Hvor ofte kan man besøke USA??

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjoern In America, 23. sept 2015.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Ved et par anledninger nå har immigrasjonen gitt meg pes fordi passet mitt et
    fult av USA stemple. De lurer selvfølgelig på hvorfor jeg kommer så ofte, men ved
    et ganger har duden påstått at jeg ikke kan reise så ofte til USA.

    Kan jeg ikke besøke USA bare fordi jeg har lyst og tid?

    Skulle det være noe problem å besøke USA 6-8 turer i året??

    Er det noen andre som har opplevd ubehageligheter ved at dere reiser ofte til USA?
     
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke noe problem å commute annenhver uke over et år i alle fall. Men man bør muligens ha et bedre standardsvar enn "I like it here" siden CBP er underbetalte og ikke kan fatte at noen spenner så mye penger på å komme så ofte frivillig. Funker veldig bra med "Well, I have this project that keeps me coming back all the time". Så en setning om prosjektet, men pass på å se litt "world weary" ut. Og det kommer helt naturlig etter noen timer på SAS og i passe bakrus.
    Men godt spørsmål til alle: hva er den beste forklaringen som går glatt igjennom til mannen med pistol?

    Edit: for at det ikke skal misforstås: anbefaler IKKE å bruke prosjekt som standardforklaring, bare at det fungerte bra for meg siden jeg faktisk hadde et slikt he..vete prosjekt i over et år. Uansett hva man sier må det være hold i det, ellers sliter man fort.
     
    Last edited: 23. sept 2015
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Det er meg bekjent ingen begrensning. Så lenge de ikke har noe på deg og du har returbillett er det ikke noe problem. 6-8 ganger årlig er ikke mye. Kanskje om det er ferieturer hver gang.

    Jeg har selv på det meste vært over 12 ganger i løpet av et år.

    De eneste gangene jeg har opplevd større interesse rundt min person var den gangen jeg bestilte billett med en ukes margin. Det liker de ikke (stammer fra 11 sept) ettersom de antar at du kanskje planlegger noe.

    Iallefall, det er bare tull at det er kvote på antall innreiser som han Dude'n antydet.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal være forsiktig med å pønske ut bortforklaringer, hvis immigrasjonsoffiseren ikke føler det du sier henger på greip, blir du tatt ut og sendt til videre forhør. Begynner du å motsi deg selv der, da har du det gående. I værste fall blir du satt på flyet hjem igjen.

    Jeg er uenig med deg. Det beste han kan gjøre er å si som sant er, han elsker USA og får aldri nok av det.
     
    Fnate liker dette
  5. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror jeg hadde gått for RoadKing sin plan...det er det jeg sier når de lurer ihvertfall, og det går veldig greit hver gang. Tror vi Skandinaver slipper lettere unna enn mange andre.
     
    Last edited: 23. sept 2015
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men det var jo det som var problemet ;)
    Enig at det er kriminelt dumt å finne på grunner (dvs lyve), men det er jo flere måter å legge frem sannheten på.

    Ser at første innlegg kunne misforstås, så har editert litt der oppe :)
     
    Last edited: 23. sept 2015
  7. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, vi er ofte der, opptil 8 ganger i året. Aldri noe trøbbel. En gang ble spurt om vi er retired..
    Vanligvis føler jeg at de ser det , og kort tid hver gang, gidder ikke å stille spørsmål, bare gjesper og stempler oss inn.

    Sist vinter 6 ganger på 4 mnd, aldri noe spørsmål... Kanskje vi ser gamle og uskyldige ut...:rolleyes:. Derre yngre ser ut som rakkerunger ???:D
     
    RoadKing liker dette
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    I motsetning til Schengen-visumet som amerikanerne får stemplet i passet sitt ved innreise til "vårt" område, så har ikke USA noen bestemmelse på hvor mye man kan være i landet, annet enn at man kun kan være 3 mnd av gangen, før man må ut og inn igjen og få nytt stempel.
    Begrensningen i Schengen er 90 dagers opphold i løpet av en 180 dagers periode. Utover dette må man søke om long stay visa.
     
    agrims liker dette
  9. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har prøvd: "I'm on a milage run!"..? ;)
     
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Tok denne i Canada en gang (Vancouver), fytti rakkern for et pes. Kanadierne var mye mer stress enn amerikanerne hva gjelder en svært kort visitt (snakker timer). Det gikk da bra å snakke seg ut av til slutt da.

