Jeg har booket en reise som jeg ikke klarer å finne ut hvor mange poeng jeg vil få. Tenkte kanskje jeg kunne få litt hjelp av her inne Har booket SKG - MUC - OSL. SKG - MUC har LH nummer, men flys av Aegan. MUC - OSL har LH nummer, men flys av SAS. Det er en businessbillett i klasse P. Hvor mange poeng får jeg? Jeg er EBD.
Codeshare er et stort mysterium der ingen vet hvordan bookingklasser blir overført fra marketing carrier til operating carrier til ditt bonusprogam. Vent og se. Hos Star Alliance er det operating carrier (den skuta som flyr) som bestemmer milesopptjening. LH Bagasjeregler ved flere flyselskap; marketing carrier. Noen Fare Basis Codes er felles og endres ikke. Booking Class Alignment: http://rg.star-allianceemployees.com/booking-class-alignment Siden mange bookingklasser er "carrier specific exceptions" forblir mapping ofte Bingo. Fare Rules for endring/kansellering følger betingelsene fra billettutstedende selskap. De endrer seg ikke om du blir ombooket, oppgradert, nedgradert, codeshared. Liability (alt som kan gå galt-ansvaret) overføres til operating carrier. Det er helt naturlig å bestille codeshare når utstedende selskap ikke flyr en rute/tid og du vil ha samlet billett. Eventuelt så kan du bestille via reisebyrå for kontroll på bookingklasse, Carrier og samme PNR.
Jeg har altså bookingklasse P står det på bekreftelsen og jeg har fått tatt seter i Business på Aegan-flighten. Kan det være at jeg har Lufthansa P-klasse?
Dunno, men du skal ikke fly med Lufthansa. Tipper det er andre her på forumet som kan sjekke på EuroBonus-utskriften hva LH (P) MUC-OSL operated by SAS gir i poeng.
Ja jeg mener og tror det jeg også, men P på Aegan er økonomi i følge oversikten på Eurobonus-sidene. Og jeg har kjøpt billetter på business og har tatt seter på business. Vanskelig det her
Så bra, del gjerne hele ruta og opptjening av poeng når du vet. Trikset for bonusjegere er å prøve å finne ut hvilken bookingklasse (Fare Basis) du havner i hos operating carrier ved codeshare før bestillingen er ferdig. Således kan du velge annen rute/flight/fare basis dersom du ser det lønner seg for å oppnå ønsket opptjening av miles og poeng. Fare rules følger alltid bookingen og endres ikke. Hos @BergHansen har jeg prøvd få svar på codeshare fare basis mapping, men de gir intet svar med mindre du har en reise booket via dem. Lufthansa/LX/SQ service center er vanligvis like på jordet om codeshare. Noen ganger har du flaks og treffer på en superbruker-agent. Hun/han vil da svare at du må ha en bookingreferanse/PNR først og så ringe inn for å sjekke systemet opp mot operating carrier. En måte å ordne dette på er å booke en rute på lh.com, velge "secure your fare" (nederst til høyre under Continue, også mulig hos TK/SQ/LX etc.) og etterpå ringe LH for å finne ut codeshare fare basis, ev. da endre bookingen manuelt. Miles & More support har mer peiling på temaet enn booking agenter. Moderatorene på FlyerTalk baserer seg på tilbakemelding fra brukere. På Flyprat er det folk med tilgang til Amadeus og andre GDS som kan sjekke for deg. Supert om noen med bedre innsikt deler erfaring. @Travelmate perhaps? Se også: https://insideflyer.no/forums/hvor-bestiller-dere-flybillettene-deres
Jeg tror det blir 1600 poeng. Da har jeg brukt Great Circle Mapper til å finne distansen, 772 km rundes opptil 800 km, og så er det jo 200% opptjening.
English miles-and-more.com Spend Miles Flight award adviser Your flight route Oneway flight Return flight Departure airport Thessaloniki (SKG), Greece Destination airport Munich (MUC), Germany reset Type of flight: Direct flight Connecting Please choose Operating airline: The direct flight is operated by Lufthansa Booking class known? No Yes Business Z Your mileage level Economy Class Premium Economy Class Business Class Fare (booking classes) Mileage level Mileage level + Executive Bonus Z1.250 Miles1.563 Miles Ruten opereres under LH nummer men flys av aegan, håper det hjelper noe . Bare bruk denne miles and more kalkulatoren så finner du det meste , link: https://meilenrechner.de/earn_miles.php?language=eng Siden du er EBD vil det nok være 1250 EBP + status som er executive bonus. Og en liten update, jeg gikk inn på aegean sin nett siden og fant ut dette, tror du får svaret ditt akkurat her : Miles+Bonus Miles calculator Miles calculator See how many miles you earn flying with Aegean and Olympic Air and discover where your miles can take you! EARN SPEND From* THESSALONIKI (SKG)0.12549315032231112 To* MUNICH (MUC)0.09352288624097826 Select other options Booking Class Economy Business Tier Blue Silver Gold THESSALONIKI - MUNICH Tier Miles Award Miles C, D, Z, A 1,600 1,920 Link til nettsiden: https://en.aegeanair.com/milesandbonus/miles-calculator/
SVG_flyer, Terje lurer på poeng til SAS EuroBonus, så eksemplene du har nevnt er ikke relevante for denne turen.
Legger ved denne linken, så vi kan følge med på hva svenskene finner ut av: http://www.businessclass.se/forum/code-share-vad-det-blev-det-för-bokningsklass
Ikke helt riktig. Man kan booke Cathay på Finnair.com med AY nummer og Cathay metall. Har du Finnair plus medlemskap får man mer poeng enn ved bestilling direkten på Cathay.
Jeg hadde nylig en SK flight operert på codeshare av LH. Hadde bookingklasse Q, og trodde jeg derfor skulle få 1000 poeng med SAS. Ser nå at jeg har fått 500 poeng, og etter å ha lest her skal jo det stemme. Det jeg ikke får til å stemme er at fllyvingen ikke har blitt registrert i nivå-baren. Er dette kun en delay i systemet, eller teller ikke codeshare på antall flyvninger for å nå neste EB-nivå?