundet med en viss risiko å reise.

    De aller fleste er klar over at det kan hende en smarting lurer deg for noen kroner, at et par snørrunger står og venter på deg om du kommer vaklende sent hjem til hotellet etter en kveld med mye børst.

    Men... Det er forbausende mange som får himmelen i hodet, når det kommer et vulkanutbrudd, når det skjer en sandstorm, ja i det hele, et eller annet, som blokkerer det meste.

    Disse samme menneskene bør få innover seg at de reiser på egen risiko, og må leve med følgene av de valgene en gjør.

    Det er ikke hverken mamma stat eller pappa flyselskap sin plikt å dulle med deg i slike tilfeller. At de likevel gjør det, sier alt om hvor vi har havnet hen.

    Det er vel kanskje å ta litt i, i å si at dette skjer stadig vekk? Iallefall om vi begrenser oss til europa? Jeg minnes vulkanutbrudd på island, og en og annen snøstormen som går fort over, men jeg vil tro at dersom man ser antall passasjerkilometer over et år, så er vel eventer hvor folk blir strandet i flere dager litt spesielt?

    Jeg er veldig enig i at kommunikasjon er kjempeviktig, og dette er noe ikke bare flyselskap, men alle bedrifter/organisasjoner som håndterer større grupper reisende har stort potensiale på å forbedre.
    Likevel, når jeg leste den første utgaven av story'n som jeg limte inn i starten av tråden, så handlet det ikke primært om manglende kommunikasjon fra Norwegian (denne gangen iallefall), men at man ikke hadde fått mat, drikke og overnatting. Gjennomgangsmelodien i artikkelen var at Norwegian hadde værsågo å blø for 5 stjerners med alle rettigheter (ok, ikke så gærent, men likevel).

    Så kommer etterhvert klagekoret til SAS på banen og de blir hudflettet av en pensjonert journalist som bruker alt sitt nettverk for å henge SAS. Hvis man skal tolke artiklene som sannferdige, så er det jo åpenbart at SAS gjør en r..va jobb her. Da fortjener de all dritt de får, især fordi det med dagens teknologi er latterlig enkelt å kommunisere ut en status. Problemet er vel at sjefen sjøl skal ha siste ord for alt som blir sagt som kan koste penger, han er på golfbanen, viktig sak, dernest så må alle 101 selskapsadvokatene gjennom det som skal sies, og plutselig har ei uke gått, og været har roet seg og alt går på skinner. Manns minne er kort og Frösundavik rusler videre med en ny golfturnering.

    Det har du helt rett i, og da blir mitt retoriske spørsmål; Er det riktig at alle får reise? Kanskje bør det ikke være en allemannsrett å reise? Eller, i det minste bør man gå gradene? Først vise deg reisedyktig innenriks, så skandinavia, europa osv?
    Det blir litt for mye formynderstat for meg, kanskje er det et bedre alternativ at man i media begynner å kaste litt lys på det faktum at du selv gjør et valg om å utsette deg for risiko når du tar fatt på en reise.
    Vi som er tunge brukere av dette forumet er nok fullt klar over det, og som du sier, er istand til selv å ta grep.

    Ser den. Da har charterselskapet hyret inn Norwegian for turen, så er spørsmålet, er det da charterselskapet eller Norwegian som er ansvarlig for kommunikasjon? Hvis det er Norwegian, vil jeg tro at de vil være vond for å gi noen løfter, uten å ha avklart dette med charterselskapet først. Så er sirkelen i gang. Men ja, kategorien som ikke bør reise alene, bør nok reise med charter, men disse selskapene tar heller ikke så godt vare på deg som de en gang gjorde. Så får Norwegian på trynet, for noe som charterselskapet som operatør (forutsetter her at det er charterflygning) skulle tatt ansvar for.

    Pulverisering av ansvar er et kjent problem i mange næringer. I dette tilfellet kan man legge til spanske luftfartsmyndigheter og værtjenester, så er bildet komplett.

    Helt enig, dette er tullete, men jeg antar at vedkommende som ga dem ut, gjorde det i beste hensikt, ut fra at det var alt han/hun hadde mandat til å gjøre noe med. (ref. golf story'n over).

    Helt greit @Oollee , jeg ville ha litt liv og det skal det være takhøyde for :)
     
    livinspeed, EndreD, Are and 7 others like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,163
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde virkelig at Oddvar Stenstrøm skulle være mere oppegående... :rolleyes:

    Hvor mye oppdateringer skal man ha? I sånne tilfeller er det helt greit å bare kjøpe seg mat/overnattinger på egenhånd, og få flyselskapet til å dekke i etterkant.

    Det var aldri noe tvil om at flyene tidligst kunne gå på mandag. Flyene som står på bakken der nede nå trenger først stabile forhold, så trenger de vask og en grundig sjekk før de kan sendes avgårde.
     
    drsyk, Avixlo and Malmo like this.
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1-0 til @RoadKing :)
     
    Blaa, RoadKing and Avixlo like this.
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok her noe av forskjellen mellom de reisevante og ikke ligger.
    De som har vært borte i dette før vet de kan legge ut og deretter få igjen penger fra forsikring eller selskapet. De som ikke har vært i den situasjonen tidligere vet ikke at dette er en mulighet. Da står de der og venter på hjelp..
     
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Men folk må seriøst bruke hodet, eller bare slutte å reise utenfor bygrensen.
    Er du sulten, kjøp mat - man står ikke å venter 5 timer på å få seg en matkupong da altså.
     
    Eddie47 and trygveat like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Siden A330 ikke flyr til Kina så flyr de til Granca ... de som skal hjem får by på oppgradering ...
    124A3258-640A-4066-8726-4FA747BCEDCF.png
     
    Earl, jonss, Kristian and 6 others like this.

Del denne siden