    Generelt er regelen min: vært alltid 100% oppriktig og gi ærlige svar, og hold deg til dette hele veien. Det lønner seg om man skulle havne på bakrommet for secondary....

    Har hatt mange korte typ helgeturer til USA, og svarer alltid at det er akkurat det.
     
    agrims, Fnate and Baldrick like this.
  11. jcnorway

    jcnorway Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp, det er prøvd og gjorde at karen bak skranken ble litt forvirra. Så da måtte man forklare hva mileage run var for noe. Dette for for noen år siden da jeg tok en liten svipptur fra Oslo til Boston med BA for å sikre gullkortet. Slapp inn uten ytterligere diskusjoner - selv om jeg tror karen bak skranken synes jeg var rimelig sær som gadd å fly fra Oslo til Boston og tilbake for å tjene poeng og oppnå et eller annet kort. Good times ;)
     
    agrims, TOS, RemiWM and 2 others like this.
  12. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Haha :D Herlig!
     
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp! I Seattle spurte CBP-offiseren meg: "Why are you only here for 26 hours?"

    "Cheap tickets in business class :)"
     
    agrims, RemiWM, Baldrick and 2 others like this.
  14. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Han skrev Vancouver. Er vel ganske langt vest, det.
     
    Fnate liker dette
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,311
    Likes mottatt:
    10,116
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er i USA 8 til 10 ganger i året.

    Har aldri hatt noen problemer med immigrasjonen, det har vært et par som har bemerket at jeg er der ofte men det er en kommentar, ikke et spørsmål.
    Har også flere ganger blant annet i forbindelse med MegaDo sagt at jeg er på "milage run", da pleier de bare å rise på hodet... :D
     
    agrims and Baldrick like this.
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe. Har kun vært en gang i Canada og da i Vancouver. Fikk intrykk av at Canadiere generelt er ganske chill, fra bordercontrol duden til mannen i gata. Herlig land, drar gjerne tilbake mange ganger... *sukk*
     
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en del spørsmål da jeg skulle inn i Canada.. Purpose of stay: Hockey.. Wathing or playing? Watching.. What teams and matches osv osv.. Tok en god spørsmålrunde på 6-7 minutter før jeg fikk stempel..
     
  18. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Må dra inn en hyggelig historie fra EWR. Mannen så fruen var fra Filippinene. Så mye spørsmål om landet siden hans girlfriend var derfra, før stemplet. Så litt tid tok det.

    En annen gang noen uker senere gjenkjente han oss i køen da han kun sorterte køen ( ikke i bua ). Mye spørsmål om samme landet. Så dro han oss foran i køen, nikket til sin kollega som pælmet oss inn.

    Har faktisk mange hyggelige opplevelser fra den flyplassen.:).

    En gang var i transit til Bogota. Han forsto ikke hvorfor vi skulle dit av plasser. måtte vise billett. Da vi kom tilbake sto han og kontrollerte papirer et stykke bortenfor der vi leverte tollskjema. Vi vinket til ham og sa vi er tilbake fra Bogota. og sa "Remember us from one week ago to Bogota". Han flirte og sa " You guys I want to see your papers " ekstra stort smil og vinket oss ut...
     
    agrims and Baldrick like this.
  19. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    På reise til USA via Canada så var immigrasjonen i Calgary betydelig mer utspørrende enn når jeg skulle gjennom border control inn i USA samme sted. Det var: "hvor lenge, hva skal du, hva dreier prosjektet seg om, hvem er samarbeidspartnere, osv. " Inn i USA: velkommen to the US of A! :)
     
  20. pgaa

    pgaa Bygdetulling

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    969
    Bonuspoeng:
    93
    Sist jeg var i Canada, var en avstikker fra New York til Toronto. Fjotten i bua ville ikke slippe meg uten videre. Han kunne ikke fatte å begripe hva jeg skulle hit å gjøre alene, og kun med håndbagasje, og alene. Lurte om jeg skulle besøke noen, se på noe etc... Tenkte meg en tur opp i CN Tower bl.a fikk han som svar.. . Sa å til han at tror han ikke finner du mye som en bot for å tatt livet av en flue.. Forsatt skeptisk denne som sitter i bua, så han ville så alt jeg hadde av reisedokumenter, så jeg fikk sitte å vente litt. Og litt ble 25 min før han slapp meg igjennom. Men da var han jo den blideste jeg så i Canada de to dagene.. Og samme Jeopardy-runde med kjerringa i bua når jeg skulle tilbake til NY.
     

Del denne siden