Himmel og hav! Jeg hadde faktisk booket et par IC i SAS business for å oppretholde statausen før 4 x poengopptjening ble lansert. Nå er jeg veldig glad de ble kansellert. Her hadde jeg risikert å bli skikkelig ufin hvis jeg hadde reist for penger. Når det er sagt, har crew post covid vært ufattelig serviceminded. Ikke noe "vi er tom for flaskevann" eller "maks en alkoholenhet per bestilling". De har vært superkoselige, alle som en.
Ja, jeg hadde det litt travelt forrige uke - men tok meg tid til å skrive klagen til SAS i dag. På en betalt 9 timers SAS flight i business (pris: 22.000 kr) forrige uke fikk jeg omtrent det samme som deg. Og maten var av så utrolig dårlig kvalitet at jeg såvidt spiste av salaten og noen (riktignok freshe og gode) brocolli før jeg lot resten stå igjen etter å ha smakt på kyllingen. Den var trevlete og dårligere enn selv billigste first price kyllingbryst til 29,90 kr på Kiwi. Lakse-terningene var røkt så hardt at de var både døde, stygge samt først og fremst sinnsykt salte. Rett og slett uspiselige. Siden jeg ikke hadde spist noe av maten, håpet jeg på et par gode oster eller en dessert. Drømmen var jo dessert-vognen de har hatt før i business. Så jeg spurte han i crewet som gikk rundt i hvit kokkefrakk. Men jeg aner ikke hvorfor han trengte en kokke-uniform for å servere plastikk-fat med plastikk-mat, som må være flaut for seriøse flyselskaper å dele ut selv i turistklasse på en long-haul flight. Han kunne fortelle at "nej, det finns inga dessert-valg - men jag har chokolad". Og ganske riktig; det var den samme lille pappesken med 3 biter som man får på OSL-CPH, ja.... Enig med deg i slutt-kommentaren ja; dette er så utrolig dårlig!
Jeg kom på èn ting til da jeg så både ditt og mitt bilde på nytt: det er nesten litt sånn sado-masochistisk av SAS å dele ut duk på bordet. Etterpå blir crewet borte en liten halvtime, passasjerene håper på noe skikkelig bra siden det kom en duk og alt. Og så kommer jalla-maten
Etter noen timer søvn (det er jo strengt talt ikke mye annet å gjøre, med IFE på hele 38 filmer, hvor mesteparten er gammelt, eller totalt uinteressant), så er det på tide med frokost. Et særdeles tørt rundstykke, en uappetittlig tykk skive med noe som minner om fenalår, knallhard og smakløs ost, knallhardt smør, en yoghurt, og noen fruktbiter. Alt sammen serveres så iskaldt at jeg blir sittende og varme meg med kaffien etter måltidet. Jeg lurer virkelig på hva de stakkars passasjerene bak i bussen får servert, hvis dette er standarden i business…
Det nærmer seg (heldigvis) landing, og jeg er meget klar for å finne noe skikkelig mat på CPH, før turen går hjem til Oslo. Etter 22 timer i SAS Business er det egentlig bare et ord som beskriver det hele. Skuffende. Jævlig skuffende. Det blir lenge til neste gang. Jeg betaler heller noen ekstra points for å fly skikkelig business class, i stedet for økonomi pluss i et business-sete.
Reiste hjem fra EWR i pluss nå nettopp og det er jo helt lik servering her som det var i business på turen over (dvs alt på samme brett). Hardware på A359 er toppers men om en skal betale for C så er det nok mange andre bedre valg nå.
Minnes de gangene jeg på SAS C kunne spørre om å få flere av de riktig lekre forrettene .... og fikk det!
Jeg reiste CPH - LAX (begge veiene i biz med SAS) med retur i forrige uke - også med den nye A350. Har reist en del tidligere med biz hos SAS. Denne gangen var mat og drikke flott, og flott fly. Det man primært betaler for i biz er jo god plass og sovemuligheter. Jeg blir flau når jeg leser at dere klager på maten, og sender mat i retur? Er dere seriøse? Jeg har -aldri- opplevd noen gang, i noen som helst sammenheng, verken på en rævva kafe, eller flott restaurant som har prestert å returnere / klage på mat. Om det er noe, så bruker betjeningen å påpeke det av seg selv, og gjøre noen form for kompensasjon. Det går jo an å være litt sivilisert, og ha litt manerer og raushet, i alle fall i disse dager. Det er jo tross alt en pågående pandemi, med restriksjoner og komplikasjoner det medfører, og SAS har jo en turbulent økonomisk situasjon, samt en del omstillingsproblemer rundt personal. Gi de litt slack liksom, og ha litt manerer. Ta disse klagene med dere til fremtiden engang - når ting er litt mer på stell, ingen korona, om det forstatt er dårlig mat og slikt da.
