Hvor mange EB-poeng får jeg ved Codeshare?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TerjeBj, 13. mai 2018.

1. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Og enkelte Widerøe-ruter.

rsteink liker dette
  2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Helt klart!

3. haakonvt

haakonvt Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Har booking med LX4711 OSL-ZRH som flys av SAS, bookingklasse P. Noen som vet hvilken bookingklasse får jeg hos SAS?

Har også LX9001, klasse P (SIN-ZRH, opereres av SQ), hvilken bookingklasse får jeg da hos SQ? (Er med tanke på EB-opptjening jeg lurer!)

Attached Files:

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Swiss P er discounted biz, du blir plassert i Plus.

Singapore P er 100% økonomi. Finn distansen på gcmap.com så vet du. (6453 pts ;))

haakonvt liker dette
  5. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg anbefaler alle å unngå codeshare i Star alliance fordi det er et sjansespill hvilken bookingklasse man ender opp med.

Det vi vet er at det er operating carrier som gir poeng (og ikke marketing carrier) og heldigvis for oss i Eurobonus så er laveste business klasse på Singapore D (150% opptjening) og jeg setter en tier på at dette blir resultatet ettersom det er booket businessklasse hos Swiss.

haakonvt liker dette
  6. haakonvt

haakonvt Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Ja... akkurat dette som jeg synes er vanskelig å finne ut av. Prøvde å følge guiden til en her på forumet (se screenshot i forrige innlegg), men klarer ikke med mine 23 IQ å finne ut av dette med 100 % sikkerhet hehe.

Takk for svar begge to!

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Ah, oppfattet ikke at det var Swiss bestilling på SQ metal. I stand corrected. Kudos til @view

8. Erik_Kasp

Erik_Kasp Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei. Bumper denne hvis det er ok..
    Reiste den 15.des fra Oslo via LHR til Singapore booket hos SAS, codeshare SIN. SAS oppgir klasse U på billetten, til gangs lengst bak/SAS Go. Har fortsatt ikke mottatt noen poeng for reisen, bortsett fra første strekka til LHR, og får bare feil når jeg prøver å legge inn manuelt. Noen med erfaring fra lignende, hvor lang tid tar deg og hva det gir. Retur i går, via CPH med klasse T i følge SAS.
    Ligger å bobler på år 4 EBG så jeg trenger dypt noen poeng, da overgang til det offentlige har strammet inn på poengene siste året..

9. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Codeshare-klasser er ei hengemyr ang. poengopptjening. Her er det bookingklassen som står på boardingkortet som er det korrekte (ikke det som SAS oppgir i e-billetten).

10. Erik_Kasp

Erik_Kasp Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Etter litt lesing her inne har jeg skjønt det.
    Har dobbel klasse på boardingkortet ned stor Y med en mindre q bak.. og ingen klasse ut over øko på hjemturen. Får smøre meg med tålmodighet og avvente i spenning!

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    I følge poengtabellen skulle Q gi 50%, mens T hele 125%.

12. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Med fare for å slå inn ei åpen dør: Den store bokstaven angir sørvisklasse (altså om du flyr øko, business eller første klasse). Den lille bokstaven angir bookingklassen (altså hvor mange bonuspoeng du skal få).

RoadKing liker dette
  13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,221
    Bonuspoeng:
    183
    Men det teller fremdeles som statuspoeng, selv om det ikke teller mot antall flygninger?

14. rsteink

rsteink Nyfrelst

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Ja korrekt. Du får grunnpoeng når du flyr med Star Alliance (kvalifiserende bookingklasse), disse er like mye verdt opp mot status - SAS eller ei. Om du derimot ønsker oppnå status basert på antall flygninger og ikke grunnpoeng, er det kun SAS og enkelte Widerøe-avganger som teller.

Last edited: 08. jan 2020
  15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,221
    Bonuspoeng:
    183
    Puh! Dagen reddet!

rsteink liker dette
  16. rsteink

rsteink Nyfrelst

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Har ikke flydd mye codeshare hos *A før - bær med meg. Skjønner jo nå at jeg ikke får samme bookingklasse hos operating carrier som hos selskapet jeg bestilte fra.

Jeg flyr SAS+ til USA, SK til EWR og videre til MCO med UA, begge oppgitt som klasse S. Når jeg sjekker reisen på United sine sider oppgir de klasse E på sine legs, ikke S. Heldigvis tenker jeg, siden E gir dobbelt så mange EB poeng enn S hos UA.

Kan jeg da konkludere med at korrekt «overført» klasse hos UA er E, eller kan dette endre seg helt til jeg står med boardingkortet i hånden?

17. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Så når jeg finner Q i denne listen vil det si at Q hos SK alltid mappes mot Q hos LH? Har funnet en tur OSL-FRA-MAD med SK Eco og LH Eco som kan bookes i Q-klasse på sas.no. Oppfatter da at denne vil gi 1000 EB (+ 25% gullbonus) for første leg og 500 EB for andre?

18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke. Kanskje noen i bransjen kan gi oss et hint?

Del denne siden