Uenig! En betaler for både god plass, mulighet for å sove, mat, drikke, service, etc. Ja, vi er fortsatt i en pandemi, men hvorfor skal SAS være så mye annerledes enn andre flyselskap i Biz ?
Når det er sagt så er vertfall SAS eit have betre enn UA, det var vertfall slik i Juni/Juli i år. Kanskje LH er betre, men UA er mykje verre. Der får du champis i plastglass Hos UA fekk du ikkje eingong bestilt glutenfritt måltid til madammen som har cøliaki, det er faktisk for dårlig sjølv i ein pandemi.
Takker for en flott reise @veeegard må få lov å ytre mine sympatier for både betalte og ikke betalt reise med SK i C i disse dager. Trist å lese om onboard serveringen, for å ikke nevne TK C, må den Coviden snart slutte å prege reiser i de eleverte klassene. Kondolerer med dypeste sympatier.
Jeg betaler for mat og drikke og service. Det går an å ha manerer og like vel klage. Det er ikke gode manerer å late som ingenting når ting ikke er på stell. Jeg hadde heller ikke giddet å spise opp mat som ikke holder den kvaliteten jeg forventer, enten på restaurant eller fly. Så lenge man gir tilbakemeldinger på en ordentlig og høflig måte ser jeg ikke problemet. Tvert imot. K
Selskap både på bakken og i luften lærer ingenting når tilbakemelding ikke blir gitt. Om de gjør noe med tilbakemeldingen eller ei, det er det som er forskjellen mellom seriøse og useriøse aktører. Men det som er sikkert er; Ingen tilbakemelding = ingen forbedring. Pandemien har truffet alle flyselskap, men ting begynner sakte med sikkert å normaliseres, spørsmålet er hvor lenge man kan tviholde på covid som argument for dårlig(ere) service og hvorvidt man har lyst å være siste selskap som er "tilbake". På grunn av manglende rutetilbud har flere og flere begynt å reise med andre enn SAS, og ser at det finnes andre/bedre måter å gjøre ting på. Dette er SAS nødt til å ta innover seg. Håper ting er litt mer på stell snart, skal ta noen turer over dammen både i Y+ og C med SAS. Beklager at dette ble en liten rant. Takk for reisebrev @veeegard
Her er eg veldig ueinig. Eg gjer alltid attendemelding når eg forventer betre, og med mange år i sørvisbransja, så forventer eg attendemelding for å bli betre. Eg har sendt mat, vin, øl, kaffe, champis også videre i retur på ein konstruktiv måte, og kjem til å fortsette med det. Eg skal fly biz på onsdag med SK, og har dårlege forventninger, men kjem nok til å seie frå at det ikkje står til forventninga om det er tilfelle. Men det kan skje i etterkant. Og eg føler med deg @veeegard !
Fikk det samme nå. Spiste potetene men det andre spiste jeg ikke. Biffen var helt tørr og det var også brødet. Sa ifra på en pen måta at dette var ikke helt bra. De forstod jo hva jeg mente. Klok av skade spiste jeg i Amex Centurion loungen på SFO før avreise. Ingen dessert heller, kun 3 små sjokoladebiter
Det vet jeg ikke. Dette er jo den første turen min i SAS C etter Koronna. Men kyllingen jeg fikk i SAS Plus på utreise fra OSL til BRU smakte jo mye bedre enn denne biffen i hvert fall.
Seriøst. hva slags oppgulp er dette? Er det noen som ikke har hatt manerer og raushet her? Er det noen som ikke har oppført seg sivilisert? Når jeg (og jeg vil tro de aller fleste her inne) betaler for BIZZ, det være seg med penger eller poeng så forventer jeg service utifra det jeg betaler. Når jeg ser hva som har blitt servert til TS her så er det definitivt ikke innafor, det være seg pandemi eller ei. Så har du selvfølgelig lov til å ha en annen mening, og lavere forventninger, men du trenger ikke spy ut slikt oppgulp av den grunn. Oppfør deg.